آموزش تعمیر ریشه فرش در منزل بدون آسیب به آن‌ها

تعمیر ریشه فرش

تعمیر ریشه فرش یکی از اقداماتی است که عموما به منظور افزایش طول عمر فرش انجام می‌گیرد. به طور کلی، فرش‌ها یکی از وسایل خانه‌های ایرانی است که بسیار مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل تاثیری که بر زیبایی خانه می‌گذارد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به قیمت بالای فرش در بازار این روزهای ایران، همه ما به دنبال این هستیم که بتوانیم به مدت طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کنیم و دیرتر به خرید مجدد فرش نیاز پیدا کنیم.

به دلیل رفت‌وآمدی که روی فرش‌ها انجام می‌شود، ممکن است با سرعت بالایی بخش‌های متفاوت آن دچار فرسودگی شوند. یکی از بخش‌هایی که بیشتر از سایر بخش‌های فرش دچار فرسودگی می‌شود، ریشه فرش است که به تنهایی تاثیر قابل توجهی بر دکوراسیون خانه دارد؛ اگر طراحی فرش با لوازم دیگر خانه ست شده باشد، ریشه فرش نامرتب و آسیب دیده می‌تواند دکوراسیون منزل شما را به هم بریزد.

نکته‌ای را که لازم می‌دانیم در همین ابتدا متذکر شویم این است که تعمیر ریشه فرش به تخصص و دانش بالایی نیاز دارد و به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش میزان آسیب به فرش، از خدمات یک قالیشویی معتبر استفاده کنید. قالیشویی بانو در این زمینه می‌تواند بهترین خدمات را در اختیار شما بگذارد.

اما اگر قصد ترمیم ریشه فرش در منزل را دارید، می‌توانید از آموزش‌هایی که در ادامه برای شما شرح داده‌ایم، استفاده کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

دلیل اهمیت تعمیر ریشه فرش

برخلاف تصور عموم مردم که فکر می‌کنند ریشه فرش تنها جنبه تزئینی دارد، این بخش، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فرش است. اگر ریشه فرش آسیب دیده باشد، به مرور زمان، تمامی بافت فرش از بین می‌رود. تعمیر ریشه فرش ماشینی و دستباف ، به دلیل اهمیتی که برای سلامتی فرش دارد، دارای حساسیت بالایی است. این قسمت فرش به دلیل اینکه در بخش‌های لبه‌ای قرار گرفته، بیشتر مورد آسیب و صدمه قرار می‌گیرد.

ترمیم ریشه فرش در منزل

مزایای ترمیم ریشه فرش دستباف و ماشینی

ترمیم و تعویض ریشه فرش ماشینی بسیاری از هزینه‌های مربوط به فرش در آینده را کاهش می‌دهد. از مزایای درست کردن ریشه فرش ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ حالت طبیعی بافت فرش
  • عدم کاهش قیمت فرش به دلیل خرابی
  • عدم پوسیدگی ریشه‌ و افزایش عمر فرش
  • جلوگیری از آسیب دیدن قسمت‌های دیگر فرش

«البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تعمیر ریشه فرش همیشه به خاطر خرابی آن نیست و گاهی اوقات به منظور تغییر رنگ ریشه و تناسب آن با دکوراسیون منزل انجام می‌شود.»

پیشنهاد مطالعه: یکی از مشکلات همیشگی ما در مورد فرش‌ها، شکشستگی آن‌هاست. اگر شما هم با این دست مشکلات دست وپنجه نرم می کنید، می‌توانید با مراجعه به وبلاگ قالیشویی بانو، مقاله رفع شکستگی فرش را مطالعه کنید.

انواع ریشه فرش

برای اینکه بتوانید به درستی فرآیند تعمیر ریشه فرش را انجام دهید، باید با انواع ریشه فرش آشنایی داشته باشید تا در نهایت از نتیجه کار لذت ببرید. همچنین، ریشه دوزی و تعمیر ریشه فرش با دست و یا دستگاه، به روش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد و دسته‌بندی‌های متفاوتی دارد. در میان انواع ریشه فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریشه ساده
  • ریشه توری
  • ریشه اوریب
  • ریشه گره‌دار
  • ریشه حلقه‌ای
  • ریشه پنجره‌ای
  • ریشه گیس بافت
  • و…

«هر کدام از این نوع ریشه‌ها از درجه استحکام مشخصی برخوردار بوده و شرکت‌های مختلف بر اساس نیاز مشتری و تجهیزات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.»

پیشنهاد: اگر به دنبال یک قالیشویی هستید که بدون توجه به موقعیت جغرافیایی شما، خدمات خود را با سرعت و کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد، بانو یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. قالیشویی غرب تهران بانو به عنوان یکی از شعب این قالیشویی به تمامی مشتریانی که در غرب تهران ساکن هستند، بهترین خدمات را ارائه می‌دهد.

انواع

آموزش نحوه تعمیر ریشه فرش

ترمیم ریشه فرش ماشینی اغلب بر اساس شدت خرابی و توسط دستگاه‌های ریشه زنی انجام می‌شود. اگر قسمتی از ریشه فرش دچار آسیب شده باشد، از نخ مشابه با چله فرش استفاده می‌شود. اما اگر بیشتر ریشه فرش به تعمیر نیاز داشته باشد، معمولا تمامی آن را تعمیر می‌کنند.

«لازم به ذکر است که رنگ و جنس نخ بیشتر بر اساس سفارش مشتری انتخاب می‌شوند.»

از سوی دیگر، تعمیر ریشه فرش دستباف و نفیس بیش از هر چیز با استفاده از نخ پشمی یا ابریشمی صورت می‌گیرد؛ چراکه این نخ‌ها استحکام مناسبی داشته و به حفظ ظرافت فرش نیز کمک می‌کنند.

«بدیهی است که فرایند ریشه زنی فرش‌های دستباف توسط افراد متخصص و در مدت زمانی طولانی‌تر انجام می‌شود.»

پیشنهاد مطالعه: قالیشویی‌های موجود در هر شهر، با توجه به نرخ‌های اتحادیه، قیمت می‌دهند تا در نهایت مشتریان براساس یک قیمت ثابت خدمات دریافت کنند. اگر می‌خواهید از جدیدترین قیمت‌های قالیشویی مطالع شوید، از لینک روبه‌رو استفاده کنید: قیمت قالیشویی .

آموزش ریشه زنی فرش با دست

ریشه زنی و تعمیر ریشه فرش با دست اغلب به دو روش بطلمه و مغزی انجام می‌شود که در ادامه هر کدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

  • روش بطلمه:

در زمان درست کردن ریشه فرش به روش بطلمه، فرش بر روی یک سطح شیب‌دار پهن شده و تعدادی میخ با فواصل منظم جلوی آن نصب می‌شوند. در ابتدا نخ چله به اولین میخ گره زده شده و سپس سوزن نخ شده چند رج پایین‌تر از اولین ریشه عبور داده می‌شود.

در مرحله بعدی، سوزن را از محل خروج وارد قالی کرده و در راستای چله اول از داخل گره‌ها و پودها عبور می‌دهند. در نهایت آن را از اولین سر ریشه یعنی ابتدای فرش خارج می‌کنند. همچنین نخ کمکی به دور نخ بطلمه گره زده می‌شود، آن را وارد ریشه می‌کنند و در نهایت از چندین رج عبور داده و از فرش خارج می‌کنند. این کار را می‌توان برای بخشی از فرش یا تمامی آن انجام داد.

روش های تعمیر ریشه فرش

  • روش مغزی:

در این روش، سوزن نخ‌دار در ابتدا به اولین میخ روبروی فرش گره زده می‌شود. سوزن وارد اولین گره فرش شده و از چند رج بالاتر و پس از عبور دادن از گره‌ها و پودها از فرش خارج می‌کنند. پس از این مرحله، سوزن به صورت مورب وارد ردیف کناری شده و بعد از عبور از گره‌های ردیف دوم از لبه فرش خارج می‌شود. سپس سوزن به میخ دوم گره زده شده و بدین صورت وارد گره‌های بعدی می‌شود.

هزینه ترمیم ریشه فرش دستباف و ماشینی و ریشه زنی آن‌ها معمولا بر اساس نوع فرش اعم از ماشینی و دستباف و همچنین روش مورد استفاده برای تعمیر ریشه فرش تعیین می‌شود. یکی از راه‌های مناسب برای کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیر ریشه فرش این است که ریشه فرش را گره بزنیم.

«گره زدن ریشه فرش معمولا به سه روش دوگره، زنجیره‌ای و نخودی انجام می‌شود.»

پیشنهاد: از دیگر خدماتی که از طرف قالیشویی بانو به مشتریان ارائه می‌شود، شستشوی مبلمان است که برای دریافت آن‌ها می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید.

ریشه زنی فرش دستباف

ریشه فرش دستباف نسبت به فرش‌های ماشینی اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا ریشه ادامه تارها بوده و نقشی حیاتی در استحکام بافت فرش ایفاء می‌کند. بهتر است که تعمیر ریشه فرش دستی خود را به افراد متخصص واگذار کنید؛ به خاطر داشته باشید که هرگونه سهل‌انگاری، به بافت فرش آسیب جدی وارد خواهد کرد.

هزینه ترمیم ریشه فرش دستباف و ماشینی

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، تعمیر ریشه فرش در بیشتر موارد به تخصص بسیار بالایی نیاز دارد. از آنجا که قالیشویی‌ها از روش‌های متفاوتی برای این کار استفاده می‌کنند، قیمت درست کردن ریشه فرش اغلب توسط خود قالیشویی و بر اساس خدمات مختلف تعیین می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: رفوگری فرش یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود وضعیت فرش است. اگر شما هم قصد دارید در خانه و بدون هزینه خاصی این کار ار انجام دهید، می‌توانید با مراجعه به وبلاگ ما، مقاله رفوی فرش در خانه را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تمامی جوانب تعمیر ریشه فرش در منزل آشنا کنیم. چنانچه در مورد هریک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهیند.

2 پاسخ

  1. من چند فرش دستباف دارم که میخواستم آنها را ریشه دستباف بزنید میخواستم بدانم شما این کار را انجام میدهید چون قبلا به جایی داده بودم آنها را بریده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *