آموزش رفوی فرش سوخته در منزل و لوازم لازم برای این کار

رفوی فرش سوخته

فرش‌ها به دلیل موقعیت قرارگیریشان عموما در معرض انواع آلودگی‌ها و آسیب‌ها قرار می‌گیرند. سوختگی فرش از جمله آسیب‌هایی است که زیبایی و جذابیت فرش‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرار دادن کتری یا قابلمه داغ، ریختن زغال، سیگار، قرار دادن اتوی داغ، ریخته شدن شمع و… از جمله دلایلی هستند که باعث ایجاد سوختگی در فرش می‌شود. از آنجایی که جایگزین کردن فرش‌های آسیب دیده با فرش نو می‌تواند هزینه‌بر باشد و برای همه افراد مقدور نیست، می‌توان با رفوی فرش سوخته ،‌ محل آسیب دیده را ترمیم کرد. در ادامه روش‌های مختلف رفوگری فرش را به طور کامل بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

پیش از اینکه مقاله را آغاز کنیم، لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر به هر دلیلی تمایل ندارید کار ترمیم فرش را خودتان در خانه انجام دهید و می‌خواهید این کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا احتمال آسیب جدی‌تر به فرش را به حداقل برسانید، قالیشویی بانو یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. برای دریافت شماره قالیشویی بانو به سایت ما مراجعه کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

رفو فرش چیست ؟

رفوگری به عملی گفته می‌شود که به ترمیم بافت‌ها و بخش‌های آسیب دیده، فرسوده، سوخته، پاره شده، بید زده و… می‌پردازد. لازم به ذکر است که رفوی فرش سوخته کار بسیار حساسی است که در صورت عدم انجام درست روش‌ها ممکن است آسیب بیشتری نیز به فرش وارد شود. این کار علاوه بر وسایل و ابزار تخصصی به تجربه، مهارت و دانش بالایی نیز نیاز دارد.

به طور کلی رفوگری فرش می‌تواند از توسعه آسیب و خسارت‌های وارد شده به فرش جلوگیری کرده و زیبایی از دست رفته آن را دوباره برگرداند. به یاد داشته باشید که اگر میزان آسیب و خسارت‌ها بیشتر از حد ممکن بود صحبت به مرمت فرش به میان می‌آید که پیشنهاد می‌دهیم این کار را به افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه واگذار کنید.

پیشنهاد مطالعه: یکی از دغدغه‌های اساسی ما این است که چگونه آسیب وارد شده به ریشه فرش را ترمیم کنیم؟ برای اینکه به طور کامل با تمامی روش‌های انجام این کار آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم از محتوای مقاله آموزش ترمیم ریشه فرش استفاده کنید.

رفوگری فرش

رفوی فرش سوخته کم عمق

به صورت کلی برای رفوی فرش سوخته نیاز است که به میزان عمق سوختگی توجه شود؛ چرا که برای هر میزان سوختگی از مواد، ابزار و روش‌های منحصربه‌فردی استفاده می‌شود. چنانچه عمق سوختگی کم بوده و به بافت و الیاف داخلی فرش نفوذ نکرده باشد، می‌توان به شکلی ساده عملیات رفوگری را انجام داد. در برخی موارد تنها با استفاده از شامپو فرش و یا قرار دادن یخ بر روی آن، می‌توان پرزهای فرش را به حالت عادی برگرداند.

با تمام این توضحات ما  استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی با بهترین راهکار برای برطرف کردن سوختگی فرش می‌دانیم. اما اگر میزان سوختگی کم عمق بود و می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. با استفاده از یک قیچی باریک و تیز با دقت کامل الیاف‌های سوخته را از سطح فرش جدا کنید؛ به گونه‌ای که به بافت و الیاف سالم فرش آسیبی وارد نشود.
  2. در مرحله بعدی با استفاده از یک شوینده ملایم مانند محلول مایع ظرف‌شویی و آب استفاده کرده و محل سوختگی را با آن شستشو دهید. سپس به فرش اجازه دهید تا کاملاً خشک شده و رطوبت آن از میان برود.
  3. بعد از آنکه فرش کاملاً خشک شد مشخص می‌شود که آیا نبود پرزها به چشم می‌آید و یا اینکه آثار سوختگی به طور کامل از بین رفته است.

«برای آنکه پرزهای فرش کاملاً هم‌سطح شود، می‌توانید از جاروبرقی استفاده کرده و با جارو کردن فرش، تمامی پرزهای آن را هم‌سطح کنید.»

پیشنهاد مطالعه: شامپو فرش به دلیل تاثیر بالایی دارد در زمان استفاده باید موارد متعددی را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. ما در وبلاگ بانو در مقاله روش استفاده از شامپو فرش با هم بررسی کرده‌ایم که در زمان استفاده از آن باید چه مواردی را در نظر گرفت.

رفوگری فرش در منزل (سوختگی عمیق)

تعمیر و رفو فرش سوخته در خانه اگر با سوختگی عمیقی روبه‌رو باشیم،  با روش‌ها بالا متفاوت بوده و از حساسیت بیشتری برخوردار است. برای رفو فرش در منزل (فرش دستباف یا ماشینی) حتماً باید از ابزار و لوازم تخصصی استفاده کنید که مهم‌ترین آن‌ها فرش کهنه، قیچی تیز و کوچک، چاقو تیز، چسب فرش دو رو یا چسب مایع و… هستند. برای رفوی فرش سوخته عمیق مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در مرحله اول باید یک تکه از یک فرش کهنه و غیر قابل استفاده که از نظر طرح و رنگ با فرش سوخته شده شبیه است آماده کنید؛ این تکه فرش برای جایگزینی با قسمت‌های آسیب‌دیده فرش فعلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. فرش قدیمی و کهنه را به شکل مثلث یا مربعی برش دهید. به یاد داشته باشید که مساحت قسمت برش خورده باید از مساحت قسمت سوخته شده فرش اصلی بیشتر باشد. برای این کار باید از یک چاقوی مناسب و تیز استفاده کرده و برش را از قسمت پشت فرش انجام دهید.
  3. در مرحله بعدی تعمیر و ترمیم فرش باید قسمت‌هایی از فرش که دچار سوختگی شده است را نیز برش داد. این مرحله یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملیات است که نیازمند بالایی است؛ چرا که کوچک و بزرگ بودن بخش برش خورده، می‌تواند در ترمیم نهایی فرش تأثیر داشته باشد.
  4. در مرحله بعدی رفوگری فرش سوخته باید تکه فرش برش داده شده را در داخل حفره قرار داد. برای این کار باید از چسب استفاده کرده و تمام اطراف حفره را آغشته به چسب کنید. سپس وصله را داخل آن قرار داده و لبه‌های آن را محکم فشار دهید و منتظر بمانید که فرش چند ساعت خشک شود دو تکه کاملا به هم متصل شوند.
  5. در این روش می‌توان برای محدوده‌های کوچک‌تر سوختگی، از الیاف خود فرش که کمتر مورد توجه است استفاده کرد. در این حالت باید محدوده فوقانی سوختگی را به چسب آغشته کرده و الیاف بریده شده را روی آن قرار داد. سپس به آن اجازه دهید که کاملاً خشک شود
  6. در نهایت نیز با دقت الیاف را مرتب کنید تا همه آن‌ها در یک سطح قرار بگیرند.

ترمیم فرش

انواع سوختگی‌های فرش که به رفو نیاز دارند

دلایل متفاوتی وجود دارد که سبب سوختن فرش می‌شود و برای هرکدام از آن‌ها نیز روش‌های متفاوتی وجود دارد. در اولین قدم پیش از شروع رفوی فرش سوخته نیاز است که علت سوختگی را تعیین کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع این است که رفو فرش به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و برای دریافت بهترین نتیجه نیاز است که در ابتدا بدانید چگونه به فرش آسیب زده شده است. برخی از معمول‌ترین روش‌های سوختگی عبارت است از:

۱. رفوگری فرش سوخته با سیگار

برای ترمیم سوختگی فرش ناشی از افتادن سیگار بر روی فرش باید قسمت آسیب دیده فرش را سمباده کشیده و سپس با استفاده از جاروبرقی پرزهای آن را به حالت عادی برگردانید. در مرحله بعد به کمک یکی قیچی باریک و تیز مانند قیچی ابرو، بخش‌های جداشدنی فرش را بریده و جدا کنید.

اگر همچنان اثرات سوختگی باقی مانده بود، با استفاده از محلول آب اکسیژنه، آب معمولی و یک تکه پارچه بخش سوخته شده را مالش دهید تا رنگ آن قسمت به طور کامل از بین برود. در نهایت نیز قسمت آسیب‌دیده را شسته و خشک کنید تا دیگر هیچ اثری از آثار سوختگی روی فرش باقی نماند.

پیشنهاد مطالعه: بسیار پیش می‌آید که شما فرش خود را از قالیشویی تحویل می‌گیرد و مشاهده می‌کنید که فرشتان پاره شده است! می‌دانید دلیل این اتفاق چیست؟ مقاله دلایل پاره شدن فرش در زمان شستشو را مطاله کنید تا درک کنید چرا فرش‌های پاره تحویل می‌گیرد.

۲. رفو فرش سوخته با ذغال

ریخته شدن زغال نیز از جمله دلایلی است که باعث سوختگی فرش می‌شود. برای رفو فرش ماشینی سوخته شده با ذغال باید ابتدا پرزهای سوخته را کوتاه کرده و محل آن را با شامپوفرش شسته و اجازه دهید که کاملاً خشک شود. بعد از خشک شدن محل سوختگی، آن را جارو بکشید و اگر همچنان اثرات سوختگی باقی مانده بود از محلول‌های رنگ‌بر استفاده کنید. بعد از استفاده از این محلول نیز مجددا محل سوختگی را شسته و خشک کنید.

«به یاد داشته باشید که هرگز نباید برای شستن فرش از صابون استفاده کرده و یا اینکه فرش را بیش از حد خیس کنید.»

۳. رفوی فرش سوخته در خانه با اتو

اتو را روی فرش قرار داده و باعث سوختگی فرش شده‌اید؟ اگر این سوختگی ضعیف و سطحی بود، کافیست یک پیاز را به دو قسمت تقسیم کرده و آن را روی قسمت سوخته فرش قرار داده و در نهایت پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، فرش را شسته و خشک کنید. اگر میزان سوختگی فرش زیاد بود پیشنهاد می‌کنیم از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مراجعه به قالیشویی برای تعمیر فرش

همان‌طور که همه ما می‌دانیم فرش‌ها از مهم‌ترین و ارزنده‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی منازل هستند و آسیب دیدن آن‌ها می‌تواند هزینه‌های زیادی در بر داشته باشد. رفوی فرش سوخته کاری کاملاً تخصصی و حرفه‌ای است و به همین دلیل انجام آن توسط افراد عادی می‌تواند ریسک بزرگی محسوب شده و خسارت بیشتری به فرش وارد شود. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که فرش شما دستباف و ارزشمند باشد. 

اگر شما هم مهارت کافی برای رفو فرش سوخته در خانه را ندارید و یا به ابزارهای مورد نیاز برای این کار دسترسی ندارید،‌ بهترین کار مراجعه به یک قالیشویی معتبر برای برخورداری از بهترین خدمات است تا احتمال آسب به فرش‌هایتان را به صفر برسانید. این شرکت‌ها عموما برای انجام عملیاتی مانند رفو، ترمیم، تعمیر، شیرازه دوزی، ریشه بافی و… از نیروهای متخصص و تجهیزات مدرن برخوردارند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن آسیب‌های وارد شده به فرش را برطرف کنند.

قالیشویی

ابزار و مواد لازم برای رفوی فرش سوخته

همان‌طور که گفته شد برای رفوگری فرش سوخته در کنار تجربه، مهارت و دانش نیاز است که به ابزار و تجهیزات ویژه‌ای نیز دسترسی داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن سوختگی ایجاد شده روی فرش را برطرف کنید. بسته به میزان سوختگی و عمق آن می‌توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. از جمله رایج‌ترین وسایل رفوگری فرش ماشینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیچی
  • چاقو
  • سوزن
  • نخ
  • انگشتانه
  • شیرازه
  • ریشه
  • خامه فرش بافی
  • روکش
  • وصله و آستر
  • قلاب
  • و

«لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید به هیچ وقت مشخص نباشد که ترمیم فرش صورت گرفته است، باید مهارت لازم برای استفاده از این ابزارها بر روی فرش را داشته باشید.»

سخن پایانی

سوختگی فرش یکی از شایع‌ترین آسیب‌هایی است که برای فرش اتفاق می‌افتاد. این اتفاق عموما اجتناب‌ناپذیر بوده و به دلایل متعددی ممکن است پیش آید. از جمله رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • افتادن زغال
  • افتادن سیگار
  • قرار گرفتن اتو
  • قرار گرفتن قابلمه و ظرف داغ روی فرش
  • و…

برای رفع این مشکل راه‌های زیادی وجود دارد که برخی از مرسوم‌ترین و آسان‌ترین آن‌ها را توضیح دادیم. اما به یاد داسته باشید که روش‌های گفته شده برای رفوی فرش سوخته در خانه تنها برای آسیب‌ها و سوختگی‌های کوچک جوابگوست و اگر آسیب جدی به فرش وارد شده باید آن را به نیروهای متخصص بسپارید و از خدمات قالیشویی آنلاین استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *