راهکارهای ساده برای تمیز کردن فرش اکریلیک

راهکارهای تمیز کردن فرش اکریلیک

فرش یکی از مواردی است که از دیرباز جایگاهی غیرقابل جایگزین در فرهنگ ایرانی داشته و تقریبا هیچ خانه‌ای را نمی‌توان بدون آن‌ها تصور کرد. انواع زیادی فرش در بازار وجود دارند که با توجه به معیارهایی مانند رنگ، سایز، جنس و البته بودجه انتخاب می‌شوند. فرش اکریلیک یکی از این موارد است که معمولا از دوام بیشتری در مقایسه با فرش‌های ماشینی دیگر برخوردار بوده و با نظافت و مراقبت مناسب می‌تواند تا سال‌های زیادی دوام بیاورد.

با گذشت زمان، فرش‌ها کثیف شده و به نظافت کامل نیاز دارند. متاسفانه گاها پیش می‌آید که از روش‌ یا شوینده‌های نامناسب برای شستشوی فرش اکریلیک استفاده می‌کنیم و همین مسئله می‌تواند مشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود آورد. به همین دلیل است که باید پیش از انجام هر کاری اطلاعات کاملی در مورد این مسئله به دست آوریم. در این مطلب نکاتی مهم را در مورد شستشوی فرش اکریلیک مرور خواهیم کرد تا با خیال راحت این کار را انجام دهید.

فرش اکریلیک چیست؟

اکریلیک یک الیاف مصنوعی است که از اکریلونیتریل (نوعی پلاستیک شفاف) ساخته می‌شود. فرش‌ اکریلیک از حدود ۵۰ سال قبل محبوبیت بسیار زیادی در سطح جهان پیدا کرد و از حدود ۲۰ سال پیش نیز وارد بازار ایران شد. این الیاف به «پشم مصنوعی» معروف بوده و به عنوان جایگزینی برای پشم طبیعی دیده می‌شود. در بین تمامی فرش‌های دیگر، فرش اکریلیک بیشترین شباهت را به فرش دستباف دارد و از ویژگی‌های بسیار مطلوبی برخوردار است. در میان مزایای فرش اکریلیک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • اکریلیک همان ظاهر پشم را با هزینه‌ای به مراتب کمتر به شما می‌دهد.
  • این فرش‌ها خاصیت ارتجاع‌پذیری خوبی دارند.
  • اکریلیک در برابر آلودگی و لکه مقاوم بوده و تمیز کردن آن راحت‌تر از فرش‌های دیگر است.
  • مقاومت این فرش‌ها در برابر بیدزدگی بسیار بیشتر است و رنگ‌های آن نیز با نور خورشید کمتر آسیب می‌بیند.

انواع فرش اکریلیک

فرش‌های اکریلیک بر اساس مشخصات زیادی دسته‌بندی می‌شوند که در میان آن‌ها می‌توان از مواردی مانند تراکم، شانه، تعداد رنگ، طرح و غیره نام برد. این فرش‌ها بر اساس تعداد شانه به دسته‌های ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه تقسیم می‌شوند. همچنین فرش ۷۰۰ شانه ۱۲ رنگ و فرش ۱۰۰۰ شانه هشت رنگ دو مورد از فرش‌های بادوام و مقرون به صرفه هستند که در میان مردم رواج زیادی دارند.

تنوع و انواع فرش اکریلیک زیاد نیستند

روش شستشو و لکه زدایی فرش اکریلیک

روش‌های زیادی برای شستشوی فرش اکریلیک وجود دارد که هر کدام از آن‌ها از یک سری مواد خاص استفاده می‌کنند. عده‌ زیادی ترجیح می‌دهند که این کار را در خانه انجام دهند و عده‌ای نیز آن‌ها را به یک قالیشویی معتبر می‌سپارند. در ادامه، دو روش مناسب برای شستشوی فرش اکریلیک با استفاده از بخارشو و همچنین شوینده‌های دیگر معرفی می‌شود تا در صورت نیاز بتوانید فرش خود را به راحتی تمیز کنید.

تمیز کردن فرش اکریلیک با بخارشو

برای تمیزکاری فرش با استفاده از بخارشو مراحل زیر را دنبال کنید:

  • فرش را به خوبی جاروبرقی بکشید. اگرچه بیشتر ما فرش را به صورت مرتب جاروبرقی می‌کشیم، اما توصیه می‌شود که قبل از شستشوی فرش، آن را به خوبی تمیز کنید تا هیچ گرد و غباری در آن باقی نماند.
  • هرگونه فرورفتگی یا کوبیدگی فرش را به خوبی صاف کنید. از برس مو یا شانه برای برطرف کردن آن‌ها استفاده کنید.
  • برای صاف کردن فرورفتگی‌های ناشی از مبلمان از سشوار استفاده کنید. نقاط آسیب دیده فرش را با مسواک کمی مرتب کرده و با گذاشتن سشوار روی حالت متوسط آن‌ها را کمی حرارت دهید. این کار باعث می‌شود که بازگرداندن آن‌ها به حالت عادی راحت‌تر شود.
  • با مراجعه به فروشگاه‌های تجهیزاتی می‌توانید یک بخارشو اجاره کنید. همچنین تمامی این فروشگاه‌ها دارای محلول مخصوص بخارشو هستند. در صورتی که محلولی برای دستگاه پیدا نکردید، این امکان را در اختیار دارید که از ترکیب سرکه سفید و آب استفاده کنید.
  • فرش را مطابق دستورالعمل دستگاه با بخارشو تمیز کنید. این کار را با ملایمت هرچه تمام‌تر انجام داده و اطمینان حاصل کنید که چند بار از تمامی قسمت‌های فرش اکریلیک رد می‌شوید.
  • تمامی درب و پنجره‌ها را باز کنید تا فرش برای چند ساعت یا در طول شب به خوبی خشک شود. همچنین می‌توانید از سیستم تهویه منزل برای خشک کردن فرش کمک بگیرید.

شستشوی فرش اکریلیک

مواقع زیادی پیش می‌آید که بخارشو کردن کافی نیست و باید از روش‌های سنتی‌تر برای شستشوی فرش اکریلیک کمک بگیریم و باید به این موضوع که فرش در سال چند بار شسته می شود بررسی کنیم بعداً مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • جارو کشیدن فرش

فرش را با دقت هرچه تمام‌تر جاروبرقی کشیده و گرد و خاک آن را بردارید. همچنین آن را برگردانید و طرف دیگر را جارو بکشید.

  • خریداری و آماده‌سازی محلول شستشو

در زمان خریداری شامپو فرش دقت داشته باشید که مواد سازنده آن با الیاف فرش سازگاری داشته باشد. در صورت استفاده از شوینده‌های نامناسب برای شستشوی فرش اکریلیک ، احتمال آسیب رساندن به فرش بیشتر خواهد شد. محلول شستشو را مطابق دستورالعمل شامپو فرش آماده کنید. همواره توصیه می‌شود که از مقدار کمتری شامپو استفاده کنید.

  • تمیزکاری فرش

از یک برس با پرزهای نرم برای شستشوی فرش اکریلیک استفاده کنید. آن را در محلول فرو برده و سطح فرش را به خوبی تمیز کنید. این کار را از گوشه فرش شروع کرده و تا انتهای آن ادامه دهید.

  • برداشتن کف و آب‌کشی فرش

کف روی فرش را با استفاده از یک پارچه خشک بردارید. سپس فرش را با استفاده از آب سرد به خوبی آب‌ بکشید. مطمئن شوید که هیچ کفی در الیاف فرش باقی نمانده است.

  • خشک کردن فرش

فرش را در جایی مناسب و در صورت امکان زیر نور خورشید قرار دهید تا به خوبی خشک شود. به هیچ عنوان فرش را لول نکنید، چرا که احتمال آسیب دیدن الیاف وجود دارد.

نکات شستشوی فرش اکریلیک

این نکات را در زمان شستشوی فرش اکریلیک در ذهن داشته باشید:

  • به هیچ عنوان از سفیدکننده در محلول شستشو استفاده نکنید.
  • استفاده از موادی مانند تاید باعث کم‌رنگ شدن پرزها خواهد شد.
  • در زمان برس کشیدن فرش، بهتر است که این کار را در یک جهت مشخص انجام دهید تا خواب فرش حفظ شود.
  • قبل از خشک شدن کامل فرش آن را داخل منزل نبرید، چرا که احتمال رشد قارچ و کپک وجود دارد.
  • استفاده از عصاره‌هایی مانند اسطوخودوس در محلول شستشو می‌تواند رایحه‌ای لذتبخش در داخل خانه ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *