آموزش پاک کردن قهوه از روی فرش در خانه و بدون دردسر!

پاك كردن قهوه از روي فرش

فرش به عنوان یکی از اصلی‌ترین وسایل خانه هر ایرانی، نقش مهمی در دکوراسیون منازل دارد. از آنجایی که فرش همواره زیر پا قرار دارد و تمامی فعالیت‌ها روی آن قرار می‌گیرد، احتمال اینکه به آن آسیب وارد شده و یا کثیف شود، بسیار زیاد است. از آنجایی که قهوه و نسکافه به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ایرانی تبدیل شده است، بسیار پیش می‌آید که باعث ایجاد لکه و کثیفی شود. در این مقاله قصد داریم تا با هم روش‌های پاک کردن قهوه از روی فرش را به صورت مرحله به مرحله پیش ببریم.

اگر به دنبال شماره قالیشویی معتبری هستید که بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن، در اختیار شما بگذارد، قالیشویی بانو بهترین گزینه خواهد بود. ما با استفاده از دانش افراد متخصص و با تجربه و ابزارهای کاربردی در تلاشیم که رضایت شما را در تمامی جوانب کسب کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

پاک کردن لکه‌ قهوه از روی فرش

به صورت کلی برای پاک کردن هر نوع لکه‌ای که روی فرش ایجاد شده است، باید در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنید؛ چراکه اگر لکه‌ها به بافت و الیاف فرش نفوذ کرده و خشک شوند، پاک کردن آن‌ها کار راحتی نخواهد بود. حتی ممکن است آثار آن با شستن کامل فرش نیز باقی بماند. به صورت کلی برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش لازم است که مراحل زیر را انجام دهید:

  • در مرحله اول لازم است که به وسیله یک دستمال تمیز لکه قهوه روی فرش را تمیز کنید؛ به یاد داشته باشید که به هیچ وجه نباید لکه را مالش دهید، چرا که ممکن است مساحت بیشتری از فرش را درگیر کند.
  • دستمال را باید به شکل عمودی روی لکه قرار داده و از سمت بیرون به داخل لکه فشار دهید تا در نهایت بخش اصلی لکه تمیز شود.
  • بعد از اتمام مرحله اول، لازم است که مقداری آب سرد بر روی لکه بریزید تا لکه رقیق شود. سپس دوباره از دستمال برای از بین بردن لکه قهوه روی فرش استفاده کنید. نکته‌ای که در این قسمت اهمیت زیادی دارد، این است که به هیچ وجه لکه ایجاد شده نباید گسترش پیدا کند.
  • در مرحله سوم و بعد از کم رنگ شدن لکه، می‌توانید از یکی از محلول‌های پاک کننده استفاده کرده و لکه را از روی فرش تمیز کنید.
  • بعد از بین بردن لک قهوه روی فرش با استفاده از شوینده‌ها و محلول‌ها باید فرش را آبکشی کرده و سپس اجازه دهید تا کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن محل لکه، چنانچه هنوز آثار آن بر روی فرش باقی مانده بود، به معنی نفوذ قهوه به بافت و الیاف‌های فرش است و یا اینکه مواد شوینده وارد بافت فرش شده‌اند. در نتیجه باید دوباره مراحل را از ابتدا تکرار کرده و در صورت تمیز نشدن کامل از خدمات قالیشویی معتبر استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: فرش گل برجسته، از آن دست فرش‌هایی است که مورد توجه مشتریان قرار گرفته و خریداری می‌شود. در کنار زیبایی این فرش‌ها، به دلیل نوع بافتی که دارند، معمولا در زمان شستشو، شما را با چالش‌هایی مواجه می‌کنند. اگر شما هم از این فرش‌ها دارید و می‌خواهید آن‌ها را شستشو دهید، می‌توانید از محتوای مقاله آموزش شستشوی فرش گل برجسته استفاده کنید.

پاک کردن لکه قهوه

محلول‌های مناسب برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

برای پاک کردن قهوه از روی فرش و تمیز کردن آن، می‌توانید از انواع محلول ها و شوینده ها استفاده کنید. از مهم ترین و رایج‌ترین محلول‌ها برای از بین بردن لکه قهوه روی فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محلول آمونیاک
  • محلول آب اکسیژنه
  • محلول شامپو فرش و آب
  • محلول مایع ظرفشویی و آب
  • محلول جوش شیرین و سرکه
  • اسپری آماده مخصوص لکه فرش
  • محلول آب، وایتکس و سرکه سفید
  • محلول پراکسید هیدروژن و آمونیاک
  • محلول مایع ظرفشویی و سرکه سفید

هر کدام از محلول‌هایی که از آن‌ها نام بردیم، می‌توانند به خوبی لک قهوه روی فرش ، چای، کاکائو، شکلات و… را از بین ببرند. اما باید توجه داشته باشید که استفاده از هر کدام از این محلول‌ها برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش دستباف و ماشینی، باید با دقت و حساسیت کامل انجام شود؛ چرا که بعضی از آن‌ها باعث تغییر رنگ الیاف فرش شده و خسارت‌های جبران ناپذیری به آن‌ها وارد می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر با لکه شکلات روی فرش‌هایتان سروکله می‌زنید، برای برطرف کردن آن می‌توانید از لینک روبه‌رو استفاده کنید: روش پاک کردن لکه شکلات از روی فرش

پاک کردن قهوه از روی فرش با ماست

شاید عجیب به نظر برسد اما ماست می‌تواند یک پاک کننده مناسب برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش باشد. در این روش، باید چند قاشق ماست بر روی لکه قهوه قرار داده و بعد از ده دقیقه آن را جمع آوری کنید. ماست کمک می‌کند تا لکه‌ها به طور کامل جذب شوند. در نهایت نیز با استفاده از آب، محل لکه را به طور کامل تمیز کنید.

«اگر لکه قهوه همچنان بر روی فرش باقی مانده بود، باید این کار را تا زمانی ادامه دهید که لکه به طور کامل از بین برود.»

پیشنهاد: قالیشویی بانو برای از بین بردن مشکلات مربوط به عدم سرویس‌دهی قالیشویی‌ها به مناطق مختلف، شعبه‌های متفاوتی را در مکان‌های متفاوت راه‌اندازی کرده است. یکی از آن‌ها قالیشویی شمال تهران است که در تلاش است تا به بهترین شکل رضایت ساکنین این مناطق را به دست آورد. اگر شما هم در این بخش تهران ساکن هستید، به سایت قالیشویی بانو مراجعه کنید.

استفاده از ماست

نکاتی برای پاک کردن لک قهوه از روی فرش

همانطور که گفته شد، استفاده از محلول‌های مختلف برای بردن لکه قهوه از روی فرش باید با دقت و حساسیت استفاده شود. لکه‌ها در صورت خشک شدن و باقی ماندن در سطح فرش، کار را برای تمیز کردن فرش بسیار سخت می‌کند. مهم‌ترین نکاتی که در این زمان باید به یاد داشته باشید را در ادامه بررسی کرده‌ایم:

  • پاک کردن قهوه از روی فرش دقیقا در همان لحظه و بدون معطلی انجام شود؛ خشک شدن لکه تنها کار شما را سخت‌تر کرده و باعث آسیب به بافت فرش می‌شود.
  • برای انتخاب مواد و محلول های شوینده و تمیز کننده باید به جنس و نوع الیاف و بافت فرش‌ها توجه شود؛ چراکه ممکن است الیاف تعدادی از فرش‌های دستبافت و حتی ماشینی در اثر ارتباط با این مواد دچار تغییر رنگ شوند.
  • برای تمیز کردن لکه در هنگام ریخته شدن بر روی فرش نباید دستمال را بر روی آن مالش داد؛ دستمال را حتما به شکل عمودی تا زمانیکه به طور کامل از بین بروند، بر سطح لکه فشار دهید.

پیشنهاد مطالعه: یکی از مشکلاتی که برای فرش یا قالی در منزل همیشه مورد تهدید است، ریختن نوشیدنی است. پاک کردن این لکه‌ها بسیار دردسر ساز است. لکه شیر بسیار دردسر ساز است؛ زیرا علاوه بر لکه به وجود آمده بوی بدی به وجود می‌آورد که همه خانواده درگیر آن می‌شوند و بهتر است در این زمینه با یک فرد باتجربه یا یک قالیشویی مشورت کنید. برای اینکار می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس گرفته و یا مقاله آموزش پاک کردن شیر روی فرش را مطالعه کنید.

جمع بندی نهایی

لکه‌های قهوه بر روی فرش، موکت، مبل و… ظاهر ناخوشایند و زشتی دارند؛ به همین همه ما به دنبال آن هستیم که در سریع‌ترین زمان ممکن، آن‌ها را از بین ببریم. خوشبختانه لکه های قهوه را می‌توان به کمک محلول‌ها و شوینده‌های مختلفی تمیز کرد؛ اما چنانچه این روش‌ها برای پاک کردن لک قهوه از روی فرش پاسخگو نبودند لازم است که از خدمات یک قالیشویی معتبر مانند قالیشویی تهران بانو استفاده کرد.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *