بهترین روش های پاک کردن گواش از روی فرش در خانه

پاک کردن گواش از روی فرش

فرش‌ها از جمله مواردی هستند که به دلیل قرار گیری در زیر پا، به سرعت کثیف می‌شوند. این مسئله زمانی که کودکی در خانه باشد، افزایش هم پیدا می‌کند. لکه گواش روی فرش به دلیل، روغنی که دارد، به سختی پاک شده و حتی ممکن است باعث آسیب به فرش نیز شود. در این مقاله، قصد داریم تا نحوه پاک کردن گواش از روی فرش در خانه را به ساده‌ترین زبان، باهم بررسی کنیم.

اگر به دنبال یک قالیشویی آنلاین هستید که بهترین خدمات را با بالاترین سرعت در اختیار شما بگذارد، می‌توانید به بانو اعتماد کنید. ما علاوه بر استفاده از تکنولوژی روز دنیا و کارآمدترین متدها، از دانش افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده کرده و در تلاش هستیم تا بهترین کیفیت را در اختیار مشتریان خود قرار دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

بهترین روش های پاک کردن گواش از روی فرش

گواش یک وسیله کاربردی در نقاشی است که کودکان، علاقه بسیاری به آن دارند. در کنار تمام لذتی که استفاده از این وسیله برای کودکانمان به همراه دارد، در مقابل ممکن است برای ما مشکلاتی به همراه داشته باشد. چگونه گواش را از روی فرش پاک کنیم ؟ یکی از سوالاتی است که همه کسانی که در خانه بچه دارند، با آن مواجه می‌شوند. در ادامه نحوه پاک کردن رنگ گواش از روی فرش را بررسی می‌کنیم.

وسایل مورد نیاز برای پاک کردن گواش از روی فرش

برای پاک کردن رنگ گواش از سطح فرش، می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد؛ اما مهم‌ترین لوازم برای تمیز کردن این لکه‌ها را می‌توان پارچه‌های تمیز، مسواک، محلول‌های مختلف، آب، سطل و دیگر موارد اینچنینی دانست.

پیشنهاد مطالعه: اگر اتاق کودکتان، کثیف شده است و به دنبال راه‌حلی برای رفع آن هستید، می‌توانید از محتوای مقاله شستشوی فرش اتاق کودک استفاده کنید.

رنگ گواش روی فرش با چی پاک میشه

  • پاک کردن لکه گواش از روی فرش با صابون

برای پاک کردن لکه رنگ از روی فرش با استفاده از صابون، ابتدا باید صابون را رنده کنید. البته باید توجه داشته باشید که این روش، برای تمیز کردن لکه‌های تازه گواش است و بلافاصله بعد از ریخته شدن گواش، باید از این روش استفاده کنید.

صابون رنده شده را در داخل آب حل کرده و به خوبی مخلوط کنید به طوریکه کاملا کف کند. سپس محلول کف را بر روی لکه بریزید و با استفاده از یک مسواک یا اسفنج، لکه‌ها را پاک کنید. بعد از تمیز کردن لکه، می‌توانید جای آن را با آب بشورید. در صورت تمیز شدن محل لکه، نیازی به شستشوی فرش نیست.

«چنانچه مدت زمان کمی از لکه گواش گذشته باشد می‌توان از آب ولرم به جای آب سرد برای تمیز کردن آن استفاده کرد.»

پیشنهاد: اگر به دنبال خدمات شستشوی فرش در تهران هستید، می‌توانید به ما اعتماد کرده و فرش‌هایتان را با خیال راحت به ما بسپارید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره قالی شویی می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.

  • استفاده از استون

از دیگر پاک کردن گواش از روی فرش می‌توان به استفاده از استون اشاره کرد. در این روش، ابتدا باید یک قاشق ماده شوینده را در مقداری آب حل کرده و با استفاده از یک پارچه تمیز، محل لکه را تمیز کنید.

«به یاد داشته باشید که نباید در این روش، فشار زیادی به محل لکه وارد کرد؛ زیرا ممکن است باعث تغییر رنگ فرش و آسیب دیدن آن شود.»

پس از آنکه به وسیله شوینده، رنگ لکه کاهش پیدا کرد، می‌توان از استون برای رفع کامل لکه استفاده کرد. برای این منظور باید با استفاده از یک پارچه تمیز، مقداری استون را به محل لکه بزنید تا به تدریج رنگ لکه از بین برود. این مراحل را تا زمان از بین رفتن کامل لکه‌ها تکرار کنید.

استفاده از استون

چگونه گواش خشک شده را از روی فرش پاک کنیم؟

همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین نکات برای پاک کردن گواش از روی فرش، این است که اجازه ندهید لکه‌ها خشک شوند و بلافاصله باید آن‌ها را تمیز کنید. برای پاک کردن گواش خشک شده از روی فرش می‌توانید از انواع حلال‌ها استفاده کنید. آب، صابون، استون، شاپان و تینر از رایج‌ترین موادی هستند که به عنوان حلال گواش شناخته می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای تمیز کردن لکه‌های گواش استفاده کرد. البته باید توجه داشته باشید که در صورت استفاده از هر کدام از این حلال‌ها، باید دقت و حساسیت زیادی داشت؛ چراکه ممکن است تعدادی از این حلال‌ها به بافت و رنگ فرش‌ها آسیب وارد کنند.
محلول‌های مورد استفاده برای پاک کردن گواش از روی فرش می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و از ترکیب مواد مختلفی ساخته شوند بنابراین حتماً باید به خواص شیمیایی محلول‌ها و اثرات آنها بر روی فرش توجه ویژه‌ای داشت. هرچند که روش‌های گفته شده می‌توانند نتیجه مناسبی برای پاک کردن لکه گواش از سطح فرش داشته باشند اما افراد می‌توانند با دریافت مشاوره از قالیشویی آنلاین و تجربه نیروهای متخصص به بهترین شکل ممکن این لکه‌ها را از بین ببرند.

پیشنهاد مطالعه: اگر با لکه جوهر سروکله می‌زنید، می‌توانید از محتوای مقاله مقابل برای از بین بردن آن‌ها استفاده کنید: پاک کردن لکه جوهر .

از بین بردن لکه رنگ روغنی از روی فرش

برای پاک کردن رنگ‌های روغنی از روی فرش نیز می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. اما اگر رنگ روغنی ریخته شده زیاد باشد، ابتدا باید با استفاده از یک چاقو یا قاشق آن را جمع کنید.

«به یاد داشته باشید که برای جمع‌کردن لکه رنگ نباید از دستمال استفاده کرد؛ چراکه بیشتر به الیاف فرش نفوذ می‌کند.»

بعد از تمیز کردن لکه روغن از مقداری مایع ظرف‌شویی و آب گرم استفاده کرده و فرش را به طور کامل تمیز کنید. برای اینکه به نتیجه درستی برسید، نیاز است که این مسئله را تا چندین مرحله تکرار کنید. چنانچه رنگ روغنی ریخته شده روی فرش، خشک شده باشد، می‌توانید از الکل استفاده کرده و آن را تمیز کنید. اگر برای تمیز کردن رنگ‌های روغنی از روی فرش از مواد شوینده شیمیایی استفاده می‌کنید، حتماً باید به دستورالعمل استفاده از آن توجه داشته و قبل از استفاده، آن را بر روی گوشه‌ای از فرش تست کنید؛ زیرا تعدادی از این مواد، می‌توانند باعث تغییر رنگ فرش‌ها شوند.

پیشنهاد: نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اتاق کودکان یکی از کثیف‌ترین فرش‌های منزل بوده و حتما باید فرش کودکانتان را هر ۶ ماه یک بار انجام دهید تا احتمال بیماری آن‌ها را به حداقل برسانید. اگر به دنیال یک قالیشویی معتبر هستید، با بانو تماس بگیرید.

لکه روغنی

پاک کردن لکه گواش از روی مبل

مبل‌ها می‌توانند از مواد مختلفی همچون چرم، پلاستیک، پارچه و … تولید شوند و ریخته شدن لکه‌های گواش روی هر کدام از این مواد می‌تواند اثرات مختلفی داشته باشد. برای تمیز کردن لکه گواش از روی مبل نیز می‌توان از مواد و محلول‌های مختلفی استفاده کرد که رایج‌ترین آنها شامل شامپو فرش‌ها، مایع ظرف‌شویی، استون، صابون و … می‌باشند. برای تمیز کردن لکه گواش از روی مبل نیز لازم است که حتماً به اثرات حلال‌ها توجه ویژه‌ای شود چرا که ممکن است بعضی از مواد به مبلمان آسیب وارد کنند.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن لکه گواش بر روی فرش‌ها می‌تواند چالش‌ها و مشکلاتی برای افراد ایجاد کند چرا که در صورت خشک شدن لکه، تمیز کردن آن به سختی انجام می‌شود. برای پاک کردن لکه گواش از سطح فرش می‌توان از مواد و محلول‌های مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین آنها صابون، استون، تینر و شاپان هستند و هر کدام از آنها دارای خواص و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *