آیا وایتکس برای شستشوی فرش مناسب است؟

وایتکس در تمیز کردن فرش چه کمکی می کند

شستشوی فرش یکی از دغدغه های همیشگی خانم های خانه به خصوص در ابتدای سال جدید است. ایجاد انواع لکه بر روی آن امری است که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. روش ها و مواد شوینده مختلفی به منظور از بین بردن لکه ها از روی فرش مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از لکه هایی که ممکن است بر روی فرش باقی بماند، لکه وایتکس است. ما در این مقاله از  نکاتی در خصوص وایتکس و از بین بردن لکه ها از روی فرش در اختیار شما قرار دهیم. تا شما با کسب آگاهی بتوانید در مواقع مواجه شدن با این مشکل، آن را به درستی برطرف نمایید.

روش‌های برای پاک کردن لکه وایتکس روی فرش

وایتکس یکی از موادی است که به راحتی از روی لباس و یا فرش پاک نمی شود و ماندگاری آن، سبب از بین رفتن رنگ فرش می شود. اما اگر سریعاً اقدام به تمیز کردن آن نمایید، اثر سفید کنندگی آن را می توانید کاهش دهید. در این صورت به الیاف و بافت فرش آسیبی وارد نمی شود. به این منظور بلافاصله پس از ریخته شدن وایتکس، آب سرد بر روی آن بگیرید تا هرچه سریع تر وایتکس از روی فرش پاک شود. همچنین می توانید از جوش شیرین، الکل، سرکه و دستمال مرطوب برای از بین بردن آن استفاده نمایید.

آیا وایتکس فرش را تمیز می کند

وایتکس خاصیت رنگ بری بسیار قوی دارد و ممکن است به الیاف برخی از فرش ها آسیب وارد کند. اما از طرفی هم نمی توان منکر لکه بری و سفید کنندگی بی نظیر آن شد. استفاده از آن برای رنگ های کهنه و قدیمی فرش به خصوص بر روی فرش هایی به رنگ روشن بسیار مناسب است.

معایب و مزایا وایتکس

یکی از معایب وایتکس آن است که در صورتی که فرش به وایتکس آغشته شود، نمی توان به طور کامل رنگ فرش را بر گرداند. استفاده از وایتکس بر روی پوست دست نیز بسیار مخرب و آسیب زننده می باشد و سبب ایجاد خارش و سوزش پوستی می گردد. همچنین از معایب دیگر استفاده از وایتکس می توان به تأثیر مخرب آن بر روی دستگاه تنفسی و چشم و حتی دستگاه گوارش نیز اشاره نمود. استفاده زیاد این ماده شوینده در صورت عدم آگاهی خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد. علاوه بر آسیب به فرش و از بین بردن بافت و الیاف آن سبب بروز آسیب در افراد نیز می گردد. استفاده مداوم از وایتکس سبب تسریع روند فرسودگی و پوسیدگی فرش می شود و طول عمر آن را کاهش می دهد و باید راه های برای جلوگیری از پوسیدگی فرش پیدا کنید.
از مزایای استفاده از وایتکس نیز می توان به لکه بری فوق العاده آن به خصوص برای لکه های کهنه و قدیمی، از بین بردن لکه های تیره، مکملی قوی در کنار سایر مواد شوینده و درخشندگی و برق انداختن فرش ها پس از استفاده از آن اشاره نمود.

وایتکس رنگ فرش را از بین می برد!

استفاده از وایتکس ممکن است رنگ الیاف فرش را تغییر دهد و پس از استفاده از این ماده شوینده امکان دو رنگ شدن الیاف فرش نیز وجود دارد. این آسیب به بافت و الیاف فرش ممکن است سبب کوتاه شدن طول عمر فرش نیز گردد و پارگی فرش در زمان شستشو شود.

ما یک مقاله در مورد راهکارهای افزایش طول عمر فرش نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

وایتکس برای کدام لکه ها مناسب است؟

استفاده از وایتکس توصیه نمی شود مگر در مواردی خاص که مجبور به استفاده از آن شوید. وایتکس بیشتر برای از بین بردن لکه های تیره رنگ و لکه هایی که بر روی فرش باقی مانده و کهنه و قدیم شده اند، بسیار مناسب است. بهتر است از این ماده شوینده بر روی فرش هایی به رنگ روشن استفاده شود تا به رنگ آن آسیبی وارد نشود و برای از بین بردن لکه لوزام آریش نیز استفاده می کنند.

جمع بندی نهایی

همان گونه که پیش تر و در متن این مقاله به آن اشاره نمودیم، وایتکس یک ماده شوینده بسیار قوی است که خود در برخی از موارد به منظور تمیز کردن و از بین بردن لکه از روی فرش مورد استفاده قرار می گیرد و در برخی از موارد نیز خود سبب ایجاد لکه بر روی فرش می شود. اما به طور کل در صورت استفاده از این ماده شوینده بهتر است با اطلاعات و آگاهی اقدام نمایید. زیرا در غیر این صورت به بافت و الیاف فرش آسیب وارد می کنید. در صورت بروز مشکل نیز می توانید از یک قالیشویی معتبر کمک بگیرید. قالیشویی بانو یکی از شناخته شده ترین قالیشویی تهران است که با به کارگیری نیروی کار متخصص و مجرب و استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها اقدام به ارائه خدمات گوناگون به مشتریان خود نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *