روش هایی برای تمیز کردن مبلمان چرمی

تمیز کردن مبلمان چرمی

مبلمان ازجمله مهم‌ترین اجزای دکوراسیون منازل است و می‌تواند زیبایی و جذابیت بالایی به خانه بدهد یکی از انواع مبلمان که ظاهری کلاسیک و شکیل به فضای منزل شما می‌بخشد؛ مبلمان چرمی است. مبل چرمی قیمت بالاتری نسبت به مبلمان پارچه‌ای دارد؛ اما در عین حال از دوام خوبی برخوردار است. شستشوی مبل یکی از دغدغه‌های اصلی هنگام نظافت منزل است مبلمان چرمی از محبوب‌ترین مبلمانی هستند که مطلوب سلیقه بسیاری از افراد می‌باشند. اگرچه این نوع از مبلمان محبوبیت و زیبایی بالایی دارند اما درصورتی‌که کثیف شوند می‌توانند ظاهری نامناسب داشته باشند. تمیز کردن این نوع از مبلمان نیاز به آگاهی از تکنیک‌های خاصی دارد چراکه به‌سادگی تمیز نمی‌شوند و استفاده از مواد شوینده قوی نیز ممکن است باعث خسارت دیدن آن‌ها شود و چنانچه افراد توانایی و مهارت تمیز کردن این مبلمان را نداشته باشند باید خدمات قالیشویی استفاده کنند در ادامه به بررسی روش‌های شستشوی مبلمان چرمی و نحوه نگهداری از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

نحوه شستشوی صحیح مبلمان چرم در منزل

برای تمیز کردن مبلمان چرمی در منازل می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی استفاده کرد اما قبل از هر چیز لازم است که مبلمان توسط جاروبرقی از هرگونه آلودگی و گردوغباری تمیز شود. برای این کار لازم است که از برس‌های مخصوص جاروبرقی برای کناره‌های مبل استفاده کرد. به کمک این برس‌ها می‌توان به‌راحتی هرگونه مواد خشک موجود در نقاط مختلف مبل را تمیز کرد. چنانچه گردوغباری بر روی مبلمان چربی باقی بماند ممکن است در هنگام استفاده از محلول‌های تمیزکننده لکه‌های بیشتری بر روی چرم تشکیل شود.

بعد از جارو کشیدن مبل می‌توان محلول پاک‌کننده مبل را آماده نمود. برای این کار می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد. از مهم‌ترین مواد تمیزکننده برای شستشوی مبل می‌توان به ترکیب آب و سرکه سفید به میزان برابر، استفاده از تمیزکننده چرم، محلول آب و مایع ظرف‌شویی، عصاره تارتار و آب‌لیمو، الکل ایزوپروفیل و … اشاره کرد. قبل از استفاده از هرکدام از این محلول‌ها لازم است که حتماً اثر آن بر روی مبل تست شود چراکه ممکن است گاهی محلول‌های مختلف به مبلمان چرمی آسیب وارد کنند.

روش شستشوی مبلمان چرم در منزل به چه صورتی است؟

بعدازآنکه جاروکشی مبل تمام شد و یکی از محلول‌های عنوان‌شده انتخاب شد لازم است که دستمال تمیزی به محلول آغشته شده و با حرکت‌های دایره‌وار لکه‌های موجود در مبلمان را تمیز کرد. بعدازاین کار باید با استفاده از یک دستمال تمیز دیگر مبل را خشک کرد و اجازه نداد رطوبت بر روی مبل باقی بماند چراکه ممکن است باعث آسیب به مبل شوند.

بعدازاین کار از محصولات تمیزکننده مخصوص مبل استفاده می‌شود که هم دارای خاصیت تمیزکنندگی هم خاصیت نگهدارنگی هستند. این مواد باید بر روی یک دستمال تمیز اسپری شوند و با حرکت دایره‌وار مبل را اقدام به شستشوی مبلمان چرمی کرد. باید توجه داشت که استفاده بلندمدت از واکس یا روغن چرم ممکن است باعث آسیب دیدن مبل‌ها شود

ما یک مقاله داریم که در مورد شستشوی مبل چستر نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

مراحل شستشوی مبل چرم

برای تمیز کردن مبل چرمی ابتدا سطح آن را کاملا با جاروبرقی جارو بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید تا به بافت چرمی مبل، آسیبی وارد نشود. درزها و گوشه‌های مبل، محل تجمع گرد و خاک و آشغال‌های ریز است. این قسمت‌ها را با دقت بیشتری جارو بکشید.

پس از آن با استفاده از یک دستمال مرطوب کل سطح مبلمان چرمی را تمیز کنید. دقت کنید میزان رطوبت باید بسیار کم باشد و مبلمان خیس نشود.

استفاده از بخارشوی یکی از راه‌های متداول تمیز کردن مبل چرمی در منزل است. در این روش مبل با استفاده از بخار آب، کاملا تمیز می‌شود بدون آنکه آسیبی به آن برسد.

استفاده از بخارشوی برای شستشوی مبل چرمی

بخارشوها ازجمله بهترین و کاربردی‌ترین لوازم برای تمیز کردن و شستشوی مبل، پرده و … می‌باشند چراکه هیچ‌گونه آسیبی به این لوازم وارد نمی‌کنند. این دستگاه با استفاده از بخار آب در فشارهای مختلف می‌تواند آلودگی‌های سطح مبلمان چرمی را تمیز کند. بخارشوها همانند جاروبرقی دارای چندین برس هستند که هرکدام می‌توانند برای تمیز کردن سطوح مختلف کاربرد داشته باشند. برای تمیز کردن بهتر مبلمان چرمی می‌توان مواد شوینده مخصوص را نیز داخل مخزن بخارشو با آب مخلوط کرد.

ما در یک مقاله به موضوع شستشوی مبل با بخارشو پرداختیم که می تواندی آن را مطالعه کنید.

تمیز کردن مبلمان چرمی با محلول آب و سرکه

در ظرفی مقداری آب ولرم و سرکه را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید. سپس یک دستمال نخی تمیز را به این محلول آغشته کنید و آن را روی سطح مبلمان چرمی از سمت بالا به پایین بکشید و آن را تمیز کنید. پس از آن با یک دستمال نخی تمیز و خشک، سطح مبلمان را خشک کنید.

تمیز کردن لکه‌های مختلف از روی مبلمان چرمی

همان‌طور که گفته شد ممکن است مبلمان چرمی براثر تماس با چربی‌ها، خون، جوهر و مایعات مختلف دچار لکه شوند. برای تمیز کردن هرکدام از این لکه‌ها می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد. باید توجه داشت که تمیز کردن هر نوع لکه‌ای باید بلافاصله انجام شود و اجازه خشک شدن به آن‌ها نداد. برای شستشوی مبلمان چرمی و از بین بردن لکه‌های چربی می‌توان از محلول‌های مخصوص پاک کردن لکه‌ها استفاده کرد و سپس آن را کاملاً خشک کرد. برای از بین بردن کامل لکه چربی می‌توان از جوش‌شیرین نیز استفاده کرد.

لکه‌های جوهر به‌سادگی و توسط الکل از بین می‌روند و فقط کافی است یک دستمال تمیز به الکل آغشته شده و لکه‌های جوهر را تمیز کرد. همچنین برای تمیز کردن لکه‌هایی همچون چایی، قهوه، نوشابه و که خشک‌ شده‌اند می‌توان از محلول‌های پاک‌کننده مخصوص استفاده کرد و درنهایت نیز با دستمال خشک و تمیز سطح مبل را کامل خشک نمود. توجه داشته باشید که اگه خود موفق به پاک کردن انواع لکه‌ها بر روثی مبل چرمی منزل یا ادراه خود نشدی؛ می‌توانید از خدمات قالیشویی بانو به عنوان یکی از ارزان ترین قالیشویی تهران بهره‌مند شوید.

آیا مبل شویی به مبلمان آسیب می رساند که می توانید آن را مطالعه کنید.

پاک کردن لکه چربی

برای پاک کردن لکه چربی از روی مبلمان چرمی، کمی آن را مرطوب کرده و مقداری جوش شیرین را روی محل لکه بریزید و سپس آن را پاک کنید. روش دیگر استفاده از محلول‌های پاک‌کننده مخصوص چرم است. مقداری از محلول را روی لکه بریزید سپس آن را با یک دستمال خشک تمیز کنید.

پاک کردن لکه مایعات

اگر لکه مایعاتی نظیر چای، قهوه، نوشابه و… روی مبلمان چرمی به وجود آمد؛ فورا آن را تمیز کنید و اجازه ندهید که روی سطح مبل خشک شود. برای پاک کردن این لکه‌ها بهتر است از محلول پاک‌کننده مناسب چرم استفاده کنید تا آسیبی به بافت چرم وارد نشود. پس از آن نیز سطح مبلمان را با یک دستمال تمیز خشک کنید.

ما یک مقاله در مورد روش های پاک کردن لکه انار از روی فرش و مبل داریم که می توانید آن را مطالعه کنید.

پاک کردن لکه جوهر

لکه جوهر یکی از لکه‌هایی است که به سختی از روی مبلمان پاک می‌شود. در هنگام پاک کردن لکه جوهر مواظب باشید لکه روی سطح مبلمان پخش نشود. برای این کار پنبه را به مقدار کمی الکل آغشته کرده و آن را روی محل لکه جوهر بکشید و فورا با دستمال خشک و تمیز کنید. حتما حواستان باشد که میزان الکل بسیار کم باشد و مبلمان را خیس نکند؛ زیرا در این صوت لکه جوهر پخش خواهد شد.

پاک کردن لکه خودکار

لکه خودکار معمولا سمج است و به آسانی پاک نمی‌شود. شاید ناچار باشید از لکه‌برهایی نظیر لاک پاک‌کن، عطر یا پاک‌کننده‌های دیگر استفاده کنید. اما به این نکته توجه کنید که بعضی لکه‌برها ممکن است، باعث تغییر رنگ چرم مبلمان شود.

بنابراین احتیاط کنید و محلول لکه‌بر را به میزان کم روی لکه قرار دهید و فورا پاک کنید. بهتر است با کمی صابون، محل لکه را بشویید و آن را با دستمال نخی خشک کنید تا از ماده لکه‌بر روی سطح مبلمان باقی نماند.

ما در یک مقاله به موضوع پاک کردن لاک از روی فرش پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید

تمیز کردن مبل چرمی با جاروبرقی

همان‌طور که گفته شد حتی قبل از شستشوی مبل لازم است که گردوغبار و آلودگی‌های ریزودرشت موجود در کناره‌ها، شیارها و نقاط مختلف مبلمان تمیز شود در غیر این صورت ممکن است این آلودگی‌ها به لکه‌های بزرگ‌تر تبدیل شوند. برای تمیز کردن مبلمان چرمی با جاروبرقی ابتدا باید یکی از برس ها را متناسب با شیارها و لایه‌های مبلمان انتخاب کرد و سپس قدرت دستگاه در اندازه متوسطی قرارداد و به‌آرامی تمامی قسمت‌های مبلمان را جارو کشید. می‌توان گفت جاروهای شارژی که داری قدرت مناسبی هستند بهترین وسیله برای تمیز کردن گردوغبار مبلمان می‌باشند.

تمیز کردن مبل چرمی با مواد ضدعفونی

همان‌طور که گفته شد خوشبختانه امروزه مواد و محلول‌های مختلفی برای شستشوی مبلمان چرمی و تمیز کردن آن‌ها در دسترس هستند و هرکدام می‌توانند به‌راحتی لکه‌های مختلف را از روی مبل‌ها تمیز کنند. یکی از محلول‌های ضدعفونی‌کننده که خاصیت پاک‌کنندگی بالایی نیز دارد محلول آب و سرکه سفید است. همان‌طور که در بخش‌های قبل توضیح داده شد می‌توان بعد از جارو کشیدن مبل با استفاده از یک دستمال تمیز آغشته به محلول آب و سرکه مبلمان چرمی را با حرکات دایره‌ای تمیز کرد و درنهایت با استفاده از یک دستمال تمیز رطوبت مبل را از بین برد.

یکی از بهترین مواد ضدعفونی‌کننده برای هر لکه‌ای الکل است. می‌توان با مالیدن الکل به محل لکه‌های مبل به‌راحتی آن را تمیز کرد. البته باید توجه داشت که الکل به بافت چرم مبل آسیبی وارد نکند. در صورت لزوم می‌توان الکل را با آب رقیق کرد. استفاده از الکل می‌تواند به‌راحتی لکه‌های همچون جوهر، خون و … را تمیز کرده و مبلمان چرمی را ضدعفونی کند.

پاک‌کننده‌های چرم که امروزه در دسترس افراد قرار دارند نیز با توجه به ترکیبات شیمیایی که دارند می‌توانند مبلمان چرمی را ضدعفونی کنند. در صورت استفاده از هرکدام از محلول‌های ضدعفونی باید توجه داشت که افراد به‌هیچ‌عنوان نباید محلول‌ها را به‌صورت مستقیم بر روی چرم مبلمان اسپری کنند و باید حتماً از دستمال‌های تمیز برای این کار استفاده کنند. در صورت که افراد تخصص و دانشی در مورد استفاده از این مواد برای شستشوی مبلمان چرمی و ضدعفونی کردن آن‌ها ندارند می‌توانند از مشاوره و خدمات قالی‌شویی استفاده کنند.

تمیز کردن مبلمان چرمی سفید

اگر روی مبلمان چرمی سفید شما، لکه‌هایی به وجود آمده است با استفاده از محلول آب و سرکه و یا محلول آب لیمو و عصاره تارتار که به میزان مساوی با هم مخلوط شده‌اند لکه‌ها را از بین ببرید. برای این کار پارچه‌ای را به محلول مورد نظر آغشته کنید و آن را روی لکه بکشید. سپس محل لکه را با یک دستمال تمیز خشک کنید و باید توجه کرد تمیز کردن مبلمان سفید اگر چرم نباشد بسیار کار متفاوتی است که ما در یک مقاله جداگانه در مورد آن بررسی های کافی را انجام داده ام.

نگهداری مبلمان چرم

اگرچه مبلمان چرمی زیبایی و جذابیت بالایی دارند اما در مقایسه با مبلمان پارچه‌ای نیاز به مراقبت‌های ویژه‌تری دارند تا طول عمر بیشتری داشته باشند و همچنان به زیبایی منازل کمک کنند.

  • قبل از خرید مبلمان حتماً باید کیفیت چرم آن بررسی شود و تا جایی که ممکن است از چرم‌های تیره و یکنواخت استفاده شود چراکه این چرم‌ها کیفیت بالاتری داشته و نرم‌تر هستند.
  • به‌طور مرتب باید با استفاده از جاروبرقی اقدام به گردگیری مبلمان کرد و یا با استفاده از یک دستمال خشک آن‌ها را تمیز کرد.
  • درصورتی‌که نوشیدنی، خوراکی و مواد دیگری بر روی مبلمان ریخته شد بلافاصله باید تمیز شوند و اجازه نداد خشک شوند.
  • چنانچه فرد مهارت و دانش کافی برای شستشوی مبلمان چرمی را نداشت بهتر است که از خدمات قالی‌شویی استفاده شود.
  • لازم است که از مواد نگهدارنده و محافظت‌کننده مبل‌ها مانند واکس‌های مخصوص، روغن دانه کتان، روغن لیمو و … برای حفظ ظاهر زیبای مبل استفاده شود

جمع‌بندی نهایی

برای شستشوی مبلمان چرمی و تمیز کردن انواع لکه‌ها می‌توان از ابزارهایی همچون جاروبرقی و بخارشوی و همچنین محلول‌های خانگی مانند آب و سرکه، محلول آب و مایع ظرف‌شویی، جوش‌شیرین، خمیردندان و … استفاده کرد. درصورتی‌که افراد شخصاً قادر به تمیز کردن مبلمان نباشند برای جلوگیری از آسیب دیدن مبلمان می‌توانند از خدمات قالی‌شویی‌های معتبر استفاده کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *