شستشوی فرش کنف + آشنایی با بهترین روش‌ها و نکات

شستشوی فرش کنف

شستشوی فرش کنف چگونه انجام می‌شود؟ فرش کنفی چیست؟ در هر حانه‌ای خصوصا خانه‌های ایرانی، به فرش‌ها و به طور کلی زیراندازها توجه ویژه‌ای شده است. اهمیت این موضوع باعث شده است تا صنعت فرش بافی با سرعت زیادی پیشرفت کند؛ تا جایی که امروزه هرکسی با هر بودجه و سلیقه‌ای، می‌تواند فرش مناسب برای محیط موردنظر خود را پیدا کند. در این میان، فرش کنفی از جمله فرش‌هایی است که به دلیل الیاف خاص و ویژه‌ای که دارد، توانسته توجه و رضایت دوستداران مدهای جدیدتر را به خود جلب کند.

در این میان اما نکته قابل تاملی که در مورد این فرش‌ها وجود دارد، حساسیت بالای آن‌ها به لکه‌ها و آلودگی‌های مختلف است؛ به طوری که برای حفظ نظافت آن‌ها باید دقت و توجه لازم را داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم با هم بهترین راه شستشوی فرش نخ کنف را بررسی کرده و تمامی مواردی که در این زمینه برای رسیدن به نتیجه بهتر به شما کمک می‌کنند را بخوانیم؛ با ما همراه باشید.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید فرش‌هایتان را در خانه بشویید، استفاده از خدمات قالیشویی در محل می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. در این مسیر، بانو با استفاده از بهترین ابزارها و متدهای روز دنیا و همچنین دانش و تخصص افراد با تجربه در این زمینه، تلاش می‌کند بهترین خدمات را در اختیار شما گذاشته و بدین شکل شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کند.

فرش کنفی چیست؟

همان‌طور که گفتیم در دنیای فرش‌های کنونی، گزینه‌های زیادی وجود دارد. هرکدام از فرش‌ها ممکن است از مواد و متریال‌های مختلفی مانند پشم، نخ، پنبه، پلی‌استر، آکریلیک، پلاستیک و… تولید شده و ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی را در اختیار شما بگذارند. در این میان، فرش‌های کنفی که می‌خواهیم از آن‌ها صحبت کنیم، به نوعی از فرش‌ها گفته می‌شود که در تولید آن‌ها از الیاف کنف استفاده می‌شود.

کنف که با نام الیاف کرباس نیز شناخته می‌شود، در اصل یک فیبر طبیعی است که از نوعی گیاه به دست آمده و نرم‌ترین الیاف در جهان است. این الیاف از درخشندگی بالایی برخوردار است و به راحتی قابلیت رنگ‌پذیری دارد.

امروزه بسیاری از تولیدکننده‌ها الیاف کنف را با الیاف‌های مصنوعی مختلفی ترکیب کرده و فرش‌های بسیار با دوام و باکیفیت‌تری تولید می‌کنند. فرش‌های کنف به واسطه نوع الیافی که دارند می‌توانند به راحتی تغییر رنگ داده و دچار لکه شوند. این فرش‌ها در برابر هوای سرد آسیب‌پذیر هستند به همین دلیل استفاده از آن‌ها در محیط‌های گرم و معتدل رواج بیشتری دارد؛ هرچند که نباید در معرض هوای بسیار گرم نیز قرار بگیرند.



پیشنهاد مطالعه: روشی که عموما برای شستشوی هر فرشی از آن استفاده می‌شود، جوش شیرین است. اگر شما هم قصد انجام این کار را دارید و می‌خواهید بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهید، می‌توانید به وبلاگ ما مراجعه کرده و مقاله شستشوی فرش با جوش شیرین را مطالعه کنید.



فرش کنف

نحوه شستشوی فرش کنف

ممکن است یکی از سوالات پر تکرار کسانی که ازاین فلرش‌ها استفاده می‌کنند و یا قصد خرید آن را دارند، این باشد که چطور فرش کنفی را بشوییم؟ چطور این کار ار انجام دهیم که به آن آسیبی وارد نشود؟

در اصل برای شستشوی فرش با الیاف کنف لازم است که همانند شستن دیگر انواع فرش‌های ماشینی و دستباف به نکات و مراحل مختلفی توجه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین مواردی که در این زمینه باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

۱. گردگیری و جاروکشی

در مرحله اول باید هر نوع گردوغبار و آلودگی موجود در سطح فرش را از بین ببرید؛ بهترین روش برای انجام این کار نیز استفاده از جاروبرقی است. با توجه به آنکه الیاف کنف، برخلاف موادی مانند پنبه، نخ و… از هم فاصله زیادی دارند، مواد و گردوغبار مختلف، راحت‌تر در بافت آن‌ها نفوذ می‌کنند. در نتیجه اگر این مواد به خوبی تمیز نشود، ممکن است در شستشوی فرش اختلال ایجاد شده و نتوانید به نتیجه درستی که می‌خواهید برسید.



پیشنهاد: بانو با راه‌اندازی شعبه‌های مختلف در نقاط متفاوت تهران به دنبال آن است که بتواند بهترین خدمات را با کیفیتی یکسان در اختیار تمامی دوستان خود بگذارد. پس اگر به دنبال بهترین قالیشویی شمال تهران هستید، می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره ۲۲۴۰۴۸۷۹-۰۲۱ تماس بگیرید.



جارو کردن

۲. انتخاب شوینده مناسب

الیاف فرش‌های کنفی از نوعی گیاه به دست می‌آید و طبیعی بودن آن، می‌تواند باعث شود که عکس‌العمل‌های متفاوتی در برابر مواد شوینده داشته باشد. به همین دلیل برای شستشوی فرش کنف، باید از مواد شوینده با قدرت ملایم استفاده کرده و قبل از استفاده از این مواد حتماً باید اثرات آن را تست و بررسی کنید.

۳. شستن فرش با آب سرد

بعد از جارو کردن و انتخاب مواد شوینده مناسب، نوبت به شستن فرش می‌رسد. برای این کار لازم است که آب ولرم متمایل به سرد استفاده کنید. در حقیقت آب گرم می‌تواند آسیب زیادی به تار و پود کنفی فرش‌ها وارد کرده و باعث تغییر رنگ و شب شدن آن‌ها شود. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید از آب گرم برای شستن آن استفاده کرد.

«پیشنهاد می‌کنیم برای تمیز شدن بهتر فرش، از برس های نرم استفاده کنید.»



پیشنهاد مطالعه: موکت نیز از آن دست وسیله‌هایی است که در هر خانه‌ای می‌توان آن را پیدا کرد؛ یکی از انواع آن موکت سیزال است. اگر به دنبال بهترین راه برای شستن این موکت‌ها هستید، حتما از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: نگهداری موکت سیزال .



۴. آبکشی و خشک کردن فرش

بعد از شستشوی کامل فرش، باید آن را به خوبی آبکشی کرد؛ به‌گونه‌ای که هیچ اثری از آلودگی‌ها و مواد شوینده در آن باقی نماند. در نهایت نیز پس از آنکه به خوبی آبکشی شد، باید آن را در یک محیط معتدل قرار دهید تا به مرور خشک شود.

نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که به هیچ وجه برای خشک شدن فرش کنفی، نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید خصوصاً در گرمای تابستان قرار دهید. همچنین آن‌هعا را نباید بر روی نرده پهن کنید؛ زیرا وزن فرش باعث می‌شود به قسمت‌هایی از آن آسیب وارد شده و به فرش خسارت وارد شود.

خشک کردن فرش نخ کنف

۵. جاروکشی مجدد فرش و پهن کردن آن

بعد از آنکه فرش کنفی را بر اساس مراحل گفته شده، شسته و سپس خشک کردید، لازم است که مجدداً با استفاده از جاروبرقی سطح آن را تمیز کنید. این کار کمک می‌کند که فرش نرم‌تر شده و جهت خواب آن نیز به خوبی مشخص شود. بعد از جاروکشی فرش، می‌توانید آن را پهن کرده و استفاده کنید.

«اما نکته‌ای که باید همواره به خاطر داشته باشید این است که نباید اجسام سنگینی مانند میز ناهارخوری، کمد، بوفه و… را بر روی فرش‌های آن‌ها قرار دهید؛ زیرا این فرش‌ها به دلیل بافتی که دارند، به راحتی آسیب می‌بینند.»



پیشنهاد:‌ اگر به دنبال یک قالیشویی آنلاین هستید که بدون هیچ دردسری، امانتی‌های شما را به بهترین شکل به شما بازگردانند، بانو می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. برای ارتباط با ما می‌توانید وارد سایت ما شده و فدم موجود را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.



بهترین روش شستشوی فرش کنف

هرچند که شستشوی فرش با الیاف کنف در منزل و با توجه به موارد گفته شده، به راحتی قابل انجام است، اما از آنجایی که این فرش‌ها از حساسیت‌های بالایی برخوردارند و در تولید آن‌ها از الیاف‌های طبیعی استفاده می‌شود، بهترین کار این است که توسط شرکت‌های قالی‌شویی شسته شوند.

در حقیقت شرکت‌های قالی‌شویی با برخورداری از تجهیزات مدرن، مواد شوینده و نیروهای متخصص و با تجربه، به بهترین شکل ممکن فرش را شسته و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کنند.

بهترین روش

مشکلات احتمالی

الیاف طبیعی کرباس که در تولید فرش‌های کنفی استفاده می‌شوند، بسیار نرم هستند؛ به همین دلیل حساسیت بالایی داشته و امکان آسیب دیدن آن‌ها نیز زیاد است. پس لازم است که در زمان شستشوی فرش کنف، دقت و توجه بالایی داشته باشید.

از جمله مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در زمان شستن این فرش‌ها ایجاد شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سفید شدن بافت فرش

مواد سفیده کننده اگرچه می‌توانند به درخشندگی و زیبایی فرش کمک کنند اما استفاده بیش‌ازحد از آن‌ها می‌تواند منجر به پوسیدگی الیاف کنف و آسیب دیدن آن شود.



پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید با بهترین موادی که می‌توان با آن‌ها آلودگی را ار سطح فرش‌ها پاک کرد، آشنا شوید، حتما به وبلاگ ما مراجعه کرده و مقاله بهترین مواد شوینده برای شستن فرش را مطالعه کنید.



۲. باقی ماندن مواد شوینده در الیاف فرش

تاروپود فرش‌های کنفی، برخلاف سایر فرش‌ها از فاصله بیشتری برخوردار است؛ به همین دلیل ممکن است که در زمان شستشوی آن، مقداری از مواد شوینده در این فاصله‌ها باقی بماند. این مورد می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های متفاوتی مانند تغییر رنگ و کدر شدن فرش شود؛ به همین دلیل آبکشی صحیح فرش از اهمیت بالایی برخوردار است.

باقی ماندن مواد شوینده

۳. شل و باز شدن گره‌های فرش

چنانچه در شستن این فرش‌ها آرامش نداشته و با عجله و با استفاده از برس‌های زبر و نامناسب اقدام به شستشو کنید، می‌توانید باعث شل شدن گره‌ها و باز شدن آن‌ها شوید. اگر گره‌های فرش شل و باز شوند، در مدت زمان کوتاهی، فرش زیبایی و جذابیت خود را از دست داده و در نهایت قابلیت استفاده نیز نخواهد داشت.

«در نتیجه در انتخاب برس باید دقت بالایی داشته و به هیچ عنوان در شستن آن عجله نداشته باشید.»

۴. ایجاد کیسی در فرش

کیسی در فرش به برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی گفته می‌شود که زیبایی فرش را تحت تأثیر قرار می‌دهند. زمانی که فرش به درستی شسته نشود، از مواد شوینده نامناسب استفاده شود و یا از برس زبر و نامناسب برای آن استفاده کرد، امکان ایجاد کیسی بسیار زیاد خواهد بود؛ به همین دلیل است که گفته می‌شود بهترین روش برای شستشوی فرش کنف، استفاده از خدمات قالی‌شویی است.



پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید به طور کامل با روش‌های رفع کیسی فرش، آشنا شوید، حتما به وبلاگ ما سر بزنید.



جمع‌بندی نهایی

فرش کنفی از جمله فرش‌هایی است که در تولید آن‌ها از الیاف کنف یا کرباس که یک الیاف گیاهی است، استفاده می‌شود؛ به همین دلیل از زیبایی و جذابیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در مناطق گرم و معتدل کاربرد زیادی داشته باشد.

این فرش‌ها از حساسیت بالایی در برابر گردوغبار و آلودگی برخوردارند و باید در شستشو و تمیز کردن آن‌ها دقت و توجه زیادی داشته باشید. در ای ن مقاله ما تلاش کردیم تا بهترین روش‌های شستشوی فرش کنف را بررسی کرده و به تماممی سوالاتی که ممکن است در این زمینه با آن‌ها مواجه شوید، پاسخ دهیم.

چنانچه در مورد هر یک از موارد گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن،‌ پاسخگوی آن‌ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *