روش های جلوگیری از پوسیدگی فرش!

پوسیدگی فرش و روش های جلوگیری از پوسیدگی قالی

فرش ها یکی از لوازمی هستند که در خانه های ایرانی یافت می شوند و قدمتی دیرینه دارند. اما گاهی عواملی نظیر رطوبت ممکن است سبب بروز پوسیدگی و آسیب دیدگی در فرش گردد. ما در این مقاله تلاش کردیم تا مواردی در خصوص پوسیدگی فرش اعم از توضیح آن و چگونگی به وجود آمدن آن، و همچنین انواع پوسیدگی ها و روش های جلوگیری از این مشکل را در اختیار شما قرار دهیم تا شما عزیزان با به کارگیری آن در مواقع نیاز بتوانید عملکرد بهتر و موفق تری در مقابله با این مشکل داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

پوسیدگی فرش چیست و چگونه در فرش به وجود می آید؟

پوسیدگی فرش در واقع سست شدن تار، پود و بافت فرش است. این مشکل به گونه ای است که پس از به وجود آمدن، ساختار و بافت فرش را پس از مدت کوتاهی از هم پاشیده می کند. عوامل مختلفی می توان باعث به وجود آمدن پوسیدگی در فرش شوند. از مهم ترین عوامل ایجاد پوسیدگی در فرش، وجود رطوبت است. زمانی که فرش را در مکانی قرار می دهید که به شدت مرطوب است و فرش برای مدت طولانی در معرض این رطوبت قرار می گیرد و یا پس از شست و شوی فرش خود، رطوبت باقی مانده در آن را به خوبی خشک نکنید ،پس از مدتی پوسیدگی در آن رخ می دهد.

عواملی که باعث پوسیدگی فرش می شود

همان طور که پیش تر به آن اشاره نمودیم یکی از مهم ترین عواملی به سبب ایجاد پوسیدگی در فرش می شود، وجود رطوبت در آن است. رطوبت سبب به وجود آمدن کپک،قارچ و … می شود. لازم به ذکر است که پوسیدگی در انواع فرش ها با یکدیگر متفاوت است و به عنوان مثال این مشکل در فرش های دستباف بسیار بیشتر از فرش های ماشینی می باشد. به طور کل از عوامل و علت های پوسیدگی فرش می توان به ریخته شدن آب و انواع مایعات بر روی آن، خشک کردن غیر اصولی فرش، قرار دادن فرش در مکان های رطوبت دار، وارد آمدن فشار بر روی فرش و شستن نادرست آن اشاره نمود.

از بین بردن کپک فرش در منزل عنوان یک مقاله است که به صورت کامل آن را بررسی کرده ایم.

انواع پوسیدگی قالی و روش های از بین بردن آن به صورتی است؟

پوسیدگی دارای دو نوع می باشد. یک پوسیدگی سطحی و دیگری پوسیدگی عمیق است. در پوسیدگی های عمیق تار و پود و بافت داخلی فرش دچار آسیب شدید شده و از هم می پاشد. اما در پوسیدگی های سطحی، این پوسیدگی به بافت و عمق فرش نفوذ نکرده و ترمیم و رفوگری آن آسان تر و راحت تر می باشد.

ما یک مقاله در مورد ترمیم ریشه فرش پرداخیتم که می توانید آن را مطالعه کنید.

روش های جلوگیری از پوسیدگی فرش

بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی فرش این است که مدام آن را چک کنید تا در معرض رطوبت قرار نگیرد و یا با مشاهده رطوبت آن را سریعاً خشک کرده و از خطر پوسیدگی نجات دهید. در هنگام بازدید از فرش خود در صورت مشاهده سیاهی در پشت فرش، باید دقت کنید که به معنی در معرض خطر بودن آن است. به منظور تشخیص بهتر یک عدد سوزن را در فرش فرو ببرید. اگر در زمان فرو رفتن صدای شکننده ای ایجاد شد، به معنی آن است که فرش شما در معرض پوسیدگی است.
در روش دیگر نیز سوزن را درون بافت فرش فرو ببرید، اگر تار و پود آن به راحتی جدا شد، یعنی فرش در حال پوسیدگی می باشد. بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی فرش، شستن صحیح فرش است. برای این کار پیشنهاد می شود فرش های خودتان را به یک قالیشویی معتبر بسپارید و یا در صورت شستن فرش ها در خانه حتماً آن ها را به روشی اصولی خشک کنید.

روش های ترمیم پوسیدگی فرش

برای ترمیم پوسیدگی فرش ابتدا باید علت آن را شناسایی نمود و سپس اقدام به ترمیم آن کرد. اگر فرش بر اثر رطوبت دچار پوسیدگی شده باشد، که شایع ترین علت پوسیدگی این امر است، در صورت تا زدن آن با دست، صدای شکستن و پاره شدن آن به گوش می رسد. ترمیم و برطرف نمودن پوسیدگی فرش ها به این صورت است که ابتدا باید به وسیله سوزن کوتاه و نخ ابرشم تاب داده شده، تمامی قسمت های پوسیده را دوخت. قسمت های پاره شده فرش را نیز در صورت پاره شدن پود، با قیچی می برند و در صورت سالم بودن آن باید یک پود روی سوزن و یک پود زیر آن قرار داد و به این روش آن را دوخت و ترمیم نمود و بسیاری از قالیشویی ها کار رفو فرش را نیز انجام می دهند.

ما یک مقاله در مورد علت پارگی فرش در زمان شستشو نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

جمع بندی نهایی

همان طور که پیش تر و در من این مقاله به آن اشاره نمودیم پوسیدگی فرش ها یکی از معضلات و مشکلاتی اساسی است که افراد با آن مواجه می شوند. به منظور جلوگیری از آن بهتر است مدام فرش ها را چک کنید تا در معرض رطوبت قرار نگیرد و از پوسیدگی آن جلوگیری شود. همچنین گفتیم پوسیدگی ها انواع مختلفی دارند که شامل پوسیدگی سطحی و پوسیدگی عمقی است و هر کدام به صورتی متفاوت به بافت و تار و پود فرش آسیب وارد می کنند. اما در صورت مواجه شدن با این مشکل برای ترمیم آن در صورت نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. قالیشویی بانو یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین قالیشویی های تهران است که با به کارگیری نیروی کار ماهر و مجرب اقدام به ارائه خدمات قالشویی از قبیل شست و شو و رفوگری و ترمیم فرش های پوسیده به مشتریان خود نموده است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام از قیمت ها با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های آن ها بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *