طرز استفاده از شامپو فرش | چگونه شامپو فرش بکشیم

طرز استفاده شامپو فرش

فرش یکی از لوازمی است که با توجه به محل قرارگیری‌شان به شدت در معرض آلودگی و کثیفی قرار می‌گیرند. به همین دلیل شستشو و تمیز کردن آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شستشوی فرش به طرق گوناگونی انجام می‌شود. استفاده از شامپو فرش یکی از روش های شست و شوی فرش است که برای استفاده از این روش، نکات و مواردی را باید رعایت کرد تا خسارتی به فرش وارد نشود. روش استفاده از شامپو فرش کاملا ساده و کارآمد است و تنها کافیست مواردی را رعایت کنید تا میزان خسارت را به صفر برسانید.

طریقه استفاده از شامپو فرش چندان سخت نیست و حتی بهترین شامپو فرش ها نیز قیمت مناسبی دارند. اگر قصد دارید برای تمیز کردن فرش های خود از شامپو فرش استفاده کنید، نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم را با دقت مطالعه کنید.

علاوه بر تمام مواردی که در پاسخ به سوال چگونه شامپو فرش بکشیم عنوان می‌کنیم، مشاوره با افراد حرفه‌ای و در صورت امکان استفاده از خدمات قالیشویی ‌معتبر نیز می‌تواند کارآمد باشد.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

ویژگی‌های شامپو فرش

شامپو فرش یک شوینده قوی و خوب برای شست‌و‌شوی فرش‌ها و مبل‌هاست. این ماده شوینده ویژگی‌هایی خاص نظیر از بین بردن لکه‌های جوهر، روغن و خون و… دارد که بدون تغییر رنگ فرش، آسیب به بافت و الیاف، قابلیت نرم کنندگی بالا و… تلاش می‌کند آلودگی‌ها را از روی فرش پاک کند. این مواد و ویژگی‌ها سبب شست‌وشوی بهتر فرش شده و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد. شامپو فرش ها در سریع ترین زمان و با روشی آسان، آلودگی‌ها و کثیفی‌های فرش را از بین می‌برد.

کاربردهای شامپو فرش

نام شامپو فرش سبب شده که بسیاری از مردم به اشتباه تصور کنند که استفاده از آن‌ها برای موارد دیگر ممکن نیست. در ادامه به برخی از کاربردهای شامپو فرش اشاره خواهیم کرد که احتمالا تاکنون از آنها بی‌خبر بودید:

  1. شستن پتو با شامپو فرش : اگر در خانه بچه کوچک دارید، مطمئنا دفعات زیادی را صرف شستشوی تشک و پتوها خواهید کرد. تمیز کردن این لوازم با استفاده از شامپو فرش راحت‌تر بوده و در وقت خود نیز می‌توانید، صرفه‌جویی کنید.
  2. مبلمان: زدودن آلودگی‌های مختلف از سطوح مبلمان به هزینه زیادی نیاز ندارد. مطمئن شوید که از شوینده سازگار با پارچه مبلمان خود استفاده کرده و زمان کافی را به خشک شدن آن‌ها اختصاص دهید. (در ادامه این موارد را بررسی کرده‌ایم.)
  3. تودوزی ماشین: از بین بردن لکه‌های موجود روی روکش یا تودوزی صندلی ماشین از دیگر کاربردهای شامپو فرش است؛ البته برای این منظور به یک دستگاه کف‌شور قابل حمل نیاز دارید.

یکی از کاربردهای شامپو فرش جمع آوری مو از روی فرش است که بسیار پر اهمیت است ولی زیاد به آن پرداخته نشده است. ما سعی کرده‌ایم که در یک مقاله جدا به صورت کامل این روش ها و ترفندها را بررسی کنیم.

مزایا و معایب استفاده از شامپو فرش

در سالیان اخیر استفاده از شامپو فرش در میان مردم کاهش یافته است؛ زیرا تصور می‌شود که این محصولات نمی‌توانند، نتیجه دلخواه داشته باشند و پسماند زیادی را در الیاف فرش برجا می‌گذارند. اما شامپو فرش نیز مانند هر شوینده دیگری، مزایا و معایب مختص به خود را دارد. در میان مزایای شامپو فرش می‌توان به تنوع بسیار زیاد محصولات، از بین بردن بخش زیادی از گرد و غبار و سرعت بیشتر اشاره کرد. همچنین تشکیل رسوب و پسماند در الیاف فرش و خراب شدن شکل طبیعی فرش در بعضی از موارد جز معایب شامپو فرش هستند.

طریقه شامپو فرش کشیدن

آشنایی با انواع شامپو فرش

شامپو فرش ها انواع مختلف و گوناگونی داشته و هم در مدل‌های خانگی و هم در مدل‌های صنعتی ساخته و تولید می‌شوند. همچنین در صورت عدم دسترسی و یا عدم تمایل به استفاده از شامپو فرش های آماده، می‌توانید از محلول‌ها و شامپو فرش های خانگی استفاده کنید.

کی از شامپو فرش استفاده کنیم؟

شامپو فرش معمولاً زمانی استفاده می‌شود که فرش دارای لکه و کثیفی‌های متعدد باشد. اگر فرش شما طوری کثیف شده است که طرح و نقش قالی به درستی دیده نمی‌شود، بهترین و سریع‌ترین روش برای از بین بردن این آلودگی‌ها و تمیز کردن فرش، استفاده از شامپو فرش است. استفاده از شامپو فرش حتی برای ریشه‌های فرش نیز کاربرد دارد.

به یاد داشته باشید که مواد ضدعفونی بی‌کیفیت، یکی از جمله اشتباهات رایج در شستشوی فرش است؛ در نتیجه اگر نمی‌خواهید در این گرونی‌ها فرش خود را از دست بدهید، باید بدانید که از چه موادی استفاده کنید تا فرشتان بدون کوچک‌ترین آسیبی باقی بماند. ما در مقاله‌ای دیگر اشتباهات رایج در شستشوی فرش را بررسی کرده‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنیم که مطالب این مقاله را از دست ندهید.

بهترین شامپو فرش ها

اگر چه استفاده از محصولاتی مانند شامپو فرش نانو، مشکل خاصی را به وجود نمی‌آورد؛ اما بهتر است که پیش از استفاده، ترکیبات شامپوی مورد نظر را بررسی کنید تا از سازگار بودن آن با محیط زیست مطمئن شوید. این محصولات جایگزینی برای شامپو فرش به حساب آمده و با استفاده از مواد طبیعی ساخته می‌شوند.

البته استفاده از بخارشو، یکی از جایگزین‌های مناسب برای شامپو فرش است. بخارشو، باکتری‌های موجود در کناره‌های تشک، مبل و صندلی ماشین را از بین می‌برد. همچنین اگر به راه‌حلی قدرتمندتر احتیاج دارید، با ریختن شامپو فرش در بخارشو به نتیجه دلخواه خود می‌رسید.

تفاوت شامپو فرش با محلول‌های خانگی

شامپو فرش با محلول خانگی تفاوت عمده‌ای دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که شامپو فرش ها در مقدارها و سایزهای مختلفی تولید شده و قدرت بالایی دارند. در مقابل اما نوع خانگی آن‌ها، دارای فرمولاسیون ضعیف‌تری است. همچنین محلول‌های خانگی، قیمت پایین‌تر و مناسب‌تری داشته و ضرر و آسیب کمتری به فرش وارد می‌کنند.

آموزش تهیه شامپو فرش خانگی و نحوه شامپو فرش کشیدن با آن‌ها

استفاده از شامپو فرش های دارای مواد شیمیایی برای خانواده‌های دارای فرزندان خردسال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین قیمت شامپو فرش در بعضی از موارد نسبتا بالا بوده و بیشتر افراد قصد ندارند، مبلغ زیادی را صرف خرید آن‌ها کنند. به همین دلیل می‌توان با استفاده از موادی بسیار ساده که در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شوند، شامپو فرش خانگی درست کرد.

دستورالعمل‌های زیادی برای ساخت شامپو فرش وجود دارد که هر کدام از آن‌ها را می‌توان در میان بهترین مواد شوینده برای فرش قرار داد و تنها باید هر یک را مورد استفاده قرار دهید تا به ترکیب جایگزین مناسبی برای شام‍پو فرش های شیمیایی دست پیدا کنید.

  1. شوینده‌ای غیرشیمیایی با رایحه عالی: برای خانواده‌های دارای کودک یا حیوان خانگی، شوینده‌های غیرشیمیایی معمولا در اولویت قرار می‌گیرند. برای ساختن چنین شوینده‌ای که در زمره بهترین شوینده فرش قرار می‌گیرند، مواد زیر را با یکدیگر ترکیب کنید:
  • یک فنجان سرکه سفید (۲۳۰ میلی‌لیتر)
  • دو فنجان آب (۴۶۰ میلی‌لیتر)
  • دو قاشق چای‌خوری نمک (۱۵ گرم)
  • ۱۵ قطره عطر گیاهی مانند لیمو، استوقدوس یا کاج
  1. استفاده از شیشه پاک‌کن: شیشه پاک‌کن، تنها مختص به شیشه نیست و از آن برای شستشوی موارد دیگری نیز می‌توان استفاده کرد. برای این کار، آن را با آب گرم مخلوط کنید تا یک شامپو فرش ساده و کارآمد برای خانه، ماشین یا هر جای دیگری ساخته شود.
  2. محلولی با استفاده از وایتکس: شوینده‌های دارای وایتکس، نسبت به مواد قبلی که اشاره کردیم، قوی‌تر بوده و در هنگام استفاده از آن‌ها باید بسیار مواظب باشید. این مواد، عمومای می‌توانند برای پوست، چشم و ریه شما آسیب‌زا باشند. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا دستکش بپوشید و سپس و مواد زیر را با یکدیگر ترکیب کنید:
  • سه قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی (۲۰ میلی‌لیتر)
  • ¼ فنجان وایتکس (۶۰ میلی‌لیتر)
  • ¼ فنجان سرکه (۶۰ میلی‌لیتر)
  • پنج لیتر آب

طریقه استفاده از شامپو فرش

روش استفاده از شامپو فرش ؛ چگونه شامپو فرش بکشیم ؟

حال که اطلاعات کافی و کاربردری در مورد انواع شامپو فرش به دست آوردید، زمان آن است که به این سوال پاسخ دهیم که چگونه از شامپو فرش استفاده کنیم ؟ در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد تمیز کردن فرش با شامپو فرش در خانه را دارید، از ریختن آب زیاد روی فرش پرهیز کنید؛ چرا که شستن فرش با شامپوفرش در بسیاری از موارد باعث رشد کپک خواهد شد.

نحوه استفاده از شامپو فرش

  1. پیش از هر چیز، مبلمان خود را جابه‌جا کرده و در محلی قرار دهید که بتوانید بدون هیچ محدودیتی از آب استفاده کرده و در انتها آن را خشک کنید.
  2. فرش را دو بار جاروبرقی بکشید تا بیشترین میزان گرد و غبار از الیاف فرش بیرون کشیده شود.
  3. در صورتی که فرش دچار خوردگی یا پارگی است، آن‌ها را تعمیر کنید. (برای این کار می‌توانید از محتوای مقاله آموزش رفو فرش در منزل استفاده کنید.)
  4. با استفاده از دستورالعمل روی شامپو، مخلوط را آماده کنید. لازم به ذکر است که بیش از مقداری که در دستورالعمل آمده است، شامپو اضافه نکنید؛ زیرا تنها نتیجه آن بر جا ماندن کف اضافی در الیاف فرش خواهد بود.
  5. از دورترین نقطه به در اتاق، کار شستشو را آغاز کنید تا در ادامه مجبور به راه رفتن بر روی نقاط شستشو شده نشوید.
  6. یک اسفنج یا پارچه نرم را به کف مخلوط آغشته کرده و در جهت خواب پرز به آرامی بر روی آن بکشید.
  7. اجازه دهید کف شامپو به مدت نیم ساعت بر روی فرش باقی بماند تا گرد و غبار به سطح فرش کشیده شود.
  8. با استفاده از یک پارچه نمدار، کف را از روی فرش پاک کنید و در نهایت تمام سطح فرش را جاروبرقی بکشید.
  9. پنجره‌ها را باز کرده یا سیستم تهویه خانه را روشن کنید تا فرش به صورت کامل خشک شود.

«نکته‌ای که در این جا باید به خاطر داشته باشید این است که اگر نمی‌خواهید فرشتان بو بگیرد و یا به مرور دچار پوسیدگی شود، باید اجازه دهید به مرور خشک شود. به طوری که کوچک‌ترین رطوبتی روی آن باقی نمانده باشد.»

نحوه استفاده از شامپو فرش برای مبل

شستن مبل با شامپو فرش درست مانند زمان شستشوی فرش است. بدین صورت که در مرحله ابتدایی باید تمامی زباله‌های روی مبل را با جاروبرقی جمع کنید،‌ تا در نهایت هیچ گرد و غباری باقی نماند. 

نکته‌ای که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که پیش از استفاده از شامپو فرش به برچسب‌های پشت مبل خود دقت کنید. اگر حروف W و یا W/S بر روی مشاهده کردید، بدین معناست که استفاده از شامپو فرش برای مبل ضرری نواهد داشت. در غیر اینصورت پیشنهاد می‌کنیم از روش دیگری برای شستشوی مبل‌های خود استفاده کنید.

طرز استفاده از شامپو فرش برای شستشوی مبل

برای اینکار، ایتدا مقداری شامپو فرش را با آب مخلوط کرده و هم بزنید تا به خوبی کف کند. کف به دست آمده را به وسیله دستمالی تمیز و نرم بر روی مبل بکشید. در این مرحله از کار، روی قسمت‌های دارای لکه فشار بیشتری وارد کرده و مقداری کف بر روی آن قرار دهید.

«توجه به این نکته ضروری است که به هیچ عنوان ترکیب ساخته شده را مستقیم بر روی مبل نریزید.»

سپس در مرحله بعد، یک کاسه بزرگ را با آب پر کرده و پارچه تمیز دیگری برداشته و آن را نم‌دار کنید. به وسیله این پارچه نم‌دار، کف‌های موجود بر روی مبل را به آرامی روی مبل بکشید. به یاد داشته باشید که این کار را باید به گونه‌ای انجام دهید که مواد شوینده‌ای روی مبل باقی نماند. در انتها نیز مبل را در مقابل نور مستقیم قرار دهید تا خشک شود.

اگر هم به هر دلیلی نمی‌خواهید خودتان در خانه مبلمانتان را بشورید می‌توانید شستن مبل های خود را به قالیشویی بانو بسپارید تا بدون کوچک‌ترین نگرانی بایت سلامت وسایلتان، آن‌ها را تمیز و پاکیزه تحویل بگیرید.

طرز شامپو فرش کشیدن مبل

مدت زمان خشک شدن شامپو فرش

مدت زمان خشک شدن شامپو فرش به طور دقیق مشخص نیست! زیرا این زمان برای هر فرش با جنس و بافت خاص متفاوت است. اما سعی کنید آن را تا زمان خشک شدن کامل، در برابر نور خورشید قرار دهید تا نم‌دار نماند. نم دار ماندن طولانی‌مدت فرش، باعث بو گرفتن و به مرور پوسیده شدن فرش می‌شود.

«در نتیجه، خشک شدن کامل فرش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا در غیر این صورت به بافت فرش و تار و پود آن آسیب وارد می‌شود.»

جایگزینی برای شامپو فرش

یکی از بهترین محلول‌ها به عنوان جایگزین پاک کردن فرش با شامپو فرش ، محلول‌های خانگی است. محلول‌هایی مانند آنچه در ادامه معرفی می‌کنیم، می‌توانند به شما کمک کنند به بهترین شکل، فرش‌های خودر ا تمیز و براق کنید:

  • ترکیب سرکه و جوش شیرین
  • ترکیب آمونیاک
  • سرکه و صابون ظروف
  • الکل
  • پودر ظرفشویی
  • و…

سرکه و جوش شیرین، به راحتی بو و لکه را از روی فرش پاک می‌کنند. برای این کار، باید مقداری جوش شیرین را روی فرش اسپری کرده و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه به خورد فرش برود. سپس به اندازه دو گالن آب را با یک فنجان سرکه ترکیب کرده و فرش را تمیز و پاک کنید.

اگر هم می‌خواهید از آمونیاک، سرکه و صابون استفاده کنید، باید ۴ قاشق مایع ظرفشویی را با یک فنجان سرکه و یک فنجان آمونیاک را در دو گالن آب مخلوط کرده و بر روی فرش بریزید و آن را بشویید.

سخن پایانی

البته این نکته را در نظر داشته باشید که شستشو با تمام این موارد، می‌تواند خسارت‌هایی را در پی داشته باشد. اگر فرصتی برای این کار ندارید و یا اینکه نمی‌خواهید خودتان شستشوی فرش را انجام دهید، قالیشویی بانو می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. ما تلاش می‌کنیم که خدمات خود را با بالاترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعت بیشتر و استعلام قیمت‌ها می‌توانید با کارشناسان این شرکت تماس گرفته و یا به صورت آنلاین، سفارش خود را ثبت کنید.

در این مقاله تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که بهترین روش استفاده از شامپو فرش کدام است و تمیز کردن فرش با شامپو چگونه انجام می‌شود. اگر در خصوص مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آ‌ن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *