آموزش شستن موکت چسبیده در خانه بدون آسیب به آن

شستن موکت چسبیده

موکت به دلیل کم وزن بودن، قیمت مناسب، تنوع زیاد در طرح و رنگ و… از محبوب‌ترین زیراندازهایی هستند که با استفاده از آن‌ها در نقش و طرح‌های ویژه و متفاوت، می‌توان بر دکوراسیون و تزئینات داخلی منازل تاثیر زیادی گذاشت. اگرچه وزن سبک موکت، مزایای متعددی دارد، با اینحال به راحتی نیز روی سرامیک کف منازل جابجا می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد، موکت را به کف منزل می‌چسبانند تا احتمال ایجاد مشکلات را به حداقل برسانند. این موضوع در زمان شستشو، شما را با چالش‌های متعددی مواجه می‌کند که در بسیاری از موارد، سبب می‌شود تا مشتریان، تمایلی به چسباندن موکت‌ها نداشته باشند. برای رفع این مشکل، در این مقاله ما در مورد بهترین روش‌های شستن موکت چسبیده صحبت می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

یکی از مشکلات عموم کاربران این است که پس از مدت‌ها جستجو یک شرکت ارائه‌دهنده مناسب پیدا می‌کنند؛ اما شرکت موردنظر به موقعیت جغرافیایی آن‌ها خدمات ارائه نمی‌دهد. قالیشویی بانو با راه‌اندازی شعب مختلف در موقعیت های مختلف، توانسته مشکلات اینچنینی را برطرف کند. اگر به دنبال بهترین قالیشویی شمال تهران هستید، می‌توانید به ما اعتماد کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

روش های شستن موکت چسبیده

همان‌طور که گفته شد، برای ثابت ماندن موکت، روش‌های متفاوتی وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط خود، یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. چسباندن موکت یکی از این روش‌هاست که از سرخوردن موکت و مشکلات احتمالی این موضوع، جلوگیری می‌کند.

به صورت کلی پیشنهاد می‌شود که شستشوی هر کدام از انواع زیراندازها مانند فرش، موکت، مبلمان و… توسط شرکت‌های معتبر قالیشویی انجام شود؛ زیرا این شرکت‌ها ضمن استفاده از دانش و تخصص نیروهای حرفه‌ای، به تجهیزات مدرن و مواد شوینده مخصوص نیز دسترسی داشته و حتی با ارائه خدمات در محل به بهترین شکل ممکن آلودگی‌ها را از سطح موکت و… تمیز می‌کنند.

برخی از کارآمدترین و بهترین روش های شستن موکت چسبیده در منزل را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱. شستن موکت چسبیده با شامپو فرش

به صورت کلی، شامپوفرش، شوینده‌ای است که به دلیل برخورداری از قدرت اسیدیته، به گزینه مناسبی تبدیل شده و هیچ‌گونه آسیبی به بافت فرش، موکت، مبل و… وارد نمی‌کنند. همچنین این گزینه می‌توانند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شستشوی موکت چسبیده باشد. در این روش:

  • ابتدا باید سطح موکت را به‌خوبی جارو کشیده و هرگونه گردوغبار و آلودگی را از سطح آن از بین برد.
  • سپس مقداری آب را به سطح موکت اسپری کنید تا سطح آن آماده شستشو شود.
  • در مرحله بعدی باید دو فنجان شامپو فرش را در داخل یک لیتر آب حل کرده و به‌خوبی مخلوط کنید تا کف غلیظی ایجاد شود.
  • سپس یک اسفنج یا دستمال تمیز را به کف شامپو آغشته کرده و به آرامی سطح موکت را مالش دهید.

«توجه داشته باشید که شامپوفرش تنها می‌توانند آلودگی‌های سطح موکت را تمیز کنند. در نتیجه آلودگی‌هایی که در بافت موکت نفوذ کرده باشند، تمیز نخواهند شد. همچنین شامپویی با خصوصیات شیمیایی مناسب انتخاب کنید تا موجب آلرژی و حساسیت نشود.»

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید عمر استفاده از موکت خود را افزایش دهید، می‌توانید از نکاتی که در مقاله نکات نگهداری از موکت عنوان کرده‌ایم، استفاده کنید.

شستشوی موکت چسبیده در خانه

۲. استفاده از بخار شو شستن موکت چسبیده

به جرات می‌توان گفت که استفاده از بخارشو، یکی از بهترین روش‌ها برای شستن موکت چسبیده در منزل است؛ زیرا قدرت بخار به راحتی انواع آلودگی‌های سطح موکت را تمیز کرده و حتی آلودگی‌هایی که به بافت موکت نفوذ کرده‌اند را نیز از بین می‌برد. در این روش:

  • ابتدا سطح موکت را به دقت با استفاده از جاروبرقی تمیز کرده و تمامی آلودگی‌های آن را از بین ببرید.
  • سپس شوینده مناسب را در داخل مخزن بخارشو ریخته و بعد از آماده شدن بخار ، شستشوی موکت چسبیده را آغاز کنید.

«بخارشو تقریباً تمامی لکه‌های موکت را از بین می‌برد؛ اما لکه‌های عمیقی مانند جوهر که به صورت عمقی به بافت نفوذ کرده باشند، از بین می‌برند.»

۳ استفاده از سرکه

سرکه به عنوان یکی از بهترین و مناسب‌ترین مواد خانگی برای تمیز کردن و شستن موکت‌ها شناخته شده و می‌تواند درخشندگی و تمیزی را به آن برگرداند. در این روش:

  • ابتدا باید سطح موکت به‌خوبی جارو کشیده شود.
  • سپس یک چهارم فنجان سرکه سفید را در داخل مقداری آب ولرم مخلوط کنید.
  • در مرحله بعدی با استفاده از یک فرچه که به آب و سرکه آغشته شده، عملیات شستشوی موکت چسبیده را آغاز کنید.

«میزان محلولی که بر روی فرچه قرار می‌گیرد باید به گونه‌ای باشد که فقط آن را مرطوب کند و کاملاً خیس نشود.»

  • بعد از آنکه سطح موکت به‌خوبی فرچه کشیده شد، باید با استفاده از یک دستمال یا حوله تمیز سطح موکت را آبکشی کنید.
  • در نهایت نیز باید موکت در معرض هوای آزاد قرار بگیرد تا به‌خوبی خشک شود.

«استفاده از محلول سرکه نیز همانند روش‌های قبلی، تنها برای تمیز کردن سطحی موکت مناسب است و نمی‌تواند آلودگی‌های عمقی موکت را از بین ببرد.»

پیشنهاد: اگر به دنبال بهترین قالیشویی تهران هستید تا در کنار منصفانه‌ترین قیمت، خدمات استانداردی را نیز در اختیار شما قرار دهد، می‌توانید با بانو تماس بگیرید. همچنین اگر به خدما تلفنی و مشاوره قالیشویی نیاز داری می‌توانید با شعب مختلف یا شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید تا کارشناسان و متخصصان ما شما را راهنمایی کنند.

استفاده از سرکه

۴. شستن موکت چسبیده با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین از دیگر ماده‌های معجزه آسایی است که خاصیت تمیزکنندگی و ضدعفونی‌کنندگی بی‌نظیری دارد. استفاده از جوش شیرین می‌تواند به عنوان یک راه حل ارزان و سریع برای تمیز کردن آلودگی‌های مختلف شناخته شود. در این روش نیز همانند سایر روش‌ها:

  • در مرحله اول باید سطح موکت با استفاده از جارو به‌خوبی تمیز شود.
  • در مرحله دوم باید مقدار زیادی جوش شیرین را به سطح موکت بپاشید؛ به گونه‌ای که تمام سطح موکت را پوشش بدهد.

«این ماده بدون آسیب وارد کردن به بافت موکت تمامی لکه‌ها را از بین برده و بوی نامطبوع موکت را نیز حذف می‌کند.»

  • در مرحله بعد باید سطح موکت را با آب گرم شسته و بعد از آبکشی، آن را به خوبی خشک کرد.
  • بعد از آنکه موکت به خوبی خشک شد، می‌توان با استفاده از جاروبرقی، جوش شیرین باقی‌مانده را نیز تمیز کرد.

«این روش می‌تواند برای موکت‌های قابل جابجایی، مؤثرتر باشد؛ اما در موکت‌های چسبیده نیز جواب خواهد داد.»

۵. استفاده از آبلیمو، ماست و پودر ماشین لباسشویی

مواد دیگری که می‌تواند در شستن و تمیز کردن موکت خصوصاً تمیز کردن لکه‌های ناشی از قهوه، چای، ادرار و… مؤثر باشد، آبلیمو، ماست و پودر ماشین لباسشویی است. در این روش نیز بعد از جارو کردن موکت، باید مقداری ماست را بر روی لکه‌های موجود در سطح موکت ریخته و بعد از چند دقیقه با استفاده از قاشق آن را جمع کرد. در نهایت نیز با استفاده از یک دستمال مرطوب، محل لکه را به‌خوبی تمیز و خشک کرد.

همچنین آبلیمو برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از ادویه و… می‌تواند بسیار کاربردی باشد؛ همچنین در کنار این مواد، می‌توان از پودر ماشین لباسشویی نیز برای تمیز کردن لکه‌های مختلف استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: اتحادیه قالیشویی هر شهر در ابتدای هر سال، قیمت‌های مصوب خود را اعلام می‌کند تا تمامی شهروندان بتوانند با مناسب‌ترین قسمت، بهترین قیمت را دریافت کنند. اگر می‌خواهید، قیمت شستن فرش را بدانید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از سایت ما دیدن کنید.

استفاده از ماست

مهم‌ترین نکات تمیز کردن موکت چسبیده

همان‌طور که گفته شد در زمان تمیز کردن و شستن موکت چسبیده ممکن است با چالش‌های متعددی مواجه شوید؛ برای جلوگیری از این موضوع، پینشهاد می‌کنیم حتما به نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم، توجه نشان دهید:

  • شستن موکت در جهت خواب آن‌ها
  • عدم استفاده از مواد کلردار و وایتکس
  • عدم استفاده از آب داغ؛ پیشنهاد می‌شود از آب ولرم استفاده کنید.
  • استفاده از شامپو فرش؛ زیرا موکت‌ها دارای الیاف مصنوعی هستند.
  • خشک کردن کامل و اصولی موکت تا پس از مدتی، بوی نامطبوع ایجاد نشود.
  • جاروکشیدن موکت پیش از آغاز مراحل شستشو؛ این کار باید تا زمانی ادامه پیدا کند که تمامی گردوغبار موجود از بین برود.

شستشوی موکت چسبیده در قالیشویی؟!

همان‌طور که گفته شد بهترین، مطمئن‌ترین و مؤثرترین روش برای شستن موکت چسبیده ،‌ استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است که می‌توانند خدمات در محل نیز داشته باشد. در این حالت نیروهای متخصص و مجرب در محل حضور پیدا می‌کنند و بعد از جارو کردن موکت، با استفاده از دستگاه بخارشوی، به تمیز کردن آن اقدام می‌کنند.

«دستگاه‌های شوینده قالیشویی تمامی بخش‌های موکت را به صورت یکنواخت تمیز می‌کنند و در نهایت نیز با استفاده از دستگاه‌های مکشی، آبگیری می‌کنند.»

پیشنهاد: یکی از دیگر خدماتی که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، شستن مبل است. شما هم به دنبال این خدمات هستید؟ به سایت قالیشویی بانو مراجعه کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین خدمات را دریافت کنید.

خدمات قالیشویی

هزینه شستن موکت چسبیده

برای برآورد و محاسبه هزینه شستشوی موکت‌ها لازم است که فاکتورها و پارامترهای مختلفی در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • میزان آلودگی موکت‌ها
  • متراژ موکت و مساحت آن‌ها
  • نوع مواد شوینده به کار رفته
  • تجهیزات و دستگاه‌های به کار رفته
  • تعداد دفعات شستشوی موکت در صورت درخواست مشتریان
  • و…

پیشنهاد مطالعه: یکی از دغدغه‌های همیشگی هر فرد خانه‌داری، زرد شدن ریشه‌های فرش است. برای رفع این مشکل می‌توانید از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: رفع زردی ریشه فرش .

جمع‌بندی نهایی

شستن موکت چسبیده به دلیل شرایط ویژه و عدم امکان جابجایی می‌تواند چالش‌های ویژه‌ای داشته باشد. به همین دلیل، برای این کار می‌توان از روش‌های مختلفی مانند استفاده از بخار شو، شامپوفرش، سرکه، جوش شیرین و… برای تمیز کردن آن بهره برد. اما همانطور که گفتیم بهترین روش برای شستن موکت‌ها، استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است که از تجهیزات مدرن، شوینده‌های استاندارد و نیروهای مجرب و متخصص استفاده می‌کنند.

اگر در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی آن‌ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *