چگونه می توان از کوبیدگی فرش جلوگیری کرد

3 روش جلوگیری از کوبیدگی فرش و قالی

اجسام سنگین و رفت و آمد مداوم باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای فرش‌ها می‌شوند. احتمالا تاکنون به این نکته دقت کرده باشید که پس از برداشتن چیزهایی مانند پایه مبل یا میز از روی فرش، جای آن‌ها کاملا باقی می‌ماند و در بعضی از موارد نمی‌توان به راحتی آن‌ها را برطرف کرد. هرچه اجسام سنگین برای مدتی طولانی‌تر روی فرش بمانند یا رفت و آمد بیشتری روی آن‌ها انجام گیرد، کوبیدگی و تورفتگی فرش نیز بیشتر خواهد شد. در این مواقع است که باید به دنبال راهی مناسب برای رفع تورفتگی فرش باشیم.

به صورت کلی، بهتر است که همیشه اقدامات لازم را برای جلوگیری از کوبیدگی فرش مد نظر قرار دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در صورتی که کوبیدگی فرش شما بیش از حد است، احتمالا باید یک قالیشویی معتبر را برای برطرف کردن آن باخبر کنید. در این مطلب روش‌هایی ساده را به شما آموزش می‌دهیم تا بخش زیادی از کوبیدگی فرش را خودتان به راحتی رفع کنید.

کوبیدگی فرش چیست؟

کوبیدگی فرش زمانی که به وجود می‌آید که بعضی از وسایل سنگین برای مدتی طولانی روی فرش باقی می‌مانند و در بلندمدت نیز جابجا نمی‌شوند. اگرچه فرش‌های ماشینی با استفاده از مواد مستحکمی مانند اکریلیک ساخته می‌شوند و قابلیت ارتجاع بالایی هم دارند، اما رها کردن آن‌ها به حال خود می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر آن‌ها بگذارد. این مسئله برای فرش‌ های دستباف و نفیس نیز کاملا صادق است. از همین رو، همواره توصیه می‌شود که برای پایه مبلمان و میزها از ضربه‌گیر استفاده کنید و آن‌ها را هر چند روز کمی جابجا کنید تا از بروز چنین مشکلاتی کاملا جلوگیری کرده باشید. 

روش های رفع کوبیدگی فرش

در کل، رفع کوبیدگی فرش به عنوان کاری چندان سخت یا غیرممکن به حساب نمی‌آید. برای این کار باید چند کار اولیه را انجام دهید تا فرش در بهترین حالت خود قرار گیرد. در ابتدا سطح فرش را چند بار به خوبی جاروبرقی بکشید تا الیاف آن تا جای ممکن حالتی صاف به خود بگیرند. در صورت امکان فرش را بیرون ببرید و در یک مکان مناسب برای مدت چند ساعت وارونه کنید. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، یکی از اتاق‌ها را برای این کار اختصاص دهید. سپس می‌توانیم به سراغ مراحل زیر برویم.

نحوه رفع کوبیدگی فرش با استفاده از یخ

استفاده از یخ برای صاف و یکدست کردن الیاف فرش بسیار ساده و کاربردی است. به منظور رفع کوبیدگی فرش با استفاده از یخ، ابتدا به کف خانه خود دقت کنید. اگر کف خانه از موادی مانند چوب ساخته شده است، حتما چیزهایی مانند حوله یا سفره یک بار مصرف زیر قسمت آسیب دیده فرش قرار دهید تا رطوبت حاصل از آب شدن یخ‌ها به خانه آسیبی وارد نکند. یخ به صورت کلی خاصیت جذب کنندگی مناسبی دارد و در زمان آب شدن می‌تواند الیاف فرش را صاف کند.

مقداری قالب یخ کوچک را برای این کار آماده کنید. این یخ‌ها را دقیقا روی محل آسیب دیده قرار داده و تار و پود فرش را با استفاده از یک شانه یا برس کمی پس و پیش کنید. چند ساعت صبر کنید تا یخ‌ها در هوای آزاد آب شوند. اگر احساس می‌کنید که الیاف فرش هنوز در حالت قبلی خود قرار دارند، این کار را یک بار دیگر تکرار کنید و منتظر نتیجه بمانید. پس از آب شدن یخ‌ها، از یک شانه با دندانه‌های جدا از هم استفاده کنید تا الیاف فرش را به سمت بالا بکشید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که تمامی الیاف فرش حالتی صاف به خود می‌گیرند. این کار را با ملایمت هرچه تمام‌تر انجام دهید، چرا که هرگونه فشار اضافی می‌تواند هزینه‌های بسیار بیشتری را متوجه شما کند.

همه ما به خوبی می‌دانیم که بعضی از الیاف فرش در صورت تماس با آب به راحتی رنگ پس می‌دهند. بنابراین این کار را ابتدا برای یکی از قسمت‌های کوچک کوفته شده انجام دهید و در صورتی که مشکلی برای آن پیش نیامد، همین کار را برای قسمت‌های دیگر فرش نیز انجام دهید. همچنین برای خشک کردن فرش می‌توانید از تعدادی دستمال کاغذی و سشوار کمک بگیرید. 

رفع کوبیدگی فرش با بخار

زمانی که حرف از رفع کوبیدگی فرش با بخار به میان می‌آید، احتمالا با خودتان فکر می‌کنید که انجام دادن این کار خیلی سخت است. اما به هیچ عنوان نگران نباشید. امروزه می‌توانید دستگاه‌های بخارشور را از فروشگاه‌های زیادی برای مدتی مشخص قرض بگیرید یا به سادگی هرچه تمام‌تر از اتوی خانه خودتان استفاده کنید. دستگاه‌ بخارشور علاوه بر از بین بردن کوبیدگی فرش ، روشی بسیار مناسب برای تمیزکاری و رفع آلودگی‌ مبلمان و پرده‌ها محسوب می‌شود. 

دفترچه راهنمای محصول را بررسی کرده و مطابق آن مقداری آب را داخل مخزن بریزید. زمانی که دستگاه به اندازه کافی گرم شد، آن را روی حالت تولید بخار قرار دهید. بخارشور را با ملایمت و در حرکاتی آهسته روی قسمت کوبیده فرش بکشید. بهتر است که دستگاه را بیش از چند ثانیه روی فرش نگه ندارید، چراکه احتمال آسیب رساندن به الیاف وجود دارد. پس از اتمام این کار، از یک برس یا شانه استفاده کنید تا پرزهای فرش را به حالت عادی خود بازگردانید و باعث از بین رفتن پرز فرش می شود. 

ما یک مقاله در مورد رفع کیسی فرش نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

اگر برای رفع کوبیدگی فرش قصد دارید که از اتوی خانگی استفاده کنید، ابتدا قسمت آسیب دیده را با استفاده از یک آبپاش به خوبی مرطوب کرده و یک حوله یا پارچه مناسب را روی آن پهن کنید. اتو را روی حالت متوسط قرار دهید و با حرکاتی آرام روی فرش بکشید. در زمان انجام این کار حتما باید دکمه تولید بخار اتو را دائما فشار دهید تا بخار تولید شود. زمانی که کار تمام شد، پارچه را برداشته و قسمت کوبیده را با استفاده از شانه یا برس به خوبی صاف کنید تا فرش حالتی یکدست به خود بگیرد.

جلوگیری از کوبیدگی با ترمز فرش

ترمز فرش از وسایل جالب توجهی است که برای محافظت و جلوگیری از تکان خوردن فرش در زیر آن قرار می‌گیرد. نکته جالب در مورد ترمز فرش این است که توانایی بالایی در تحمل فشار وارد شده از سمت بالا را دارد و به همین خاطر برای جلوگیری از کوبیدگی فرش بسیار کارامد است و یکی از راه های رفع کوبیدگی فرش می باشد. برای استفاده از ترمز فرش حتما لازم نیست که آن را برای تمامی فرش خریداری کنید. این امکان را در اختیار دارید که به مقدار دلخواه ترمز فرش خریده و آن را در زیر قسمت‌های آسیب‌پذیر مانند زیر پایه مبلمان و میزها قرار دهید.

نتیجه گیری

کوبیدگی فرش یکی از عواملی است که باعث می شود تا به الیاف و بافت قالی آسیب وارد شود و به همین دلیل ما باید راه های رفع کوبیدگی فرش را معرفی کنیم که می توان به یخ، بخار شو و تمرز فرش اشاره کرد که ما این سه روش را برای شما معرفی کردیم و روش های از بین کوبیدگی قالی را گفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *