آموزش نصب موکت از زیرسازی تا آخرین مرحله به زبان ساده

نصب موکت

موکت یکی از اصلی‌ترین عناصر محیط‌های اداری و برخی از منازل است و از آنجایی که کف محیط پیرامون حجم عظیمی از توجه و تمرکز افراد را به خود جلب می‌کند، نحوه نصب موکت از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه از انواع سرامیک، سنگ، پارکت‌های چوبی و… در کف ساختمان‌ها استفاده می‌شود و با توجه به آنکه موکت‌ها وزن کمی دارند، ممکن است بر روی این سطوح صاف و صیقلی حرکت کرده و مشکلات و چالش‌های متعددی ایجاد کنند.

نصب موکت به‌صورت ثابت می‌تواند بهترین راهکار برای جلوگیری از جمع شدن موکت، افتادن افراد و… باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین روش‌های انجام این کار آشنا کنیم تا در نهایت امکان ایجاد مشکلات متعدد را به حداقل برسانیم.

اگر قصد شستشوی موکت خود را دارید اما نمی‌خواهید این کار را خودتان در خانه انجام دهید، بهترین کار اعتماد به یک شرکت قالیشویی معتبر است. ما در بانو با سال‌ها تجربه موفق در این زمینه می‌توانیم بهترین خدمات را در اختیار شما بگذاریم تا شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

مهم‌ترین نکات نصب موکت

نکات مراقبتی زمان نصب موکت را می‌توان در سه مرحله قبل از نصب، حین نصب و بعد از نصب قرار داد.

  1. پیش از نصب نیاز است که ابعاد و اندازه‌های موکت به‌گونه‌ای برش داده شوند که تمامی کف ساختمان را پوشش دهند و هیچ فضای خالی و بدون پوششی وجود نداشته باشد. برای برش موکت می‌توان از کاتر استفاده کرده و به راحتی موکت‌ها را در اندازه‌ها و ابعاد مناسب برش داد.
  2. نکته بعدی توجه به تمیز بودن کف محیط است. از آنجایی که معمولاً برای نصب موکت از انواع چسب استفاده می‌شود لازم است که کف محیط کاملاً تمیز باشد تا قدرت چسبندگی چسب کم نشده و موکت به خوبی به کف بچسبد.
  3. برای چسباندن موکت‌ها به کف ساختمان حتماً باید چسب مناسبی انتخاب کرده و از قدرت چسبندگی بالای آن اطمینان حاصل کنید؛ هرچند که نصب موکت بدون چسب نیز می‌تواند در بعضی از محیط‌ها خصوصاً زمانی که از موکت‌های رول استفاده می‌شود، کاربردی باشد.
  4. برای نصب موکت‌ها بهتر است زمانی را انتخاب کنید که هیچ‌گونه دغدغه و مشغله‌ای ندارید تا بتوانید با آرامش و بدون عجله کارها را به پایان برسانید؛ در غیر این صورت ممکن است که نتیجه نتواند رضایتتان را جلب کند.

پیشنهاد مطالعه: انواع مختلفی از موکت وجود دارد که آشنایی با هر کدام از آن‌ها به شما کمک می‌کمد تا در زمان خرید، بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر قصد خرید دارید و می‌خواهید با انواع موکت های موجود در بازار آشنا شوید تا انتخاب درستی داشته باشید، می‌توانید با مراجعه به  وبلاگ بانو مقاله انواع موکت را مطالعه کنید.


نکات نصب موکت

بهترین روش نصب موکت روی سرامیک

به‌صورت کلی نصب انواع موکت کاری تخصصی و حرفه‌ای نیست و همه می‌توانند با در اختیار داشتن لوازم و ابزارهای مناسب و داشتن دقت و توجه کافی این کار را انجام دهند. برای انجام درست این کار باید مراحل مختلفی را به‌صورت منظم انجام دهید تا به نتیجه درستی برسید. برخی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که باید در این زمینه انجام دهید، عبارتند از:

۱. اندازه‌گیری دقیق محل نصب موکت

قطعا هر محیطی که قصد استفاده از موکت در آن را دارید، ابعاد و اندازه‌های متفاوتی داشته و از ساختار هندسی متفاوتی نیز برخوردار است. پس مهم‌ترین اقدم پس از خرید موکت، اندازه‌گیری درست و دقیق محل نصب است. البته بهتر است که اندازه‌گیری پیش از خرید موکت انجام شود تا در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی شده و در نهایت نیز موکت‌هایی با ابعاد دقیق خریداری شوند.


پیشنهاد: اگر به دنبال ارزان ترین قالیشویی تهران هستید که در کنار قیمت مناسب، خدمات قابل قبولی را نیز ارائه دهد، می‌توانید به بانو اعتماد کرده و با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.


۲. علامت زدن موکت از پشت و برش آن

پس از آنکه مساحت کف محیط را به دقت بررسی و ارزیابی کردید، باید با استفاده از یک ماژیک، موکت را از پشت علامت‌گذاری کنید تا در زمان برش اشتباهی رخ ندهد. در نهایت نیز با استفاده از یک کاتر تیز، عملیات برش را انجام دهید. به یاد داشته باشید که کاتر کند باعث آسیب لبه‌های موکت خواهد شد. یکی از مهم‌ترین دلایل، برش زدن موکت‌ها از پشت، نداشتن پرز و معلوم بودن خط علامت است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود موکت‌ها از روی سطح برش ندهید.

«اگر موکت را بزرگ‌تر از اندازه موردنظر خریداری کرده‌اید، بهتر است آن را ۱۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر برش دهید؛ زیرا این کار باعث می‌شود احتمال آسیب کاهش یابد. قبل از برش موکت نیز بهتر است که حتماً استفاده از کاتر را تمرین کنید تا اشتباهی ایجاد نشود.»

علامت زدن

۳. چسباندن موکت به کف

مرحله نهایی نصب موکت، چسباندن آن است. برای چسباندن موکت‌ها می‌توانید از چسب‌های موکت یا چسب‌های دوطرفه استفاده کنید.

  • برای استفاده از چسب موکت حتماً باید از قبل کف محیط تمیز شده باشد. همچنین با استفاده از یک کاردک یا فرچه رنگ به خوبی تمامی کف را به چسب آغشته کرده و سپس موکت را بر روی آن پهن کرده و بچسبانید.
  • برای استفاده از چسب‌های دوطرفه نیز ابتدا کف محیط را تمیز کرده و سپس پوشش چسب را کنده و به کف بچسبانید. بعد از آن پوشش طرف دیگر چسب را کنده و موکت را به آن بچسبانید.

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید موکت‌هایتان را در خانه بشویید و به دنبال بهترین و کارآمدترین روش‌های انجام این کار هستید، محتوای لینک مقابل می‌تواند برای شما مفید باشد: شستن موکت در خانه .


نصب موکت با چسب

برای نصب موکت روش‌ها و راهکارهای مختلفی وجود دارد. در روش اول نصب موکت بدون چسب انجام می‌شود. به طور کلی این کار برای مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که رفت‌وآمد کمتری در آ‌ن‌ها صورت گرفته و همچنین موکت‌ها رولی هستند.

در مقابل اما برای نصب موکت روی سرامیک با استفاده از چسب می‌توانید از ۳ راهکار عنوان شده در ادامه استفاده کنید:

  • استفاده از چسب‌های دوطرفه: در این روش، یک طرف چسب به کف و طرف دیگر آن به پشت موکت چسبیده و در محل خود فیکس می‌شود.
  • استفاده از چسب مخصوص موکت: همان‌گونه که در قسمت‌های قبلی عنوان کردیم باید ابتدا کف محیط را تمیز کرده و به چسب آغشته کرد و سپس موکت نصب شود.
  • استفاده از چسب‌های صنعتی موکت: این روش به دلیل خطرات آتش سوزی که دارد، معمولا استفاده نمی‌شود. همچنین این چسب‌ها به سرعت خشک می‌شوند و افراد مبتدی و ناشی نمی‌توانند به درستی از آن‌ها استفاده کنند. مورد دیگر بوی بد این چسب‌های صنعتی است که در زمان نصب می‌تواند مشکل زا باشد.

«البته روش دیگری که برای نصب موکت استفاده می‌شود، نوارهای میخ دار است. البته این روش برای محیط‌هایی که کف سرامیکی دارند، انتخاب مناسبی نیست؛ زیرا می‌تواند به سرامیک‌ها آسیب برساند.»

نصب موکت روی سرامیک

وسایل مورد نیاز برای نصب موکت

به‌صورت کلی نصب موکت کار ساده‌ای بوده و به ابزارهای تخصصی و خاص نیازی ندارد. مهم‌ترین ابزارهایی که برای انجام این کار می‌توانند برای شما سودمند باشند عبارتند از:

  • ماژیک برای علامت‌گذاری
  • چسب مخصوص نصب موکت
  • متر برای محاسبه اندازه‌ها و ابعاد محیط
  • کاتر یا تیغ تیز برای برش موکت‌ها در ابعاد مورد نظر
  • دستمال یا جارو برای تمیز کردن کف محیط قبل از نصب موکت
  • کاردک یا فرچه برای پخش کردن چسب‌ها به کف محیط و موکت

پیشنهاد: اگر به دنبال شماره قالیشویی هستید که بتواند به بهترین شکل نیازهای شما را برطرف کند، می‌توانید با ما تماس بگیرید. همچنین شما با مراجعه به صفحه قالیشویی آنلاین می‌توانید فرم موجود را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.


جمع‌بندی نهایی

نصب موکت بر روی کف محیط می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از اتلاف انرژی گرما و سرما و همچنین جلوگیری از جمع شدن آن و افتادن افراد باشد. نصب موکت با روش‌های مختلفی انجام می‌شود مانند بدون چسب و نصب با چسب که هر کدام مزیت‌های خاص خود را دارند.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما سودمنده بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشد. چنانه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *