روش شستشویی فرش ابریشم در منزل

روش شستشوی فرش ابریشم

همانطور که می‌دانیم، فرش‌های ابریشمی بسیار ظریف بوده و تمیز کردن آن‌ها می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. برخلاف اکثر فرش‌ها و قالی‌های دیگر، شستشوی فرش ابریشم به زمان و آماده‌سازی بسیار بیشتری نیاز دارد.
به طور معمول، بهترین راه برای تمیز کردن فرش ابریشم این است که با یک قالیشویی معتبر و حرفه‌ای تماس بگیرید. اگر فرش ابریشم شما تا حدودی قدیمی شده است، حتما این کار را انجام دهید، چرا که الیاف و بافت فرش با گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی می‌شود و احتمال آسیب رساندن به آن‌ها بیشتر خواهد شد. در واقع کوچکترین اشتباه می‌تواند شما را به دردسر بزرگی بیاندازد. در این مطلب قصد داریم روشی ایمن را برای شستن فرش ابریشم در منزل بررسی کنیم.

انواع فرش ابریشم

ایران یکی از مراکز اصلی تولید فرش ابریشم در دنیا به حساب می‌آید و انواع مختلفی از آن‌ها را می‌توان به راحتی در بازار پیدا کرد. در میان فرش‌های ابریشم معروف ایرانی می‌توان به مواردی مانند فرش ابریشم قم، فرش ابریشم کاشان، فرش ابریشم اصفهان و فرش ابریشم تبریز اشاره کرد. به همین صورت، فرش‌های ابریشم را می‌توان بر اساس نوع بافت به چند دسته طبقه‌بندی کرد:

  • فرش تمام ابریشمی: این فرش‌ها به صورت کامل از الیاف ابریشمی ساخته می‌شوند و قیمت بالاتری در مقایسه با نمونه‌های دیگر دارند.
  • فرش گل ابریشمی: میزان ابریشم استفاده شده در این فرش کمتر از نوع بالایی است، اما از لحاظ ظرافت و زیبایی تفاوت چندانی با هم ندارند.
  • فرش کف ابریشمی: این فرش‌ها طرفداران زیادی در میان کشورهای خارجی دارند و شستشوی آن‌ها از همه ساده‌تر است.

روش نگهداری صحیح از فرش ابریشم

اگر می‌خواهید که فرش ابریشم خود را برای سالیان طولانی بدون هرگونه مشکلی مورد استفاده قرار دهید، نکات زیر را جدی بگیرید:

  • فرش ابریشم را در مناطق کم رفت و آمد قرار دهید

فرش‌های ابریشم دارای طرح‌هایی پیچیده و رنگ‌های جذاب هستند و همه ما می‌خواهیم که آن‌ها را در معرض دید قرار دهیم. با این حال، قرار دادن آن‌ها در مناطق پرتردد خانه به هیچ عنوان منطقی نیست، چرا که استهلاک آن‌ها در مقایسه با فرش‌های دیگر کمتر است.

  • از بروز لکه و پاشیدن مایعات روی فرش جلوگیری کنید

به هیچ عنوان مواد خوراکی یا نوشیدنی خود را در اطراف این فرش‌ها میل نکنید. همچنین به هیچکس اجازه ندهید که با کفش روی آن‌ها راه برود.

  • فرش ابریشم را به طور منظم جارو بکشید

برای این کار بهتر است که از جاروهای سنتی استفاده کنید تا به الیاف فرش آسیبی نرسد. اما در صورت استفاده از جاروبرقی، آن را روی تنظیمات کم قرار دهید.

  • رسوب و آلودگی روش فرش را به سرعت از بین ببرید

از جمع شدن هرگونه آلودگی و گرد و غبار روی فرش جلوگیری کرده و در صورت نیاز فرش را به خوبی جاروبرقی بکشید. گرد و غبار هوا در طولانی‌مدت تشکیل رسوب خواهد داد. بیرون بردن و تکان دادن فرش یک روش عالی برای انجام این کار است.

  • از بین بردن بوی نامطبوع فرش ابریشم

مقداری جوش شیرین روی فرش بپاشید و بعد از یک ساعت آن را جاروبرقی بکشید. این کار تمام بوهای نامطبوع فرش ابریشم را از بین می‌برد.

ما یک مقاله با عنوان رفع بوی بد فرش نوشته ایم که شما می توانید آن را مطالعه کنید.

نحوه ی شستشوی فرش ابریشم

برای شستشوی فرش ابریشم ، مراحل زیر را به دقت دنبال کنید و هرگز به صورت سرخود کاری انجام ندهید:

۱. غبارگیری و لکه‌گیری فرش

جاروبرقی را روی تنظیمات پایین قرار داده و سطح فرش ابریشم را چند بار جارو بکشید. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، بهترین شیوه برای از بین بردن گرد و غبار روی فرش این است که فرش را با کمک شخص دیگری بیرون برده و به خوبی تکان دهید تا غبار باقیمانده در الیاف داخلی فرش نیز بیرون کشیده شود.

۲. انتخاب شوینده

هرگونه سهل‌انگاری یا بی‌حوصلگی در انتخاب شوینده مناسب برای شستشوی فرش ابریشم می‌تواند عواقب نامطلوبی به دنبال داشته باشد. شوینده مورد نظر حتما باید دارای PH خنثی باشد تا رنگ‌های فرش دچار تغییر نشوند. در زمان خرید محصول، از سازگاری آن با الیاف ابریشمی اطمینان حاصل کنید.

۳. شستشوی فرش

پیش از هر چیز قسمتی از فرش را با شوینده و آب سرد امتحان کرده و از عدم پس دادن رنگ آن مطمئن شوید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل، فرش را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. استفاده از محلول سرکه سفید، آب و نمک برای این کار بسیار مناسب است. سطح فرش را با استفاده از محلول و یک برس نرم با ملایمت هرچه تمام‌تر پاک کرده و از هرگونه فشار اضافی خودداری کنید. به این نکته دقت کنید که برای تمیز کردن فرش ابریشم حتما آب سرد به کار ببرید و در همان حال از خیس کردن کامل فرش خودداری کنید.

۴. خشک کردن فرش

در صورت امکان، فرش را بیرون برده و روی یک مکان مسطح پهن کنید. اگر در داخل آپارتمان زندگی می‌کنید، فرش را در نزدیکی پنجره قرار داده و تمامی درب و پنجره‌ها را باز کنید تا هوای آزاد به خوبی جریان داشته باشد. در این میان توجه داشته باشید که فرش را به هیچ عنوان نباید تکان دهید، چرا که رنگ‌ها با یکدیگر قاطی خواهند شد.

شستن ریشه فرش ابریشم

ریشه فرش سهم بسیار زیادی در زیبایی و درخشندگی آن دارد. برای شستن ریشه فرش ابریشم، این مراحل را دنبال کنید:

  • ریشه‌ها را با استفاده از یک شانه با دندانه‌های جدا از هم یا دست به خوبی مرتب کنید. در صورت امکان، از یک پارچه یا تعدادی دستمال کاغذی برای پوشاندن الیاف فرش نزدیک به ریشه‌ها استفاده کنید.
  • مقداری شامپو فرش را با آب مخلوط کرده و با استفاده از یک برس نرم ریشه‌ها را به خوبی تمیز کنید. در این مرحله از حداقل آب استفاده کنید (در صورت نیاز می‌توانید مقدار بسیار کمی سفیدکننده به کار بگیرید).
  • پس از تمیز شدن ریشه فرش، آن‌ را جاروبرقی کشیده و اجازه دهید تا به خوبی خشک شود.

ما در یک مقاله با عنوان ترمیم ریشه فرش نوشته ایم که شما می توانید آن را مطالعه کنید.

مزایای شستن فرش ابریشم در قالیشویی

قیمت بالای فرش ابریشم سبب شده است که استفاده از خدمات متخصصین در هر صورت بهترین گزینه باشد. شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی با مزایایی همراه است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بررسی دقیق الیاف و بافت فرش به منظور یافتن هرگونه مشکل
  • استفاده از تخصص کارشناسان قالیشویی برای پیدا کردن شوینده سازگار با الیاف فرش
  • اطمینان از عدم پس دادن رنگ فرش در زمان تمیزکاری
  • نظارت دائمی بر روند شستشوی فرش
  • خشک کردن کامل فرش با استفاده از دستگاه‌های روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *