شستن فرش در خانه (دستباف و ماشینی) به روش قالیشویی‌ها!

شستن فرش در خانه

فرش یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خانه‌ای است که تاثیر بسیار بالایی بر جلوه و همچنین تمیز دیده شدن خانه شما دارد. از آنجایی که فرش‌ها در زیر پا قرار می‌گیرند، کثیف شدن آن‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است و نیاز است که هر چند وقت یکبار شسته شوند. به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم شما را با بهترین روش‌های تمیز شستن فرش در خانه آشنا کرده و در ادامه به این سوال پاسخ دهیم که شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

اگر به هر دلیل نمی‌توانید و یا نمی‌خواهید فرش‌هایتان را در خانه بشویید، استفاده از خدمات شستشوی فرش قالیشویی‌ها می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد؛ بدین منظور می‌توانید با اطمینان خاطر به بانو اعتماد کرده و فرش‌هایتان را به ما بسپارید.

شستن فرش در خانه

به طور کلی، گردوغبار موجود در هوا می‌تواند به راحتی در لابه‌لای پرزهای فرش نشسته و به مرور زمان باعث کثیف شدن آن شود.این موضوع زمانی شدت می‌گیرد که فرش‌هایتان زمینه روشنی نیز داشته باشد و طور مرتب و با کوچک‌ترین چیزی به شستشو نیاز پیدا کند. 

«این نکته را به خاطر داشته باشید که هر چه آلودگی، مدت زمان بیشتری روی سطح فرش باقی بماند، علاوه بر آسیب به کیفیت فرش، جلوه و زیبایی آن نیز از بین می‌رود.»



پیشنهاد مطالعه: شستشوی فرش‌های روشن و کرم رنگ به دلیل رنگی که دارند، می‌تواند به یک چالش تبدیل شود. اگر قصد شستن فرش کرم در خانه را دارید، می‌توانید به وبلاگ قالیشویی بانو مراجعه کرده و از تجربه کارشناسان ما بهره‌مند شوید.



مراحل پیش از شستشوی فرش در منزل

شست و شوی فرش در منزل چه دستباف باشد و چه ماشینی، اصولی دارد که در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید انتظار نتیجه بهتری داشته و از آسیب به فرش‌هایتان جلوگیری کنید. برای این کار باید پیش از آنکه عملیات شستشوی فرش در خانه را آغاز کنید، آلودگی‌های فرش را به طور کامل از بین ببرید.

زیرا این موضوع باعث می‌شود تا گردوغبار در پرزهای فرش نفوذ کرده و در نهایت منجر به ایجاد پوسیدگی شود. همچنین می‌تواند محیط را برای رشد حشراتی مانند بید مساعد کند. این موضوع به شدت خطرناک است زیرا بید، فرش شما را به طور کامل از بین می‌برد.

همچنین پس از غبارگیری، باید فرش کاملا وارسی می‌شود تا اگر سوراخی در آن وجود داشت، برای رفوکاری و ترمیم به متخصص این کار سپرده شود. در نتیجه به یاد داشته باشید که رفوکاری پیش از شستشوی فرش انجام می‌گیرد.



پیشنهاد: اگر به دنبال بهترین قالی شویی تهران هستید که بتوانید از خدمات و قیمت مناسب آن استفاده کنید، می‌توانید به بانو اعتماد کنید. ما ضمن استفاده از بهترین ابزارها و متدهای روز دنیا از دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا در نهایت با ارائه خدمت مناسب شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کنیم.



جارو کشیدن فرش

غبارگیری دستی

اگر نمی‌دانید که غبارگیری گفته شده در مرحله قبلی چگونه انجام می‌شود، لازم است فرش را روی سطح بلندی مانند یک میله یا شبکه توری فلزی قرار داده و با چوب یا وسیله‌ای مشابه به پشت آن ضربه بزنید. این ضربه‌ها باعث می‌شود تا آشغال‌های ریز که در پرزهای فرش وجود دارند، از لابه‌لای آن خارج شوند.

«این نکته را در نظر داشته باشید که ضربات به قدری محکم زده نشوند که به بافت فرش آسیب برساند.»

همچنین می‌توانید فرش را به صورت پشت ‌و رو روی سطح زمین پهن کرده و با ضربه زدن به پشت فرش، گرد و خاک را از آن خارج کنید. عموما برای رسیدن به نتیجه بهتر با جاروهای دستی بر روی فرش جارو کشیده می‌شود تا سطح آن کاملا عاری از گردوخاک شود.

بعضی افراد برای از بین بردن گردوغبار، فرش را به صورت محکم به زمین می‌کوبند؛ اما این روش ممکن است آسیب‌های جدی به بافت فرش وارد کرده و تاروپود فرش را از انسجام طبیعی‌اش خارج کند. به ویژه اگر فرش شما قدیمی بوده و یا قبلا رفوکاری شده است، باید غبارگیر دستی آن با دقت بیشتری انجام شود. زیرا ممکن است فرش در اثر ضربه شدید آسیب جدی ببیند و شما را متحمل هزینه بسیاری برای ترمیم مجدد کند.



پیشنهاد مطالعه: یکی از جمله فرش‌های موجود در بازار، فرش بلژیکی است که توانسته طرفداران خاص خود را در بازار جذب کند. اگر قصد خرید دارید و می‌خواهید با ویژگی‌های آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما محتوای مقاله فرش بلژیکی چیست را مطالعه کنید.



شستشوی فرش در منزل

شستن فرش به روش سنتی در نهر

در زمان‌های گذشته شستن فرش در خانه و یا به روش‌های سنتی در مکان‌هایی که افراد به رودخانه و نهر دسترسی داشتند، بسیار آسان بود. در این روش ابتدا فرش را در آب روان قرار می‌دادند تا فرش کاملا خیس شود. سپس آن را از آب خارج می‌کردند و با مواد شوینده قدیمی مانند چوبک و با استفاده از پاروهای بزرگ می‌شستند.

پس از این مرحله مجددا فرش را در نهر آب قرار می‌دادند تا مواد شوینده خارج و فرش کاملا تمیز شود. سپس فرش را روی سنگ‌ها به صورت شیب‌دار و در مقابل نور آفتاب قرار می‌دادند تا فرش کاملا خشک شود.



پیشنهاد: اگر به دنبال شماره قالیشویی بانو هستید تا بتوانید از خدمات ما بهره ببرید، می‌توانید وارد سایت شده و یا با شماره مستقیم ۱۴۴۳ تماس بگیرید.



نکات مهم در شستن فرش در خانه

در حال حاضر، افراد به خصوص ساکنین شهرهای بزرگی مانند از خدمات قالیشویی برای شستشوی فرش استفاده می‌کنند؛ اما هستند کسانی که تمایل دارند همچنان خودشان در خانه این کار را انجام دهند. اگر شما هم جزر این دسته افراد هستید، بهتر است نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • پس از گرفتن گردوغبار به وسیله جاروبرقی بهتر است، فرش را روی سطحی که با موزاییک پوشانده شده و یا سطح سیمانی قرار دهید.
  • اگر فرش شما دستبافت است اصلا از آب گرم برای شستن آن استفاده نکنید؛ زیرا احتمال رنگ پس دادن فرش وجود دارد.
  • پس از خیس کردن فرش از شوینده‌های ملایم و مخصوص شستن فرش مانند شامپو فرش استفاده کنید. برای از بین بردن لکه‌ها پودر صابون معجزه می‌کند.
  • پس از شستشو تا جای ممکن با کمک پارو آب را از فرش خارج کنید. سپس فرش مرطوب را در معرض جریان هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود.
  • پس از خشک شدن، فرش را در جهت خواب آن جارو کنید تا جلوه اولیه خود را به دست بیاورد.


پیشنهاد مطالعه: از آنجایی که در ابتدای هر سال، اتحادیه قالیشویی هر شهر، قیمت شستن فرش را ارائه می‌دهد، می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد مشکل، حتما از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: قیمت قالیشویی .



نکات مهم

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا توضیح دهیم که شست و شوی فرش در منزل چگونه انجام می‌شود. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالاتتان پاسخ داده باشد. چنانچه در مورد هر یک از مقلات گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *