بهترین راه های رفع زردی ریشه فرش+بررسی علت زرد شدن ریشه فرش

رفع زردی ریشه فرش

فرش به عنوان یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های دیزاین و دکوراسیون داخلی منازل شناخته می‌شود؛ اما به علت استفاده زیاد از آن‌ها بعد از مدتی به شستشو نیاز پیدا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بعد از شستشوی فرش‌ها خصوصاً در روش شستشوی سنتی، ایجاد می‌شود، زرد شدن ریشه فرش است که می‌تواند ظاهر و زیبایی آن را تحت تأثیر قرار دهد. زردی ریشه فرش می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در اگر برای رفع آن راه‌حلی در نظر نداشته باشید، طول عمر فرش آسیب دیده و به آن آسیب جدی وادر می‌شود. برای اینکه هزینه‌های خود را کاهش داده و به یک فرش جدید نیاز پیدا نکنید، مواردی که در این مقاله برای رفع زردی ریشه فرش عنوان کرده‌ایم را در نظر داشته باشید.

اگر فرصت ندارید و یا به هر دلیلی نمی‌توانید در خانه فرش‌هایتان را بشویید و به دنبال یک قالیشویی معتبر هستید که بهترین خدمات را در اختیار شما بگذارد، بانو می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. ما با به‌کارگیری به‌روزترین ابزار و فناوری‌های روز دنیا و همچنین استفاده از دانش و تخصص افراد حرفه‌ای در این زمینه به دنبال آن هستیم که رضایت شما را به بهترین شکل جذب کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

علت زرد شدن ریشه فرش

به صورت کلی برای زرد شدن ریشه فرش دلایل متفاوتی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عدم نگهداری مناسب و تردد زیاد است. زمانی که فرش به صورت مستمر در معرض آلودگی‌ها و گرد و غبار قرار بگیرد، به مرور زمان لکه گرفته و نخستین مکانی که این لکه‌ها نمایش پیدا می‌کنند در ریشه‌های فرش است. ازآنجایی‌که معمولا ریشه فرش سفید است، برای جلوگیری از زرد شدن آن‌ها لازم است از کاورهای محافظتی استفاده کرده و به صورت مداوم آن‌ها را جارو کشید.

«اصلی‌ترین دلیل زرد شدن ریشه‌های فرش، مربوط به زمان بعد از شستشو است که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.»

پیشنهاد مطالعه: فرش پوست از آن دست فرش‌هایی است که مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرد. اگر شما هم از این نوع فرش در خانه خود داشته و با تمیز کردن آن مشکل دارید، ما در ویلاگ خود در مقاله‌ای تحت عنوان شستن فرش پوست ، به شما شما آموزش می‌دهیم چگونه بدون احتمال آسیب به این فرش‌ها، آن‌ها را بشویید.

چرا ریشه های فرش زرد می شود؟

همانطور که گفته شد، اصلی‌ترین علت زرد شدن ریشه فرش به قبل و بعد از شستشو تقسیم می‌شود. افرادی که برای شستشوی فرش‌های خود از روش‌های سنتی استفاده کرده و از خدمات شرکت‌های قالیشویی کمک نمی‌گیرند، به دلیل عدم تخصص و دانش کافی، می‌توانند باعث زرد شدن ریشه فرش‌ها شوند.

البته باید توجه داشت که تغییر رنگ فرش‌ها عموما با بوی تند و زننده‌ای همراه می‌شود. در حقیقت اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل زرد شدن ریشه فرش ها بعد از شستشو، عدم رعایت اصول و عدم خشک‌کردن صحیح آن‌هاست.

علت زرد شدن ریشه فرش

با این وجود، برخی از مهم‌ترین دلایل زرد شدن بافت و ریشه بعد از شستشو را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱. باقی ماندن زردآب در فرش

اگر فرش‌ها مدت زمان زیادی به صورت مداوم استفاده شوند، آلودگی و گرد و غبار زیادی به خود جذب می‌کنند. زمانی که شما به شیوه سنتی به شستشوی فرش اقدام کرده و به درستی آن را آبکشی نمی‌کنید، به دست خودتان، ریشه‌های فرشتان را خیش می‌کنید.

در اصل در زمان شستشو با استفاده از هر کدام از روش‌های سنتی و مدرن، آبکشی فرش باید تا زمانی که زرد آب به صورت کامل خارج نشده است، ادامه پیدا کند. با توجه به اینکه در شرکت‌های قالیشویی تمامی مراحل شستشوی فرش به صورت خودکار انجام می‌شود، امکان باقی ماندن زردآب در داخل بافت و ریشه فرش بسیار کمتر خواهد بود.

۲. استفاده از شوینده‌های نامناسب

یکی از دیگر از دلایلی که می‌تواند منجر به زرد شدن ریشه فرش شود، استفاده از شوینده‌های نامناسب برای شستشو است. امروزه شوینده‌های مختلفی با قدرت اسیدی متفاوت در دسترس قرار داشته و افرادی که دانش و اطلاعات کافی از این شوینده‌ها نداشته و ندانسته از آن‌ها استفاده کنند، به فرش‌ها آسیب می‌رسانند.

به یاد داشته باشید که شوینده‌های نامعتبر و غیر استاندارد، در نقاط مختلف فرش لکه‌های مختلفی ایجاد می‌کنند. همچنین شوینده‌هایی که قدرت اسیدی بالایی داشته و سرشار از آنزیم‌های قوی هستند، علاوه بر زرد کردن ریشه و بافت فرش، می‌توانند باعث آسیب‌های جدی‌تری نیز شوند.

پیشنهاد: یکی از معضلات همیشگی مشتریان این است که پس از کلی جستجو و تحقیق، متوجه می‌شوند که شرکت موردنظر برای موقعیت جغرافیایی آن‌ها خدماتی ارائه نمی‌دهد. قالیشویی بانو با راه‌اندازی شعبه‌های مختلف، برای رفع این مشکل تلاش کند. قالیشویی جنوب تهران بانو می‌تواند بهترین و موردانتظارترین خدمات را به شما ارائه دهد.

۳. خشک‌کردن نامناسب فرش

علاوه بر باقی ماندن زرداب در فرش و استفاده از شوینده‌های نامعتبر و غیر استاندارد، عدم خشک‌کردن مناسب نیز می‌تواند باعث زردی ریشه‌های فرش شود. چنانچه بعد از اتمام مراحل شستشو، بلافاصله فرش آویزان نشده و آب موجود به صورت کامل خارج نشود، ریشه‌ها و حتی بخش‌های دیگر فرش نیز زرد می‌شوند.

«پس به یاد داشته باشید که پس از انجام عملیات شستشوی فرش باید اجازه دهید که آب آن به‌خوبی گرفته شده و در نهایت خشک شود.»

خشک‌کردن نامناسب

رفع زردی ریشه فرش

با وجود تمامی صحبت‌هایی که تا اینجا کردیم، در بسیاری از موارد، مراقبت و نگهداری مناسبی از فرش‌ها انجام شده و به صورت مستمر نیز آن‌ها را جارو می‌کشیم، اما باز هم ریشه‌های فرش دچار تغییر رنگ و زردی می‌شود. در چنین مواقعی لازم است که از روش‌ها، راهکارها و مواد مختلفی برای حل مشکل استفاده کرد. از جمله بهترین روش‌های رفع زردی ریشه فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. شستشوی دوباره فرش

چنانچه زرد شدن ریشه فرش‌ها در اثر استفاده از مواد شوینده نامناسب و غیر استاندارد بوده و گرد و غبار به بافت فرش نفوذ کرده است، می‌توان فرش را مجددا شستشو داد تا مشکل برطرف شود.

«برای شستشوی مجدد فرش حتماً باید مواردی همچون آبکشی و خشک‌کردن به خوبی رعایت شود.»

پیشنهاد مطالعه: اتحادیه قالیشویی هر شهر در ابتدای هر سال، تعرفه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند، تا مشتریان بتوانند با بهترین کیفیت خدمات مناسبی دریافت کنند. اگر می‌خواهید با قیمت قالیشویی تهران آشنا شوید، می‌توانید به وبلاگ ما مراجعه کنید.

۲. استفاده از محلول سرکه و آب نمک

سرکه می‌تواند به عنوان یکی از بهترین مواد تمیزکننده و ضدعفونی‌کننده خانگی شناخته شود که کاربردهای متعددی دارد. بسیاری از لکه‌های موجود بر روی فرش، مبل، خوشخواب و… می‌توانند به‌سادگی با استفاده از سرکه از بین بروند. برای رفع زردی ریشه فرش نیز می‌توانید ابتدا محلولی از سرکه و آب نمک ساخته و سپس با استفاده از یک دستمال توری تمیز و مناسب، ریشه‌ها را با آن تمیز کرد.

به یاد داشته باشید که محلول باید ترکیبی از ۱.۵ لیتر آب، ۲ قاشق چای‌خوری نمک و ۲ قاشق سرکه باشد.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که نباید بیش از حد، از محلول استفاده کنید. در نهایت نیز باید با استفاده از یک دستمال تمیز ریشه‌ها را تمیز و خشک کرده و با جاروبرقی، الیاف و ریشه فرش را به حالت اولیه خود برگردانید.

۳. استفاده از محلول سرکه و جوش شیرین

جوش شیرین نیز از جمله موادی است که کاربردهای متعددی داشته و از قدرت تمیزکنندگی و ضدعفونی بالایی نیز برخوردار است. در این روش باید ۲ قاشق جوش شیرین را با ۲ قاشق سرکه و نیم لیتر آب مخلوط کرده و با استفاده از یک دستمال سفید، به آرامی روی ریشه‌های فرش بکشید به‌گونه‌ای که باعث شل شدن آن‌ها نشود.

این کار باید تا زمان تمیز شدن و روشن شدن ریشه‌ها ادامه پیدا کند. سپس با استفاده از یک دستمال تمیز، ریشه‌ها را خشک کرده و اجازه دهید که ۲۴ ساعت در حال خود بماند تا کاملاً خشک شود. در نهایت نیز با استفاده از جاروبرقی ریشه‌ها را به حالت اولیه خود برگردانید.

چرا ریشه های فرش زرد می شود

۴. استفاده از شوینده‌هایی با اسیدیته پایین

استفاده از مواد مختلفی همچون شامپوفرش، صابون و پودرهای دستی که قدرت اسیدیته کمی دارند نیز می‌تواند یکی از راهکارهای اصلی رفع زردی ریشه فرش بعد از شستشو باشد. در این روش ابتدا باید مواد شوینده را در داخل آب ولرم ترکیب کرده و سپس با کمک یک اسفنج یا ابر تمیز کف ایجاد شده را روی ریشه‌های فرش بمالید تا به‌خوبی تمیز شوند.

«برای این کار نباید از آب سرد استفاده کنید و بعد از اتمام کار نیز فرش را حتما در معرض هوای آزاد خشک کنید.»

۵. رفع زردی ریشه فرش با استفاده از پارچه مرطوب 

در بسیاری از موارد نیازی به استفاده از هیچ ماده تمیزکننده و شوینده‌ای نیست. شما می‌توانید برای رفع زردی ریشه فرش از یک پارچه مرطوب تمیز استفاده کرده و ریشه‌های فرش را تمیز و روشن کنید.

پیشنهاد: خدمات شستشوی فرش را می‌توانید با بهترین کیفیت از ما بخواهید! همچنین برای دریافت مشاوره قالیشویی با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.

استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی برای رفع زردی ریشه فرش

چنانچه هیچ کدام از روش‌ها و راهکارهای عنوان شده برای از بین بردن زردی ریشه فرش کارساز نبود و یا افراد مهارت لازم برای انجام این کار را نداشتند، می‌توانید از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده کنید. این شرکت‌ها با برخورداری از نیروهای متخصص، دستگاه‌های بروز و مواد شوینده استاندارد و مخصوص می‌توانند بدون کوچک‌ترین آسیب و خسارتی فرش‌ها را به حالت اولیه خود برگردانند.

راه‌های جلوگیری از زرد شدن فرش بعد از شستشو

برای آنکه فرش‌ها بعد از شستشو دچار زردی و تغییر رنگ نشوند، لازم است که از قبل اقدامات مختلفی انجام شود؛ در حقیقت برای برطرف کردن هر مشکلی باید ریشه و اساس مشکل را پیدا کرد. به صورت کلی علت اصلی زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو، وجود گرد و غبار و آلودگی‌های مختلف در بافت فرش است که با آب به ریشه فرش چسبیده و تمیز نمی‌شوند.

«بهترین و مؤثرترین راهکار برای جلوگیری از این مشکل این است که به صورت مرتب از جاروبرقی استفاده کنید تا آلودگی‌ها و گرد و غبار به داخل بافت فرش نفوذ نکنند.»

جمع‌بندی نهایی

یکی از مشکلات رایجی که بعد از شستشوی فرش‌ها خصوصاً در زمان استفاده از روش‌های سنتی مشاهده می‌شود، زرد شدن ریشه‌های فرش است که می‌تواند جذابیت و زیبایی آن را تحت تأثیر قرار بدهد. این مشکل می‌تواند دلایلی همچون باقی ماندن زردابه در بافت فرش، عدم آبکشی مناسب، عدم خشک‌کردن مناسب و… داشته باشد. در این مقاله باهم بررسی کردیم که چرا ریشه های فرش زرد می شود و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

امیدواریم که مطالب گفته شده، برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی آن‌ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *