آشنایی با انواع جنس فرش ماشینی برای یک خرید مناسب!

انواع جنس فرش

انواع جنس فرش ماشینی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب فرش است. با توجه به قیمت بالایی که فرش‌ها در بازار ایران دارند، همه ما به دنبال فرش‌هایی هستیم که با داشتن بهترین کیفیت بتوانند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرند. به همین دلیل در زمیان خرید، جنس فرش ، قیمت مناسب، شباهت به فرش‌های دستباف و سهولت در شستشو و استفاده از خدمات قالیشویی از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

جنس فرش ماشینی تاکنون با تغییرات زیادی همراه بوده است و روزبه‌روز موادی که برای بافت این فرش‌ها از آن استفاده می‌شود، بهبود می‌یابند تا در نهایت بتوانید بهترین خرید را داشته باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

انواع جنس فرش ؛ توجه به فناوری و تنوع الیاف

فناوری ساخت و الیاف مختلف در کیفیت نهایی فرشها، نقشی تاثیرگذاری دارد. همچنین دسته‌بندی نوع جنس بهترین فرش ماشینی بر اساس نوع موادی است که در ساخت الیاف آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان، اکریلیک توسط بیشتر سازندگان فرش در دنیا به عنوان بهترین جنس فرش ماشینی در نظر گرفته می‌شود. این ماده شباهت زیادی به الیاف طبیعی مانند پشم دارد و در مقایسه با مواد دیگر از دوام و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین فرش‌های اکریلیک، قیمت بسیار مناسبی داشته و شستشوی آن‌ها در قالیشویی راحت‌تر است.

پیشنهاد مطالعه: شاید برایتان این سوال ایجاد شود که اکریلیک چه فرشی است و چگونه می‌توان آن را تمیز کرد. برای آشنایی با این فرش‌ماشینی محبوب و روش‌های شستشوی آن، به وبلاگ ما مراجعه کرده و مقاله روش های تمیز کردن فرش اکریلیک را مطالعه کنید.

مواد زیر از دیگر موادی هستند که در بافت فرش به کار می‌روند:

  • پلی پروپیلن: این ماده به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و بافتی شبیه به پشم از شهرت زیادی برخوردار است.
  • پلی آمید: ماده‌ای انعطاف‌پذیر که می‌تواند، وزن زیادی را تحمل کند و تمیز کردن آن بسیار آسان است.
  • پشم: مطلوب‌ترین الیاف طبیعی که بافتی نرم داشته و رنگ‌آمیزی آن اشباع خوبی را ارائه می‌دهد.
  • پلی استر: پلی استر به فرش، جلوه‌ای براق می‌بخشد و آن را مانند فرش‌های ابریشمی نشان می‌دهد.
  • الیاف BCF: نخ‌های مصنوعی که با روشی مکانیکی پردازش شده و قبل از شانه زدن یا بافتن برجسته می‌شوند.
  • ابریشم مصنوعی: ابریشم مصنوعی برای فرش‌های دارای بافت کوتاه و متراکم به کار می‌رود.

جنس فرش ماشینی

شانه و تراکم فرش

شانه و تراکم دو عامل مهم دیگر در جنس و بافت فرش ماشینی است. شانه و تراکم چیست؟

  • شانه به تعداد گره‌های موجود در هر متر مربع در عرض فرش گفته می‌شود. برای مثال، یک فرش سه در چهار ۱۰۰۰ شانه، دارای ۳۰۰۰ گره در عرض خود است. لازم به ذکر است که تعداد گره‌های فرش را شاخه‌های فلزی بافندگی مشخص می‌کنند.
  • از سوی دیگر، تراکم فرش به تعداد گره‌‌ها در هر متر مربع در طول آن گفته می‌شود. بدیهی است که تراکم فرش از شانه آن بیشتر خواهد بود.

«به یاد داشته باشید که هرچه تراکم و شانه فرش بالاتر باشد، فشردگی گره‌های فرش بیشتر بوده و فرش استحکام بالاتری خواهد داشت.»

پیشنهاد مطالعه: شانه فرش در زمان شستن فرش‌ها روی قیمت قالیشویی‌ها تاثیرگذار است و می‌تواند قیمت شستشو را کاهش یا افزایش داد. اگر می‌خواهید قیمت شستن فرش را پیدا کنید، از لینک گذاشته شده استفاده کنید.

ساختار و انواع جنس فرش ماشینی

لازم است بدانید که انواع قالی و فرش های ماشینی از به هم پیوستن سه رشته نخ در جهات مختلف تشکیل می‌شوند. این رشته نخ‌ها شامل تار (عمودی)، پود (افقی) و خاب (پرز) هستند. در نهایت نیز انواع جنس فرش براساس مواد مورد استفاده در این رشته نخ‌ها تعین می‌شود. به همین دلیل و برای اهمیت بالای این مورد، لازم است که با تار، پود و خاب بیشتر آشنا شوید:

  • نخ تار (چله): قسمتی از ساختار فرش که مقاومت طولی فرش را تضمین می‌کند، نخ تار یا چله نامیده می‌شود. این بخش از اسکلت فرش به بیشترین ظرافت ممکن نیاز دارد و به همین دلیل الیاف طبیعی مانند پنبه بیش از هر چیز دیگری برای آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نخ پود: این نخ‌ها مقاومت فرش را در جهت عرض آن مشخص کرده و به عنوان نگهدارنده پرز فرش شناخته می‌شوند. یکی از پر استفاده‌ترین موارد برای بافتن پود، پلی استر است.
  • خاب (پرز): خاب یا پرز در واقع تعیین کننده جنس فرش بوده و همان چیزی است که سطح فرش را می‌پوشاند. از آنجا که خاب، قسمت بیرونی فرش را دربر می‌گیرد، باید در الیاف آن از موادی استفاده شود که انعطاف‌پذیری بالایی دارند. این نخ‌ها عموما به راحتی تمیز شده و از مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و رطوبت نیز برخوردارند.

بهترین فرش ماشینی ایران

الگو و طراحی فرش

علاوه بر جنس فرش و قالی ماشینی ، توجه به الگوی مورد استفاده در زمان انتخاب فرش ماشیی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته، طراحی قالیچه ماشینی به خصوص فرش ماشینی ایرانی از فرش‌های دستباف الهام می‌گرفتند. در این مدل‌ها عموما به مدل ترنج و حاشیه فرش اصرار داشتند. اما با گذشت زمان و تغییر ذائقه مردم، الگوهای فرشهای ماشینی نیز به تدریج تغییر پیدا کردند.

امروزه از میان انواع طرح‌های بی‌شماری که در بازار وجود دارند، طرح‌های مدرن از جمله اشکال هندسی، اشکال هنری و شخصیت‌های کارتونی محبوبیت بیشتری دارند. اگرچه فرش‌های ماشینی با طراحی مدرن در حال گسترش هستند؛ اما طرح‌های سنتی، به ویژه طرح‌های فرش دستبافت شرقی هنوز مشتریان خاص خود را دارد. طرح‌هایی مانند ماهی و نایین از الگوهای محبوب فرش ایرانی هستند.

به دنیال یک قایشویی با کیفیت در جنوب تهران هستید؟ با مراجعه به صفحه بهترین قالیشویی جنوب تهران شما می‌توانید بهترین خدمات شستشوی فرش را از افراد متخصص و متعد دریافت کنید.

تناسب انواع جنس فرش با محیط

محل قرارگیری فرش یکی از مهم‌ترین مسایل در زمان انتخاب و خرید انواع فرش ماشینی است. اگر می‌خواهید فرش را در فضای باز یا نزدیک به پنجره‌های بزرگ قرار دهید، بهترین انتخاب شما فرش‌هایی با الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا ابریشم مصنوعی است. از جمله مزایای این فرش‌ها توانایی بالای آن‌ها در مقابله با اشعه خورشید است که در نتیجه فرش دیرتر و کمتر دچار فرسایش می‌شود.

از طرفی دیگر، شما باید با توجه به محیط‌های داخلی مانند اتاق خواب باید متناسب با رنگ‌بندی دیوارها و وسایل، فرشهای خود را انتخاب و خریداری کنید. اما از آنجایی که تهیه بهترین جنس فرش ماشینی با توجه به بودجه شما صورت می‌گیرد، تلاش کنید که به تمامی موارد گفته شده توجه داشته باشید تا پس از پهن کردن فرش، از خرید خود پشیمان نشوید.

جنس انواع فرشهای ماشینی

مراقبت از انواع فرشها

فرش‌ها نیز درست مانند هر محصول دیگری می‌توانند برای مدت طولانی (با توجه به جنس و کیفیتی که دارند) مورد استفاده قرار بگیرند. برای تحقق این امر نیاز است که موارد متعددی را در نظر بگیرید که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • جارو کشیدن در جهت پرز فرش‌ها
  • نگهداری فرش‌ها دور از نور خورشید و رطوبت
  • وارونه کردن فرش‌ها به منظور متعادل سازی ساختار تار و پود آن
  • قرار ندادن پایه مبل، میز یا تخت مستقیما بر روی فرش؛ برای جلوگیری از ان اتفاق پیشنهاد می‌کنیم از طلق ضخیم یا کارتن استفاده کنید.
  • عدم قرار دادن فرش به طور مستقیم بر روی زمین سخت؛ برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم زیر فرش‌ها، پارچه‌های نازک پهن کنید. می‌دانید دلیل این کار چیست؟ دلایل متعددی برای این کار وجود دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان آسیب دیدن تار و پود فرش بر اساس این اتفاق دانست که به تدریج باعث از بین رفتن تمام فرش می‌شود.

لازم به ذکر است که عموما قالیشویی‌های معتبری که بهترین کیفیت را در اختیار مشتریان خود می‌گذارند، از دستگاه‌های پیشرفته و مواد شوینده متناسب با جنس فرش استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید که مراقبت از فرش، فرایندی دائمی بوده و به همین خاطر، بهتر است که نگهداری از آن‌ها را به افرادی متخصص بسپارید. اگر شما هم دغدغه‌ی پیدا کردن شماره قالیشویی معتبر و خوش قول را دارید، قالی شویی بانو می‌تواند بهترین انتخاب در این زمینه باشد.

سخن پایانی

با توجه به قیمت بالای فرش در بازار این روزهای ایران، یک انتخاب هوشمندانه به شما کمک می‌کند تا با مناسب‌ترین بودجه بهترین خرید را داشته باشید. یکی از راه‌هایی که شما را در پروسه خرید راهنمایی می‌کند، آشنایی با انواع جنس فرش ماشینی است. در این مقاله ما تلاش کردیم تا از جنبه‌های مختلف شما را با انواع فرش های ماشینی آشنا کنیم. اگر در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

پینشهاد مطالعه: در اینجا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر مراقبت از فرش‌های ماشینی یکی از مشکلات وسوالات همیشگی شماست، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ما، مقاله روش نگهداری از فرش ماشینی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *