راهنمای شستن پرده زبرا با جنس‌های مختلف در خانه

شستن پرده زبرا

پرده‌ها انواع گوناگونی دارند که هر کدام به نوبه خود می‌توانند تاثیر قابل توجهی روی چیدمان و زیبایی منزل شما داشته باشند. یکی از انواع پرده‌های مدرن که مشتریان تمایل زیادی به استفاده از آن در قسمت‌های مختلف خانه خود دارند، پرده زبراست که در کنار زیبایی خود، شما را با چالش‌های متعددی در زمان شستشو مواجه می‌کند. این پرده‌ها از جنس‌های مختلفی مانند چوب، فلز، کامپوزیت و… ساخته شده و در آن‌ها از جنس‌های مختلفی مانند ابریشم نیز استفاده می‌شود. می‌توان گفت این پرده‌ها ترکیبی از پرده شید رول و کرکره است و به‌صورت راه‌راه با تور و پارچه تولید می‌شود؛ بنابراین در زمان شستن پرده زبرا باید به موارد متعددی توجه داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه شستشوی پرده زبرا را به طور کامل با هم بررسی کنیم.

اگر به هر دلیلی تمایل ندارید در خانه پرده‌های خود را شستشو دهید و می‌خواهید از خدمات یک قالیشویی معتبر استفاده کنید، می‌توانید برای شستشوی پرده با ما ارتباط بگیرید تا احتمال آسیب به پرده‌هایتان را به حداقل برسانید.

پرده زبرا چیست؟

پرده زبرا ترکیبی از پرده شید رول و کرکره است که به صورت راه راه با تور و پارچه طراحی و تولید می‌شود. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت پرده‌های زبرا تنواع بسیار بالای آن در طرح و رنگ است که سبب می‌شود به گزینه ایده‌آلی برای مکان‌های مختلف تبدیل شود. لازم به ذکر است که با استفاده از زبرا که به صورت دو لایه موازی بر روی هم قرار گرفته، می‌توان میزان نور ورودی به فضا را از ۱۰ تا ۵۰ درصد تنظیم کرد. همچنین پرده‌های زبرا دوام بالایی دارند و خیلی آسان و سریع نصب می‌شوند.

دلیل اهمیت شستن پرده زبرا

یکی از نکاتی که در مورد پرده زبرا باید به خاطر داشته باشید این است که این پرده‌ها باید در فاصله زمانی کمتری تمیز شوند. مهم‌ترین دلیل این اتفاق این است که پرده‌های زبرا معمولاً به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که دولایه توری یا پارچه‌ای داشته و به شکل موازی بر روی همدیگر قرار بگیرند. بنابراین این پرده‌ها در مقایسه با سایر پرده‌های منازل، گردوغبار بیشتری به خود جذب می‌کنند که در نهایت ممکن است منجر به آلرژی و حتی بیماری شود. برای جلوگیری از این اتفاقات، لازم است که این پرده‌ها در فواصل زمانی مشخص شسته و تمیز شوند.

پیشنهاد مطالعه: یکی از پرتکرارترین سوالات کاربران ایین است که چه جنس پرده پارچه‌ای مناسب است؟ ما در مقاله بهترین جنس پارچه پرده ای به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

پرده زبرا چیست

فواصل زمانی مناسب برای تمیز کردن پرده زبرا

پرده‌های زبرا نیز درست مانند دیگر پرده‌ها پس از گذشت مدتی، گرد و غبار را به خود جذب کرده و کثیف می‌شوند. نحوه شستشوی پردهای زبرا به دلیل مدل متفاوت آن و دو لایه بودنش با سایر پرده‌ها تفاوت دارد. در نخستین مرحله، بهتر است در فواصل زمانی کم، مثلا هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار، با استفاده از دستمال نخی مرطوب، آلودگی‌ها را از سطح پرده پاک کنید.

«لازم به ذکر است که هرگز از دستمال خیس برای تمیز کردن پرده زبرا استفاده نکنید؛ زیرا باعث لکه شدن آن خواهد شد.»

شستن پردهای زبرا باعث می‌شود گرد و خاک و آلودگی در آن‌ها جمع نشده و از بروز حساسیت در افراد جلوگیری می‌کند. پس از بین بردن گرد و غبار می‌توانید از بخارشوی یا با استفاده از محلول آب و شامپو فرش، آن را به طور کامل تمیز کنید. اگر از بخارشوی استفاده می‌کنید، آن را از بالا به پایین روی پرده بکشید.

«نکته مهم: بخارشوی را با فاصله از پرده بگیرید تا از خیس شدن پرده زبرا جلوگیری کنید.»

شستشو پرده زبرا باید حداقل در هر فصل انجام شود تا از تجمع آلودگی در آن و همچنین در میان لایه‌ها جلوگیری کند؛ اما قبل از شستن حتما از جنس پرده‌ها مطمئن شوید. بعضی پرده‌های زبرا قابلیت شستشو با آب را ندارند و در تماس با آب آسیب می‌بینند.

فراموش نکنید که شما می‌توانید پرده‌های خود را علاوه بر خشک شویی به قالیشویی‌ها هم تحویل دهید، به خصوص اگر همزمان به شستشوی فرش بخواهید این کار را انجام دهید؛ زیرا دیگر نیازی نیست که مجددا به خشکشویی هم مراجعه کنید. اگر به دنبال ارزان ترین قالیشویی تهران هستید، ما آماده خدمت‌رسانی به شما هستیم.

نحوه شستن پرده زبرا

همان‌طور که گفته شد پرده‌های زبرا محبوبیت بالایی در میان مردم دارند و می‌توانند جذابیت بالایی به دکوراسیون و ظاهر منازل بدهند. خوشبختانه برای شست و شوی پرده زبرا می‌توان از مواد مخصوص و شوینده‌های مختلف استفاده کرد و نیازی نیست نگرانی از این بایت داشته باشید.

طرز شستن پرده زبرا اهمیت بالایی دارد و باید در همان قدم اول آن‌ها را گردگیری کنید تا غبار به طور کامل از بین برود؛ برای گرد روبی می‌توانید از وسیله‌هایی مانند جاروبرقی و بخارشوی استفاده کنید. بدین شکل، دیگر نیازی نیست که پرده‌ها را از پنجره جدا کنید و تنها باید مطمئن شوید که پرده دچار آسیب نشده باشد. به یاد داشته باشید که طریقه شستن پردهای زبرا کاملا وابسته به جنس آن است و ر جنسی یک روش مخصوص به خود را دارد.

طرز شستشوی پردهای زبرا و انواع آن‌ها

طبیعتاً تفاوت در نوع و جنس پرده به تفاوت در نحوه شستن پردهای زبرا نیز منجر می‌شود. برای شستن پرده های زبرا روش‌هایی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

۱. شستن پرده زبرا آلومینیومی یا وینیلی

شستشوی زبرا آلومینیومی و وینیلی کار ساده‌ای نبوده و ممکن است چالش‌هایی برای شما ایجاد کند. برای این کار، شما باید دست خود را بر روی دکمه ریلی پرده نگه داشته و به‌آرامی آن را از پنجره دور و به‌طرف خود بکشد و آن را سفت بگیرد.

از طرفی دیگر برای تمیز کردن لابه‌لای این پرده‌ها می‌توانید از براش وکیوم استفاده کنید. تمیز کردن این پرده‌ها فقط با حرکات کنار به کنار یا بالا به پایین امکان‌پذیر است؛ چراکه به این شیوه بخار و رطوبت می‌تواند به‌سادگی آلودگی‌ها را از بین ببرد.

پیشنهاد مطالعه: یکی از جمله پرده‌هایی که با پرده‌های زبرا آلمینیومی اشتباه گرفته می‌شوند، پرده‌های کرکره‌ای هستند. اگر به دنبال راه‌هایی برای شستن این پرده‌ها هستید با مراجعه به وبلاگ ما می‌توانید مقاله شستن پرده کرکره ای را مطالعه کنید.

۲. پرده‌های روزنه‌ای یا سلولی

پرده‌های زبرای روزنه‌ای که با نام پرده‌های کندوی عسلی نیز معروف هستند، راحت‌تر از پرده‌های آلومینیومی تمیز می‌شوند. شما می‌تواند با استفاده از یک وکیوم، گرد و غبار پرده را کاملاً تمیز کرده و سپس به کمک اسفنج و محلول آب و مایع ظرف‌شویی پرده‌ها را تمیز کنید.

۳. طرز شستن پردهای زبرا رومانی

پرده‌های رومانی نیز نوع دیگری از پرده‌های محبوب زبرا هستند که در اشکال مختلف صاف، پلیسه دار و… وجود دارند. طریقه شستن پرده زبرا رومانی نیز می‌تواند با براش وکیوم انجام شود. همچنین به کمک پارچه‌های نخی و محلول آب و مواد شوینده می‌توانید به‌سادگی آلودگی‌های سطح آن‌ها را از بین بیرید.

شستشوی پرده

۴. پرده‌های حریر زبرا

شستشوی پرده زبرا از نوع حریر به دلیل ظرافت بالای آن‌ها به‌دقت و حساسیت بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما در زمان تمیز کردن پرده زبرا حریر از براش وکیوم با مکش پایین استفاده کنید. همچنین برخی از پرده‌های حریر، قابلیت شستشو دارند، به همین خاطر به‌راحتی می‌توان آن‌ها را شسته و اتو کرد.

پیشنهاد مطالعه: همانطور که گفتیم پرده‌های حریر به دلیل ظرافت زیادی که دارند باید با مراقبت بیشتری شسته شوند. ما برای اینکه احتمال آسیب به پردده‌هایتان را به حداقل برسانید، در مقاله‌ای جدا به طور مفصل در مورد روش شستشوی پرده حریر صحبت کرده‌ایم. محتوای این مقاله می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد.

۵. روش شستن پرده زبرا رولر

تمیز کردن و شستشوی پرده‌های رولر در مقایسه با سایر پرده‌هایی که از آن‌ها نام بردیم، روند ساده‌تری داشته و شما می‌توانید به‌سادگی و تنها با استفاده یک اسفنج تمیز و محلول آب و مواد شوینده آن‌ها را پاک‌سازی کنید. به یاد داشته باشید که برای این کار باید از بالا به پایین عملیات پاکسازی را آغاز کنید. همچنین می‌توانید به سادگی پرده‌های رولر را جدا کرده و در داخل تشت آب گرم و شوینده‌ها شستشو دهید.

۶. روش شستن پردهای زبرا پنلی

پرده‌های پنلی معمولاً برای در و پنجره‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند و نگهداری و شستشوی آن‌ها نسبت به سایر پرده‌ها ساده‌تر است. برای شستشوی این پرده‌ها شما می‌توانید از یک براش وکیوم ساده استفاده کرده و به آرامی آن را بر روی پرده‌ها کشیده و آن‌ها را تمیز کنید.

پیشنهاد مطالعه: پرده یکی از بخش‌های دکوراسیون است که نقش زیادی بر زیبایی خانه دارد. به همین دلیل عموما در زمان خرید، زیبایی پرده را به عنوان اصلی‌ترین ملاک انتخاب خود قرار می‌دهیم. ما در مقاله راهنمای خرید پرده به شما کمک می‌کنیم تا مهم‌ترین مواردی را که باعث می‌شوند تا پرده شما عمر طولانی داشته باشد را در نظر بگیرید تا سرمایه خود را در جای درستی هزینه کنید.

طرز شستشوی پرده زبرا

برای شستشوی پرده زبرا در منزل ابتدا پرده را به طور کامل تا پایین کشیده و سپس آن را از پایه‌های نگهدارنده باز کرده و روی یک سطح صاف قرار دهید. در مرحله بعد با استفاده از جاروبرقی و سر برسی آن، گرد و غبار را به طور کامل از سطح پرده بگیرید. در مرحله بعدی باید پرده را با آب خیس کنید تا مابقی آلودگی که به بافت پرده نفوذ کرده از آن خارج شود. پس از آن، مقداری از یک شوینده ملایم نظیر شامپو فرش را در مقداری آب حل کنید و آن را به کمک یک اسفنج به روی سطح پرده بکشید. کف حاصل، پرده را تمیز می‌کند.

در پایان نیز پرده را با فشار ملایم آب، آبکشی کرده و آن را از جایی آویزان کنید تا آب اضافی آن کاملا خارج شود. حالا پرده مرطوب را در محل موردنظر نصب کنید تا در معرض جریان هوا خشک شود. این کار باعث می‌شود تا پرده چروک نشده و حالت اولیه و شکیل خود را حفظ کند. اگر در خانه وان دارید، می‌توانید آن را از آب پر کرده و مقداری شوینده داخل آن ریخته و در نهایت پرده را در آن خیس کنید. سپس با استفاده از اسفنج یا برس نرم، پرده را شسته و آبکشی کنید و پس از خارج شدن آب اضافی، آن را نصب کنید.

«به یاد داشته باشید که حتما باید از شوینده‌های غیر اسیدی و بدون آنزیم برای شستن پرده زبرا استفاده کنید. زیرا بافت تور و پارچه این نوع پرده بسیار حساس است و اگر شوینده قوی برای شستن آن استفاده شود به بافت این پرده آسیب می‌رساند و جلوه اولیه‌اش را از دست خواهد داد.»

در این زمان که دیگر تمامی کارها به صورت اینترنتی و با استفاده از اینترنت انجام می‌شود، قالیشویی‌ها هم تلاش کرده‌اند تا سطح کار خود را ارتقا داده و تمامی خدمات و ثبت سفارش‌ها را به صورت اینترنتی انجام دهند. یکی از این قالیشویی‌های پیشتاز، قالیشویی بانو است که به شما امکان می‌دهد با مراجعه اینترنتی و ثبت نوبت در بخش قالیشویی آنلاین ، بهترین خدمات را با سرعت بالا در اختیار شما قرار دهند.

تمیز کردن

آموزش طرزشستن پرده زبرا در خانه

همان‌طور که گفته شد شما می‌توانید به‌سادگی و با استفاده از روش‌های خانگی، به تمیز کردن پرده زبرا اقدام کرده و درصورتیکه نتیجه مناسبی دریافت نکردید از خدمات قالی‌شویی های معتبر استفاده کنید. برای شستشوی پرده‌ها در منزل می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

۱. استفاده از بخارشوی

استفاده از بخار شوی برای شستشوی پرده زبرا می‌تواند به‌صورت هفتگی و ماهانه انجام شود؛ اما برای این کار باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • در مرحله اول باید با استفاده از جاروبرقی گرد و غبار موجود بر روی پرده تمیز شود. بهتر است که از جاروهای برس دار استفاده کرده و قدرت جارو را در پایین‌ترین حد خود نکه دارید تا آسیبی به پرده وارد نشود.
  • برای تمیز کرده پرده‌های پلاستیکی و چوبی می‌توانید به راحتی از یک دستمال مرطوب استفاده کنید.
  • قدرت دستگاه بخارشوی را باید در حالت متوسط نگه دارید و سپس به‌آرامی نسبت به تمیز کردن پرده از بالا به پایین اقدام کنید.

۲. نحوه تمیز کردن پرده زبرا با استفاده از شامپو فرش

اگرچه شامپو فرش‌ها تمیزکننده‌های بسیاری خوبی هستند اما این مواد برای شستشوهای فصلی مناسب‌تر هستند و نباید به‌صورت هفتگی از آن‌ها استفاده کرد. لازم به ذکر است که آلودگی‌های پرده زبرا به کمک این مواد، به‌صورت عمقی و کامل از بین می‌رود.

مراحل شستشوی پرده زبرا با استفاده از شامپو فرش عبارت‌اند از:

  • خارج کردن پرده از قسمت نگهدارنده
  • قرار دادن پرده در یک سطح صاف و ریختن شامپو فرش روی آن
  • پخش کردن شامپو با استفاده از یک اسفنج نرم
  • آبکشی پرده با آب ولرم پس از کامل کردن مرحله اسفنج کشی
  • خشک کردن پرده در یک مکان مناسب و در نهایت نصب کردن آن در محل موردنظر

پیشنهاد مطالعه: پرده پانچ را چگونه می‌توان شست؟ اگر شما هم پرده پانچ دارید و شستن آن یکی از دغدغه‌های همیشگی شماست، می‌توانید از مطالب لینک روبه‌رو استفاده کنید: شستشوی پرده پانچ در منزل .

تمیز کردن پرده زبرا

۳. نحوه شستشو پرده زبرا با استفاده از آب و مایع لباسشویی

آب و مایع لباسشویی نیز محلول مناسبی برای تمیز کردن پرده زبرا هستند. البته قبل از استفاده، حتماً باید فرمولاسیون مایع و تناسب آن با پرده بررسی شده و نباید مایع اسیدی باشد. سایر مراحل شستشو همانند مراحل استفاده از شامپو فرش است.

۴. روش تمیز کردن پرده زبرا به‌صورت هفتگی و ماهانه

همان‌طور که گفته شد می‌توان پرده‌های زبرا را به شیوه‌های مختلف و در زمان‌های مختلفی شستشو داد. شستشوی پرده زبرا به شکل هفتگی کار ساده‌ای بوده و تنها کافیست که فرد به‌صورت سطحی آن‌ها را غبارگیری کرده و برای این کار بهترین و مناسب‌ترین وسیله بخارشوی است.

لازم به ذکر است که در شستشوهای هفتگی نیازی نیست که پرده‌ها از بست خود جداشده و کاملاً پایین آورده شوند و به صورت ایستاده نیز می‌توان به‌راحتی آن‌ها را تمیز کرد. در نهایت نیز تنها باید به میزان دما و قدرت بخارشوی توجه داشته باشید که آسیبی به پرده وارد نشود.

شستشو و تمیز کردن پرده‌های زبرا به‌صورت فصلی و ماهانه نیز متفاوت خواهد بود و برای این کار لازم است که از شوینده‌های مختلف استفاده کرد که به‌صورت عمقی و کامل پرده‌ها تمیز شوند. این روش‌ها معمولاً برای پرده‌هایی بهتر است که بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند مانند پرده‌های آشپزخانه و سایر نقاط منزل که در معرض چربی و گردوغبار هستند. شستشو پرده به‌صورت ماهانه و دوره‌ای بر اساس مراحل زیر انجام خواهد شد.

  • در مرحله اول باید پرده‌ها از قسمت‌های نگهدارنده جدا شوند.
  • پرده باید در یک سطح صاف قرار داده شود.
  • در محله سوم باید مواد شوینده غیر آنزیمی در آب حل شوند؛ چراکه شوینده‌های آنزیمی و اسیدی ممکن است باعث آسیب به رنگ و بافت پرده‌ها شوند.
  • با استفاده از یک اسفنج نرم و تمیز باید مواد شوینده را به‌آرامی بر روی سطوح پرده‌ها کشید و آن را شستشو داد.
  • درنهایت باید پرده‌ها به‌خوبی آبکشی شده و در یک مکان مناسب به‌گونه‌ای آویزان شود که دچار چروک شدگی نشود و به‌خوبی خشک گردد.
  • در مرحله آخر نیز می‌توان دوباره پرده‌ها را به قسمت‌های نگهدارندِ متصل کرد و از آن استفاده نمود.

پیشنهاد مطالعه: پرده سفید خریده‌اید، حال تغییر رنگ داده و زرد شده است؟ می‌توانید با مراجعه به وبلاگ ما از مطالب مقاله آموزش سفید کردن پرده استفاده کنید تا پرده‌های خود را درست مانند روز اولشان سفید کنید.

۵. نکات مهم در زمان شستن پرده زبرا

همان‌گونه که گفته شد پرده‌های زبرا انواع مختلفی دارند که هرکدام می‌توانند برای محل‌های مختلفی به‌کار رفته و استفاده شوند. روش‌های متعددی برای شستشوی پرده زبرا معرفی شد؛ اما برای کسب نتیجه بهتر، لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه کنیدکه مهم‌ترین آن‌ها در ادامه شرح داده‌ایم:

  • قبل از اقدام برای شستن پرده زبرا لازم است که حتماً بروشور و برچسب راهنمای آن کاملاً مطالعه شود. همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم این پرده‌ها از مواد و جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند و ممکن است که محدودیت‌های خاصی برای تمیز کردن و شستشو داشته باشند. درصورتی‌که پرده‌ها دارای برچسب و بروشور نبودند شما می‌توانید از مشاوره و خدمات قالی‌شویی استفاده کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان نباید از آب داغ برای تمیز کردن پرده‌های زبرا استفاده کرد؛ چرا که ممکن است به‌راحتی رنگ و بافت آن‌ها دچار آسیب شوند.
  • در صورت کلی این پرده‌ها فقط گرد و غبار گرفته‌اند فقط کافی است از جاروبرقی و بخارشو برای تمیز کردن آن‌ها استفاده شود و نیازی به استفاده از شوینده‌ها نیست.
  • در صورت استفاده از مواد شوینده لازم است که حتماً فرمولاسیون آن بررسی شود چراکه ممکن است به بافت و رنگ پرده‌ها آسیب وارد کنند.

سخن نهایی

پرده‌های زبرا ازجمله محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع پرده‌ها هستند که امروزه نقش ویژه‌ای در دکوراسیون منازل دارند. این پرده‌ها انواع مختلفی دارند و در مقایسه با پرده‌های معمولی پتانسیل بالاتری برای کثیف شدن و جذب گرد و غبار دارند. برای تمیز کردن و شستشوی پرده زبرا می‌توان از روش‌های خانگی به‌صورت هفتگی و ماهانه استفاده کرده و یا از خدمات قالی‌شویی بهره برد.

امیدواریم که مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشیم. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک گبذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *