نحوه استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن فرش

روش استفاده از بخارشوی در تمیز کردن فرش

بخارشوی یکی از کاربردی ترین و رایج ترین ابزارهای مدرن برای تمیز کردن فرش و قالی در خانه است که به شما کمک می کند با استفاده از بخار آب گرم به راحتی میکروب ها و آلودگی های روی فرش را برطرف کنید. اما باید این موضوع را بپذیریم که استفاده از این ابزار کاربردی آن قدرها که به نظر می رسد نیز ساده نیست و نیاز به تخصص و دقت زیادی دارد. تنها کمی بی توجهی در زمان استفاده از بخار شوی و یا به کار گرفتن اشتباه این وسیله می تواند به تار و پود فرش ها آسیب وارد کند و یا کیفیت شستشو و تمیز کردن فرش را تا میزان زیادی کاهش دهد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه استفاده از بخار شوی و همچنین مزیت ها و معایب این روش آشنا کنیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه بخارشو چیست؟

بخارشوی به وسیله ای گفته می شود که با استفاده از بخار آب و مکش قوی برای تمیز کردن سطوح مختلف از جمله فرش و موکت به کار می رود. از این دستگاه برای تمیز کردن سطوح سرامیکی؛ پله،مبلمان، پرده، اتومبیل و فرش و موکت استفاده می کنند. امکان تعویض سری های بخار شوی این امکان را برای کاربرد فراهم می کند تا به سادگی از انواع برس ها و سری های آن سطوح مختلف را تمیز کند.

مزایا استفاده از بخار شوی

از آنجایی که بخار شوی با استفاده از بخار آب داغ کار می کند، با استفاده از آن به راحتی می توانید سطح مورد نظر را ضد عفونی و تمیز کنید. از طرف دیگر از آنجایی که بخار شوی با استفاده از بخار آب داغ کار می کند، معمولاً خیسی کمتری روی فرش ایجاد می کند و سرعت عمل بالایی در تمیز کردن فرش و قالی دارد  و در شستشوی مبل با بخار شویی نیز به همان سرعت تمیز می کند و شرایط را فراهم می کند.
بخار داغ موجود در بخار شوی میکروب های سطح قالی را از بین می برد و باعث ضدعفونی کردن فرش می شود. استفاده از بخار شوی موجب می شود تا آلودگی های سطح فرش از بین برود و عمر فرش شما افزایش پیدا کند.

معایب استفاده از بخارشوی

بخار شوی فرش ها را به صورت سطحی تمیز می کند و امکان باقی ماندن آلودگی ها در عمق فرش وجود دارد. استفاده نادرست و بیش از حد از بخار شوی می تواند به تار و پود فرش آسیب وارد کند. از طرف دیگر باقی ماندن رطوبت در فرش گاهی اوقات موجب ایجاد لک روی فرش می شود.

ما یک مقاله در مورد ۱۰ اشتباه رایج در شستشوی فرش نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

نکاتی که قبل از بخارشوی فرش باید به آن توجه کرد

  • بخار شوی ها انواع متفاوتی دارند و قطعاً هر چقدر دستگاه شما پیشرفته تر و مجهزتر باشد، کیفیت بالاتری در تمیز کردن فرش ها خواهد داشت.
  • توجه داشته باشید که گنجایش و ظرفیت انواع بخار شوی با هم متفاوت است و معمولاً این دستگاه مخزنی با ظرفیت ۳۰۰ میلی لیتر تا ۳ لیتر دارد. شما می توانید با توجه به کاربردی که دارید از دستگاه مناسبی استفاده کنید.
  • توان انواع بخار شوی ها با هم متفاوت هستند و این موضوع روی شدت بخار دستگاه تأثیر می گذارد. معمولاً بخارشوی های خانگی نسبت به بخار شوی هایی که در قالیشویی ها مورد استفاده قرار می گیرند، ضعیف تر هستند و از همین رو ممکن است در برخی مواقع لازم باشد برای از بین بردن لکه ها و تمیز کردن تخصصی فرش ها، آن ها را به یک قالیشویی معتبر واگذار کنید.

مراحل شستن فرش با بخارشو

برای تمیز کردن فرش با بخار شوی باید ابتدا گرد و غبار روی فرش را تمیز کنید و سپس از دستگاه استفاده کنید. وجود گرد و خاک روی فرش موجب ترکیب آن با بخار آب و چرکی شدن سطح فرش می شود. در ادامه می توانید با مراحل شستن فرش با بخار شوی آشنا شوید.

تمیز کردن اتاق

در اولین مرحله از شستشوی فرش با بخار شوی باید همه لوازم و وسایل اضافی را از روی فرش بردارید. این کار موجب می شود تا بتوانید در زمان تمیز کردن فرش به راحتی بخار شوی را روی تمام سطح فرش قرار دهید و بدون مشکل آن را تمیز کنید. در صورتی که امکان برداشتن برخی از وسایل از روی فرش نیست، پیشنهاد می شود پایه لوازم را با استفاده از نوار ضد آب بپوشانید تا بخار آب به آن آسیب وارد نکند.

جاروکشی فرش

در مرحله بعدی تمیز کردن فرش با بخار شوی باید سطح فرش را با جارو برقی تمیز کنید. بخار شوی تنها قادر به تمیز کردن لکه ها است و نمی تواند ذرات جامد به جا مانده روی فرش را تمیز کند. از همین رو باید قبل از استفاده از بخار شوی حتما سطح فرش را با جار برقی تمیز کنید.

لکه بری فرش

اگر لکه های پر رنگ ناشی از غذا و نوشیدنی روی فرش ایجاد شده، بهتر است ابتدا اقدام به لکه بری فرش کنید و بعد از بخار شوی استفاده نکنید. بخار شوی به تنهایی قادر به تمیز کردن لکه ها نیست و گاهی اوقات بهتر است برای از بین بردن لکه های پر رنگ از حلال های مناسب آن استفاده کنید.

استفاده از بخار شوی

برای تمیز کردن فرش با بخار شوی ابتدا باید مخزن دستگاه را پر از آب کنید. می توانید از محلول تمیز کننده مثل صابون یا سرکه سفید داخل مخزن آب بریزید، اما معمولاً توصیه می شود تنها از آب برای این کار استفاده کنید. زیرا بخار آب داغ به تنهایی نیز قادر به تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطح فرش می باشد.
بعد از پر کردن مخزن آن را به دستگاه متصل کنید و دستگاه را به برق وصل نمایید. اجازه دهید دستگاه گرم شود و بخار تولید کند. معمولاً دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد برای تمیز کردن آلودگی ها و لکه های روی فرش مناسب است. سپس دستگاه را از یک سمت روی فرش حرکت دهید. یکی دیگر از استفاده های بخار شویی جمع آوری مو از روی فرش می باشد.

خشک کردن فرش

بعد از این که تمام سطح فرش را تمیز کردید، باید ۴ تا ۱۲ ساعت از راه رفتن روی فرش اجتناب کنید و اجازه دهید فرش شما کاملا خشک شود. باز کردن پنجره ها و همچنین روشن کردن پنکه می تواند به تسریع خشک شدن فرش ها کمک زیادی کند و ما یک مقاله درمورد روش های خشک کردن فرش نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

جمع بندی نهایی

هر چند که تمیز کردن فرش با بخارشوی برای گاهی اوقات روش مناسب و سریعی محسوب می شود، اما به حال استفاده نادرست و بیش از حد از این روش می تواند به بافت فرش آسیب وارد کند. اگر اطلاعی در مورد نحوه تمیز کردن فرش با بخار شوی ندارد و یا نگران آسیب دیدن فرش خود هستید، می توانید از خدمات حرفه ای قالیشویی بانو برای تمیز کردن فرش و قالی های خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *