روش های پاک کردن لکه جوهر از روی فرش و مبل

پاک کردن انواع لکه جوهر بروی فرش

خودکار، خودنویس و ماژیک‌ها ازجمله لوازمی هستند که تقریباً در تمامی منازل یافت می‌شوند و علی‌رغم کاربردهای متعددی که دارند می‌توانند مشکلاتی نیز ایجاد کنند. کسانی که کودکان خردسال دارند معمولاً با معضل و مشکل پاک کردن لکه‌های جوهر از روی فرش، موکت، مبل، لحاف و حتی لباس‌ها مواجه هستند. لکه‌های ناشی از جوهر ممکن است حتی سخت‌تر از لکه‌های خون، ادرار، انار، توت، چربی و … تمیز شود. لکه‌های جوهر ماندگاری بسیار بالایی دارند و حتی ممکن است که بعد از شستشوی کامل فرش نیز از بین نروند و افراد مجبور شوند که از خدمات قالیشویی‌ها استفاده کنند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه شستشوی فرش و پاک کردن لکه جوهر از روی فرش و مبل و … پرداخته خواهد شد.

انواع لکه‌های جوهر

جوهر خودکار بیشتر از ۲۵۰۰ سال پیش توسط چینی‌ها و مصریان باستان ساخته شد و تا امروز همچنان از پرکاربردترین محلول‌ها به شمار می‌رود. جوهرها دارای انواع مختلفی هستند و مدرن‌ترین نوع آن‌ها روغن کرچک است که در آن از صمغ بی‌رنگ استفاده می‌شود که به‌راحتی می‌توان آن را تمیز کرد. به‌صورت کلی در تولید جوهرها از انواع رنگ‌دانه‌های مصنوعی استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال از نیل فرنگی برای جوهرهای نامرئی در جنگ جهانی استفاده می‌شد که برای نمایان شدن آن‌ها مواد فروسیانید به کار گرفته می‌شد. در حقیقت برای تولید جوهرهای مختلف از مواد مختلفی همچون فنول اتانول بنزیل الکل، آلکیل آلکانوآمید، اولئیک اسید و … استفاده می‌شود و امروزه می‌تواند جوهرهای مختلف در انواع رنگ‌ها استفاده کرد.
لکه‌های جوهر از نظر سختی تمیز شدن می‌توانند به دو دسته اصلی لکه‌های تازه و لکه‌های خشک شده تقسیم ‌شوند. به‌صورت کلی تمیز کردن هر نوع لکه‌ای زمانی که هنوز خشک نشده باشد کار بسیار راحت‌تری در مقایسه با لکه‌های خشک شده می‌باشد مانند پاک کردن لکه خون تازه که سریعتر پاک می شود تا زمانی که خشک شود چند برابر باید تلاش کرد.

روش‌های پاک کردن جوهر از روی فرش

روش‌ها و راهکارهای متعددی می‌توان برای پاک کردن لکه جوهر استفاده کرد که هرکدام می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند. از مهم‌ترین و بهترین راهکارهای تمیز کردن این لکه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در روش اول می‌توان از مقداری ماست برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش استفاده کرد. ماست می‌تواند جوهر را به خود جذب کند و با تکرار چندین باره این کار می‌توان جوهر را به‌صورت کامل از سطح فرش تمیز کرد. البته این روش زمانی می‌تواند کاربرد داشته باشد که لکه جوهر هنوز خشک نشده باشد.
  2. در روش دوم می‌توان از شوینده‌های ملایم مانند شامپو بچه و یا پاک‌کننده‌های طبیعی و خانگی مانند آب‌لیمو استفاده کرد. ابتدا باید با استفاده از یک دستمال تمیز لکه‌ها را از سطح فرش برداشت و به‌هیچ‌عنوان نباید دستمال را بر روی لکه مالید و فقط باید با ضربه‌های ملایم جوهر را پاک کرد. بعدازاین کار می‌توان از محلول شوینده‌ها یا تمیزکننده‌ها و یک دستمال تمیز استفاده کرد و تا زمانی که لکه کاملاً از بین می‌رود آن را ادامه داد. در صورتی که لکه به‌خوبی تمیز نشد می‌توان از خدمات قالیشویی‌ها استفاده کرد و اقدام به شستشوی فرش، شستشوی مبل و… کرد.
  3. چنانچه لکه جوهر قدیمی است می‌توان از محلول سرکه و مایع ظرف‌شویی استفاده کرد. استفاده از این محلول می‌تواند به‌خوبی لکه را تمیز کند. بعد از دستمال کشید مداوم لکه می‌توان از یک دستمال تمیز دیگر برای خشک‌کردن فرش استفاده کرد روش های دیگری نیز برای پاک کردن این لکه ها وجود دارند و هر کدام می توانند نتایج مثبت و خاص خود را داشته باشند.

محلول‌های پاک‌کننده جوهر

شستشوی فرش، شستشوی مبل و موکت و … همیشه آخرین راهکار برای تمیز کردن انواع لکه‌ها خصوصاً لکه‌های جوهر هستند چرا که می‌توان از محلول‌های مختلفی برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کرد. ازجمله بهترین و مؤثرترین مواد و محلول‌ها برای تمیز کردن لکه‌های جوهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از الکل می‌تواند برای تمیز کردن لکه‌های جوهر بسیار مؤثر باشد
  • محلول شامپو فرش و الکل صنعتی می‌تواند به پاک کردن لکه جوهر کمک کند.
  • محلول سرکه، جوش شیرین و آب‌لیمو
  • اسپری‌های آماده مخصوص لکه فرش
  • محلول مایع ظرف‌شویی و سرکه سفید
  • محلول پراکسید هیدروژن و آمونیاک
  • محلول جوش شیرین و سرکه سفید
  • محلول آب، وایتکس و سرکه سفید
  • محلول خمیردندان و آب‌لیمو

به‌صورت کلی قبل از آنکه افراد برای تمیز کردن فرش‌ها و مبل‌های خود به قالیشویی مراجعه کنند می‌توانند از روش‌های مختلف خانگی استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال استفاده از اسپری‌های حالت‌دهنده مو می‌تواند به حل شدن لکه جوهر کمک کند و در نهایت می‌توان با آب گرم لکه را کاملاً از بین برد.

لوازم مورد نیاز برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

برای استفاده از هرکدام از محلول‌ها و روش‌های پاک کردن لکه جوهر از روی فرش و مبل می‌تواند از ابزارهای مختلفی استفاده کرد ولی درکل می‌توان با استفاده از دستمال‌های تمیز، اسفنج و کاسه‌هایی برای ساختن محلول‌ها اقدام به پاک کردن لکه‌ها نمود. بهترین راهکار برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش و مبل، تمیز کردن آن‌ها در زمانی است که لکه هنوز تازگی دارد و کاملاً خشک نشده چرا که اگر لکه جوهر خشک شود و به بافت و الیاف فرش و مبل نفوذ کند پاک کردن آن کار بسیار سختی خواهد بود و فرد ناچار است که از خدمات قالیشویی استفاده کند و اقدام به شستشوی فرش و شستشوی مبل نماید.

یکی از مورادی که بسیار شبیه به جوهرو لکه ای ان می باشد لکه گواش است که روش پارک کردن آن تاحدودی شبیه جوهر است و به همین دلیل نگرانی در این زمینه نداشته باشید.

نکات مهم در پاک کردن لکه جوهر

برای پاک کردن لکه‌های جوهر و هر لکه دیگری از روی فرش‌ها و مبل‌ها لازم است که به نکات مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • ابتدا سعی شود از خشک شدن لکه جلوگیری شده و در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز شود
  • از هر محصول و محلولی برای تمیز کردن لکه‌ها استفاده می‌شود ابتدا باید تأثیر آن بر روی فرش یا مبل تست شود چرا که ممکن است بعضی از مواد به فرش و مبل آسیب بزنند.
  • از مالیدن لکه‌ها در هنگام رقیق شدن پرهیز شود چرا که باعث بزرگ‌تر شدن لکه‌ها خواهد شد.
  • در صورت عدم آشنایی با روش‌های پاک کردن باید از متخصصین امر و قالیشویی‌ها مشاوره دریافت کرد.

جمع‌بندی نهایی

خودکار، ماژیک و … ازجمله پراستفاده‌ترین لوازم‌تحریر هستند و ممکن است خواسته یا ناخواسته جوهر این وسایل بر روی لوازم خانه همچون فرش، مبل، موکت، گلیم و … ریخته شود. برای تمیز کردن این لکه‌ها لازم است که حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام شود و از محلول‌ها و مواد مطمئن استفاده شود و به نکات مختلف توجه داشت. چنانچه فرد قادر نباشد به‌خوبی این لکه‌ها را تمیز کند می‌تواند از خدمات قالیشویی استفاده کرده و عملیات شستشوی فرش، شستشوی مبل و … را به آن‌ها بسپارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *