روش و مراحل شستشوی فرش کودک

روش شستشوی فرش کودک

فرش‌ها به‌عنوان محبوب‌ترین زیرانداز در سراسر دنیا شناخته می‌شوند و امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی انواع مختلفی از آنها از نظر جنس، نحوه بافت، طرح و نقش، رنگ، ابعاد و … در دسترس هستند. در هر کدام از بخش‌های منزل می‌توان از فرش‌های مختلفی استفاده کرد. فرشی که در اتاق کودکان استفاده می‌شود نیز علاوه بر زیبایی باید در روحیه آنها تأثیر داشته باشد به همین دلیل باید از فرش‌های ویژه‌ای برای اتاق کودکان استفاده نمود. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین مشخصات فرش کودک و ویژگی‌های آن و همچنین نحوه شستشوی فرش کودک پرداخته خواهد شد.

مشخصات فرش کودک

به صورت کلی می‌توان از انواع فرش‌های ماشینی و دستبافت برای کودکان استفاده کرد اما از آنجایی که فرش‌های ماشینی تنوع طرح و رنگ بیشتری دارند بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. فرش کودک معمولاً دارای رنگ‌های شادی هستند چرا که می‌تواند در روحیه آنها تأثیر ویژه‌ای داشته باشد. البته باید توجه داشت در نهایت انتخاب فرش کودک یک امر سلیقه‌ای است اما آنچه که اهمیت دارد این است که باید دارای الیافی ضد حساسیت و ضد آلرژی باشد.

فرش اتاق کودک و نوزاد باید چه ویژگی‌های داشته باشد

همانطور که گفته شد اتاق کودک برخلاف سایر بخش‌های خانه شرایط ویژه‌ای دارد و حتماً باید در انتخاب فرش کودکان دقت و توجه زیادی داشت. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های فرش کودک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرش اتاق کودک باید فاقد پرزدهی باشد تا سلامت کودک به خطر نیفتد. بهترین نوع الیاف فرش که فاقد پرزدهی است فرش‌های اکریلیکی است که از کیفیت بالایی برخوردارند.
  • فرش کودک باید کاملاً ضد حساسیت باشد و مشکلات پوستی و تنفسی برای کودکان ایجاد نکند.
  • این فرش‌ها باید از نرمی و لطافت بالایی برخوردار باشند تا پوست کودکان را اذیت نکند. معمولاً برای اتاق کودکان از فرش‌های شگی که از نخ خاب بلند و نرمی برخوردار است استفاده می‌شوند. هرچند که تمیز کردن و شستشوی فرش کودک از جنس شگی می‌تواند چالش‌هایی داشته باشد.
  • فرش باید متناسب با روحیه کودک انتخاب شود و از رنگ‌های مورد علاقه او استفاده شود تا باعث ایجاد شادی و هیجان در او شود.
  • فرش باید متناسب با جنسیت کودک باشد و برای دختران و پسران از رنگ‌های ویژه‌ای استفاده شود. به‌عنوان‌مثال رنگ‌های صورتی، قرمز و نارنجی برای کودکان دختر و رنگ‌های آبی، خاکستری و فیلی می‌تواند برای کودکان پسر جذاب باشد
  • فرش کودک باید دارای ویژگی ضد لک بوده و به راحتی قابل شستشو باشد

مراحل شستشوی فرش کودک و نوزادان

به صورت کلی می‌توان گفت مراحل شستشوی فرش نوزاد همانند سایر فرش‌ها است با این تفاوت که باید در انتخاب محلول‌های شوینده دقت بیشتری داشت. برای شستن این فرش‌ها لازم است که ابتدا مرحله گردوغبار گیری به صورت کامل انجام شود و سپس اقدام به شستشو کرد چرا که اگر گردوغبار و آلودگی‌ها به بافت فرش نفوذ کرده باشند تمیز کردن آنها سخت‌تر خواهد شد. با توجه به آنکه نخ خاب فرش کودک معمولاً بلند است امکان نفوذ آلودگی به داخل بافت آن بیشتر است و باید در شستشوی آن دقت بالایی داشت. به صورت کلی مراحل شستن فرش کودک شامل گردگیری، تثبیت رنگ فرش، لکه‌برداری، قالیشویی، آبکشی و خشک‌کردن است.

چه محلول‌های برای شستشوی فرش کودک استفاده می‌کنیم

امروزه مواد و شوینده‌های متعددی برای شستشوی انواع فرش‌ها در دسترس افراد قرار دارند که هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. از آنجایی که کودکان حساسیت بیشتری دارند لازم است برای شستشوی فرش کودک از موادی با خاصیت اسیدی و بازی مناسب استفاده شود تا هیچ‌گونه آلرژی و حساسیتی در کودک ایجاد نشود و درعین‌حال به‌خوبی آلودگی‌های فرش از بین برود. به صورت کلی مواد شوینده باید با توجه به نوع فرش، جنس الیاف آن، میزان آلودگی و … انتخاب شود.

روش‌های پاک کردن لکه گواش و اسلیم

گواش و اسلیم از محبوب‌ترین وسیله‌های کودکان هستند که می‌توانند چالش‌هایی نیز برای افراد ایجاد کنند چرا که ریخته شدن آنها بر روی فرش‌ها می‌تواند باعث ایجاد لکه شود. برای پاک کردن لکه اسلیم و گواش از روی فرش می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین آنها صابون و استون هستند. البته باید توجه داشت که امروزه پاک‌کننده‌های شیمیایی مختلفی وجود دارند که می‌توانند انواع لکه‌ها را از بین ببرند اما استفاده از این محلول‌ها برای تمیز کردن و شستشوی فرش کودک نیازمند دقت و توجه زیادی است چرا که ممکن است باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شوند.

ما یک مقاله داریم که در مورد روش پاک کردن لکه گواش است که می توانید آن را مطالعه کنید.

چگونه ادرار کودک را از روی فرش پاک کنیم

یکی از رایج‌ترین لکه‌هایی که ممکن است بر روی فرش اتاق کودک ایجاد شود لکه‌های ناشی از ادرار است. برای تمیز کردن لکه ادرار نیز می‌توان از محلول‌های مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • شامپو فرش
  • محلول پراکسید هیدروژن و آمونیاک
  • محلول جوش‌شیرین و سرکه سفید
  • محلول آمونیاک
  • محلول آب‌اکسیژنه
  • اسپری آماده مخصوص لکه فرش
  • محلول مایع ظرف‌شویی و سرکه سفید
  • محلول آب، وایتکس و سرکه سفید

البته باید توجه داشت که قبل از استفاده از هر کدام از این مواد بهتر است که تست رنگ دهی فرش انجام شود و چنانچه فرش دچار تغییر رنگ شد از خدمات شرکت‌های قالیشویی برای شستشوی فرش کودک استفاده نمود.

نکاتی که در زمان شستشوی فرش کودک باید رعایت کرد

برای شستشوی هر نوع فرشی لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت و تمیز کردن فرش کودک نیز باید با حساسیت بیشتری انجام شود. از مهم‌ترین نکاتی که در زمان شستن فرش کودک باید به آنها توجه داشت می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

· حتماً از شوینده‌ها و محلول‌های غیر شیمیایی و فاقد الکل استفاده شود.
· شستشوی این فرش‌ها باید کامل باشد و هیچ لکه شیمیایی و طبیعی روی آن باقی نماند.
· این فرش‌ها باید توسط ابزارهای نرم و استاندارد شسته شوند.
· فرش کودک باید در فاصله‌های زمانی کوتاه شسته شود تا از بیماری‌ها و آلرژی‌های مختلف جلوگیری شود.
· برای شستن این فرش‌ها باید از درجه دمای پایین و استاندارد آب استفاده شود تا بافت ظریف فرش آسیب نبیند

چرا باید فرش کودک همیشه تمیز باشد

کودکان در مقایسه با افراد بزرگ‌سال از نظر جسمی بسیار ضعیف‌تر هستند و هرگونه میکروب و آلودگی می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و بیماری در آنها شود به همین دلیل لازم است که همواره در محیط‌های بهداشتی و تمیز قرار داشته باشند. به دلیل آنکه فرش‌ها همواره تحت ترافیک و رفت‌وآمد هستند پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی دارند و این باعث می‌شود که کودکان در معرض بیماری قرار داشته باشند و لازم است که فرش کودک همواره تمیز باشد.

شستشوی فرش کودک ضرر دارد؟

به صورت کلی باید گفت که شستشوی فرش‌ها نه‌تنها هیچ ضرری ندارد بلکه فواید زیادی داشته و به افزایش سلامت کودکان کمک خواهد کرد. البته باید توجه داشت که در انتخاب شوینده‌ها و روش‌های شستشوی فرش کودکان باید دقت و حساسیت بالایی داشت تا الیاف و بافت آن دچار آسیب نشده و در نهایت باعث آسیب رساندن به کودکان نگردد.

جمع‌بندی نهایی

فرش اتاق کودک می‌تواند از انواع فرش‌های ماشینی و دستبافت باشد اما حتماً باید از الیاف نازک و ظریفی در آن استفاده شده باشد، پرزدهی نداشته باشد، دارای قابلیت ضد لک و ضد حساسیت باشد و در نهایت متناسب با جنسیت کودک انتخاب شود. برای شستشوی فرش کودکان نیز می‌توان از روش‌های مختلف و مواد شوینده متنوعی استفاده کرد اما بهترین و مطمئن‌ترین روش استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *