آموزش شستشوی فرش دستباف در منزل بدون دردسر!

شستشوی فرش دستباف در منزل

شستشوی فرش دستباف در منزل امکان پذیر است؟ برای شستن فرش دستباف در خانه باید چه کارهایی انجام دهیم که هیچ آسیبی به آن وارد نشود؟ به طور کلی در میان انواع مختلفی از فرش‌ها که در بازار وجود دارند، نوع دستباف آن هم محبوبیت زیادی داشته و هم قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع فرش دارد. به همین دلیل، تمامی افراد تلاش می‌کنند تا سلامت این محصول را به بهتریت شکل حفظ کنند. در این مقاله قصد داریم به منظور کاهش هرگونه آسیب به این فرش، با هم بهترین روش شستشوی قالی دستباف را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید فرش‌هایتان را در خانه بشویید، بهترین انتخاب، استفاده از خدمات شستشوی فرش شرکت‌های قالیشویی است. قالیشویی بانو با استفاده از بهترین ابزارها و متدهای روز دنیا و همچنین دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه، در تلاش است تا با ارائه بهترین خدمات، شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کند.

شستشوی فرش دستباف در منزل

قالیشویی فرش دستباف در خانه باید با توجه به اصول اساسی این کار انجام شود تا هیچ مشکلی برای فرش به وجود نیاید. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم مهمترین این موارد را بررسی کنیم تا بتوانید بدون کوچک‌ترین آسیبی این کار را خودتان در خانه انجام دهید.

نحوه شستشوی فرش دستباف

۱. غبارگیری

مهم‌ترین نکته قبل از شستشوی فرش دستباف، از بین بردن گردوخاک آن است. به طور کلی نه تنها در فرش دستباف، بلکه در هر فرش دیگری نیز این موضوع صادق است. به عبارتی دیگر وجود هر نوع آلودگی به صورت طولانی‌مدت، باعث می‌شود که فرش دچار پوسیدگی شود.

از سوی دیگر، وجود گردوخاک، امکان رشد حشراتی مانند بید را افزایش می‌دهد؛ این موجودات می‌توانند باعث از بین رفتن کامل فرش شوند. اگر فرش را به طور مرتب و هر هفته با جاروبرقی تمیز کنید، آلودگی زیادی در تاروپود آن باقی نمی‌ماند.

بهتر است پیش از شستن فرش، آن را از جایی آویزان کذده و با چوب دستی به پشت قالی بکوبید تا گردوخاک از آن خارج شود. همچنین می‌توانید فرش را به پشت روی زمین پهن کرده و با چوب دستی به پشت آن بزنید. سپس روی سطح فرش را نیز با جارو تمیز کنید.

«این نکته را به یاد داشته باشید که به هیچ وجه نباید ضربه‌های محکمی به فرش بزنید؛ رد غیر اینصورت، در صورت قدیمی بودن یا وجود رفو شدگی، به بافت فرش آسیب جدی وارد می‌شود.»

روش دیگر این است که چهار نفر گوشه‌های فرش را گرفته و به آن ضربه‌های موجی وارد کنند. در نتجه این کار، گردوخاک موجود در فرش، بدون وارد کردن ضربه و آسیب به آن، خارج خواهند شد.



پیشنهاد مطالعه: پوسیدگی فرش، یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر فرشی پیش بیاید. اگر می‌خواهید با مهم‌ترین دلایل این اتفاق و روش‌های جلوگیری از آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما محتوای مقاله جلوگیری از پوسیدگی فرش را مطالعه کنید.



غبارگیری

نحوه غبار گیری فرش دستبافت در قالیشویی‌ها

در خدمات قالیشویی غبارگیری فرش به صورت مکانیکی انجام می‌شود تا هیچ گردوغباری درون تاروپود فرش باقی نماند. گرد و خاک فرش با استفاده از دستگاه مکنده جمع‌آوری می‌شود. قدرت این دستگاه با توجه به نوع فرش قابل تنظیم است. دستگاه‌های جدید غبارگیری که در بهترین قالیشویی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ شبیه ماشین لباس‌شویی با حرکت دورانی عمل می‌کند و از این طریق گرد و خاک فرش کاملا از بین می‌رود. وجود آلودگی در فرش باعث می‌شود که پس از شستشو احتمال پوسیدگی آن افزایش یابد.

پیش از شستشوی فرش دستباف از عدم رنگ دادن آن اطمینان حاصل کنید. فرش‌های دستبافت با نخ‌هایی با کیفیت‌های مختلف بافته می‌شوند و ممکن است بعضی از آنها رنگ پس دهند. یک دستمال تمیز را با آب ولرم خیس کنید و روی فرش بکشید. اگر دستمال رنگی شد بهتر است شستشوی فرش را به خدمات قالیشویی بسپارید تا مشکلی پیش نیاید.



پیشنهاد: اگر به دنبال دریافت بهترین خدمات قالیشویی تهران هستید، بانو می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. برای دریافت خدمات، می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.



۲. طریقه شستن فرش دستباف با آب سرد

فرش دستباف را پس از غبارگیری روی سطح سخت و ترجیحا شیب‌دار، پهن کرده و سپس با آب سرد، قالی را خیس کنید. به یاد داشته باشید که برای شست و شوی فرش دستباف به هیچ وجه از آب گرم استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است که باعث پس دادن رنگ شود. رنگ‌برداری از فرش فرآیند سخت و پرهزینه‌ای دارد و به کیفیت فرش نیز آسیب می‌رساند.

برای شستن فرش دستباف در منزل، شوینده مناسب مانند شامپو فرش یا پودر صابون را در مقداری آب حل کرده و آن را روی سطح فرش بریزید. سپس با استفاده از برس یا جارو، آن را بشویید. همچنین برای شستن فرش نباید از مواد شوینده قلیایی استفاده کنید.



پیشنهاد مطالعه: نکته‌ای که لازم می‌دانیم به آن اشاره کنیم این است که روش شستشوی فرش در منزل یا قالیشویی بسیار متفاوت است و در شرکت‌های مربوطه از روش‌ها و دستگاه‌های خاصی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید چه تفاوتی در روش شستشوی فرش در قالیشویی وو منزل وجود دارد، از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: شستشوی فرش در منزل یا قالیشویی .



استفاده از آب سرد

۳. خشک کردن

در این مرحله باید پس از آبکشی فرش، آن را کاملا پارو بکشید تا آب از داخل بافت فرش خارج شود. بهتر است اجازه دهید، فرش یک ساعت در همان حالت روی زمین قرار داشته باشد تا در صورت رنگ دادن، با قسمت‌های دیگر تداخل نکند؛ در نتیجه این امر، بیشتر رطوبت فرش خارج می‌شود.

همچنین برای جلوگیری از زرد شدن ریشه‌های فرش روی آن‌ها آب نگیرید. در نهایت نیز فرش مرطوب را در معرض هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود. به یاد داشته باشید که سطح فرش را پس از خشک شدن به سمت خواب فرش جارو یا برس بکشید تا ظاهر مرتب و زیبایی پیدا کند.



پیشنهاد: قالیشویی بانو با راه‌اندازی شعبه‌های مختلف در نقاط مختلف تهران همواره به دنبال آن است که بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت در اختبار مشتریان خود بگذارد. پس اگر به دنبال بهترین قالیشویی جنوب تهران هستید، می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره ۶۶۳۸۸۸۳۱-۰۲۱ تماس بگیرید.



سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا بهترین روش شستشوی فرش دستباف در منزل را با هم بررسی کنیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما سودمند بوده و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *