آموزش نگهداری موکت سیزال و بهترین روش‌های شستشوی آن

نگهداری موکت سیزال

نگهداری موکت سیزال چگونه است؟ اصلا موکت سیزال چیست؟ امروزه موکت بعد از فرش، یکی از محبوب‌ترین زیراندازهایی است که در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. این زیراندازها از نظر جنس، رنگ، طرح و… تنوع و تعدد بالایی داشته و در دکوراسیون و دیزاین داخلی منازل نقش پررنگی دارد. 

در میان انواع مختلفی از این زیرانداز که در بازار وجود دارند، موکت سیزال یکی از انواع موکت‌هایی است که از یک الیاف طبیعی تولید می‌شود؛ این الیاف از نوعی گیاه به نام آگاوه یا آگاو به دست می‌آید. البته این الیاف گیاه آگاو در ساخت انواع فرش‌ها، موکت‌ها، پادری‌ها و زیراندازهای مختلف به کار می‌رود و سیزال تنها نمونه آن نیست. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این موکت را بررسی می‌کنیم تا در نهایت با یک انتخاب خوب، فروشگاه را با لبخند ترک کنید.

شستشوی موکت، روش‌ها و اصول خاصی دارد که اگر با آن‌ها آشنایی نداشته باشید، می‌توانید به اجناس خود آسیب برسانید. اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید موکت‌هایتان را در خانه بشویید، می‌توانید از خدمات قالیشویی معتبر بانو استفاده کنید تا دیگر نگرانی بابت امانتی‌های خود نداشته باشید.

موکت سیزال چیست؟

همان‌طور که گفته شد نام‌گذاری موکت سیزال بر اساس نوع الیاف به کار رفته در آن‌هاست؛ درواقع، الیافی که از گیاه آگاوه یا آگاو به دست می‌آید، در تولید انواع زیراندازها استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که کیفیت بالای این الیاف، باعث شده است که نه تنها در تولید موکت بلکه در زمان تولید فرش‌ها نیز از آن‌ها استفاده شود.

این موکت‌ها ویژگی‌های زیادی دارند که کاربران را ترغیب می‌کنند از آن‌ها برای محیط‌های مختلف استفاده کنند. برخی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • وزن کم
  • عایق صدا
  • ضد الکتریسیته ساکن
  • کمک به تنظیم و حفظ دمای محیط
  • مقاومت در برابر سایش، تردد و کوبیدگی
  • و… 

تمام این موارد باعث شده است تا شستشو و به طور کلی، مراقبت و نگهداری موکت سیزال روش‌ها و شرایط متفاوت‌تری داشته باشد. در ادامه مهم‌ترین این روش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.



پیشنهاد مطالعه: اگر قصد خرید موکت دارید و می‌خواهید با بهترین ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید تا در نهایت با مناسب‌ترین بودجه، بهترین انتخاب را داشته باشید، می‌توانید وارد وبلاگ قالیشویی بانو شده و محتوای مقاله راهنمای خرید موکت را مطالعه کنید.



موکت سیزال

آموزش نگهداری موکت سیزال

همان‌طور که گفتیم مراقبت و نگهداری موکت سیزال به دلیل برخورداری از الیاف خاص و ویژه‌ای که دارد، باید با دقت بیشتری انجام شود. برای نگهداری از این موکت‌ها لازم است که نکات و موارد مختلفی رعایت شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

۱. استفاده منظم از جاروبرقی

یکی از بهترین روش‌های مراقبت و نگهداری از موکت‌های سیزال و به طور کلی هر زیرانداز دیگری، استفاده منظم از جاروبرقی برای نظافت آن‌هاست. جاروبرقی می‌تواند به خوبی گردوخاک و آشغال‌های ریز موجود در بافت موکت را تمیز کرده و از آسیب دیدن آن جلوگیری کند.

از آنجایی که این موکت‌ها منافذ بازتری در مقایسه با دیگر انواع موکت‌ها دارند، برای آن‌ها باید از جاروبرقی در قدرت‌های بالا استفاده شود تا تمامی آلودگی و گردوغبار از بین برود.

۲. خشک‌کردن سریع موکت

یکی از اصلی‌ترین دشمنان سلامت و ماندگاری موکت سیزال، رطوبت است؛ به همین دلیل، حتی اگر با آب سالم و تمیز خیس شوند نیز باید بلافاصله آن‌ها را خشک کرد. اگر به هر دلیلی موکت‌تان خیس شد، می‌توانید با استفاده از یک سشوار، آن را به طور کامل خشک کرده و از خیس ماندن طولانی مدت آن جلوگیری کرد.



پیشنهاد: قالیشویی بانو با راه‌اندازی شعبه‌های مختلف در نقاط مختلف تهران به دنبال آن است که بهترین خدمات را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار شما بگذارد. اگر به دنبال بهترین قالیشویی شرق تهران هستید که نامی آشنا و معتبر در این زمینه داشته باشد، بانو می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. برای دریافت خدمات وارد سایت ما شده و یا با شماره ۷۷۷۰۵۱۲۷-۰۲۱ تماس بگیرید.



خشک کردن

۳. تکاندن به منظور نگهداری موکت سیزال

از دیگر روش‌های نگهداری موکت، تکاندن آن‌هاست؛ هرچند که یک روش سنتی و قدیمی به شمار می‌رود. در این روش، نیازی به استفاده از تجهیزات و لوازم خاصی نیست و می‌توان به راحتی گردوغبار و آلودگی‌های موجود در منافذ موکت را تمیز کرد. علاوه بر جارو کشیدن و تکاندن موکت‌ها می‌توان از روش‌های دیگری برای نگهداری موکت سیزال استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عدم قرار دادن لوازم گرمازا بر روی موکت
  • استفاده از ترمز موکت برای تثبیت آن در محل
  • رول کردن موکت در زمان حمل‌ونقل و عدم تا کردن آن
  • عدم قرار دادن اجسام داغ مانند ظروف غذا و اتو و… بر روی سطح موکت
  • خشک کردن موکت بعد از شستشو و جلوگیری از پهن کردن آن در محیط بسته در حالت مرطوب
  • عدم پهن کردن موکت روی سطح ناهموار و برجسته؛ این کار می‌تواند از سوراخ شدن و یا پارگی موکت جلوگیری کند.
  • استفاده از موکت‌هایی متناسب با مساحت محیط؛ این کار از خوردگی، تا شدن و دیگر موارد اینچنینی جلوگیری می‌کند.
  • عدم قرار دادن موکت در مکان‌های مرطوب یا در معرض نور مستقیم خورشید؛ زیرا نور خورشید رنگ الیاف آن را تغییر می‌دهد.
  • عدم استفاده از موادی که خاصیت اسیدی یا قلیایی شدید دارند در زمان شست‌وشوی سطوح زیر موکت (مثل سرامیک، سنگ و…)


پیشنهاد مطالعه: قیمت شستن فرش در هر شهری متفاوت است و به همین دلیل اتحادیه‌های قالیشویی در ابتدای هر سال، قیمت‌های شهر خود را به طور کامل عنوان می‌کنند تا تمامی مشتریان بتوانند خدمات موردنظر خود را با قیمتی مناسب دریافت کنند.



آموزش شستشوی موکت سیزال

تا به اینجا توضیح دادیم که برای نگهداری موکت سیزال باید چه کارهایی انجام داد. شستشوی این زیراندازها درست مانند مراقبت از آن‌ها روش‌های متفاوت و خاصی دارد که باید حتما به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین رعایت نظافت موکت سیزال، اهمیت بالایی داشته و باید به صورت منظم تمیز شود؛ زیرا  انباشته شدن آلودگی‌ها و کهنه شدن لکه‌های آن می‌تواند شستشوی موکت را با چالش‌های متعددی همراه کند. برای شستن این موکت‌ها باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • تمیز کردن لکه‌ها

پیش از شستشوی موکت سیزال، لازم است که با استفاده از یک دستمال یا حوله تمیز هرگونه لکه و آلودگی موجود بر سطح آن را تمیز کنید. این کار باعث می‌شود که در زمان شستشوی موکت، لکه‌ها پخش نشده و موجب کثیفی و تغییر رنگ آن نشود. البته باید دقت داشته باشید که از مالش دادن لکه‌های حساسی مانند چربی و… خودداری کنید تا آلودگی‌های آن بیشتر نشود.

تمیز کردن لکه

  • انتخاب مواد شوینده مناسب

بعد از تمیز کردن سطح موکت، باید یک ماده شوینده مناسب برای شستشوی آن انتخاب کنید. همان‌طور که گفته شد الیاف این موکت از گیاه آگاوه بوده و به همین دلیل باید یک ماده شوینده مناسب با قدرت اسیدی و قلیایی متوسط انتخاب کرد. بهترین ماده شوینده برای این موکت‌ها ماده‌ای است که PH آن برابر با ۷ بوده و در حالت خنثی قرار داشته باشد.

«در اصل نباید از مواد اسیدی یا قلیایی برای شستن موکت سیزال استفاده کرد.»



پیشنهاد: قالیشویی آنلاین بانو در تلاش است تا با استفاده از جدیدترین ابزارها و روش‌های روز دنیا و همچنین بهره‌گیری از دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه، باکیفیت‌ترین خدمات را در اختیار شما قرار دهد تا در نهایت شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کند. برای دریافت این خدمات می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.



  • شستشوی موکت

پس از انتخاب مواد شوینده مناسب و آماده کردن وسایلی مانند فرچه می‌توانید شستشوی موکت را آغاز کنید. برای این کار ابتدا موکت را با آب ولرم خیس کرده و سپس با استفاده از مواد شوینده مخصوص، تمام سطح آن را با استفاده از فرچه شستشو دهید. همچنین اگر لکه‌های موجود در سطح موکت، به سادگی از بین نرفتند، می‌توانید از ترکیب ۵۰/۵۰ سرکه و آب برای شستشوی موکت استفاده کنید.

بعد از آنکه تمام قسمت‌های موکت به خوبی شستشو داده شد، باید آن را به خوبی آبکشی کنید؛ به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه آلودگی، کف، آب و… روی آن باقی نماند. بعد از آبکشی کامل نیز لازم است که آن را در یک محیط تمیز و بدون گردوغبار پهن کنید تا کاملاً خشک شود.

همان‌طور که گفته شد الیاف این موکت‌ها به نور خورشید حساسیت دارند و نباید مدت زمان زیادی در زیر نور خورشید قرار داشته باشند. در نهایت نیز بلافاصله بعد از خشک شدن به یک محیط مناسب منتقل شده و در نهایت بعد از خشک شدن کامل پهن شوند.



پیشنهاد مطالعه: بسیاری از افراد از موکت‌هایی استفاده می‌کنند که نیاز به نصب دارند. اگر می‌خواهید با روش انجام این کار آشنا شوید، حتما محتوای لینک مقابل را مطالعه کنید: نصب موکت بدون چسب .



شستشوی موکت سیزال

شستشوی موکت سیزال در قالی‌شویی

هرچند که برای شستشوی موکت‌های سیزال، می‌توان از روش‌های سنتی استفاده کرد، اما در کل بهترین روش برای شستشوی آن‌ها، استفاده از خدمات شرکت‌های قالی‌شویی است. این شرکت‌ها با برخورداری از نیروهای متخصص، تجهیزات مدرن و بروز و استفاده از مواد شوینده مخصوص می‌توانند به بهترین شکل ممکن لکه‌ها و آلودگی‌های موکت را تمیز کرده و از آسیب دیدن آن جلوگیری کنند.

جمع‌بندی نهایی

موکت سیزال یکی از انواع موکت‌هاست که در تولید آن از الیاف آگاوه یا آگاو استفاده می‌شود و به همین دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد. برای نگهداری موکت سیزال لازم است که به مواردیی مانند جارو کشیدن منظم و مستمر، جلوگیری از خیس شدن، قرار ندادن موکت در معرض رطوبت و نور خورشید، تمیز کردن لکه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن، شستشو با مواد شوینده مناسب و… توجه داشته باشید. هرچند می‌توان به روش سنتی و در منزل اقدام به شستشوی این موکت‌ها کرد، اما بهترین روش برای شستن آن استفاده از خدمات شرکت‌های قالی‌شویی است که از نیروهای متخصص، تجهیزات مدرن و مواد شوینده مخصوص برخوردارند.

امیدواریم که مطالب عنوان شده در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشند. چناچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی آن‌ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *