والان پرده چیست + راهنمای نصب والان پرده بدون مشکل

نصب والان پرده

پرده به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون منازل شناخته می‌شود که می‌تواند نقش ویژه‌ای در زیبایی و جذابیت دیزاین داخلی داشته باشد. امروزه پرده‌ها در مدل‌ها و اشکال گوناگونی طراحی  و تولید می‌شوند که هر کس با توجه به سلیقه خود، می‌تواند خرید کند. پرده می‌تواند اجزای مختلفی داشته باشد و والان پرده یکی از مهم‌ترین اجزایی است که زیبایی آن را افزایش می‌دهد. این نوع پرده معمولاً در مکان‌های رسمی‌تر خانه مانند پذیرایی استفاده می‌شود. نصب والان پرده نکات و ترفندهای ویژه‌ای دارد و به همین دلیل عموما توسط افراد متخصص انجام می‌شود. در این مقاله ضمن پاسخ به سوال شما مبنی بر اینکه والان پرده چیست ، چگونگی نصب آن را نیز توضیح می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

اگر به دنبال مجموعه‌ای هستید که با بهترین مواد و باتجربه‌ترین افراد، خدمات شستشوی پرده را به شما ارائه دهد، قالیشویی بانو می‌تواند بهترین انتخاب باشد. ما تا به امروز در تلاش بوده‌ایم تا رضایت مشتریان خود را به بهترین شکل جلب کرده و خدماتی ایده‌ال را در اختیارشان قرار دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

والان پرده چیست ؟

والان پرده در حقیقت پارچه‌های پرده‌ای کوتاهی هستند که برخلاف پرده‌های اصلی و معمولی، نمی‌تواند تمام پنجره را پوشش دهد و تنها بخش بالایی پرده را می‌پوشاند. هدف اصلی نصب والان پرده ، پوشاندن میل پرده و قسمت‌های بالایی آن است که  می‌تواند به زیبایی پرده نیز کمک کند. امروزه انواع مدل والان متفاوتی وجود دارند که  هم به صورت تکی و هم به بر روی پرده مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که والن پرده نصب می‌شود، بیشتر از پرده اصلی مورد توجه قرار گرفته و زیبایی بیشتری به منزل شما می‌دهد.

«یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از طرح والان پرده ، پوشش عیب و ایرادات پرده زیری و مشکلات احتمالی آن است.»

والان پرده چیست

انواع مدل والان پرده

والان پرده درست مانند سایر مدل پرده‌ها از تنوع بالایی برخوردار است که هرکدام از آن‌ها می‌توانندبه شکل ویژه‌ای خانه شما را زیباتر کنند. از جمله رایج‌ترین انواع مدل والون پرده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. والان پرده یک طرفه

والان پرده یک طرفه در اصل ساده‌ترین و پرطرفدارترین مدل آن بوده و می‌تواند در سبک‌های دکوراسیون مختلف خصوصاً دکوراسیون مدرن استفاده شود. این مدل از والان پرده نیازی به شلوغ‌کاری زیادی ندارد و می‌تواند زیبایی قابل‌توجهی داشته باشد. مهم‌ترین مزیت این پرده‌ها اشغال کردن فضای کمی است که |آن را به انتخاب مناسبی برای پنجره‌های کوچک تبدیل می‌کند.

«نکته مهم اینکه این مدل والان پرده مانع رسیدن نور به داخل خانه نمی‌شود.»

۲. والان شال گردن

والان شال گردن نیز یک مدل والان است که به دور میله با روش خاصی پیچیده می‌شود و ظاهری مانند بستن روسری خواهد داشت. همچنین دو طرف پارچه، در دو طرف پرده کشیده شده و در نهایت روی میله پرده آویزان می‌ماند. برای این نوع والان، می‌توان از پارچه‌های مختلفی مانند پارچه‌های حریر، مخمل، ساتن و… استفاده کرد که هر کدام در دکوراسیون‌های مختلف زیبایی خاص خود را دارند.

۳. انواع والان پرده چیست؟ والان پنل

والان پنل یا کتیبه به صورت یک جعبه نصب شده و تمامی قسمت‌های میله پرده را پوشش داده و ظاهری زیبا و جذاب به آن می‌دهد. این نوع از والان ها ظاهری رسمی‌تر در مقایسه با نمونه‌های دیگر دارند و می‌توانند برای پذیرایی خانه‌ها انتخاب مناسبی باشند.

پیشنهاد مطالعه: همه ما به دنبال آن هستیم که هوشندانه خرید کرده و سرمایه خود را در جای مناسبی هزینه کنیم. یکی از مواردی که ممکن است خرج زیادی برای ما بتراشد و بعد از مدتی نیز ما را ناامید کند،‌پرده است. به همین دلیل ما تلاش کردیم تا در مقاله راهنمای خرید پرده به شما کمک کنیم تا تجربه خرید خوبی داشته باشید.

انواع والان پرده

۴. والان پرده دو طرفه

والان دوطرفه پرده نیز محبوبیت بالایی داشته و به صورت متقارن در دو طرف پرده نصب می‌شود. در این مدل والن پرده ، عموما از کتیبه و گوشواره نیز استفاده می‌شود که زیبایی زیبایی بیشتر آن را در پی خواهد داشت. این نوع از والان معمولاً از جنس پارچه‌های مخمل و ساتن بوده و می‌تواند با رنگ ارکان دیگر دکوراسیون، ست شود.

«به یاد داشته باشید که والان دو طرفه به صورت ثابت نصب می‌شود و نمی‌توان آن را حرکت داد.»

۵. والان پرده پلیسه‌ای

والان پلیسه‌ای یا والان جعبه پلیسه‌ای به صورت یک جعبه دوخته و نصب می‌شود. نصب والان پرده پلیسه‌ای نیز به شکلی است که در فواصل مختلف والان هایی به شکل پلیسه‌ای قرار می‌گیرند. این نوع از والان ها معمولاً برای پرده‌های پلیسه استفاده می‌شوند و می‌توانند زیبایی و جذابیت ویژه‌ای به دکوراسیون منزل بدهند.

۶. والان یقه شل

والان یقه شل نوع دیگری از والان پرده است که بین والان های دو طرف، پارچه‌ای اضافی و به شکل شل و افتاده قرار می‌گیرد و می‌تواند زیبایی ویژه‌ای داشته باشد. درست است که این نوع والان، به پارچه بیشتری نیاز دارد اما در نهایت زیبایی قابل‌توجهی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

«لازم به ذکر است که برای نصب این نوع از والان باید گیره‌های مخصوص دکوری روی چوب پرده وجود داشته باشد.»

پیشنهاد: اگر به دنبال یک قالیشویی ارزان و قدیمی هستید که با اطمینان کامل پرده، فرش و مبلمان منزل خود را به آن‌ها بسپارید، قالیشویی بانو می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

۷. مدل والن پرده تاب دار

والان تاب دار از یک پارچه یکدست ساخته شده و بسیار راحت نصب می‌شود. پارچه این نوع والان با پیچ و تاب‌های خاصی روی میله قرار گرفته و زیبایی ویژه‌ای به پرده می‌دهد.

«در کنار تمامی مدل‌های والان که از آن‌ها نام بردیم، می‌توان از انواع دیگری همچون والان گره ای، والان پرده پالونی، والان نمدی و… نیز استفاده کرد.»

پرده تاب دار

نصب والان پرده برای چه جاهایی مناسب است؟

همان‌طور که گفته شد والان استفاده‌های متعددی داشته و عموما برای پوشش مشکلات پرده و زیبایی از آن استفاده می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که والان یک بخش دکوری پرده است و نصب آن ضروری نیست اما اگر نصب شود، می‌تواند زیبایی بیشتری به پرده بدهد.

نصب والان پرده ، برای خانه‌های کوچک توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث می‌شود فضای خانه کوچک‌تر به نظر برسد. این پرده‌ها می‌توانند برای خانه‌های بزرگ و پذیرایی استفاده شوند. در حقیقت استفاده از والان در خانه‌های بزرگی که از نورپردازی مناسبی برخوردارند، می‌تواند زیبایی و جذابیت بالایی به همراه داشته باشد.

آموزش مراحل نصب والان پرده

همان‌طور که گفته شد نصب والان پرده باید با دقت و حساسیت زیادی انجام شود؛ زیرا تأثیر مستقیمی بر روی دکوراسیون و زیبایی داخلی منازل دارد. به صورت کلی برای نصب انواع مدل والان باید موارد متععدی را در نظر بگیرید که عبارتند از:

۱. اندازه‌گیری چوب پرده

اولین و مهم‌ترین مرحله در نصب انواع والان پرده مشخص کردن محل و اندازه‌گیری آن است. محل والان باید به‌گونه‌ای باشد که حداقل ۵ سانتی‌متر از لبه پنجره و حداقل ۱۰ سانتی‌متر از بالای پنجره فاصله داشته باشد. بعد از مشخص کردن محل نصب والان باید آن را علامت زد و به اندازه لبه‌های میله پرچم نیز توجه شود.

«لبه‌های والان دو برابر میله پرده هستند و طول چوب پرده باید دو برابر طول میله پرده باشد.»

پیشنهاد مطالعه: یکی از انواع پرده‌های محبوب بازار این روزها، پرده پانچ است. این پرده در کنار زیبایی خود، در زمان شستشو ممکن است شما را با چالش‌های متعددی مواجه کند. برای برطرف کردن هرگونه مشکلی در این مورد، می‌توانید با مراجعه به وبلاگ قالیشویی بانو، مقاله راهنمای شستشوی پرده پانچ در منزل را مطالعه کنید.

نصب پرده

۲. علامت زدن محل میله پرده

در مرحله دوم، محل نصب والان باید خارج از مکان میله پرده که در مرحله قبل اندازه گرفتید، باشد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل ۲.۵ سانتی‌متر از آن فاصله داشته باشد. بعد از مشخص کردن مکان موردنظر، با استفاده از یک خودکار محل آن را علامت بزنید که در زمان نصب با مشکلی مواجه نشوید.

۳. اندازه‌گیری فاصله بین علائم

بعد از مشخص کردن اندازه‌های چوب والان پرده و علامت زدن آن، باید فاصله بین علامت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که فاصله بین علائم در دو طرف پنجره باید به اندازه والان باشد.

۴. نصب چوب پرده

در مرحله چهارم از نصب والان پرده، باید چوب پرده را نصب کنید. در این مرحله، محل‌هایی را که از قبل علامت زده‌اید را توسط دریل سوراخ کرده و سپس بعد از قرار دادن رول پلاک در سوراخ‌ها، با استفاده از پیچ، آن‌ها را محکم کنید.

۵. نصب رول‌پلاک‌های والان پرده

در این مرحله، باید محل‌هایی که از قبل مشخص شده‌اند توسط دریل سوراخ کرده و رول پلاک را با استفاده از پیچ به دیوار محکم کنید. به یاد داشته باشید که در زمان بستن پیچ‌های رول پلاک، باید دقت بالایی داشته باشید و از دریل‌های برقی استفاده کرده و آن‌ها را هر دو طرف پنجره نصب کنید.

۶. آویزان کردن پرده

بعد از انجام مراحل گفته شده، نوبت به نصب پرده اصلی می‌رسد. در این مرحله باید پرده اصلی و زیرین را آویزان کنید.

آویزان کردن

۷. آویزان کردن والان پرده

در نهایت و بعد از نصب پرده اصلی، می‌توانید والان را روی میله آن نصب کرده و با این کار، چین‌وچروک‌های آن را از بین ببرید. در اصل اگر به نکات و مراحل گفته شده توجه کنید، نصب والان به راحتی انجام شده و هیچگونه چالش و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

پیشنهاد: قالیشویی بانو با قرار دادن نمایندگی‌های مختلف در قسمت‌های مختلف شهر به دنبال آن است که بهترین خدمات را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار مشتریان خود قرار دهد. اگر به دنبال یک قالیشویی غرب تهران هستید وارد سایت شده و یا با ما تماس بگیرید.

جمع‌بندی نهایی

همانطور که توضیح دادیم والان پرده نوعی پارچه پرده‌ای کوتاه است که بخش‌های بالایی پرده را پوشش داده و مشکلات و ایرادات آن را برطرف می‌کند. برای نصب والان پرده باید به نکات و فاکتورها مختلفی توجه داشته و موارد مختلفی را پیش بگیرید که در قسمت‌های قبلی هرکدام را به تفصیل توضیح دادیم. امیدواریم که مطالب گفته شده به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با مشکلی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا متخصصان و کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *