راهنمای خرید موکت با ۹ نکته طلایی و کاربردی

راهنمای خرید موکت

آیا استفاده از یک راهنمای خرید موکت به ما کمک می‌کند که انتخاب درستی داشته باشیم؟ در زمان خرید موکت باید به چه نکاتی دقت کنیم؟ موکت یکی از بهترین و رایج‌ترین زیراندازهایی است که می‌تواند در هر محلی مورد استفاده قرار بگیرد. حتی در چند سال گذشته، موکت توانسته جای فرش‌ها را در بسیاری از مراکز گرفته و به عنوان جایگزین آن‌ها استفاده شود. این زیراندازها، با انواع، طرح‌ها و جنس‌های متفاوتی که دارند، می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر دکوراسیون داشته باشند.

با توجه به اینکه انواع مختلفی از موکت در بازار وجود دارد، ممکن است در زمان خرید با مشکل مواجه شده و در نهایت نتوانید انتخاب درستی داشته باشید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل بررسی کنیم که چه مواردی وجود دارند که برای انتخاب باید به آن‌ها توجه داشته باشید تا با لبخند رضایت، به خانه بازگردید.

اگر به دنبال یک محل مناسب برای شستشوی موکت خود هستید تا بتوانید با خیال راحت، امانتی‌های خود را به آن‌ها سپرده و نگرانی بابت سلامت آن‌ها نداشته باشید، می‌توانید به قالیشویی بانو اعتماد کنید. ما ضمن بهره‌گیری از جدیدترین متدها و ابزارهای روز دنیا از تجربه و دانش افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا در نهایت با ارائه خدمات باکیفیت، شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کنیم.

مزیت‌های استفاده از موکت

وقتی فرش هست، چه نیازی به موکت داریم؟ برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، استفاده از موکت مزایای بیشماری دارد. به طور کلی، با انواع مختلفی از زیرانداز که در بازار وجود دارد، همه می‌توانند با توجه به سلیقه و بودجه خود، انتخاب‌های مختلفی برای پوشش کف منازل و محیط کار خود داشته باشند. فرش، گلیم، قالیچه، موکت و… از رایج‌ترین زیراندازهایی هستند که استفاده می‌شوند. در این میان، مزایایی که موکت ارائه می‌دهد، عبارت است از:

  • برخورداری از قیمت مناسب
  • امکان استفاده در بخش‌های مختلف منازل
  • ایجاد امنیت در بخش‌های مختلف مانند راه‌پله‌ها و راهروها
  • به کارگیری به عنوان یک عایق مناسب برای صوت، انرژی و گرما و سرما در ساختمان
  • تنوع در رنگ، طرح و جنس؛ بدین شکل افراد با هر شرایطی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
  • ساده بودن شستشو و نحوه مراقبت از موکت؛ حتی در صورت آسیب دیدن، هزینه تعمیر کمتری خواهد داشت.
  • و…


پیشنهاد مطالعه: پس از نصب موکت، مسئله‌ای که می‌تواند برای شما چالش ایجاد کند، نحوه نصب آن است. اگر می‌خواهید با بهترین روش‌های این کار آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما محتوای مقاله آموزش نصب موکت را مطالعه کنید.



مزایای موکت

راهنمای خرید موکت

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، امروزه موکت‌ها از تنوع و تعدد بالایی از نظر طرح، رنگ، جنس و… برخوردار هستند. در نتیجه این موضوع می‌تواند چالش و حساسیت‌های مختلفی در زمان خرید ایجاد  کند.

اگرچه خرید موکت کاری ساده و راحت به نظر می‌رسد، اما در حقیقت برای خرید این زیراندازها لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید تا در نهایت پس از مدتی از خریدتان پیشمان نشوید. در ادامه به تمامی این موارد اشاره می‌کنید.

۱. توجه به نوع موکت

موکت هم درست مانند فرش، گلیم، مبلمان، قالیچه و… از تنوع بالایی برخوردار است که هر کدام نیز ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی دارند؛ به همین دلیل پیش از خرید باید شناخت دقیق و کافی از انواع موکت‌ها داشته باشید.

از جمله رایج‌ترین و محبوب‌ترین موکت‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • موکت‌های تافتینگ: ویژگی بارز تافتینگ، پرزهای بلند و رنگ‌بندی متنوع آن است؛ در نتیجه می‌تواند در محیط‌های مختلف منازل مانند اتاق خواب استفاده شود.
  • موکت‌های نایلونی: از بافتی نرم و یکپارچه برخوردار بوده و طول عمر بالایی دارد. این موکت‌ها در برابر لکه، آسیب و… مقاومت بالایی داشته و به همین دلیل در اکثر منازل دیده می‌شوند.
  • موکت‌های پشمی: نرمی و لطافت بسیار زیادی داشته و می‌تواند برای اتاق خواب، هال و… انتخاب درستی باشد. لازم به ذکر است که موکت پشمی در مقایسه با دیگر انواع موکت، معمولاً قیمت بالاتری دارد.
  • موکت کبریتی: طرح ساده‌ای داشته و معمولاً قیمت مناسب‌تری هم دارند. این موکت‌ها یک بافت ریز داشته و به دلیل سادگی خود، می‌تواند در هر فضایی استفاده شوند؛ اما معمولاً بهترین انتخاب برای راهرو و راه‌پله هستند.
  • موکت الفین یا پلی پروپلین: برای انواع فضاهای اداری و مسکونی مناسب بوده و از محبوبیت زیادی برخوردارند. این موکت‌ها شباهت زیادی به موکت‌های پشمی دارند؛ با این تفاوت که قیمت کمتری داشته و در مقابل بیشتر عمر می‌کنند.
  • موکت‌های پلی‌استر: عموما به عنوان موکت‌های ضد حساسیت و آلرژی شناخته می‌شوند. پلی استرها با توجه به جنسی که دارند، سازگاری بالایی با محیط زیست داشته و همچنین در برابر سائیدگی، رنگ‌پریدگی، پارگی و دیگر موارد اینچنینی نیز از مقاومت بالایی برخورداند.
  • موکت تایل: از رایج‌ترین انواع موکت‌ها که طرح‌هایی شبیه به سرامیک داشته و رنگ‌بندی متنوعی نیز دارند. همچنین از زیبایی و جذابیت بسیار زیادی برخوردار بوده و با انواع دکوراسیون‌ها سازگاری دارند. موکت‌های تایل معمولاً از نظر کیفیت نیز وضعیت خوبی داشته و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند.


پیشنهاد: اگر به دنبال یک قالیشویی در محل هستید که در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین خدمات را در اختیار شما بگذارد، بانو می‌تواند بهترینانتخاب شما باشد. شما علاوه بر ارتباط با ما از طریق سایت، می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ نیز تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.



انتخاب موکت

۲. راهنمای خرید موکت: توجه به روش‌های مراقبت و نگهداری

طبیعتاً هر کدام از لوازم و وسایلی که در منزل یا محیط کار استفاده می‌شوند، به توجه و نگهداری ویژه‌ای نیاز دارند؛ موکت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در زمان خرید باید به این نکته توجه داشته باشید که  نگهداری از هر کدام از انواع موکت‌ها، شرایط خاص خود را دارد.

به عنوان مثال، موکت تافتینگ به دلیل داشتن پرزهای بلند، بیشتر از سایر موکت‌ها گرد و غبار و لکه را به خود جذب می‌کند؛ در نتیجه برای محیط‌هایی مانند راهرو و راه‌پله مناسب نیستند.

«نحوه مراقبت و شستن موکت نیز تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی مانند جنس موکت، محل مورد استفاده، میزان آلودگی و… است.»



پیشنهاد مطالعه: شستن هر موکت، اصول مخصوص به خود را دارد؛ موکت چسبیده نیز به همین ترتیب. پس اگر به دنبال بهترین روش شستن موکت چسبیده هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای مقاله مقابل استفاده کنید: شستشوی موکت چسبیده .



۳. توجه به دکوراسیون منازل

از دیگر فاکتورها و نکاتی که در زمان خرید موکت باید مد نظر قرار دهید، نوع دکوراسیون داخلی منازل‌تان است؛ زیرا هر کدام از انواع موکت‌ها می‌توانند با دکوراسیون‌های خاصی سازگاری داشته و یک هارمونی مناسب ایجاد کنند. هر کدام از انواع موکت‌هایی که معرفی کردیم، می‌توانند با یک نوع دکوراسیون خاص و ویژه سازگار باشند.

۴. توجه به ابعاد و اندازه فضا

قبل از خرید موکت لازم است که مساحت محیط  را به درستی اندازه‌گیری کنید؛ زیرا در صورت برش موکت، تغییر اندازه آن غیر ممکن است، مخصوصاً برای فضاهای بزرگ‌تر. چنانچه ابعاد و اندازه‌های محیط را به درستی اندازه‌گیری نکنید، هزینه‌ها را هدر داده و حتی ممکن است که موکت زیبایی و جذابیت لازم را در محیط نداشته و باعث برهم خوردن نظر دکوراسیون شود.

ابعاد فضا

۵. راهنمای خرید موکت: توجه به نوع فضا

امروزه موکت‌ها در تمامی بخش‌های مختلف ساختمان مانند اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه، راهرو و حتی محیط‌های اداری استفاده می‌شوند. به همین دلیل قبل از انتخاب و خرید موکت باید نوع فضای استفاده از آن را مشخص کنید. هر کدام از بخش‌های مختلف خانه می‌توانند شرایط مختلفی از نظر میزان آلودگی‌ها، رفت‌وآمد، دریافت نور و… داشته باشند؛ به همین دلیل باید در زمان خرید موکت به فضایی که قرار است در آن استفاده شود، توجه کنید.

«به عنوان مثال موکت‌های پشمی به دلیل ساختار، کیفیت و قیمت بالایی که دارند، نمی‌توانند انتخاب مناسبی برای راهرو و راه‌پله باشند.»



پیشنهاد: از دیگر خدماتی که قالیشویی بانو در اختیار شما می‌گذارد، شستشوی مبلمان است. اگر می‌خواهید این خدمات را با کیفیت و سرعت بالا دریافت کنید، با ما تماس بگیرید.



۶. توجه به کیفیت

جنس موکت و نحوه بافت و تولید آن نیز می‌تواند تأثیر زیادی در انتخاب و خرید درست موکت داشته باشد. اگر بافت موکت نامناسب بوده و از کیفیت پایینی برخوردار باشد، به سرعت دچار آسیب شده و در برابر عواملی مانند گردوغبار، سائیدگی، فشار و… مقاومت نشان نمی‌دهد.

۷. قیمت

پارامتر و فاکتور دیگری که در خرید موکت باید مورد توجه قرار بگیرد، قیمت است. قیمت موکت به عوامل مختلفی مانند نوع، جنس، ویژگی، قابلیت، برند و شرکت تولیدکننده، استاندارد، مدت زمان گارانتی، کاربرد، ابعاد و اندازه و… بستگی دارد. همان‌طور که گفتیم موکت‌های پشمی گران‌ترین موکت بازار هستند و موکت‌های نایلونی نیز مقرون به‌صرفه‌ترین آن‌ها هستند.

«اگر قصد خرید موکت دارید باید از ابتدا میزان بودجه‌تان را مشخص کنید تا در زمان خرید درگیر چالش و مشکل خاصی نشوید.»

توجه به قیمت

۸. راهنمای خرید موکت: رنگ و طرح

امروزه موکت‌ها در ده‌ها طرح و رنگ مختلف تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند استفاده‌های متعددی داشته و در محیط‌های مختلفی به کار بروند. انتخاب طرح و رنگ موکت نیز می‌تواند متأثر از فاکتورهای مختلفی باشد که مهم‌ترین آن‌ها نوع دکوراسیون داخلی منازل، رنگ مبلمان و فرش‌ها، نورپردازی محیط، سایر زیراندازهای استفاده شده و… است.

«انتخاب طرح و رنگ موکت حساسیت‌های خاصی داشته و نیاز است که تمامی موارد و نکات گفته شده را در نظر گرفته بگیرید تا با لبخند از فروشگاه خارج شوید.»



پیشنهاد مطالعه: در خانه تابلو فرش دارید، کثیف شده و به دنبال راهی برای تمیز کردن آن هستید؟ نگران نباشید! به وبلاگ قالیشویی بانو رفته و مقاله آموزش شستشوی تابلو فرش را مطالعه کنید.



۹. برند سازنده

محبوبیت بالای موکت‌ها باعث شده است که امروزه شرکت‌های متعددی در سراسر جهان در زمینه تولید آن‌ها فعالیت داشته و محصولات مختلفی را به بازار عرضه کنند. به یاد داشته باشید که توجه به برند سازنده موکت اهمیت بالایی دارد؛ زیرا برندهای معتبر:

  • استانداردهای لازم را دریافت کرده‌اند.
  • باعث ایجاد اطمینان خاطر در مشتریان می‌شوند.
  • گارانتی و ضمانت معتبری برای محصولات خود ارائه می‌کنند.
  • از مواد اولیه مناسب و باکیفیت برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

«در کنار تمامی موارد ذکر شده در راهنمای خرید موکت باید به موارد دیگری مانند نوع نورپردازی منازل، وجود یا عدم وجود کودک و حیوانات خانگی در منزل، وزن و ضخامت موکت و… توجه کنید.»

خرید موکت

جمع‌بندی نهایی

همانطور که گفتیم موکت‌ها از محبوب‌ترین و رایج‌ترین زیراندازها هستند و انواع مختلفی مانند موکت کبریتی، پشمی، تایل، نایلونی و… را شامل می‌شوند.  در نتیجه در زمان خرید موکت باید به مواردی مانند نوع موکت، کیفیت ساخت، قیمت، برند سازنده، نوع دکوراسیون، طرح و رنگ موکت، نوع فضای استفاده و… توجه شود.

امیدواریم که مطالب گفته شده در این مقاله به منظور راهنمای خرید موکت برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *