۵ نکته در شستن فرش پوست + چگونه فرش پوست یا چرم را در منزل بشوییم

شستن فرش پوست

فرش از جمله مهم‌ترین قسمت‌های دکوراسیون و دیزاین داخلی خانه‌های ایرانی به شمار رفته و محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم دارد. امروزه انواع مختلفی از فرش‌ها از نظر نحوه بافت، ابعاد و اندازه، جنس و… در بازار وجود دارند که هرکدام با داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود می‌توانند معنای دیگری به زیبایی و جذابیت خانه‌های شما بدهند. چرم و پوست حیوانات از موادی هستند که امروزه در تولید فرش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و اتفاقا مشتریان خاص خود را نیز دارند. نکته منفی که در مورد این فرش‌های نفیس وجود دارد این است که به راحتی آلودگی را به خود جذب کرده و مرتب نیاز به شستشو و تمیز شدن دارند. به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم شما را با بهترین روش شستن فرش پوست در خانه آشنا کنیم که بدون کوچک‌ترین آسیبی بتوانید آن‌ها را به شکل روز اول دربیاورید.

با توجه به اینکه فرش ها خصوصا فرش‌های چرمی و پوست، از قیمت بالایی برخوردارند، عدم تسلط به موارد قابل اهمیت در زمان شستشوی آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیری شود. به همین دلیل، بسیاری به دنبال ارزان ترین قالیشویی در تهران هستند که بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت در اختیارشان قرار دهد. شما می‌توانید به قالیشویی بانو اعتماد کنید. گروه بانو ضمن استفاده از بروزترین دستگاه‌ها، از دانش و تجربه افراد فعال در این زمینه استفاده می‌کند تا بتواند رضایت مشتریان خود را کسب کند.

فرش چرمی یا فرش پوستی چیست؟

امروزه برای تولید انواع فرش‌ها از مواد طبیعی و صنعتی مختلفی مانند پشم، ابریشم، پلی‌استر، آکریلیک و… استفاده می‌شود؛ در این میان، فرش چرم یا پوست نیز به نوعی از فرش‌ها گفته می‌شود که از پوست گوسفند، بز، آهو، گاو، گوساله و حتی حیوانات وحشی تولید می‌شوند. این فرش‌ها در رنگ‌های مختلف وجود داشته و در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی نیز به بازار عرضه شده‌اند.

فرش‌های پوست معمولاً به عنوان فرش زینتی و دکوری شناخته شده و برای تزئین بخش‌های مختلف منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که این فرش‌ها برخلاف فرش‌های دستباف و ماشینی، در ابعاد بزرگ تولید نمی‌شوند و حداکثر اندازه آن‌ها ۶ متر است. از طرفی دیگر نیز به عنوان پادری، کناره، دیوارپوش، تابلو، رومبلی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیشنهاد مطالعه: درست است که وجودنور خورشید و آفتاب در هر خانه‌ای واجب است، اما این مسئله می‌تواند سلامت فرش‌های شما را به خطر رسانده و به فرش‌های شما آسیب برساند. برای جلوگیری از این موضوع، می‌توانید از محتوای مقاله مقابل استفاده کنید: تاثیر نور خورشید بر فرش .

بهترین روش شستن فرش پوست

چگونه فرش پوست یا چرم را در منزل بشوییم ؟ فرش‌های پوست و چرمی در مقایسه با سایر فرش‌های ماشینی و دستباف دیرتر کثیف شده و حتی با استفاده از جاروبرقی نیز می‌توان برای مدتی طولانی درخشندگی و زیبایی آن‌ها را حفظ کرد. البته جارو کردن این فرش‌ها باید به‌دقت انجام شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اصلا از جاروبرقی‌های پرقدرت استفاده نکرده و یا اینکه در جهت موها جارو کنید.

نحوه شستشوی فرش های چرمی و پوستی در منزل در صورت آشنایی با موارد مهم، می‌تواند بسیار آسان باشد و برای اینکار، می‌توان از موادی مانند سرکه، آب و دستمال‌های تمیز و نرم استفاده کرد. به یاد داشته باشید که شستن فرش در خانه باید بر اساس ضوابط و قواعد اصولی انجام گیرد تا آسیبی به آن وارد نشود. نحوه خشک کردن این فرش‌ها نیز متفاوت بوده و نباید به هیچ عنوان از وسایل گرمایشی استفاده کرد.

پیشنهاد: هرچند که شستشوی فرش پوست می‌تواند کار ساده و راحتی باشد، اما از آنجایی که این فرش‌ها لوکس و گران‌قیمت هستند، بهتر است که از خدمات شرکت‌ها استفاده کرده و با شماره قالیشویی های معتبر تماس بگیرید تا احتمال آسیب و خسارت را به حداقل برسانید.

شستشوی فرش پوست

نکات قابل اهمیت در شستن فرش پوست

فرش پوست به دلیل داشتن جنس خاص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، نباید به مدت طولانی مرطوب بمانند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم تنها در صورت آلودگی و کثیف شدن، از سرکه سفید و آب برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید. همچنین شستن فرش پوست در خانه باید به آرامی، ظرافت و با توجه به اصول مهم انجام شود تا در نهایت آسیبی به آن وارد نشود.

به صورت کلی مراحل اصلی شستن فرش چرم را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱. جارو کردن فرش

در مرحله اول و قبل از هر اقدامی لازم است که از یک جاروبرقی با قدرت متوسط استفاده کرده و هرگونه گردوغبار و آلودگی را از سطح فرش تمیز کنید. نکته قابل اهمیت در این قسمت این است که نباید به هیچ وجه از جاروبرقی با قدرت کشش بالا استفاده کنید؛ چرا که امکان آسیب دیدن فرش وجود خواهد داشت.

۲. شانه کردن موهای فرش

فرش پوست و چرم بر خلاف فرش‌های ماشینی و دستباف، دارای نخ خاب نیستند و لازم است که قبل از اقدام به شستن آن‌ها موهای فرش را شانه بزنید تا کاملاً مرتب شده و گره‌های احتمالی آن از هم باز شود. برای این کار می‌توانید ابتدا گره‌ها را مقداری نم‌دار کیند تا ساده‌تر باز شده و آسیب نبینند.

پیشنهاد: از دیگر خدماتی که توسط قالیشویی بانو به مشتریان عرضه می‌شود، خدمات شستن مبل است. اگر شما هم به دنبال مکان مطمئنی برای دریافت این خدمات هستید، می‌توانید به سایت ما مراجعه کرده و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

۳. شستن فرش پوست ؛ استفاده از مایع شوینده

چطور فرش های چرمی و پوستی را بشوییم ؟ نکته بسیار مهمی که در زمان شستشوی فرش پوست باید به آن توجه داشته باشید عدم استفاده از ماشین لباسشویی است زیرا این کار سبب می‌شد تا فرش شما آسیب جدی ببیند. همچنی استفاده از پودر لباسشویی نیز بسیار خطرناک بوده و بهتر است پس از اینکه فرش با آب ولرم خیس شد، مقداری نمک و مایع شوینده را ترکیب کرده و بر روی فرش ریخته و سپس اقدام به شستشوی آن‌ها کنید.

«زمان شستن فرش چرم نباید طولانی شود چرا که ممکن است فرش دچار آسیب و خسارت شود.»

استفاده از مایع شوینده

۴. آب کشی فرش پوست

بعد از انجام مراحل گفته شده نوبت به آبکشی فرش می‌رسد که از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مرحله،‌ فرش باید به آرامی آبکشی شود و هیچ‌گونه مایع شوینده و آلودگی دیگر نباید در سطح و بافت آن باقی بماند. لازم به ذکر است که برای آبکشی این فرش‌ها نباید از ابزارهای سخت و از فشار زیاد استفاده کرد و باید به آرامی آن را آبکشی کنید؛ در غیر این صورت احتمال کنده شدن موهای فرش زیاد بوده و زیبایی و جذابیت آن از بین می‌رود.

۵. خشک کردن فرش

همان‌طور که گفته شد برای خشک کردن فرش‌های پوست و چرم نباید به هیچ عنوان از وسایل گرمایشی استفاده کرده و باید فرش را در یک محیط مناسب با نور و هوای کافی پهن کنید تا خشک شود.

شستشوی فرش پوست در قالیشویی

فرش‌های پوست و چرم برخلاف انواع فرش‌های دیگر از حساسیت بسیار بیشتری برخوردار هستند و نحوه شستشوی آنها نیز متفاوت بوده و نیاز به‌دقت و حساسیت بیشتری دارد. افرادی که تجربه و مهارت کافی و یا امکانات و ابزار مناسب برای شستن این فرش‌ها را ندارند بهتر است که از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده کنند. این شرکت‌ها به دلیل داشتن نیروهای متخصص و ماهر و باتجربه، مواد شوینده مخصوص انواع فرش‌ها و همچنین تجهیزات مدرن و پیشرفته می‌توانند هر کدام از انواع فرش‌ها را با بالاترین کیفیت ممکن و در نهایت دقت و اطمینان شستشو دهند.

پیشنهاد مطالعه: هر ساله اتحادیه قالیشویی هر شهری قیمت‌ها و تعرفه‌های شستشوی فرش را عنوان می‌کند تا شهروندان بتوانند بهترین خدمات را با قیمتی مناسب، دریافت کنند. اگر می‌خواهید با هزینه قالیشویی در تهران آشنا شوید، به وبلاگ ما مراجعه کنید.

آسیب‌های احتمالی در شستن فرش پوست

فرش پوست به دلیل جنس و ساختاری که دارد در مقایسه با سایر فرش‌ها آسیب‌پذیرتر بوده و نیاز است که در زمان استفاده و شستشوی آن‌ها دقت و حساسیت بالایی داشته باشید. به صورت کلی نم و رطوبت، دشمن این فرش‌ها بوده و باید همواره از خیس شدن آن‌ها جلوگیری کیند. چنانچه لکه‌هایی بر روی فرش ایجاد شد، حتماً از ترکیب آب و سرکه سفید برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

همچنین در خصوص استفاده از این فرش‌ها باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نباید از این فرش‌ها در محیط‌های مرطوب استفاده شود.
  • فرش پوست حتماً باید به صورت دوره‌ای و مرتب جارو شود.
  • این فرش‌ها را نباید روی شوفاژ و وسایل گرمایشی قرار داد.
  • برای شانه کردن فرش پوست بهتر است که از برس‌های مخصوص استفاده شود.
  • این فرش‌ها را نباید زیر نور مستقیم خورشید قرار داد چرا که احتمال آسیب‌دیدگی آن چندین برابر خواهد شد.
  • این فرش‌ها نباید بیش از حد در معرض پاخوردگی قرار بگیرند چرا که امکان کثیف شدن و آسیب دیدن آنها افزایش می‌یابد.

آسیب به فرش

هزینه‌های تمیز کردن فرش پوست

استفاده از خدمت شرکت‌های قالیشویی بهترین روش تمیز کردن فرش‌های پوست است و هزینه شستشوی این فرش‌ها نیز تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در قیمت شستن فرش چرم می‌توان به نوع فرش و نوع چرم آن، ابعاد و اندازه فرش، میزان آلودگی‌ها، نوع مواد شوینده مورد استفاده، میزان مهارت و تخصص نیروها و… اشاره کرد.

جمع‌بندی نهایی

فرش‌های چرم و پوست از جمله فرش‌های نفیس و لوکسی هستند که از پوست گوسفند، بز، آهو، گاو، گوساله و حتی حیوانات وحشی ساخته می‌شوند و می‌توانند حداکثر ۶ متر مساحت داشته باشند. شستن فرش چرم به دلیل نوع و جنس متفاوت آنها در مقایسه با فرش‌های ماشینی و دستباف متفاوت است و لازم است که برای شستن آنها به نکات و قواعد مختلفی توجه داشت تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود. بهترین روش برای شستشوی فرش پوست استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است چرا که این شرکت‌ها از نیروهای متخصص، امکانات و شوینده‌های مخصوص برخوردارند و هیچ‌گونه آسیبی به فرش وارد نمی‌کنند.

امیدواریم که مطالبی که در مورد نحوه شستن فرش پوست توضیح دادیم، برای شما مفید بوده باشند. چنانچه در مورد هر یک از موضوعات گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریعترین زمان ممکن، پاسخگوی ما باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *