پاک کردن لکه آبمیوه از روی قالی و مبل

پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش و مبل

آبمیوه‌ها از جمله نوشیدنی‌های بسیار مفید، خوشمزه، سالم و محبوب هستند همه افراد می‌توانند با هر سلیقه‌ای از انواع آنها استفاده کنند. ریخته شدن آبمیوه‌ها بر روی فرش، مبل و… می‌تواند چالش‌هایی برای افراد ایجاد کند خصوصاً اگر آبمیوه خشک شود اما خوشبختانه اکثر آبمیوه‌ها قابلیت انحلال در آب را دارند و می‌توان با استفاده از روش‌های خانگی آنها را تمیز کرد. به‌صورت کلی می‌توان گفت پاک کردن لکه آبمیوه از روی قالی و مبل در مقایسه با لکه‌های ناشی از چربی، خون، ادرار، جوهر و … راحت‌تر است. برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از انواع آبمیوه‌ها می‌توان از روش‌ها و راهکارهای متفاوتی استفاده کرده که در ادامه به بررسی کامل‌تر آنها پرداخته می‌شود.

روش‌های پاک کردن انواع لکه آبمیوه

پرتقال، انار، انگور، سیب، آلبالو، هلو و … هرکدام طعم و مزه خاص خود را دارند و از ترکیبات متفاوتی ساخته‌شده‌اند به همین دلیل زمانی که آب هرکدام از آنها بر روی لوازمی همچون مبل، فرش، خوشخواب، موکت و … ریخته شود باید از مواد و روش‌های مختلفی برای تمیز کردن آن بهره برد چرا که تمیز کردن تعدادی از این لکه‌ها سخت‌تر از لکه‌های دیگر است. برای تمیز کردن هرکدام از انواع آبمیوه‌ها می‌توان از روش‌های خانگی، مواد شوینده مختلف و مواد خانگی متفاوتی استفاده کرد و چنانچه به هر دلیلی این روش‌ها پاسخگو نبودند می‌تواند از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده کرد چرا که حتی ارزان‌ترین قالیشویی ها نیز به‌راحتی این لکه‌ها را تمیز خواهند نمود.

پاک کردن لکه آب انار

می‌توان گفته لکه ناشی از آب انار از سخت‌ترین لکه‌هایی است که می‌تواند بر روی فرش و مبل و … ایجاد شود و برای تمیز کردن آن در مقایسه با سایر آبمیوه‌ها باید چالش‌های بیشتری را تحمل کرد. برای پاک کردن لکه آب انار می‌توان از روش‌هایی همچون استفاده از آب و سرکه سفید، استفاده از آب یخ، استفاده از جوش‌شیرین، استفاده از نمک، استفاده از اسپری‌های لکه بر، استفاده از محلول آب و آمونیاک، استفاده از محلول مواد شوینده و هیدروژن پراکسید، استفاده از عصاره لیموترش، استفاده از محلول آب، هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات و … استفاده نمود.

ما یک مقاله در مورد پاک کردن لکه انار نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

پاک کردن آب‌پرتقال

برای تمیز کردن لکه ناشی از ریخته شدن آب‌پرتقال بر روی فرش نیز می‌توان از روش‌های خانگی و مواد مختلفی استفاده کرد. به‌صورت کلی آب‌پرتقال ساده‌تر از سایر لکه‌های آبمیوه تمیز می‌شود و می‌توان با استفاده از آب ساده، مایع ظرف‌شویی، لکه برهای آماده، جوش‌شیرین، نمک و … به‌خوبی آن را تمیز نمود.

پاک کردن آب‌آلبالو

آب‌آلبالو نیز ازجمله خوشمزه‌ترین آبمیوه‌ها می‌باشد و به دلیل رنگ خاصی که دارد ریخته شدن آن بر روی فرش، مبلمان، موکت و … می‌تواند لکه‌های سختی ایجاد کرده و تمیز کردن آن دشوار خواهد بود. می‌توان گفت برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از آب‌آلبالو می‌توان از تمامی موادی که برای تمیز کردن لکه آب انار اشاره شد استفاده کرد.

پاک کردن لکه آبمیوه بر روی مبلمان

ریخته شدن آبمیوه‌ها بر روی مبل می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند چرا که مبل‌ها از انواع پارچه‌های مختلف تولید می‌شوند و ممکن است تمیز کردن هرکدام از آنها سختی خاص خود را داشته باشد. برای پاک کردن لکه‌های آبمیوه از روی مبلمان می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرده که رایج‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • استفاده از شامپو فرش
  • استفاده از مایع ظرف‌شویی
  • استفاده از آب‌اکسیژنه
  • استفاده از محلول سرکه سفید
  • استفاده از جوش‌شیرین

هرکدام از مواد گفته شده می‌توانند به‌خوبی اثرات ناشی از لکه‌های آبمیوه از روی مبلمان را تمیز کنند اما قبل استفاده از هرکدام از آنها بهتر است که اثر آن بر روی نوع پارچه مبل تست شود تا آسیب و خسارتی به آن وارد نگردد. همچنین پاک کردن لکه میوه از روی فرش و مبل کار مشکلی هست باید مراقبت بیشتری در این زمینه داشته باشید چون به راحتی لکه می گیرد و برگرداندن به حالت اولیه کار ساده ای نیست.

محلول‌های پاک‌کننده لکه آبمیوه

اگرچه امروزه مواد شوینده آماده‌ای برای تمیز کردن انواع لکه‌ها در دسترس هستند اما برای تمیز کردن لکه‌هایی همچون لکه‌های ناشی از آبمیوه‌ها می‌توان از محلول‌های خانگی متعددی نیز استفاده کرد. ازجمله رایج‌ترین محلول‌های پاک‌کننده لکه آبمیوه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • محلول مایع ظرف‌شویی و آب
  • محلول مایع لباسشویی و آب
  • محلول شامپو فرش و آب
  • محلول آب و سرکه سفید
  • محلول آب و آمونیاک
  • محلول مواد شوینده و هیدروژن پراکسید
  • محلول آب، هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات

هرکدام از این محلول‌ها می‌توانند قدرت پاک‌کنندگی مناسبی داشته باشند و برای فرش، موکت یا مبلمان کاربرد داشته باشند. البته همان‌طور که گفته شد بهترین روش برای تمیز کردن انواع لکه‌ها از روی فرش، مبل و … استفاده از خدمات ارزان‌ترین قالیشویی ها است.

پاک کردن لکه آبمیوه با مایع ظرف‌شویی

استفاده از مایع ظرف‌شویی به‌عنوان یکی از بهترین و سریع‌ترین راهکارهای پاک کردن انواع لکه‌های آبمیوه شناخته می‌شود. در این روش ابتدا باید مواد اضافی آبمیوه را از روی فرش یا مبل تمیز کرد و سپس چند قطره مایع ظرف‌شویی را روی محل آن ریخته و با استفاده از یک اسفنج مرطوب به آن ضرباتی وارد کرد تا تمیز شوند و درنهایت محل لکه را با استفاده از آب سرد شسته و خشک کرد.

پاک کردن لکه آبمیوه با شامپو فرش

استفاده از شامپو فرش ساده‌ترین روش برای تمیز کردن این لکه‌هاست و معمولاً شامپو فرش‌ها آسیبی به فرش و مبل وارد نمی‌کنند و باعث تغییر رنگ آن نمی‌شوند هرچند که بهتر است قبل از استفاده اثرات آن تست شود. در این روش ابتدا باید شامپو را در آب سرد رقیق کرد و با استفاده از یک دستمال تمیز محل لکه را مالش داد و این کار را تا زمان تمیز شدن کامل محل لکه ادامه داد. بعد از تمیز شدن محل لک می‌توان آن را با آب تمیز کرده و توسط یک سشوار خشک نمود.

پاک کردن لکه آبمیوه با الکل

در این روش باید مقداری الکل را با آب سرد به میزان مساوی مخلوط کرده و سپس با استفاده از یک دستمال یا حوله تمیز محل لکه را با آن مالش داده و تمیز کرد. این کار باید تا زمان تمیز شدن کامل لکه ادامه داشته باشد و درنهایت محل لکه با آب و یک پارچه تمیز پاک شود و اجازه داد تا کاملاً خشک گردد. نباید از الکل خالص برای تمیز کردن لکه‌ها استفاده کرد چرا که ممکن است باعث تغییر رنگ و آسیب در فرش و مبلمان شود.

پاک کردن لکه آبمیوه با سرکه

سرکه ازجمله بهترین مواد برای پاک کردن لکه آبمیوه از روی قالی و مبل به شمار می‌رود و می‌توان گفت تقریباً تمامی لکه‌های ایجاد شده بر روی فرش و مبل با استفاده از سرکه تمیز خواهند شد. در این روش می‌تواند چند قاشق غذاخوری سرکه و مایع ظرف‌شویی را با مقداری آب مخلوط کرده و سپس با استفاده از آن محل لکه را با یک دستمال یا حوله تمیز پاک کرد. استفاده از سرکه خالص باعث ایجاد بوی تند و بدی در فرش و مبل می‌شود به همین دلی حتماً باید از آب برای رقیق کردن آن استفاده نمود.

پاک کردن لکه آبمیوه با آب‌اکسیژنه

آب‌اکسیژنه ازجمله موادی است که می‌تواند برای تمیز کردن لکه‌های کهنه و قدیمی بسیار مؤثر باشد. این ماده از شامپو فرش و مایع ظرف‌شویی قدرت بالاتری داشته و می‌تواند برای تمیز کردن انواع لکه‌ها استفاده شود. در این روش برای پاک کردن لکه آبمیوه از روی قالی و مبل می‌توان یک تکه پنبه را به آن آغشته کرده محل لکه را به‌آرامی مالش داد. این کار باید تا زمانی که لکه کاملاً از بین می‌رود ادامه پیدا کند و سپس با استفاده از یک حوله مرطوب جای لکه باید تمیز شود و درنهایت با استفاده از یک سشوار خشک شود. باید توجه داشت ممکن است آب‌اکسیژنه تأثیر نامطلوبی بر روی بعضی از پارچه‌ها داشته باشد و به همین دلیل باید ابتدا اثرات آن تست شود.

پاک کردن لکه آبمیوه با جوش‌شیرین

جوش‌شیرین نیز ازجمله بهترین پاک‌کننده‌های خانگی انواع لکه‌ها به شمار می‌رود و می‌توان آن را با مواد مختلفی نیز ترکیب کرده و محلول‌های قوی ساخت. در این روش می‌توان جوش‌شیرین را با مقداری آب ترکیب کرد و سپس آن را روی محل لکه اسپری کرد و بعد از چند دقیقه با یک دستمال تمیز محل لکه را تمیز کرد. این کار باید تا زمانی که لکه به‌صورت کامل از بین برود ادامه داشته باشد. بعد از تمیز شدن لکه می‌توان از یک پارچه تمیز و خشک برای خشک‌کردن محل لکه استفاده کرد.

پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش دستباف

همان‌گونه که برای پاک کردن لکه آبمیوه از روی قالی و مبل لازم است ابتدا نوع لکه و نوع پارچه و جنس فرش و مبل مشخص شود برای تمیز کردن لکه‌های آبمیوه از فرش‌های دستباف نیز ابتدا باید به جنس الیاف فرش توجه کرده و با توجه به نوع لکه از یک ماده مناسب استفاده کرد. قبل از استفاده از هرکدام از مواد شوینده و پاک‌کننده لازم است که حتماً اثر آن بر روی فرش دستباف تست شود چرا که ممکن است این مواد باعث تغییر رنگ و آسیب دیدن فرش شود. به‌صورت کلی بهترین روش برای تمیز کردن هر نوع لکه‌ای از روی فرش‌های دستباف استفاده از خدمات ارزان‌ترین قالیشویی ها است.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن آبمیوه‌های مختلف بر روی قالی، مبل، موکت و … می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سختی شود. برای پاک کردن لکه آبمیوه از روی قالی و مبل می‌توان از مواد مختلفی همچون سرکه، جوش‌شیرین، مایع ظرف‌شویی، شامپو فرش، آب‌اکسیژنه و … استفاده کرد اما باید توجه داشت قبل از استفاده از هرکدام از این مواد باید اثر آن بر روی فرش یا مبل تست شود تا آسیبی به آنها وارد نشود. استفاده از خدمات قالیشویی نیز می‌تواند بهترین روش و راهکار تمیز کردن انواع لکه‌ها از قالی و مبل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *