فرش شگی چیست + آموزش شستن فرش شگی در چند مرحله ساده

فرش شگی چیست

فرش‌ها از جمله محبوب‌ترین زیراندازها در سراسر جهان به شمار می‌روند و با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مدرن امروزی انواع مختلفی از آنها در دسترس افراد قرار دارند. فرش‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون نحوه بافت، مواد و الیاف به کار رفته در آنها، ابعاد و اندازه، تعداد شانه و تراکم، رنگ و… دسته‌بندی شوند. در سال‌های اخیر نوعی از فرش‌ها تحت عنوان فرش شگی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و به واسطه ویژگی‌هایی که دارند جایگزین بسیاری از فرش‌های ماشینی و دستبافت شده‌اند. فرش‌های شگی معمولاً استفاده‌های تزئینی و دکوری دارند اما تنوع بسیار زیادی دارد و به همین دلیل با استقبال بالایی مواجه شده‌اند. در ادامه مطلب بررسی می‌شود که فرش شگی چیست ، شستن فرش شگی به چه روش‌هایی انجام می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارند.

برای استفاده از خدمات قالیشویی آنلاین می‌توانید به سایت بانو مراجعه کنید تا اطمینان داشته باشید بهترین خدمات با بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار می‌گیرد.

فرش شگی چیست ؟

همانگونه که گفته شد فرش‌ها را می‌توان بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی کرد و فرش پرز بلند یا فرش شگی (shaggy ) به نوعی از فرش‌ها اطلاق می‌شود که از پرزهای بلند و محکم‌تری در مقایسه با سایر فرش‌ها برخوردار است. فرش‌های شگی علاوه بر تفاوت‌های ظاهری نسبت به فرش‌های دستباف و ماشینی از نظر فنی نیز متفاوت بوده و بافت آنها به‌گونه‌ای است که تراکم کمتری دارند. تراکم کم این فرش‌ها باعث می‌شود که وزن کمتری داشته باشند. در اصل فرش‌های شگی نوعی فرش فانتزی و تزئینی هستند و می‌توانند از مواد مختلفی همچون نخ پروپیلن، نخ اکریلیک، نخ پلی‌استر و نخ پشمی تولید شوند. ارتفاع نخ فرش شگی که با نام فرش‌های پایل نیز شناخته می‌شود در حالت معمولی ۱۱ میلی‌متر است اما می‌تواند تا ۳۳ میلی‌متر نیز متفاوت باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های فرش پرز بلند شگی

فرش شگی پرز بلند نیز مانند انواع فرش‌های دستباف و ماشینی می‌تواند مشخصات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این فرش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل تراکم کمتر و مواد و الیاف مصنوعی فرش پرز بلند، از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند.
  • این فرش‌ها دارای وزن کمتری در مقایسه با سایر فرش‌ها هستند و این به دلیل تراکم کمتر آن‌هاست.
  • فرش‌های شگی معمولاً از جنس پلی‌استر بوده و همین باعث می‌شود که درخشندگی و براقیت بالایی داشته و جلوه ویژه‌ای در دکوراسیون منازل داشته باشند.
  • نخ به کار رفته در این فرش‌ها از جنس هیت ست است و این باعث می‌شود که به هیچ عنوان پرزدهی نداشته باشند و در نتیجه آلرژی و حساسیتی برای افراد ایجاد نمی‌کنند.
  • با توجه به آنکه ارتفاع نخ خاب این فرش‌ها حداقل سه برابر فرش‌های عادی است پاخور بسیار خوبی دارد و از نرمی و راحتی بالایی برخوردار می‌باشد. راه رفتن، خوابیدن و نشستن بر روی این فرش‌ها احساس بسیار خوبی به افراد منتقل می‌کند.

البته فرش شگی پرز بلند در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارد، می‌تواند ایرادات و معایبی نیز داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل امکان کثیف شدن سریع‌تر به دلیل پرز بلند، تولید شدن در اندازه‌های کوچک، داشتن طول عمر کمتر نسبت به فرش‌های دیگر، شستشوی سخت و… است.

کاربرد انواع فرش شگی چیست ؟

فرش‌های شگی انواع مختلفی از نظر جنس، شکل، اندازه و… دارند؛ اما به صورت کلی این فرش‌ها را می‌توان به سه دسته اصلی فرش‌های تک رنگ، فرش‌های ساده و فرش‌های ۳ بعدی تقسیم کرد. لازم به ذکر است که هر کدام از این فرش‌ها می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته و در مکان‌های متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند. هرچند که استفاده از این فرش‌ها امری سلیقه‌ای است اما با توجه به آنکه معمولاً در ابعاد کوچک تولید می‌شوند و از تراکم کمتری برخوردارند برای محیط‌های مناسب هستند که آلودگی کمتری وجود داشته باشد.

«در صورتی که نظافت و بهداشت فرش شگی به خوبی رعایت شود، می‌تواند بهترین انتخاب برای اتاق کودکان، اتاق خواب و… باشد.»

پیشنهاد مطالعه: فرش خود را چند بار در سال می‌توانیم بشوریم که آسیبی به آن وارد نشود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، به این لینک مراجعه کنید؛ شستشوی فرش را در سال چند مرتبه انجام دهیم ؟

شستن فرش شگی

آموزش شستن فرش شگی

شستشوی فرش پرز دار می‌تواند هم ساده باشد و هم سخت؛ چرا که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد ک آن را از دیگر انواع فرش‌ها متمایز می‌کند. از آنجایی که این فرش‌ها از وزن کمی برخوردارند، در زمان خیس شدن و شستشو، حمل‌ونقل آن‌ها آسان‌تر است. اما با توجه به آینکه امکان نفوذ آلودگی‌ها به داخل بافت و پرزهای بلند آن‌ها وجود دارد، ممکن است کار شستن آن سخت‌تر شود. برای تمیز کردن و شستن فرش شگی پیشنهاد می‌کنیم مواردی که در ادامه عنوان می‌کنیم را پیش بگیرید:

۱. غبارگیری و جاروی فرش پرز بلند

ارتفاع پرزهای فرش شگی می‌تواند از ۱۱ تا ۳۳ میلی‌متر باشد. این موضوع نشان می‌دهد که این فرش‌ها در کنار نرمی و لطافت قابل توجه، پتانسیل بالایی نیز برای جذب گرد و غبار و آلودگی دارند. در مرحله اول از شستشوی فرش پرز بلند لازم است که با استفاده از یک جاروبرقی با قدرت مناسب، سطح فرش را به طور کامل تمیز کنید. به یاد داشته باشید که اگر گرد و غبار در بین لایه‌ها و الیاف فرش باقی مانده باشد، در زمان خیس شدن و شستشو به سختی بیرون خواهد آمد و حتی می‌تواند بعد از شستشو باعث آسیب و تغییر رنگ فرش شود.

۲. لکه‌گیری فرش

با توجه به آنکه فرش‌های شگی در بخش‌های خاصی از منازل استفاده می‌شوند، ممکن است که لکه‌های مختلفی همچون لکه ادرار کودک، آبمیوه، بستنی و… بر روی آن ریخته شده باشد. قبل از اقدام به شستن فرش شگی ، لازم است که حتماً تمام لکه‌های موجود بر روی آن را با استفاده از روش‌ها و مواد مختلفی تمیز کنید. به یاد داشته باشید که گاها بعضی از لکه‌ها در زمان شستشو باعث تغییر رنگ و آسیب دیدن فرش شگی می‌شود؛ به همین دلیل قبل از اقدام به شستشو، بهتر است که حتماً عملیات لکه‌گیری را به طور کامل انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: به طور کلی، اشتباهات متعددی در زمان شستشو وجود دارد که می‌تواند به فرش شما آسیب برساند. در مقاله بررسی ۱۰ اشتباه رایج در شستشوی فرش و قالی به شما کمک می‌کنیم تا از فرش‌های خود مراقبت کنید.

۳. منظور از شستن فرش شگی چیست ؟

در مرحله سوم و بعد از گردگیری و لکه‌گیری لازم است که برای فرش مواد شوینده مناسبی انتخاب کنید. در این مرحله با توجه به جنس فرش و میزان آلودگی‌ها می‌توانید از مواد شوینده مختلفی استفاده کرده و شستن فرش را شروع کنید. بهترین و مناسب‌ترین ماده شوینده برای این فرش‌ها شامپو فرش است؛ چرا که مانع از آسیب دیدن فرش خواهد شد. برای این کار باید مقداری شامپو فرش را با آب مخلوط کرده و به کمک یک اسفنج سطح فرش را شامپو بکشید. بعد از آنکه تمام سطح فرش تمیز شد، با استفاده از یک دستمال خشک و تمیز آن را پاک کرده و رطوبت فرش را به طور کامل بگیرید.

«همچنین می‌توان فرش شگی را به صورت کامل با آب ولرم خیس کرده و سپس با استفاده از پودرهای شوینده اقدام به شستن کامل آن کرد.»

پیشنهاد مطالعه: یکی از عمده سوالات کاربران این است که آیا استفادده از وایتکس برای شستشو به فرش‌ها آسیب می‌زند؟ ما در مقاله‌ای در وبلاگ بانو در مورد نکات مهم در زمان استفاده از وایتکس برای شستشوی فرش صحبت کرده‌ایم. فرصت مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

۴. آبکشی و خشک کردن فرش شگی

بعد از انجام عملیات شستشو لازم است که فرش کاملاً آبکشی شود. این کار را تا زمانی انجام دهید که تمامی آلودگی‌های آن تمیز شده و آب زلال از آن خارج شود. بعد از آبکشی فرش باید آن را به خوبی در محلی به دور از گردوغبار پهن کیند تا به صورت کامل خشک شده و هیچگونه رطوبتی در آن باقی نماند. در نهایت نیز یک بار دیگر فرش را جارو کنید تا مطمئن شوید هیچ غباری روی فرش باقی نمانده است.

«به صورت کلی شستن فرش شگی در مقایسه با فرش‌های دستباف و ماشینی ساده‌تر بوده و از حساسیت‌های کمتری برخوردار است.»

شستن فرش شگی

شستن فرش شگی در قالیشویی

هرچند که فرش پرز دار ابعاد و اندازه‌های کوچکی داشته و می‌تواند به شیوه‌های سنتی و در منزل نیز به راحتی شسته شوند؛ اما بهترین روش برای تمیز کردن و شستن این فرش‌ها، استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است. این شرکت‌ها با برخورداری از تجهیزات مدرن صنعتی، نیروهای متخصص و مواد شوینده مخصوص می‌توانند تمامی مراحل شستشو را به بهترین شکل ممکن انجام داده و در سریع‌ترین زمان ممکن فرش را تمیز کنند. همچنین احتمال آسیب دیدن فرش در این شرکت‌ها بسیار کمتر است.

اگر به دنبال یک قالیشویی جنوب تهران با کیفیت هستید، قالیشویی بانو بهترین انتخاب شما خواهد بود.

بهترین نوع فرش شگی چیست + نکات مهم در خرید آن

همان‌طور که گفته شد فرش پرز دار یا شگی امروزه از تنوع بالایی برخوردار بوده و می‌تواند در طرح و نقش‌های مختلف و در ابعاد متفاوتی به فروش برسد. به طورکلی، فرش‌هایی که با استفاده از پلی‌استر تولید می‌شوند، مقاومت و ماندگاری بالاتری داشته و به مواد شوینده واکنش نشان نمی‌دهند. از طرفی دیگر نیز برای افراد باعث ایجاد آلرژی نخواهند شد؛ به همین دلیل می‌توان گفت بهترین نوع فرش شگی پرز بلند ، فرش‌های پلی‌استری هستند.

برای خرید فرش پرز بلند یا shaggy نیاز است که نکات و موارد مختلفی را مورد بررسی قرار دهید که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • بررسی ارتفاع نخ خواب فرش
  • توجه به جنس فرش؛ اکریلیک، پلی‌استر، پشم و…
  • متناسب بودن ابعاد و اندازه فرش پرز بلند شگی با محیط مورد استفاده
  • توجه به برند سازنده فرش؛ به دلیل وجود فرش‌های تقلبی متعدد در بازار
  • توجه به رنگ‌بندی فرش و تناسب آن با دکوراسیون و میزان نورپردازی منزل

جمع‌بندی نهایی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که فرش شگی چیست و چگونه باید آن را شست. همانطور که توضیح دادیم، تراکم کم، وزن سبک، نرمی و راحتی عالی، قیمت مناسب و تنوع بالا باعث شده تا فرش پرز بلند به یکی از انتخاب‌های اول مشتریان تبدیل شود. شستن فرش شگی را نیز می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که آموزش دادیم انجام دهید. با اینحال برای اینکه امکان ایجاد خسارت را به حداقل برسانید پیشنهاد می‌کنیم از خدمات قالیشویی معتبر استفاده کنید.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما کمک کننده بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشد. اما اگر با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *