خشکشویی فرش در منزل یا قالیشویی کدام بهتر است؟

تميز كردن فرش با بخارشو

تقریبا تمام کار‌های روزمره بیشتر ما روی فرش‌ها انجام می‌شوند. کارهایی مانند غذا خوردن، تماشا کردن فیلم، مهمانی، خوابیدن و غیره به صورت کامل روی فرش‌ها صورت می‌گیرند و به همین خاطر می‌توان انتظار داشت که آلودگی‌های زیادی در بافت آن‌ها جمع شود. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که فرش‌های خود را به صورت دوره‌ای بشویند یا از خدمات قالیشویی استفاده کنند، اما روش‌های سریع‌تری هم برای برطرف کردن بعضی از آلودگی‌های موجود در فرش وجود دارد که خشکشویی فرش در منزل  یکی از آن‌هاست.

خشکشویی فرش از حدود دو دهه قبل در میان مردم رایج شد و روشی سریع و قابل اطمینان برای رفع آلودگی‌های فرش به شمار می‌آید. یکی از مزایای اصلی خشکشویی قالی این است که به مدت زمان بسیار کمتری در مقایسه با انواع دیگر شستشوی فرش نیاز دارد و در همان حال از آب بسیار کم یا ناچیزی برای این کار استفاده می‌شود. در این مطلب نکاتی را در خصوص خشکشویی فرش بررسی کرده و نحوه انجام آن را مرور خواهیم کرد.

خشکشویی فرش یا همان روش شستشوی سریع فرش برای فرش دستباف و نفیس کاربرد دارد و لکه گیری فرش را ساده می کند بدون نیاز به مواد شوینده و آب خشکشویی فرش با دستگاه بسیار ساده است.

خشکشویی فرش چیست؟

خشکشویی فرش نوعی از شستشو است که با استفاده از محلول یا پودر مخصوص انجام می‌شود و امکان تمیزکاری فرش را بدون آب یا با آب بسیار ناچیز فراهم می‌آورد. این کار به منظور زیبا سازی ظاهر فرش، از بین بردن لکه‌ها، گرد و غبار و هرگونه آلودگی موجود در بافت فرش صورت می‌گیرد. پس از انجام فرایند خشکشویی، فرش شما ظاهری زیباتر و طول عمری بیشتر خواهد داشت. نکته قابل توجه در مورد خشکشویی فرش این است که بیشتر مواد مورد استفاده برای تمیزکاری فرش با استفاده از مواد طبیعی (مانند جوش شیرین، نمک و سرکه سفید) ساخته می‌شوند که به نوبه خود باعث محافظت بیشتر از الیاف فرش خواهد شد.

خشکشویی فرش در منزل بهترین گزینه برای فرش های کمتر کثیف شده هستند.

خشکشویی فرش

مراحل خشک شویی فرش

خشکشویی از جمله اقداماتی است که در صورت انتخاب درست مواد و البته حوصله کافی می‌تواند بهترین نتیجه را برای فرش‌های شما در پی داشته باشد. در واقع، خشکشویی فرش تنها در قالیشویی‌ها صورت نمی‌گیرد و شما هم می‌توانید با یادگیری نکات و دستورالعمل‌های لازم، آن را در منزل انجام دهید. مراحل کلی این فرایند به صورت زیر انجام می‌گیرند:

  • در ابتدا فرش را یک بار در جهت خواب و یک بار در خلاف جهت خواب پرزها جارو بکشید تا هرگونه گرد و غبار سطح فرش بیرون کشیده شود. استفاده از یک وکیوم صنعتی برای این کار بسیار مناسب است، چرا که قدرت بالایی برای از بین بردن گرد و غبار دارد. 
  • محلول یا پودر مخصوص خشکشویی را تهیه کنید. این محلول را می‌توانید از بیشتر فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. در هنگام خرید توجه داشته باشید که محصول مورد نظر تا حد امکان از مواد شیمیایی قلیایی برخوردار نباشد. به صورت کلی، مواد قلیایی واکنش بیشتری با الیاف فرش نشان می‌دهند و پس از استفاده دردسرهای بیشتری را برای شما به وجود خواهند آورد.
  • دستکش پوشیده و محلول خشکشویی را به صورت کامل روی فرش بپاشید. به منظور پخش شدن کامل مواد در سطح و بخش‌های زیرین الیاف فرش، از یک جاروی کوچک یا برس نرم استفاده کنید. در نقاطی از فرش که لکه و آلودگی‌های بیشتری به چشم می‌خورد، محلول بیشتری استفاده کنید.
  • به محلول اجازه دهید تا به مدت یک ساعت و به صورت کامل در الیاف فرش نشسته و آلودگی و چربی را به خود جذب کند. تمامی گرد و غبار توسط محلول خشکشویی جذب شده و در بعضی از نقاط به شکل دانه دانه درمی‌آید.
  • در این مرحله، سطح فرش را به خوبی و با استفاده از تنظیمات حداکثر جاروبرقی بکشید. اطمینان حاصل کنید که هیچ آلودگی در قسمت‌های مختلف فرش برجا نمانده است. استفاده از وکیوم صنعتی در اینجا نیز به شدت توصیه می‌شود تا هرگونه رطوبت باقیمانده در فرش را به آسانی بیرون بکشید.
  • فرش را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا رطوبت باقیمانده به صورت کامل خشک شود. اگر خشکشویی فرش را در داخل منزل انجام می‌دهید، درب و پنجره‌ها را باز کنید و در همان حال از باد پنکه یا کولر کمک بگیرید. 

خشکشویی فرش چه مراحلی دارد

مزایای خشکشویی فرش

هر کدام از روش‌های شستشوی فرش مزایای خاص خود را دارند و در طول سال باید ترکیبی از آن‌ها را برای برخورداری از فرشی تمیز به کار بگیریم. برخی از مزایای حائز اهمیت خشکشویی فرش بدین صورت هستند:

  • قابلیت از بین بردن آلودگی‌ها و گرد و غبار نشسته در الیاف فرش
  • بیرون کشیدن رسوبات تشکیل شده در بافت زیرین فرش
  • جلوگیری از تشکیل لکه‌های سفت و سخت در آینده
  • روش انجام بسیار ساده و عدم اتلاف وقت
  • قابل انجام روی قسمت‌های خاصی از فرش
  • هزینه بسیار کمتر در مقایسه با روش‌های دیگر شستشو
  • صرفه‌جویی در مصرف آب
  • از بین بردن بوی بد فرش و موکت به صورت کامل
  • عدم نیاز به تجهیزات خاص
  • روشی مناسب برای شستشوی فرش های دستباف و نفیس

مزیت های خشکشویی فرش

معایب خشکشویی فرش

خشکشویی تاثیر چشمگیری در نظافت فرش دارد، اما اگر به روشی قوی‌تر برای زدودن تمام آلودگی‌ها نیاز دارید، باید به سراغ روشی دیگر بروید. برخی از محلول‌های خشکشویی دارای موادی هستند که برای افراد دارای آلرژی یا کودکان خردسال به هیچ وجه مناسب نیستند و به همین خاطر باید از آن‌ها دوری کنید. در میان معایب دیگر خشکشویی فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب رساندن به بافت فرش در صورت استفاده از محلول نامناسب
  • عدم تاثیرگذاری کافی بر چربی‌ها و مایعات دیگر مانند قهوه و آبمیوه
  • عدم سازگاری با برخی از الیاف فرش مانند الیاف پشمی
  • رشد قارچ و باکتری در صورت خشک نشدن کامل فرش

خشکشویی فرش چه معایبی دارد

کدام فرش مناسب خشکشویی هست؟

در صورتی که قصد دارید فرش خود را خشکشویی کنید، باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که فرش شما در هنگام تماس با مواد شیمیایی رنگ پس ندهد. بیشتر فرش‌های ماشینی هیچ مشکلی با محلول خشکشویی ندارند و به راحتی می‌توانید از این روش استفاده کنید. به همین صورت، فرش های دستباف و نفیس خود را می‌توانید بدون هیچ مشکلی از طریق خشکشویی تمیز کنید. همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، بعضی از محلول‌ها با الیاف پشمی سازگار نیستند. بنابراین در هنگام خریداری محصول، تمامی ترکیبات را به دقت بررسی کنید تا بعدا دچار مشکلات ناخواسته نشوید.

هرآنچه در مورد خشکشویی فرش در منزل گفته شد:

  1. خشکشویی فرش چیست؟ خشکشویی یا همان روش تمیز کردن سریع فرش بدون نیاز به مواد شوینده و آب ناچیز قالی شما از هر گونه آلودگی پاکیزه می شود.
  2. مراحل خشکشویی در منزل : جارو کشیدن، تهیه پودر مخصوص دستگاه، پودر مخصوص را روی قالی پخش کنید، بعد یک ساعت با قدرت تمام جارو بکشید و در معرض هوا قرار بگیرد برای خشک شدن
  3. معایب: آسیب به بافت فرش، تمیز نکردن فرش خیلی کثیف، سازگار نبودن با الیاف پشمی و رشد باکتری در صورت خشک نشدن
  4. مزایا :هزینه کمتر، از بین بردن گرد و غبار، جلوگیری از لکه های سفت و سخت و…

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *