۹ تا از مهم‌ترین اشتباهات قالیشویی+جلوگیری از آسیب به فرش

اشتباهات قالیشویی

مهم‌ترین اشتباهات قالیشویی کدامند؟ مهم‌ترین کارهایی که در زمان شستشو به فرشتان آسیب می‌زند، کدام‌اند؟ فرش‌ها یکی از اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون و تزئین داخلی منازل به شمار می‌روند. همچنبن به دلیل این که همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند، پتانسیل بالایی در جذب آلودگی داشته و بعد از مدتی حتماً به شستشو نیاز پیدا خواهند کرد.

به طور کلی،‌ شستشوی فرش به ۲ روش سنتی و یا با استفاده از دستگاه‌های مدرن در قالیشویی‌ها انجام می‌شود. در این زمان، اشتباهاتی ممکن است رخ دهد که منجر به آسیب، تغییر شکل و ظاهر فرش‌ها می‌شود، به همین دلیل باید بدانید که رایج‌ترین اشتباهات قالیشویی کدامند تا با جلوگیری از آن‌ها، احتمال آسیب به فرش‌هایتان را به حداقل برسانید.

اگر به دنبال بهترین قالیشویی تهران هستید که با استفاده از دانش روز دنیا و تجربه افراد متخصص در این زمینه،‌ احتمال آسیب به فرش‌هایتان را به حداقل برسانید، بانو می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

مهم‌تربن اشتباهات قالیشویی

فرش در فرهنگ ایرانی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه تزئینی منزل شناخته می‌شود؛ به همین دلیل، تمیز و سالم ماندن آن اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. هرچقدر که از فرش‌ها به خوبی نگهداری کنید بازهم بعد از مدتی به شستشو نیاز پیدا می‌کنند؛ اما ممکن است در زمان شستن آن‌ها اشتباهات و اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ دهد. از مهم‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات قالیشویی که در زمان شستشوی فرش رخ می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سابیدن زیاد و با شدت فرش

جنگیدن با لکه‌ها و آلودگی‌ها و سابیدن بیش‌ازحد فرش یکی از رایج‌ترین اشتباهات قالیشویی است که می‌تواند باعث آسیب دیدن بافت فرش شود. اگرچه برای تمیز شدن کامل فرش، به سابیدن آن نیاز است، اما داشتن وسواس بیش‌ازحد و وارد کردن فشار زیاد می‌تواند در نهایت به از بین رفتن بافت فرش ختم شود.

در حقیقت سابیدن بیش‌ازحد فرش، می‌تواند به مرور زمان الیاف آن را پوسیده و از بین ببرد. به طورکلی، انتخاب وسایل و شوینده‌های مناسب، باعث می‌شود که به سابیدن زیاد فرش نیازی نداشته و در نهایت آسیبی به آن وارد نشود.



پیشنهاد مطالعه: تغییر رنگ فرش از رایج‌ترین اتفاقاتی است که در زمان شستشوی فرش رخ می‌دهد. اگر می‌خواهید با دلایل این اتفاق و روش‌های جلوگیری از آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با مراجعه به وبلاگ بانو، مقاله تغییر رنگ فرش را مطالعه کنید.



سابیدن فرش

۲. استفاده از شوینده بی‌کیفیت از اشتباهات قالیشویی

امروزه مواد شوینده از تنوع و تعدد بالایی برخوردارند؛‌ به همین دلیل لازم است که حتماً در انتخاب و استفاده از آن‌ها، دقت و حساسیت بالایی داشته باشید. استفاده از شوینده‌های نامرغوب از اشتباهات رایج در شستشوی فرش است که ممکن است آسیب‌ها و خسارت‌هایی جدی و غیرقابل‌برگشتی به آن‌ها وارد کند.

«قبل از استفاده از هرگونه مواد شوینده برای شستشوی فرش حتماً باید دستورالعمل آن‌ها را مطالعه کرده و در نهایت اثرات آن بر روی گوشه‌ای از فرش تست شود.»

۳. عدم پاک کردن سریع لکه

ریختن مواد مختلفی مانند چربی، خون، غذا، جوهر، نوشیدنی، بستنی، چای و قهوه و… بر روی فرش‌ها امری طبیعی بوده و ممکن است بارها اتفاق بیفتد. چنانچه لکه‌ها به سرعت و قبل از خشک و کهنه شدن تمیز نشوند، شستشوی آن‌ها می‌تواند شما را با چالش‌های متعددی مواجه کند.

برخی لکه‌ها اگر برای مدت زیادی بر روی فرش باقی بمانند، می‌توانند باعث تغییر رنگ فرش و آسیب دیدن آن شوند به همین دلیل حتماً باید لکه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز شوند.



پیشنهاد: شستشوی فرش مخصوصا فرش‌های گران قیمت، کار سختی بوده و به دستگاه، دانش و تجربه بالایی نیاز دارد. اگر به دنبال یک مرکز شستشوی فرش هستید تا دیگر نگرانی بابت امانتی‌های خود نداشته باشید، از طریق سایت ما اقدام کرده و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.



۴. استفاده زیاد از آب

استفاده بیش‌ازحد از آب نیز دیگر اشتباه رایج در شستشوی فرش است که می‌تواند باعث آسیب دیدن آن شود. در حقیقت برای شستشوی فرش باید از آب برای خیس کردن، شستن و در نهایت آب کشیدن آن استفاده کرد و لزومی ندارد که چندین بار فرش آبکشی شود. استفاده بیش‌ازحد از آب می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین گره‌های فرش و بدفرم شدن بافت و حتی نرم‌تر شدن لکه پخش شدن آن شود و حتی در تعدادی از فرش‌ها باقی ماندن زیاد آب بر روی فرش می‌تواند منجر به تغییر رنگ آن شود.

استفاده زیاد از آب از اشتباهات قالیشویی

۵. پهن کردن فرش مرطوب

یکی از بدترین و رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد در زمان شستشوی فرش‌ها انجام می‌دهند پهن کردن فرش مرطوب است. زمانی که فرش به صورت کامل خشک نشده باشد می‌تواند پتانسیل بالایی برای جذب میکروب، آلودگی و حشرات داشته باشد و به سرعت می‌تواند درگیر مشکلاتی همچون بیدخوردگی شود. به هیچ عنوان نباید از فرش‌های مرطوب استفاده کرد و یا آنکه فرش در محیط مرطوب قرار بگیرد.



پیشنهاد مطالعه: برای خشک کردن فرش مرطوب و رسیدن به بهترین نتایج، باید با روش‌های انجام آن آشنایی داشته باشید. برای آشنایی با این روش‌ها، حتما از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: روش های خشک کردن فرش مرطوب .



۶. جارو نکردن فرش از مهم‌ترین اشتباهات قالیشویی

یک اشتباه رایج در شستشوی فرش که معمولاً توسط افراد غیرحرفه‌ای تکرار می‌شود، عدم جارو کردن فرش قبل از شستشوست. در اصل بسیاری تصور می‌کنند که در زمان شستشوی فرش، دیگر به جارو کردن آن نیازی نیست؛ درحالیکه اگر گردوغبار و آلودگی‌های مختلف بر روی فرش وجود داشته باشد، در زمان خیس کردن و شستن ممکن است به بافت و الیاف فرش نفوذ کنند. همچنین جارو کردن فرش‌ها می‌تواند عملیات شستشو را ساده‌تر کرده و نیاز به مواد شوینده و آب را کاهش بدهد.

۷. عدم استفاده از خدمات قالیشویی‌های معتبر

همان‌طور که گفته شد فرش‌ها را می‌توان به روش‌های سنتی و مدرن شستشو داد. کسانی که دانش، مهارت و تجربه کافی برای شستشوی فرش ندارند، به هیچ وجه نباید این کار را انجام دهند؛ زیرا ممکن است فرش‌های گران‌قیمت مانند فرش‌های دستبافت و عتیقه دچار آسیب و خسارت شود.

همچنین انتخاب قالیشویی نیز اهمیت بالایی دارد و چنانچه افراد از خدمات این شرکت‌ها استفاده می‌کنند، حتماً باید به مجوزهای رسمی، سابقه فعالیت آن‌ها، تجهیزات و دستگاه‌ها، مواد شوینده مورد استفاده و… توجه داشته باشند تا احتمال آسیب دیدن فرش را به کمترین میزان خود تقلیل بدهند.



پیشنهاد:‌ قالیشویی بانو با راه‌اندازی شعبه‌های مختلف در تمامی نقاط تهران، به دنبال آن است که بهترین خدمات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیاز شما بگذارد. اگر به دنبال بهترین قالیشویی غرب تهران هستید، می‌توانید با شماره ۴۴۴۴۰۱۷۵-۰۲۱ تماس بگیرید.



قالیشویی های معتبر

۸. استفاده از بخار شویی برای طولانی‌مدت

هرچند که بخارشویی می‌تواند به‌خوبی انواع لکه‌ها را از بین ببرد اما این روش علاوه بر هزینه‌بر بودن می‌توان معایب و ایراداتی نیز داشته باشد. در حقیقت استفاده بیش‌ازحد از بخارشویی فرش می‌تواند باعث تغییر رنگ و تداخل رنگ خصوصاً در فرش‌های دستبافت با الیاف و رنگ‌های طبیعی شود. بخار آب دارای دمای بالایی است و این دمای بالا می‌تواند به راحتی باعث تداخل رنگ‌های فرش شود.

۹. استفاده زیاد از شامپو فرش از اشتباهات قالیشویی

یک اشتباه رایج در شستشوی فرش استفاده بیش‌ازحد از محصولات شوینده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که هرچقدر از مواد شوینده بیشتری استفاده کنند، لکه‌ها و آلودگی‌های فرش بهتر و سریع‌تر تمیز می‌شوند درحالی که چنین باوری کاملاً اشتباه است. مواد شوینده معمولاً از قدرت اسیدی و بازی ویژه‌ای برخوردارند و اگر بیش‌ازحد استفاده شوند می‌توانند باعث آسیب دیدن بافت فرش شوند و باقی ماندن مواد شوینده در بافت فرش می‌تواند باعث جذب آلودگی‌های بیشتر شود.

ما یک مقاله در مورد روش های صحیح کشیدن جاروبرقی نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

فرش‌ها به عنوان یکی از لوازم و ارکان اصلی دکوراسیون داخلی منازل مستعد جذب آلودگی‌های زیادی هستند و بعد از مدتی نیاز به شستشو پیدا می‌کنند. از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین اشتباهات رایج در شستن فرش‌ها می‌توان به موارد مختلفی همچون استفاده از مواد شوینده نامناسب، عدم جارو کردن فرش، استفاده بیش‌ازحد از آب و شوینده‌ها، جنگیدن با لکه‌ها و سابیدن بیش‌ازحد، پاک نکردن سریع لکه‌های روی فرش و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *