ترفندها و روش‌های شستشوی مبل پارچه‌ای

روش و مراحل تمیز کردن مبلمان پارچه ای

مبلمان منزل می‌تواند دکوراسیون و آراستگی منازل را چندین برابر جذاب‌تر و زیباتر کند و امروزه تقریباً تمام مردم از طرح‌ها و مدل‌های مختلفی از مبل‌ها استفاده می‌کنند. مبلمان پارچه‌ای به دلیل زیبایی و راحتی بالایی که دارند جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارند. تمیز کردن و شستشوی مبل پارچه‌ای همواره دغدغه و چالش بسیاری از افراد بوده است چرا که کثیف شدن مبل‌ها باعث می‌شود که زیبایی و آراستگی منزل تحت تاثیر قرار بگیرد. برخلاف تصور، تمیز کردن انواع لکه‌ها و آلودگی‌ها از روی مبلمان پارچه‌ای کار بسیار راحتی است و افراد می‌توانند با استفاده از ترفندهای مختلفی به راحتی مبل‌های پارچه‌ای را تمیز کنند هرچند که افراد می‌توانند در صورت عدم موفقیت در تمیز کردن مبلمان از خدمات بهترین قالیشویی‌ها استفاده کرده و اقدام به شستشوی مبل کنند.و ما در ادامه همه این ترفند ها و نکات طلایی را قدم به قدم به شما معرفی می کنیم.

نحوه تمیز کردن مبل پارچه‌ای

برای تمیز کردن مبلمان لازم است که موارد و نکات متعددی مورد توجه قرار بگیرد. در مرحله اول لازم است که ابتدا مواد و آلودگی‌های مختلف توسط جاروبرقی از روی پارچه‌های مبل برداشته شوند. در مرحله دوم لازم است که سطوح چوبی و فلزی مبل‌ها با استفاده یک دستمال تمیز و مرطوب تمیز شود. در مرحله سوم لازم است که فرد ابتدا نوع پارچه مبلمان را مشخص کند و بر اساس آن اقدام به انتخاب مواد تمیز کننده و شوینده کند. معمولاً دستورالعمل‌های مشخصی برای مبلمان وجود دارند:

  • X: مبل باید فقط با جارو یا برس تمیز شود و از آب و شوینده برای آن استفاده نشود.
  • W: مبل فقط باید با آب شسته شود.
  • WS: شستشوی مبل پارچه‌ای با استفاده از شوینده‌های مایع همراه با بخارشو یا شوینده‌های خشک انجام شود.
  • S: برای تمیز کردن مبل فقط از شوینده‌های خشک استفاده شود.
  • O: مبل از مواد ارگانیک ساخته شده و برای تمیز کردن آن فقط از آب سرد استفاده شود.

در مرحله بعدی و با توجه به دستورالعمل‌های موجود بر روی مبلمان لازم است که مناسب‌ترین روش برای تمیز کردن و شستشوی مبل پارچه‌ای انتخاب شود و چنانچه این دستورات وجود نداشتند فرد می‌تواند از خدمات مشاوره بهترین قالیشویی‌ استفاده کند و یا شستشوی مبل را به آنها بسپارد.

انواع روش شستشوی مبل پارچه‌ای

همان‌طور که گفته شد امروزه از انواع پارچه‌ها برای تولید مبلمان استفاده می‌شود و افراد می‌توانند متناسب با دکوراسیون منازل و سلیقه خود از آنها استفاده کنند. برای شستشوی مبل پارچه‌ای می‌توان از روش‌های مختلف مانند شستشو با ماشین‌ها و یا شستشوی دستی استفاده کرد. همچنین با توجه به نوع پارچه‌های به کار رفته در تولید مبلمان می‌توان از مواد و شوینده‌های مختلفی کمک گرفت. استفاده از خدمات قالیشویی‌ نیز می‌تواند یکی از روش‌های کاربردی و تضمینی برای شستشوی مبلمان باشد.

همانطور که می دانید یکی از جنس پارچه ها در مبلمان استفاده می شود مخمل می باشد چون ظاهر بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد و با توجه به رنگ بندی زیاد بسیار تنوع رنگی دارد به همین دلیل محبویت زیادی در بین مردم دارند و ما یک مقاله در مورد تمیز کردن مبل مخمل نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

مراحل تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای

برای شستشوی مبلمان پارچه‌ای لازم است که حتماً مراحل به صورت منظم و مرتب انجام شود این مراحل به شرح زیر خواهند بود.

  1. در مرحله اول باید با استفاده از یک جاروبرقی گردوغبار موجود بر روی مبلمان و کوسن‌ها تمیز شود.
  2. در مرحله دوم با استفاده از یک برس نرم گردوغبار و آلودگی‌هایی که به مبل چسبیده‌اند تمیز می‌شوند.
  3. در مرحله سوم باید مبلمان کاملاً پرزگیری شوند.
  4. سطوح غیر پارچه‌ای مبلمان مانند دسته‌ها و پایه‌های چوبی و فلزی توسط دستمال مرطوب تمیز می‌شوند.
  5. فرد باید با مطالعه برچسب مبلمان از شیوه صحیح شستشوی آن مطلع شود.
  6. قبل از شستشوی مبلمان باید لکه‌گیری انجام شود. هرکدام از لکه‌ها توسط مواد و محلول‌های مختلفی مانند آب و سرکه، اسپری‌ها و … تمیز می‌شوند.
  7. در مرحله هفتم باید محلول مناسبی برای شستشوی مبل پارچه‌ای تهیه شود و قبل از استفاده تأثیر آن بر روی گوشه‌ای از مبلمان تست شود.
  8. توسط یک بخار شو آلودگی‌های روغنی، کثیفی‌ها و … از روی مبلمان تمیز می‌شود. برای این کار از یک محلول پاک‌کننده مناسب با نوع پارچه مبل در داخل مخزن بخارشو استفاده می‌شود. درصورتی‌که بخارشو در دسترس نبود می‌توان از حوله و آب گرم استفاده کرد.
  9. در مرحله بعدی می‌توان از اسفنج و شامپو برای تمیز کردن لکه‌ها استفاده کرد و در نهایت با یک دستمال تمیز مبل را دستمال کشی کرد و به آنها اجازه داد تا کاملاً خشک شوند.

ما علاوه بر مبل پارچه ای جنس های دیگر مبلمان داریم که یکی از پرطرفدارترین جنس مبلمان چرمی می باشد که ما در یک مقاله به صورت کامل به روش تمیز کردن مبل چرمی پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

شستشوی مبل پارچه‌ای در منزل

همان‌طور که گفته شد شستشوی مبل کار بسیار ساده‌ای است و افراد می‌توانند به‌سادگی در منزل اقدام به این کار کنند. افراد باید تمامی مراحل گفته شده را رعایت کنند تا بتوانند به بهترین شیوه ممکن مبل‌های پارچه‌ای خودشان را تمیز کنند. لکه‌گیری ابتدایی، مطالعه برچسب مبل، انتخاب مواد و محلول‌های مناسب با نوع پارچه و شستشوی دقیق از مهم‌ترین مراحل شستشوی مبل در منزل هستند. افراد می‌توانند با کمک یک بخارشوی خانگی و محلول‌های مناسب با نوع پارچه مبل اقدام به تمیز کردن آن نماید و حتی درصورتی‌که بخارشو در دسترس نباشد می‌توان از دستمال و حوله‌های تمیز در کنار محلول‌های مناسب استفاده نمود.

تمیز کردن مبل پارچه ساتن

تمیز کردن مبلمانی که با استفاده از پارچه‌های ساتن تولید شده‌اند شرایط خاص خود را دارند چرا که پارچه ساتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارد. کاربردی‌ترین و بهترین روش برای لکه بری از پارچه‌های ساتن استفاده از آب سرد است و حتی‌الامکان نباید به لکه‌ها اجازه داد که خشک شوند. البته باید توجه داشت هر کدام از لکه‌های چربی، خون، جوهر، خوراکی، لاک ناخن و … می‌توانند شرایط خاص خود را داشته باشند. برای هرکدام از این لکه‌ها می‌توان از محلول‌های مختلفی همچون مواد شوینده، خمیردندان، صابون‌ها و … استفاده کرد.

تمیز کردن مبل پارچه مازراتی

پارچه مازراتی نیز از جمله پارچه‌های بسیار باکیفیت و زیبایی است که می‌تواند در تولید مبلمان استفاده شود. تمیز کردن انواع لکه‌های مختلف از مبل پارچه مازراتی نیز شرایط خاص خود را دارند و فرد باید ابتدا توسط جاروبرقی لکه‌گیری مناسبی داشته باشد و سپس با توجه به نوع لکه از مواد و محلول‌های مناسبی استفاده شود. باید توجه داشت که برای تمیز کردن پارچه‌های مازراتی نباید از موادی همچون وایتکس استفاده کرد. همچنین نباید بر روی قسمت‌های لکه فشار زیادی وارد کرد. بعد از شستشوی مبل پارچه‌ای مازراتی نیز نباید از نور مستقیم خورشید و اتو برای خشک‌کردن آن استفاده کرد.

ما یک مقاله داریم که در مورد آسیب رساندن مبل شویی به مبلمان نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

مبلمان پارچه به دلیل زیبایی و جذابیت بالا و نقش موثر در دکوراسیون منازل محبوبیت بالایی در بین مردم دارند اما این مبل‌ها به راحتی نیز دچار لکه و آلودگی می‌شوند و لازم است برای تمیز کردن و شستشوی آنها از نکات و ترفندهای متعددی استفاده نمود. برای شستشوی مبل پارچه‌ای لازم است که حتماً به برچسب پارچه‌ها توجه شود و محلول‌های مناسبی انتخاب شود و درصورتی‌که فرد شناختی از روش شستشو و تمیز کردن آنها نداشت از خدمات بهترین قالیشویی‌ها استفاده نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *