تمیز کردن فرش روشن در خانه + برای سفید شدن فرش چه کنیم

تميز كردن فرش روشن

فرش‌ها یکی از اصلی‌ترین وسایل دکوراسیون منازل است و در میان انواع مختلف فرش‌های موجود در بازار، رنگ‌های روشن آن با استقبال بیشتری از شمت مشتریان مواجه می‌شوند. از مهم‌ترین دلایل استفاده از این فرش‌ها می‌توان به سازگاری با انواع دکوراسیون‌ها و بزرگ‌تر نشان دادن فضا اشاره کرد. با اینکه تمامی فرش‌ها نیاز دارند که به طور مرتب شسته شوند، این موضوع در مورد فرش‌های روشن، کمی متفاوت است؛ چرا که برخلاف سایر فرش‌ها، به دلیل رنگی که دارند، کوچک‌ترین لکه‌ها را نیز به وضوح نشان می‌دهند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با بهترین روش های تمیز کردن فرش روشن آشنا کنیم تا به راحتی و بدون آسیب به آ‌ن‌ها، فرشتان را تمیز کنید.

اگر به هر دلیلی قصد ندارید خودتان در خانه فرش‌ها را بشورید و می‌خواهید احتمال آسیب به آن‌ها را به حداقل برسانید و در این مسیر به یک قالیشویی ارزان و در عین حال معتبر نیاز دارید، می‌توانید به قالیشویی بانو اعتماد کنید. همچنین اگر می‌خواهید در مورد خدمات قالیشویی مشاوره دریافت کنید، با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

بهترین مواد برای تمیز کردن فرش روشن

مطمئنا برای تمیز کردن فرش سفید و روشن، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد که استفاده از هر کدام از آن‌ها به شما کمک می‌کند آلودگی را از سطح فرش از بین ببرید. در ادامه ما برخی از بهترین این مواد را که برای تمیز کردن فرش روشن ایده‌آل هستند را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. سفید کردن فرش با استفاده از شامپو فرش

در حال حاضر، شامپو فرش به عنوان یکی از بهترین روش های تمیزکردن فرش رنگ روشن به حساب می‌آید. به همین دلیل، شامپو فرش‌های گوناگونی با کاربرکردها و مدل‌های متفاوتی در بازار وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا علاوه بر از بین بردن آلودگی و لکه‌های مختلف، رنگ فرش خود را نیز تثبیت کنید. بنابراین در زمان خرید شامپو فرش، حتما باید ترکیبات و نوع آن را بررسی کنید تا از سازگاری آن با فرش خود اطمینان به دست آورید.

نحوه تمیز کردن فرش رنگ روشن با استفاده از شامپو بسیار آسان بوده و تنها کافیست مراحل زیر را پیش بگیرید:

  1. تهیه محلول مخصوص فرش روشن و آماده سازی آن براساس دستورالعمل روی بسته‌بندی؛ پیشنهاد می‌کنیم محلول خود را کمی رقیق‌تر از دستورالعمل بسته بندی، درست کنید.
  2. انتقال دیگر وسایل موجود روی فرش (خصوصا آن‌هایی که پارچه دارند) به نقطه‌ای دیگر
  3. شستن لکه‌ها و آلودگی‌ها با استفاده از یک فرچه نرم و محلول شامپو
  4. جلوگیریا خیس شدن بیش از حد فرش؛ این کار در نهایت باعث رشد کپک و قارچ خواهد شد.
  5. مالش نواحی آلوده با استفاده از برس یا مسواک
  6. برداشتن کف شامپو با استفاده از پارچه و جاروکشی فرش
  7. باز کردن در و رپنجره به منظور خشک شدن کامل فرش؛ اجازه دهید فرش به طور کامل خشک شود، درغیر اسنصورت ممکن است در آینده با مشکل پوسیدگی آن مواجه شوید.

پیشنهاد مطالعه: همانطور که می‌بینید استفاده از شامپو فرش، ریزکاری‌هایی دارد که در صورت عدم توجه به آن‌ها ممکن است در آینده با مشکلات جدی‌تری از لکه‌های جزئی مواجه شوید. به همین دلیل اگر قصد استفاده از این محصول را برای شستشوی فرش رنگ روشن خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای مقاله طرز استفاده از شامپو فرش استفاده کنید.

تمیز کردن فرش سفید

۲. سرکه سفید، نمک و آب

ترکیب آب و سرکه یک شوینده فوق‌العاده و سریع برای شستشو فرش است. برای درست کردن این مخلوط، دو فنجان آب را به همراه یک فنجان سرکه مخلوط کرده و سپس چند گرم نمک غذاخوری به آن اضافه کنید. نمک به جدا شدن لکه از فرش کمک می‌کند.

نکته جالب اینکه برای افزودن خاصیت خوشبوکننده به این محلول، می‌توانید از ۱۰ قطره اسانس میوه‌ای استفده کنید.

اما نکته‌ای که در این زمینه باید به خاطر داشته باشید این است که حتما اسانس انتخابی شما باید بی‌رنگ و بدون روغن باشد.

۳. ترکیب جوش شیرین، سرکه سفید و آب

اگر به شوینده‌ای قوی‌تر برای تمیز کردن فرش روشن نیاز دارید، از ترکیب جوش شیرین، سرکه سفید و آب استفاده کنید. برای کسب بهترین نتیجه از این محلول، ابتدا جوش شیرین را روی محل آلودگی یا لکه بپاشید و به مدت چند ساعت آن را به حال خود رها کنید. سپس همانند روش قبلی، دو فنجان آب و یک فنجان سرکه سفید را به همراه کمی اسانس بی‌رنگ و معطر مخلوط کنید. ترکیب را روی آلودگی پاشیده و سپس با یک دستمال تمیز کنید. این روش برای از بین بردن لکه‌های سخت روی فرش روشن بسیار کارساز است.

پیشنهاد: یکی از دغده‌های همیشگی افرادی که به دنبال یک قالیشویی هستند، این است که مکان موردنظر برای موقعیت جغرافیایی آن‌ها، خدمات ارائه نمی‌دهد. قالیشویی بانو برای رفع این مشکل، شعبه‌های مختلفی را در مکان‌های مختلف راه‌اندازی کرده است. اگر شما به دنیال یک قالیشویی جنوب تهران هستید، می‌توانید به ما اعتماد کنید.

نحوه شستن فرش سفید دستباف

از آنجایی که فرش دستباف، نسبت به دیگر انواع فرش‌ها ظرافت بیشتری دارد، شستشوی آن نیز روش متفاوت‌تری دارد. پس برای سفید شدن فرش چه کنیم؟ خصوصا فرش دستباف؟ نکات زیر در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

  • عدم شستشو فرش دستباف با بخارشو؛ زیرا رنگ‌های آن را بر هم می‌زند.
  • جارو کشیدن مداوم فرش دستباف به منظور عدم نفوذ گرد و غبار به داخل الیاف آن‌ها
  • پیدا کردن یک شامپو فرش دارای مواد طبیعی و سازگار با فرش دستباف و شستن آن هر شش ماه یکبار
  • تمیز کردن سریع فرش در صورت ریختن غذا یا مایعات؛ برای این کار، می‌توانید از نوشابه (آب گازدار) یا ترکیب آب گرم و صابون استفاده کنید. 
  • برای شستن و تمیز کردن فرش کرمی و روشن دستباف در صورت ریخت آبمیوه، بلافاصله کمی نوشابه روی آن ریخته و با استفاده از یک حوله تمیز، آن را پاک کنید.
  • دور نگه داشتن حیوانات خانگی از فرش دستباف؛ در صورت بروز هرگونه حادثه نیز محل آلودگی را با آب ولرم پاک کرده و سپس از ترکیب آب گرم و صابون برای تمیزکاری استفاده کنید.

فرش دستباف

تمیز کردن فرش روشن ابریشم

برای شستن فرش سفید چه باید کرد؟ (فرش ابریشمی)؟ فرش‌ ابریشم سطحی بسیار ظریف داشته و به راحتی آلودگی‌های مختلف را به خود جذب می‌کند. به همین خاطر، نباید آن‌ها را در جایی قرار دهید که رفت و آمد زیادی دارد. تردد زیاد روی فرش ابریشم، در نهایت منجر به محو شدن رنگ و آسیب به گلدوزی فرش خواهد شد.

در صورتی که فرش ابریشم سفید شما دچار آلودگی یا لکه شد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا گرد و غبار را با استفاده از تنظیمات متوسط جاروبرقی یا یک جاروی نرم از بین ببرید.
  • با کمک یک نفر دیگر فرش را برداشته و تکان دهید تا گرد و غبار پراکنده شود.
  • کمی جوش شیرین روی لکه‌ها پاشیده و پس از یک ساعت جارو بکشید.
  • در نهایت، از مخلوط آب و سرکه سفید برای دفع کامل لکه‌ها و بوی بد استفاده کنید. 

پیشنهاد مطالعه: تمیز کردن فرش ابریشم ممکن است شما را با چالش‌های متفاوتی مواجه کند و از آنجایی که ظرافت بالایی دارد، در صورت عدم آشنایی با روش شستشوی آ»، ممکن است به فرشتان آسیب بزنید. به همین دلیل پیش از اینکه کار ار شریع کنید، پیشنهاد می‌کنیم از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: تمیز کردن فرش ابریشم .

برای سفید شدن فرش چه کنیم ؟ با بخارشو

چطور فرش های سفید رنگ را تمیز کنیم ؟ بسیاری از متخصصین قالیشویی، استفاده از بخارشو را برای تمیز کردن فرش سفید توصیه می‌کنند. برای اینکار پیشنهاد می‌کنیم از توضیحاتی که در ادامه شرح داده‌ایم، استفاده کنید: که به صورت زیر انجام می‌گیرد و شما می توانید خشکشویی فرش در منزل را انجام دهید :

  1. در ابتدا مبلمان را بیرون برده و فرش را به صورت کامل جاروبرقی بکشید.
  2. محلول مخصوص بخارشو را داخل دستگاه بریزید. اگر قصد دارید از یک محلول طبیعی استفاده کنید، ترکیب سرکه سفید و آب (با نسبت دو به یک) بسیار مناسب است.
  3. بخارشو را روشن کرده و سطح فرش را با حرکات بسیار آهسته و طولانی تمیز کنید. 
  4. پس از خشک شدن نسبی رطوبت، سطح فرش را بار دیگر جاروبرقی بکشید.

پیشنهاد: اگر به دنبال خدمات قالیشویی معتبری هستید که علاوه بر شستشوی فرش، بتوانید، پرده، مبل و موکت خود را نیز با خیال راحت به آن‌ها بسپارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به وبسایت قالیشویی بانو مراجعه کنید.

استفاده از بخارشو

تمیزکردن و براق کردن فرش

تمامی مواردی که تا به اینجا توضیح دادیم، به شما کمک می‌کنند تا تمیز کردن فرش روشن را با موفقیت به پایان برسانید. اگر هم می‌خواهید فرش خود را براق و یکدست کنید، می‌تونید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • استفاده از خدمات قالیشویی
  • جارو کشیدن فرش به طور مداوم
  • تمیزکاری دوره‌ای با استفاده از بخارشو
  • تمیزکاری لبه‌های فرش به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی
  • لکه‌بری فرش با استفاده از موادی مانند جوش شیرین، سرکه سفید، نشاسته ذرت و شامپو فرش

پیشنهاد مطالعه: مواردی که عنوان کردیم تنها گوشه‌ای مواردی است که به براق شدن فرش شما کمک می‌کند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله تمیز شدن و براقگی فرش را تا انتها دنبال کنید.

سخن پایانی

در این مقاله بهترین و موثرترین روش های تمیز کردن فرش سفید را با هم بررسی کرده و در مورد نکاتی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید نیز صحبت کردیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند. چنانچه در مورد محتوای این مقاله با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *