چگونه لکه شکلات از روی مبل پاک کنیم؟

پاک کردن لکه شکلات از روی مبل

شکلات به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها شناخته می‌شود که محبوبیت آن هیچ محدودیت سنی ندارد. شکلات امروزه هم به‌صورت مایع و هم به‌صورت جامد وجود دارد و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. ریخته شدن شکلات بر روی لوازمی همچون فرش، مبلمان، موکت، خوشخواب و … می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. هرچند که تمیز کردن لکه ناشی از شکلات از روی مبل در مقایسه با لکه جوهر، انار، چربی، خون و … ساده‌تر است اما لازم است که از مواد و روش‌های ویژه‌ای برای آن استفاده کرد. در ادامه مطلب به بررسی بهترین روش‌های شستشوی مبل و پاک کردن لکه شکلات از روی مبل پرداخته خواهد شد.

روش‌های پاک کردن لکه شکلات از روی مبل

خانواده‌هایی که کودکان خردسال دارند و حتی سایر خانواده‌ها ممکن است در طول شبانه‌روز بارها از خوراکی‌هایی مانند شکلات استفاده کنند و احتمال ریختن این مواد بر روی لوازمی همچون مبل، موکت، فرش و … وجود دارد. همان‌طور که گفته شد تمیز کردن لکه‌های ناشی از شکلات می‌تواند ساده‌تر از سایر لکه‌ها باشد و فقط کافی است که افراد دقت و توجه زیادی داشته باشند. برای شستشوی مبل و پاک کردن لکه شکلات از روی مبل می‌توان از روش‌های متعددی استفاده کرد که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

پاک کردن لکه شکلات از روی مبل با شامپو فرش

برای تمیز کردن هر نوع لکه‌ای از روی مبلمان بهترین زمان، زمانی است که لکه هنوز تازه بوده و کهنه نشده است و قبل از استفاده از مواد مختلف حتماً باید با استفاده از لوازم همچون قاشق و … مواد اضافه را از روی مبل برداشت تا توسعه پیدا نکند. به‌صورت کلی شامپو فرش‌ها نوعی از مواد شوینده هستند که به شکل اختصاصی برای تمیز کردن زیراندازها تولید می‌شوند و میزان اسیدیته و بازی آنها به‌گونه‌ای است که آسیبی به فرش‌ها، موکت‌ها، مبلمان و … نمی‌رساند.
در این روش و برای آنکه رنگ شکلات به‌طور کامل از بین برود و روی پارچه مبل تثبیت نشود باید از یک‌تکه پارچه سفید و تمیز استفاده کرد. ابتدا باید پارچه را در آب گرم خیس کرد و روی لکه ماساژ داده تا رنگ آن کم شود. نباید شامپو فرش را به‌صورت مستقیم بر روی لکه ریخت و حتماً باید آن را با آب رقیق کرد و سپس دستمال را به این محلول آغشته نمود. ماساژ دادن لکه تا زمانی که به‌صورت کامل از بین برود باید ادامه داشته باشد و درنهایت باید با استفاده از یک دستمال تمیز محل لکه را خشک کرده و اجازه داد تا رطوبت آن کاملاً از بین برود.

پاک کردن لکه شکلات از روی مبل با مایع ظرف‌شویی

مایع ظرف‌شویی نیز می‌تواند یکی از بهترین مواد تمیزکننده لکه‌های ناشی از شکلات و کاکائو باشد. خوشبختانه دسترسی به این ماده نیز بسیار راحت است و افراد می‌توانند به‌سادگی از آن استفاده کنند. در این روش نیز ابتدا باید مواد اضافه شکلات را از روی مبل تمیز کرد و سپس مقداری از مایع ظرف‌شویی را در داخل یک لیوان ریخته و با کمی آب سرد مخلوط نمود. بعد از مخلوط کردن کامل مواد باید با استفاده از یک مسواک کهنه و تمیز محل لکه را تمیز کرد. بعدازآنکه چند بار با مسواک محل لکه را ماساژ داد باید محل مورد نظر را شست و درنهایت با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب آن را پاک کرد و با استفاده از حوله تمیز یا باد سرد سشوار آن را خشک نمود.

پاک کردن لکه شکلات از روی مبل با کنجاله ذرت

از دیگر روش‌هایی که می‌توان برای شستشوی مبل و پاک کردن لکه شکلات از روی مبل استفاده کرد بهره‌گیری از کنجاله ذرت است. کنجاله ذرت می‌تواند به‌خوبی لکه‌های شکلات را از بین ببرد. در این روش ابتدا باید لکه‌ها و مواد اضافه شکلات را از روی مبل برداشت و اجازه گسترش پیدا کردن به آنها نداد و سپس باید مقداری کنجاله ذرت را روی محل لکه ریخت. سپس باید با استفاده از یک دستمال مرطوب محل لکه را مالش داد تا رنگ و اثر لکه کاملاً کم‌رنگ شود. زمانی که لکه کاملاً بی‌اثر شد می‌توان از یک دستمال خیس استفاده کرده و با استفاده از یک دستمال تمیز دیگر و مقداری آب محل آن را کاملاً پاک کرد و درنهایت اجازه داد تا محل لکه کاملاً خشک شود.

پاک کردن لکه شکلات از روی مبل با سرکه سفید

سرکه همیشه به‌عنوان یکی از بهترین پاک‌کننده‌های خانگی شناخته می‌شود که حتی در شرکت‌های قالیشویی نیز استفاده می‌شود. برای پاک کردن لکه شکلات از روی مبل با استفاده از سرکه نیز ابتدا باید مواد اضافی شکلات از روی مبل تمیز شود. برای استفاده از سرکه سفید باید آن را با نسبت یک‌به‌سه با آب سرد رقیق کرده و سپس یک دستمال تمیز را به آن آغشته نموده و محل لکه را با آن تمیز نمود. برای آنکه لکه کاملاً تمیز شود باید چند مرتبه و با فشار مناسب دستمال را روی محل آن کشید و سپس برای از بین بردن بوی سرکه نیز می‌توان از یک دستمال خیس استفاده کرده و درنهایت با باز کردن پنجره به محل لکه اجازه داد که کاملاً خشک شود و یا از باد سرد سشوار استفاده نمود.

پاک کردن لکه شکلات از روی مبل با آب و صابون

آب و صابون نیز ازجمله موادی هستند که می‌توانند برای شستشوی مبل و تمیز کردن بسیاری از لکه‌ها استفاده شوند. برای تمیز کردن لکه شکلات از روی مبل ابتدا باید یک قاشق غذاخوری صابون مایع را با دو فنجان آب سرد مخلوط کرده و سپس از یک دستمال تمیز برای از بین بردن لکه شکلات استفاده کرد. با آغشته کردن دستمال به محلول و مالش دادن محل لکه می‌توان آن را کاملاً کمرنگ کرده و درنهایت با استفاده از یک پارچه تمیز دیگر محل لکه را تمیز و خشک نمود.

پاک کردن لکه شکلات از روی مبل چرم

مبلمان چرمی شرایط نگهداری ویژه‌ای دارند و برای تمیز کردن انواع لکه‌های ایجادشده بر روی آنها می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. خوشبختانه مبلمان چرمی در مقایسه با مبل‌های پارچه‌ای راحت‌تر تمیز می‌شوند و امکان نفوذ لکه‌ها به بافت و الیاف آنها کمتر است. برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از شکلات و کاکائو از روی مبلمان چرمی می‌توان از تمامی روش‌های گفته‌شده استفاده کرد اما بهترین گزینه استفاده از محلول‌های مخصوص شستشوی مبلمان چرمی است. همچنین یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن لکه‌های موجود بر روی مبلمان چرمی استفاده از جوش‌شیرین است. استفاده از بخارشوی‌ها نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای این نوع از مبلمان باشد. به‌صورت کلی زمانی که از مواد شوینده و شیمیایی مختلف برای تمیز کردن هر نوع مبلمانی استفاده می‌شود حتماً باید ابتدا اثرات مواد بر روی گوشه‌ای از مبل تست شود تا باعث آسیب آن نشود.

ما در یک مقاله در مورد روش شستشوی مبل جستر را نوشته ایم که می توایند آن را مطالعه کنید.

کمک گرفتن از افراد با تجربه و شرکت قالی‌شویی

اگرچه تمامی روش‌های گفته‌شده شستشوی مبل می‌توانند کارایی بالایی برای تمیز کردن لکه شکلات از روی مبل داشته باشند اما استفاده از هرکدام از این روش‌ها و مواد شوینده نیاز به مهارت و تخصص دارد و چنانچه فردی به‌خوبی از این مواد استفاده نکند ممکن است باعث ایجاد خسارت و آسیب شود. در این شرایط می‌توان گفت بهترین راهکار و روش استفاده از خدمات شرکت‌های قالی‌شویی و کمک گرفتن از نیروهای متخصص و ماهر است. این شرکت‌ها از دستگاه‌ها، مواد و روش‌های نوینی استفاده می‌کنند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن لکه‌ها را از بین ببرند.

جمع‌بندی نهایی

لکه‌های شکلات می‌توانند به راحتی توسط محلول‌های مختلف خانگی مانند مایع ظرف‌شویی، سرکه، شامپو فرش‌ها، کنجاله ذرت و … از بین بروند البته در استفاده از این مواد برای شستشوی مبل باید به نکاتی همچون جنس مبلمان، میزان وسعت لکه، تازه یا کهنه بودن لکه و …توجه داشت اما افراد می‌توانند برای اطمینان بیشتر از سلامت مبلمان از خدمات قالی‌شویی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *