نکات و روش‌های نگهداری از موکت

روش های نگهداری از موکت

موکت‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین زیراندازها شناخته می‌شوند که امروزه در طرح و نقش‌های متعددی وجود دارند و می‌توان از آنها در بخش‌های مختلف منازل استفاده کرد. چنانچه به‌خوبی از این زیراندازها نگهداری شوند می‌توانند رنگ و بافت ویژه‌ای به فضای منازل بدهند. در حقیقت نگهداری درست از موکت می‌تواند هم به حفظ ظاهر خانه و هم حفظ سلامت افراد ساکن در خانه کمک کند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین نکات در نگهداری از موکت‌ها پرداخته خواهد شد.

نکات کاربردی در نگهداری از موکت

موکت‌ها اگرچه می‌توانند زیبایی و جذابیت ویژه‌ای به دکوراسیون خانه بدهند اما به شدت مستعد آسیب دیدن و آلودگی نیز هستند و می‌توانند تحت تأثیر عوامل مختلف قرار بگیرند. همان‌طور که گفته شد برای محافظت و نگهداری از موکت باید حساسیت و دقت زیادی داشت. از جمله مهم‌ترین نکات در نگهداری از موکت‌ها می‌توان به مواردی همچون عدم اجازه ورود گردوخاک به داخل منازل، تمیز کردن موکت به‌صورت مرتب، پاک کردن سریع انواع لکه‌های ایجاد شده بر روی موکت، شستشوی موکت در زمان مشخص و مناسب و … اشاره کرد.

موکت بیشتر در کجای منزل استفاده می‌شود

برخلاف گذشته پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف باعث شده است که موکت‌ها نیز همانند فرش‌ها از تنوع رنگ، طرح، نقش و جنس بالایی برخوردار باشند به همین دلیل محدودیتی برای استفاده از آنها در بخش‌های مختلف منازل نیست و افراد می‌توانند متناسب با نوع سلیقه خود، نوع دکوراسیون منزل، نورپردازی خانه و … از انواع مختلف موکت‌ها استفاده کنند. در اصل از موکت‌ها می‌توان در اتاق خواب، راه‌پله‌ها، اتاق کودکان، پذیرایی و اتاق نشیمن استفاده کرد.

روش‌های مراقبت از موکت

در حقیقت برای محافظت و نگهداری از موکت‌ها و سایر زیراندازها باید به عوامل زنده و غیرزنده توجه شود. عوامل زنده شامل انواع حشرات، موریانه‌ها و … و عوامل غیرزنده شامل لکه‌ها، گردوغبار، نور خورشید و … هستند. هرکدام از این عوامل می‌توانند در شرایط ویژه باعث آسیب و تخریب نقاط مختلف موکت و زیراندازهای دیگر شوند. بهترین روش نگهداری و مراقبت از موکت‌ها کنترل این عوامل است. پاک کردن لکه‌ها در سریع‌ترین زمان، گردگیری مداوم موکت، استفاده به دور از نور مستقیم خورشید، استفاده در محیط خشک، قرار ندادن اشیای تیز روی موکت و … از جمله بهترین روش‌هایی هستند که می‌توانند در مراقبت از موکت‌ها کاربرد داشته باشند.

مراقبت از موکت در برابر نور خورشید

هرچند که نور آفتاب می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد و ورود آن به داخل منازل و ساختمان‌ها ضروری است اما اگر شدت و مقدار آن بیش‌ازحد شود می‌تواند باعث آسیب رساندن به لوازم خانه مانند موکت‌ها شود. امروزه موکت‌ها از الیاف‌های مصنوعی مختلفی ساخته می‌شوند که می‌توانند در برابر نور خورشید تغییر رنگ داده و ظاهر جذاب خود را از دست بدهند. تعویض شیشه‌های پنجره، استفاده از پرده، استفاده از ورقه‌های محافظ اشعه فرابنفش و … می‌تواند برای مراقبت و نگهداری از موکت در برابر نور خورشید بسیار مؤثر باشد.

تمیز کردن موکت با جاروبرقی

هرچند که موکت‌ها برخلاف فرش‌ها نخ خاب بلندی ندارند و گردوخاک کمتر به بافت و الیاف آنها نفوذ می‌کند اما لازم است که حتماً به‌صورت مستمر و با استفاده از جاروبرقی تمیز شوند. استفاده از جاروبرقی علاوه بر تمیز کردن گردوخاک و آلودگی‌های سطح موکت می‌تواند پرز موکت را نیز گرفته و از ایجاد حساسیت و آلرژی برای افراد جلوگیری کند.

از ورود گردوغبار جلوگیری کنیم

به‌صورت کلی گردوغبار می‌تواند بعد از مدتی کاملاً ظاهر زیراندازهای مختلف مانند موکت را تغییر بدهد به همین دلیل نباید اجازه داد که گردوغبار وارد منزل شود. هرچند که باز نکردن در و پنجره در ساعات مختلف شبانه‌روز امکان‌پذیر نیست اما بهتر است این کار در زمان‌هایی که میزان آلودگی و گردوغبار کمتر است انجام شود. گردوغبار با توجه به اندازه و ابعاد بسیار کوچکی که دارند به‌راحتی به بافت و الیاف موکت‌ها نفوذ می‌کنند و می‌توانند باعث خراب شدن ظاهر موکت شوند.

لکه‌ها را سریع تمیز کنید

ریخته شدن موادی همچون نوشیدنی‌ها، چربی، غذا، خون، جوهر، ادرار کودک و حیوانات خانگی و … بر روی موکت و فرش می‌تواند امری طبیعی باشد. برای نگهدار از موکت حتماً باید لکه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز شوند. بسیاری از لکه‌ها در صورت کهنه و قدیمی شدن دیگر تمیز نخواهند شد و ظاهر موکت را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در حقیقت هیچ تفاوتی ندارد که چه ماده‌ای روی موکت ریخته می‌شود و حتماً باید قبل از خشک و کهنه شدن آن اقدام به تمیز کردن آن نمود تا به بافت و الیاف موکت آسیبی وارد نشده و تغییر رنگ ایجاد نشود.

روش پاک کردن لکه‌ها بر روی موکت

احتمال ریخته شدن هر نوع موادی بر روی موکت‌ها در فضای خانه و ادارات وجود دارد. خون، جوهر، مواد شیمیایی، چربی‌ها، آبمیوه‌ها، خوراکی‌ها و … هرکدام می‌توانند لکه‌های مختلفی بر روی موکت ایجاد کنند. برای پاک کردن هرکدام از این لکه‌ها می‌توان از مواد خانگی و مواد شیمیایی و شوینده‌های مختلفی استفاده کرد. محلول سرکه و نمک، محلول سرکه و پودر ذرت، مایع ظرف‌شویی، شامپوفرش‌ها، الکل و … از جمله رایج‌ترین موادی هستند که می‌توانند در تمیز کردن انواع لکه‌ها و نگهداری از موکت‌ها کاربرد داشته باشند.

پاک کردن لکه قهوه و آبمیوه از روی موکت

چای و قهوه پراستفاده‌ترین نوشیدنی‌ها در بین مردم هستند و طبیعتاً امکان ریختن آنها بر روی موکت‌ها نیز بیشتر از سایر مواد خوراکی است. لکه ناشی از چای و قهوه می‌تواند ظاهر نامناسبی به موکت بدهد به همین دلیل باید سریعاً تمیز شوند و روش های برای پاک کردن لکه قهوه وجود دارد که بهترین ماده برای تمیز کردن این لکه‌ها استفاده از نوشابه یا ماءالشعیر است. در این روش می‌توان یک دستمال تمیز و سفید را به مقداری نوشابه یا ماءالشعیر آغشته کرده و محل لکه را با آن تمیز کرد و در نهایت با استفاده از یک دستمال دیگر و مقداری آب محل لکه را کاملاً پاک و خشک نمود.

ما یک مقاله نوشته ایم در مورد پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش و مبل که می توانید آن را مطالعه کنید

از بین بردن لکه سوختگی بر روی موکت

سوختگی موکت نیز یکی از مشکلاتی است که می‌تواند باعث زشت شدن ظاهر آن شود. سوختگی با اتو لباس، سوختگی با سیگار، سوختگی با شمع، سوختگی با قابلمه، سوختگی با زغال و … هرکدام می‌توانند ظاهر موکت را تحت تأثیر قرار بدهند. برای از بین بردن لکه‌های ناشی از هرکدام از موارد گفته شده می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. استفاده از پیاز برای لکه‌های جزئی، استفاده از کاغذ سمباده، استفاده از آب اکسیژنه، استفاده از قیچی و … می‌توانند برای از بین بردن هرکدام از لکه‌های سوختگی موکت کاربرد داشته باشند و در نهایت لکه را از بین ببرند.

ما یک مقاله در مورد ترمیم سوختگی فرش نوشته ایم که می توایند آن ار مطالعه کنید.

نگهداری از موکت در برابر رطوبت و خیسی

می‌توان گفت رطوبت دشمن درجه یک زیراندازهای مختلف در منازل است چرا که باعث جذب حشرات به داخل بافت و الیاف آنها می‌شود. به هیچ عنوان نباید از موکت‌ها در محیط‌های مرطوب استفاده کرد و حتی زمانی که اقدام به شستشوی موکت می‌شود باید کامل خشک شده و سپس استفاده شود. به‌صورت کلی موکت باید در نقاطی از منزل استفاده شود که از منابع رطوبت مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، سینک و … دور باشد

ما یک مقاله داریم در مورد از بین بردن رطوبت فرش که می توانید آن را مطالعه کنید.

نگهداری از موکت در برابر حشرات و بیدخوردگی

از دیگر روش‌های نگهداری از موکت جلوگیری از نفوذ حشرات و بیدخوردگی است. بیدخوردگی می‌تواند دلایل مختلف همچون وجود رطوبت داشته باشد. همچنین وجود حشراتی همچون سوسک فرش و … می‌توانند باعث پوسیدگی و خوردگی الیاف موکت شوند. برای محافظت از موکت‌ها در برابر بیدخوردگی و حشرات باید حداقل یک بار در هفته از جاروبرقی استفاده شود و بعد از هر ماه باید زیر موکت کاملاً جارو کشیده شود. استفاده از موادی همچون نفتالین، برگ سدر، سنگ کریستال و … نمی‌تواند در از بین بردن بید مؤثر باشد و بهتر است که برای این کار از حشره‌کش‌های مخصوص ساخته شده از پیرتروم (گل حشره‌کش) یا گل داوودی استفاده شود.

ما یک مقاله در مورد ترمیم بید خوردگی نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

موکت‌ها به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین زیراندازها شناخته می‌شوند که امروز از تنوع بالایی از نظر جنس، نوع، رنگ، طرح و نقش و … برخوردارند و می‌توانند در بخش‌های مختلف خانه مانند پذیرایی، اتاق خواب، اتاق کودک و … استفاده شوند. برای نگهداری از موکت بهتر است که به نکاتی همچون دور بودن از منبع رطوبت، دور بودن از نور مستقیم خورشید، نظافت و جارو کردن مستمر، شستشوی مناسب در صورت نیاز، جلوگیری از ورود گردوغبار حشرات و … توجه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *