مایع مخصوص شستشوی پرده های ظریف

شستشوی پرده های ظریف

پرده‌ها از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون در منازل و محیط‌های کاری هستند و نقش ویژه‌ای در زیبایی، جذابیت و نورپردازی محیط دارند. امروزه انواع مختلفی از پرده‌ها از نظر جنس، طراحی، رنگ‌بندی و… در دسترس هستند که می‌توان از آنها متناسب با سلیقه افراد، نوع دکوراسیون محیط، میزان بودجه، نوع نورپردازی و… استفاده کرد. پرده‌های ظریف مانند پرده‌های توری و حریر از جمله پرده‌هایی هستند که محبوبیت بالایی داشته و سازگاری بالایی با انواع دکوراسیون داخلی دارند. این پرده‌ها همانند دیگر ارکان دکوراسیون می‌توانند بعد از مدتی آلودگی، لکه‌ها و گرد و غبار زیادی به خود جذب کرده و به شستشو نیاز پیدا کنند. با توجه به ویژگی‌هایی که پرده‌های ظریف دارند لازم است که از مواد شوینده مخصوص برای تمیز کردن آنها استفاده کرد. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی مایع مخصوص شستشوی پرده‌های ظریف پرداخته می‌شود.

ویژگی‌ های بهترین مایع شستشوی پرده های ظریف

پرده‌های ظریف برخلاف پرده‌های چوبی، مخملی و… حساسیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و به راحتی می‌توانند دچار چروکیدگی، نخ کش شدن، پارگی، تغییر رنگ و… شوند به همین دلیل لازم است که در نگهداری آنها دقت بالایی داشت و از مواد شوینده مناسبی برای شستن آنها استفاده کرد. به صورت کلی یک ماده شوینده مناسب برای پرده‌های ظریف باید ویژگی‌هایی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • ماده شوینده باید از قدرت تمیزکنندگی بالایی برخوردار باشد و انواع لکه‌ها و آلودگی‌ها را از سطح پرده حذف کند.
  • ماده شوینده مناسب پرده‌های ظریف باید باعث اتو کشیدن راحت آن شده و از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری نماید.
  • مایع شوینده نباید موجب تغییر رنگ و کدر شدن پرده شود.
  • مایع شوینده نباید موجب ایجاد حساسیت در افراد شود و باید بتوان به راحتی از آن استفاده کرد.
  • مواد شوینده علاوه بر تمیز کردن پرده باعث نرمی و لطافت آن شوند.

خوشبختانه امروزه بسیاری از شرکت‌ها و برندهای تولید کننده داخلی و خارجی محصولات بهداشتی انواع مختلفی از مواد شوینده با قدرت اسیدی و تمیزکنندگی مختلف را تولید می‌کنند و این مواد را می‌توان برای انواع پارچه‌ها و پرده‌ها به کار برد.

شستشوی پرده های ظریف

بهترین مواد خانگی برای شستشوی پرده های ظریف

از آنجایی که پرده‌های ظریف به سادگی می‌توانند دچار آسیب شوند و نمی‌توان از هر نوع ماده شوینده ای برای تمیز کردن آنها استفاده کرد باید قبل از اقدام به شستشوی آنها اطلاعات کافی از ویژگی‌ها و خصوصیات مواد شوینده داشت. از جمله بهترین مواد خانگی برای شستشوی پرده ظریف می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

ترکیب جوش شیرین و سرکه

جوش شیرین و سرکه همواره از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین مواد خانگی در بحث نظافت و بهداشت بوده‌اند و مصارف و کاربردهای متعددی دارند. ترکیب جوش شیرین و سرکه می‌تواند بهترین ترکیب ممکن برای پارچه‌های ظریف و نازک باشد چرا که این مواد هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به پرده‌ها وارد نمی‌کنند و می‌توانند انواع آلودگی‌ها را از سطح پرده حذف کنند.

برای استفاده از این ترکیب می‌توان یک تشت را پر از آب ولرم کرده و سپس مقداری سرکه را به آن اضافه کرد و پرده را در آن خیساند. کسانی که به بوی سرکه حساس هستند می‌توانند از مقداری آبلیمو استفاده کنند تا بوی سرکه را از بین ببرد. سپس باید مقداری جوش شیرین را به آب اضافه کرد و به آرامی آن را مالش داد. بعد از آنکه لکه‌های پرده از بین رفت می‌توان آن را آبکشی کرده و آویزان کرد تا کاملاً خشک شوند. همچنین برای جلوگیری از بین رفتن آهار پرده می‌توان پرده را در ترکیب آب و نشاسته خیساند و آبکشی کرد.

استفاده از صابون

یکی دیگر از بهترین مواد مخصوص شوینده پرده‌های ظریف صابون است. در اصل صابون می‌تواند قدرت تمیزکنندگی بالایی داشته و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به پرده‌ها وارد نمی‌کند. در این روش می‌توان صابون مرطوب را به کمک یک دستمال نخی بر روی لکه‌ها کشید و به آرامی آن را مالش داد و سپس باید با استفاده از آب ولرم باید پرده را آبکشی کرد.

استفاده از شامپو فرش

شامپو فرش‌ها از جمله بهترین مواد شوینده هستند که با داشتن قدرت اسیدی و تمیزکنندگی مناسب می‌توانند برای تمیز کردن انواع فرش‌ها، موکت‌ها، مبلمان، پرده‌ها، خوشخواب و … استفاده شوند. در حقیقت این مواد می‌توانند تمیزکنندگی بالایی داشته باشند و هرگونه آلودگی و لکه‌های قدیمی را از بین ببرند. برای شستن پرده‌های ظریف با استفاده از شامپو فرش‌ها باید پرده‌ها را داخل یک تشت آب ولرم خیساند و مقداری شامپو به آن اضافه کرد و با آرامی اقدام به مالش دادن آن نمود تا زمانی که لکه‌ها کاملاً از بین بروند. در نهایت باید پرده‌ها را آبکشی و آویزان کرد و در صورت نیز آن را اتوکشی نموده و دوباره نصب نمود.

شستشوی پرده های ظریف با روش خشک‌ شویی

پرده‌های ظریف مانند پرده‌های حریر و توری می‌توانند حساسیت‌های زیادی داشته باشند و در صورتی که به روش‌های سنتی شسته شوند ممکن است دچار آسیب شده و منقبض، کشیده، چروکیده و نخ کش شوند. همچنین استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن این پرده‌ها نمی‌تواند راهکار مناسبی باشد چرا که سرعت بالای ماشین لباسشویی می‌تواند باعث آسیب دیدن پرده شود به همین دلیل بهترین روش برای شستن آنها استفاده از خدمات خشک‌شویی شرکت‌های قالی‌شویی است. خوشبختانه قیمت قالیشویی به گونه‌ای است که همه افراد توان استفاده از این خدمات را دارند و مهم‌ترین مزیت این روش نیز اطمینان از سلامت پرده می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *