روش های ضدعفونی فرش به چه صورتی است؟

ضد عفونی فرش

فرش از اجزای مهم خانه و محیط‌ کار است که به علت رفت و آمد و تماس مستقیم با پا و کفش بیش از سایر وسایل خانه در معرض آلودگی است؛ برای همین بسیاری افراد معمولا از روش‌های مختلف برای ضدعفونی فرش استفاده می‌کنند. این روزها یکی از عوامل افزایش توجه به روش‌های ضدعفونی فرش، ویروس کرونا است. همه‌گیری ویروس کرونا و تاکید بر بهداشت فردی و محیط باعث شد تا فرش‌ها به عنوان عناصر خطرناک در محیط بیشتر شسته شوند.

دراز کشیدن روی فرش، راه رفتن روی آن و هرگونه تماس با قالی آلوده می‌تواند، موجب انتقال انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها شود. اما یکی از نکات مهمی که در انواع روش های ضدعفونی فرش باید حتما مدنظر قرار گیرد؛ نوع مواد مورد استفاده، دمای آب و نحوه ضدعفونی کردن است. همچنین پیش از هرگونه اقدامی باید از جنس فرش نیز آگاه شد. در این مقاله اطلاعات مفیدی برای آشنایی بیشتر با انواع روش‌های ضدعفونی فرش برای شما فراهم کردیم.

راه‌های خانگی ضدعفونی فرش

معمولا از مواد مختلفی برای ضدعفونی فرش در منزل استفاده می‌شود. برخی از مایع سفید کننده یا همان وایتکس برای تمیز کردن قالی استفاده می‌کنند. این راه معمولا توصیه نمی‌شود؛ چرا که ضدعفونی فرش با وایتکس بخاطر خاصیت سفیدکننده آن و مواد شیمیایی قوی که در آن استفاده شده، باعث آسیب زدن به رنگ و بافت فرش‌ها می‌شود. استفاده از الکل یکی از اشتباهات رایجی است که برخی مرتکب می‌شوند. این کار باعث تخریب تار و پود فرش خواهد شد.

ضدعفونی فرش به‌خصوص در ایام کرونا، کاری ضروری است که باید جدی گرفته شود. حیوانات خانگی که به بیرون از خانه می‌روند و سپس به داخل خانه وارد می‌شوند؛ یکی از راه‌های انتقال ویروس خواهند بود. آن‌ها با قدم زدن روی فرش، کلیه میکروب‌ها و آلودگی‌های محیط بیرون را با خود به داخل خانه می‌آورند. برای همین افرادی که حیوان خانگی دارند یا افرادی با سابقه آلرژی و بدن ضعیف حتما باید فرش‌هایی تمیز داشته باشند. در ادامه مراحل ضدعفونی فرش در منزل را مرور می‌کنیم و برای رفع سوختگی فرش بهتر است با کارشناسان و با تجربه ها مشورت بگیرید.

غبارگیری از فرش پیش از شروع ضدعفونی

برای شروع ضدعفونی فرش دستباف و ماشینی ابتدا باید قالی غبارگیری شود. این کار با کمک جاروبرقی و جارو کشیدن پشت و روی فرش انجام می‌شود. با این کار، خاک و گرد و غبار موجود در فرش گرفته خواهد شد. بهتر است برای حفظ سلامت فرش و همچنین پاکیزگی دائمی آن، هفته‌ای یک بار فرش را جارو کنید تا مانع از نفوذ آلودگی در عمق فرش شوید. همچنین هنگام غبارگیری حتما از ماسک استفاده کنید تا گرد و غبار وارد ریه‌های شما نشود.

برخی به اشتباه با چوب به فرش ضربه می‌زنند تا به اصطلاح آن را غبارگیری کنند. این کار باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری به فرش خواهد شد. تار و پود فرش بسیار حساس است و شاید شما اثر آن را در لحظه نبینید؛ اما در طولانی مدت، متوجه آسیب خواهید شد. همچنین کشیدن فرش بی‌مهابا باعث می‌شود که قالی پاره شود. پس هنگام غبارگیری حتما به حفظ سلامت فرش دقت کنید. فرش‎‌های قدیمی بیش از سایر انواع فرش، ضعیف بوده و در معرض انواع آسیب هستند.

یکی از روشهای که باعث می شود تا عمر فرش بیشتر شود رعایت اصول نگهداری از فرش است.

استفاده از محلول‌های خانگی برای ضدعفونی فرش

می‌توان انواع محلول ضدعفونی فرش را در منزل ساخت. برای مثال با ترکیب مایع ظرفشویی، شامپو فرش و کمی خمیردندان سفید و آب می‌توانید، یک محلول خانگی برای تمیز کردن فرش درست کنید. ضدعفونی فرش با سرکه نیز یکی از روش‎‌های متداول خانگی است. شما تنها باید مقدار بسیار کمی سرکه سفید به این محلول خانگی اضافه کنید و فرش را با آن شستشو دهید. پیش از شستشو حتما قسمت کوچکی از فرش را با این محلول بررسی کنید که رنگ پس ندهد.

حتما باید جنس فرش را بررسی کنید تا مطمئن شوید، رنگ‌ها باهمدیگر ادغام نمی‌شوند. این مسئله در فرش‌های دستباف که از الیاف طبیعی ساخته شده‌اند، بسیار رخ می‌دهد. در صورت حصول اطمینان، محلول را هم بزنید تا کف کند و آنگاه با یک اسفنج نرم و تمیز، کف را روی سطح بمالید. در مرحله بعد با فرچه و یا برس مخصوص ریشه‌های فرش روی ریشه‌ها بکشید؛ حتما این کار را به آرامی انجام دهید تا فرش آسیب نبیند.

در یک مقاله به صورت کامل به موضوع ” ترمیم ریشه فرش ” پرداختیم.

مشکلات ضدعفونی فرش در خانه

دقت کنید که هنگام ضدعفونی فرش حتما از مواد مرغوب استفاده کنید. مواد اسیدی و قلیایی موجب بروز آسیب در فرش شده و علاوه بر ادغام رنگ‌ها به‌خصوص در فرش‌های دستباف موجب نابودی تار و پود فرش می‌شوند. یکی از مشکلات رایج بعد از شستن فرش در خانه، خشک کردن آن است. در گذشته حیاط‌ خانه‌های قدیمی محل خشک شدن فرش بود، در حال حاضر گسترش آپارتمان‌ نشینی مانع از این اقدام می‌شود.

البته خشک کردن فرش در آفتاب نیز خود به ضرر فرش بوده و موجب نشستن برخی میکروب‌ها روی قالی می‌شود. عدم آگاهی از دمای مناسب برای ضدعفونی فرش و ناتوانی در تنظیم دما مشکل دیگر شستشوی خانگی فرش است. میکروب‌ها در دمای مشخصی نابود می‌شوند و از طرفی دمای بالا هم به فرش آسیب می‌زند. مشکلی که در ضدعفونی فرش در منزل معمولا برای بسیاری از افراد پیش می‌آید.

ما یک مقاله داریم که در مورد روش های ضدعفونی کردن مبلمان نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

مزایای ضدعفونی فرش در قالیشویی

شستشوی فرش در قالیشویی دارای مزایای بسیاری است که به‌خصوص در دوران همه‌‎گیری ویروس کرونا، بیشتر مورد توجه اکثر افراد قرار گرفته است. این مراکز با بهره‌گیری از انواع بهترین ضدعفونی کننده فرش در بازار از پاکیزگی فرش شما مطمئن خواهند شد. بسیاری از ذرات گرد و غبار، موی حیوانات خانگی و همچنین حشرات میکروسکوپی هستند که در تار و پود فرش‌های شما پنهان شده و با مواد خانگی نابود نمی‌شوند.

قالیشویی‌ها با برخورداری از حرفه‌ای‌ترین مواد ضدعفونی فرش می‌توانند، این محدودیت را برطرف کرده و به کمک تجهیزات پیشرفته عملیات ضدعفونی را انجام دهند. شیوع ویروس کرونا موجب شد تا این مراکز از مواد بسیار بهتر و مرغوب‌تر با دقت بیشتر و تجهیزات پیشرفته‎‌تر این خدمات را عهده‌دار شوند. همچنین به علت سر و کار داشتن دائمی با مواد شوینده، پرسنل این مراکز همواره پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از سلامت کامل برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *