روش های پاک کردن لکه شکلات از روی فرش

تمیز کردن لکه شکلات از روی فرش

شکلات و کاکائو از جمله خوراکی هایی هستند که محبوبیت آنها هیچگونه محدودیت سنی ندارد و افراد در هر سن و سالی به آنها علاقه مند هستند. امروزه شکلات در حالت های مختلف جامد و مایع در دسترس افراد قرار دارد. اگرچه این خوراکی بسیار خوشمزه است اما ریخته شدن آن بر روی فرش، موکت، مبل و … می تواند چالش ها و مشکلاتی برای افراد ایجاد کند. به صورت کلی پاک کردن لکه های شکلات و کاکائو در مقایسه با لکه های خون، ادرار، جوهر، انار و … کار ساده تری است اما در پاک کردن این مواد نیز باید از روش ها و محلول های مناسبی استفاده شود که به بافت و الیاف فرش ها آسیبی وارد نشود، در غیر این صورت باید از خدمات قالیشویی استفاده شود. در ادامه مطلب به بررسی روش های پاک کردن لکه شکلات از روی فرش پرداخته خواهد شد.

روش های پاک کردن لکه شکلات

همانطور که گفته شد پاک کردن لکه شکلات از روی فرش ها در مقایسه با انواع لکه های دیگر کار ساده تری است و فقط نیاز به کمی دقت و حوصله دارد. برای شستشو فرش و تمیز کردن لکه های شکلات روش های متعددی وجود دارد که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشد:

روش اول: استفاده از شامپو فرش

باید توجه داشت که مهم ترین و بهترین کار برای تمیز کردن هر نوع لکه ای از روی فرش زمانی است که لکه هنوز خشک نشده است. زمانه که لکه تازه است نباید اجازه داد که بیشتر پخش شده و به بافت و الیاف فرش نفوذ کند چرا که در این صورت تمیز کردن آن مشکل خواهد بود. ابتدا باید شکلات های اضافه را به وسیله یک پارچه یا حوله تمیز برداشت.
می توان از یک قاشق یا کارد برای برداشتن مواد شکلات از روی فرش استفاده کرد. چنانچه شکلات بسیار نرم و برداشتن آن سخت بود می توان از یک تکه یخ برای سفت کردن و در نتیجه برداشتن راحت تر آن استفاده نمود. سپس مقداری از شامپو فرش را متناسب با نوع بافت فرش (ماشینی یا دستباف) در آب محلول شده و به کمک آن لکه شکلات و کاکائو از تمیز می شود. در نهایت باید محل لکه با آب سرد کاملا تمیز و خشک گردد. معمولا قالیشویی های حرفه ای نیز برای شستشو فرش و تمیز کردن انواع لکه ها از این روش استفاده می کنند.

روش دوم: استفاده از مایع ظرفشویی

یکی دیگر از روش های پاک کردن لکه شکلات از روی فرش استفاده از محلول آب و مایع ظرفشویی است. برای این کار نیز ابتدا باید مواد شکلات توسط حوله و پارچه تمیز از سطح فرش تمیز شده و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز آغشته به محلول مایع ظرفشویی و آب محل لکه را به آرامی ماساژ داد. سپس باید پارچه را برای مدت کوتاهی بر روی لکه فشار داد تا لکه کاملا حل شود و در نهایت محل لکه باید آبکشی و خشک شود. ممکن است برای تمیز شدن کامل لکه شکلات نیاز باشد این مراحل چندین بار تکرار شوند.

روش سوم: استفاده از محلول آب و سرکه

می توان گفت سرکه همیشه یکی از بهترین گزینه های خانگی و قالیشویی ها برای شستشو فرش و تمیز کردن انواع لکه ها است و در اکثر مواقع نتیجه رضایت بخشی خواهد داشت. همانند روش های قبلی در این روش نیز فرد باید ابتدا مواد را از روی سطح فرش تمیز کند و سپس با یک دستمال تمیز آغشته شده به محلول اقدام به تمیز کردن محل لکه شود. بعد از تمیز کردن لکه می توان از آب ولرم برای پاکسازی کامل لکه استفاده کرده و محل آن را خشک کرد. برای تاثیرگذاری بیشتر محلول سرکه می توان به آن مقداری وایتکس نیز اضافه کرد. البته باید توجه داشت که بعد از تمیز کردن لکه حتما محل آن کاملا آبکشی شود که آسیبی به بافت و الیاف فرش ها وارد نشود.

روش چهارم: استفاده از هیدروژن پراکسید

ممکن است که شوینده های مختلف توان پاک کردن لکه شکلات از روی فرش را نداشته باشند بنابراین می توان از هیدروژن پراکسید برای شستشو فرش و تمیز کردن انواع لکه ها استفاده کرد. در این روش و بعد از برداشتن مواد شکلات توسط یک دستمال تمیز لازم است مقداری از هیدروژن پراکسید را بر روی لکه شکلات اسپری کرد و سپس بعد از چند دقیقه با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم و آب سرد آن را تمیز کرد.

محلول های تمیز کردن لکه فرش

همانطور که گفته شد خوشبختانه برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش مواد و محلول های مختلفی در دسترس افراد قرار دارد. علاوه بر مواد و محلول های معرفی شده می توان از محلول های دیگری همچون محلول شامپو فرش، مایع ظرفشویی و آب، محلول آب اکسیژنه، اسپری آماده مخصوص لکه فرش، محلول جوش شیرین و سرکه سفید و … اشاره کرد. چنانچه بعد از استفاده از هرکدام از این محلول ها و روش ها، لکه های شکلات و کاکائو هنوز وجود داشتند لازم است که از خدمات یک شرکت قالیشویی معتبر و مطمئن استفاده شود.

نکات مهم مربوط به لکه شکلات

همانطور که گفته شد ممکن است لکه های شکلات و کاکائو باعث زشت شدن ظاهر فرش ها شوند و لازم است که حتما از محلول ها و مواد مختلف برای شستشو فرش و تمیز کردن این لکه ها و یا از خدمات یک قالیشویی معتبر استفاده شود. در تمیز کردن لکه های شکلات حتما باید به نکات مختلفی توجه شود که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • بهترین کار برای تمیز کردن بهتر این لکه زمان ریخته شدن آن است و نباید به شکلات اجازه داد که به بافت و الیاف فرش نفوذ کند.
  • استفاده از یخ برای سفت کردن و پاک کردن لکه شکلات از روی فرش بسیار موثر است.
  • حتما در انتخاب مواد شوینده و محلول ها برای فرش ها باید دقت شود و ابتدا قسمتی از فرش را به آن مواد آغشته کرد و در صورت تغییر رنگ از آن استفاده نکرد.
  • برای تمیز کردن مواد اضافی شکلات نباید حوله یا دستمال را بر روی آن مالش داد چرا که ممکن است مساحت لکه گسترده تر شود.
  • شکلات­‌ علاوه بر شکر دارای درصدی چربی نیز می باشد و در صورت ماندگاری بر روی فرش می تواند به آن آسیب بزند بنابراین باید در سریع ترین زمان ممکن تمیز شود.

ما یک مقاله در مورد پاک کردن لکه شکلات از روی مبل نوشته ایم که می توانید آن ار مطالعه کنید.

جمع بندی نهایی

لکه های شکلات و کاکائو می توانند توسط محلول های مختلف به سادگی تمیز شوند اما چنانچه این لکه ها برای مدت طولانی باقی بمانند ممکن است تمیز کردن آنها کار سختی باشد. در صورتی که لکه ها توسط محلول ها و روش های معرفی شده تمیز نشدن بهترین گزینه شستشو فرش و استفاده از خدمات یک قالیشویی معتبر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *