آموزش شستن پرده حریر بدون آسیب رساندن به آن

شستن پرده حریر

پرده یکی از وسایلی است که در زیبایی و هماهنگی دکوراسیون منزل تاثیر زیادی دارد؛ به همین دلیل، تمیزی و مرتب بودن آن‌ها نیز اهمیت بالایی پیدا می‌کند. برای اینکه تمامی سلایق بتوانند پرده موردنظر خود را در منزل استفاده کنند، پرده‌ها در طرح، مدل و جنس‌های متفاوت و گوناگونی تولید و ساخته می‌شوند. یکی از انواع جنس‌های به کار رفته در تولید پرده، حریر است که عموما مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرد. پرده‌های حریر با توجه به ظرافت بالای جنسشان، باید بادقت بیشتری از آن‌ها مراقبت کرد. یکی از جمله مواردی که باعث می‌شود تا به این جنس پرده، آسیب وارد شود، در زمان شستشوست. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین نکات در زمان شستن پرده حریر آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید فرش‌هایتان را در خانه بشورید و احتمال آسیب به آن‌ها را به حداقل برسانید، می‌توانید از خدمات شستشوی پرده قالیشویی بانو استفاده کنید. ما ضمن استفاده از دانش افراد با تجربه در این زمینه از ابزارها و دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز دنیا نیز استفاده می‌کنیم که در نهایت این امر، شما دیگر نگرانی باب سلامت محصولاتتان نخواهید داشت.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

چرا پرده ‌حریر؟

همانطور که گفتیم حریر یکی از جنس‌های موردعلاقه مردم برای پرده است؛ با وجود دردسرهایی که تمیز کردن پرده حریر دارد، عموما مزایایشان باعث می‌شود که سختی شستشوی آن‌ها را نادیده بگیریم. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایلی را که باعث می‌شود افراد به استفاده از این پرده‌ها تمایل داشته باشند را بررسی می‌کنیم.

  1. یکی از مزایای مهم پرده حریر، علاوه بر زیبایی مضاعفی که به فضای منزل شما می‌بخشد، این است که از عبور نور به داخل منزل جلوگیری نمی‌کند. حتی شما می‌توانید با استفاده از یک پرده از جنس کتان یا تترون برای آستر این نوع پرده‌ها، میزان نور ورودی به فضا را تنظیم کرده و یا دید از بیرون را کنترل کنید.
  2. مزیت دیگر پرده‌های حریر، مقاومت آن‌ها در برابر چروک‌شدن و پارگی است. بافت پرده‌های حریر، با وجود نازکی و ظرافتی که دارند، بسیار مستحکم بوده و در برابر پارگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند.
  3. پرده‌های حریر به صورت ساده و طرح‌دار در رنگ‌های بسیار متنوع در بازار عرضه می‌شوند و این مزیت بزرگی برای خریداران است که با توجه به رنگ دکوراسیون منزل خود و در جهت هماهنگی با آن، پارچه حریر مورد نظر خود را انتخاب کند.
  4. طراحان دکوراسیون داخلی منزل، توصیه می‌کنند برای ایجاد فضایی آرامش‌بخش در اتاق خواب از پرده‌های حریر و دانتل استفاده کنید. طرح‌های پارچه حریر بسیار متنوع هستند و برای هر فضایی اعم از پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه گزینه‌های بسیاری را پیش روی شما قرار می‌دهند. البته باید به یاد داشته باشید که انتخاب شما با سایر اجزای دکوراسیون منزل هماهنگی داشته باشد تا نمای پرده، جلوه بیشتری داشته باشد.
  5. انتخاب پرده‌های حریر طرح‌دار برای ایجاد فضا با سبک مدرن، بسیار مناسب است. معمولا نقش‌ها در پرده‌های حریر به صورت تنیده در هم هستند و به تنهایی و بدون گوشواره یا والان، زیبایی منحصربه‌‌فردی به فضای منزل شما می‌بخشند.

پیشنهاد مطالعه: والان پرده را چطور نصب کنیم؟ ما در وبلاگ قالیشویی بانو به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه روی لینک روبه‌رو کلیک کنید: راهنمای نصب والان پرده .

شستشوی پرده حریر

مهم‌ترین نکات طریقه شستن پرده حریر

  1. برای شستشوی پرده حریر در ابتدا باید پرده را از چوب پرده جدا کنید. این کار را به آرامی و با لطافت انجام دهید؛ زیرا بافت پرده حریر بسیار نازک و حساس است و فشار زیاد باعث پارگی آن می‌شود.
  2. در مرحله دوم، پرده را در آب ولرم قرار دهید؛ به این صورت که در داخل تشت، وان و یا لگنی بزرگ، پرده را قرار دهید، سپس آن را از آب ولرم پر کنید. در نهایت بگذارید پرده حریر، چند دقیقه در آب باقی بماند. اگر آب سیاه شد و گرد و خاک پرده زیاد بود، آب را تعویض کنید.
  3. زمانی که پرده حریر به خوبی خیس شد، مقداری مایع یا پودر پاک کننده به آن اضافه کنید. لازم به ذکر است که مواد شوینده مورد استفاده شما نباید خیلی قوی باشند؛ زیرا به بافت پرده حریر آسیب می زنند.

«مهم‌ترین نکته در روش شستن پردهای حریر در خانه این است که به هیچ وجه نباید چنگ و فشار به پرده وارد کنید.»

اگر به دنبال ارزان ترین قالیشویی هستید تا علاوه‌بر قیمت منصفانه، کیفیت مناسبی را هم در اختیار شما بگذارد، می‌توانید به سایت ما سر بزنید. اگر هم تمایل به دریافت مشاوره در زمینه قالیشویی را دارید، می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.

آموزش طرز شستن پرده حریر

پیش از هر چیزی باید بدانید که برای تمیز شدن پرده باید حوصله به خرج دهید. پرده حریر به دلیل بافت ظریف و ساختار توری مانند، گرد و غبار بیشتری به خود جذب می‌کند. بنابراین ابتدا پرده را با میزان مناسبی از آب سرد بشویید تا آلودگی‌ها از آن خارج شود. ممکن است که نیاز باشد این کار را تا چند مرتبه تکرار کنید تا در نهایت گرد و غبار به طور کامل از بین بروند. هدف از انجام این کار این است که پرده پس از شستشو، کدر و چرک‌مرده نشود؛ چرا که شستن پرده چرک مرده بسیار دشوار بوده و نکات ریز و درستی دارد.

«برای شستشوی پرده حریر در تمام مراحل از آب سرد استفاده کنید؛ زیرا آب گرم به بافت ظریف پرده‌های حریر آسیب می‌رساند و باعث می‌شود که پرده حالت سفت و منظم اولیه خود را از دست بدهد.»

برای شستشوی پرده حریر در تمام مراحل از آب سرد استفاده کنید؛ زیرا آب گرم به بافت ظریف پرده‌های حریر آسیب می‌رساند و باعث می‌شود که پرده حالت سفت و منظم اولیه خود را از دست بدهد.

پیشنهاد مطالعه: اگر شما هم با مشکل چرک مرده شدن پرده‌هایتان مشکل دارید، می‌توانید از محتوای مقاله آموزش سفید کرده پرده ها استفاده کنید.

نحوه شستن پرده

استفاده از مواد شوینده در تمیز کردن پرده

در مرحله بعد باید پرده را با مواد شوینده بشویید. در انتخاب مواد شوینده، بسیار دقت کنید و از نوع ملایم آن استفاده کنید. برای اینکه پرده بهتر و تمیزتر و درخشان‌تر شود، بهتر آن است که آن را به مدت چند ساعت در آب سرد و ماده شوینده قرار دهید تا خیس بخورد و سپس آن را بشورید.

افزودن مقداری جوش شیرین به پودر شوینده، می‌تواند تمیزی و درخشندگی پرده‌های حریر را چند برابر کند. پس از شستن پردهای حریر، آن را آبکشی کنید؛ به خاطر داشته باشید که اگر از خشک‌کن ماشین لباس‌شویی استفاده می‌کنید، حتما دور آهسته آن را انتخاب کنید تا به بافت ظریف پرده حریر آسیبی نرسد.

توصیه پرده‌دوزان حرفه‌ای این است که پرده را پس از شستشوی پردهای حریر به صورت نمناک در محل اصلی خود آویزان کنید تا چروک نشود. با این کار، دیگر نیازی به اتو کشیدن پرده نیست. همچنین بهتر است چین‌های پرده را نیز در همان حال که مرطوب است، مرتب کنید تا به همان صورت خشک شود.

در انتها اگر قصد شستشوی پرده خود را در منزل ندارید و در تهران سکونت دارید، ما به شما توصیه می‌کنیم که از خدمات قالیشویی شمال تهران که در عین حال به حساسیت جنس پارچه هم اهمیت می‌دهد، استفاده کنید.

طرز شستن پردهای حریر کثیف شده با لکه چربی

برای تمیز شدن پرده حریر که با لکه‌های چربی کثیف شده‌اند، ابتدا باید لکه چربی را از بین ببرید تا در نهایت عملیات تمیز شستن پرده را آغاز کنید. برای از بین بردن این لکه‌ها، می‌توانید از مایع ظرفشویی و جوش شیرین و نمک استفاده کنید؛ زیرا این مواد، قوی‌ترین شوینده‌ها برای از بین بردن چربی هستند. برای این کار باید مقداری مایع بر روی لکه ریخته و حدود ده تا بیست دقیقه صبر کنید. سپس با آب سرد، شستن پرده حریر را آغاز کنید. در نهایت نیز، این عمل را تا جایی انجام دهید که لکه به خوبی از بین برود.

نحوه شستن پردهای حریر آشپزخانه

پرده حریر آشپزخانه با توجه به این که در محیطی قرار دارد که در معرض چربی و آلودگی بسیار بالایی است، بیشتر کثیف می‌شود. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، لکه‌های آن را می‌توانید به وسیله مایع ظرفشویی از بین برده، سپس کل پرده را با روش و مراحل ذکر شده تمیز کنید.

پیشنهاد مطالعه: یکی از دیگر جنس‌پرده‌هایی که مشتریان به استفاده از آن‌ها تمایل دارند، پرده مخمل است. ما یک مقاله درمورد شسشتوی پرده مخمل نوشته‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

استفاده از لباسشویی

شستن پردهای حریر در لباسشویی

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان شستشوی پردهای حریر با ماشین لباسشویی باید به آن توجه داشته باشید، جدا کردن گیره‌های پرده است. زیرا در صورت جا ماندن این گیره‌ها بر روی پرده و شست و شوی آن با ماشین لباسشویی، ممکن است هم به پرده و هم به ماشین لباسشویی آسیب وارد شود. همچنین پیش از آغاز مراحل شستشو، گرد و غبار و خاک را از روی آن پاک کنید.

مورد بعدی در طرز شستن پردهای حریر در لباسشویی آن است که اگر پرده حریر شما دارای سرب است، آن را از پرده جدا کنید؛ زیرا به دلیل سنگینی سرب به ماشین لباسشویی آسیب وارد می‌شود. نکته بعدی آن است که پیش از شستن پرده حریر در لباسشویی ، پرده را درون تشتی آب در حدود یک تا دو ساعت بخیسانید. این عمل سبب از بین رفتن گرد و خاک موجود بر روی پرده حریر شده و در نهایت شستشو با کیفیت بالاتری انجام می‌شود.

«برای شستن پردهای حریر در لباسشویی از آب سرد استفاده کنید؛ زیرا آب داغ سبب چروکیده شدن پرده می‌شود.»

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که شستن پرده حریر چگونه انجام می‌شود و چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا آسیبی به پرده  وارد نشود. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *