رفع سوختگی موکت + آموزش ترمیم موکت سوخته در خانه

راهنمای خرید فرش دستباف دست دوم

رفع سوختگی موکت قابل انجام است؟ ترمیم موکت سوخته چگونه انجام می‌شود؟ در دنیای امروزی، در کنار فرش، موکت و دیگر انواع زیراندازها نیز مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرند. موکت‌ها نیز درست مانند دیگر انواع زیراندازها در معرض مشکلات مختلفی مانند آلودگی، پارگی، سوختگی و… قرار گرفته و به نظافت و نگهداری ویژه‌ای نیاز پیدا می‌کنند.

سوختگی موکت در اثر سیگار، کبریت، اتو و… از جمله مشکلاتی است که می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. در بعضی از موارد حتی ممکن است که عمق و مساحت سوختگی‌ها به میزانی باشد که قابلیت ترمیم نداشته باشند؛ در نهایت نیز مجوبر به تعوبض آن‌ها شویم. اما در شرایطی که لکه سوختگی موکت کم عمق و کوچک باشد، می‌توان از راهکارهای مختلفی برای ترمیم آن‌ها استفاده کرد. در ادامه این مطلب، بهترین راهکارهای رفع سوختگی موکت را با هم بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

اگر موکت‌هایتان کثیف شده است، اما به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید آن‌ها را در خانه بشویید، استفاده از خدمات یک سایت قالیشویی معتبر بهترین گزینه شماست. در این میان بانو با استفاده از بهترین ابزارها و متدهای روز دنیا و همچنین دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه، در تلاش است که با ارائه خدمات باکیفیت، شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کند.

بهترین روش برای رفع سوختگی موکت

همان‌طور که گفتیم سوختگی موکت‌ها نیز می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود؛ به همین دلیل ترمیم سوختگی هر کدام آن‌ها نیز می‌تواند شرایط خاص خود را داشته باشد. از جمله رایج‌ترین سوختگی‌های موکت می‌توان به مواردی مانند موارد زیر اشاره کرد:

  1. سوختگی با اتو لباس
  2. سوختگی ناشی از افتادن زغال
  3. سوختگی ناشی از افتادن سیگار
  4. سوختگی با اجسام داغ مانند قابلمه
  5. سوختگی ناشی از ریخته شدن شمع
  6. سوختگی ناشی از ریخته شدن مواد اسید
  7. و…

از آنجایی که امروزه قیمت موکت‌ها افزایش چشمگیری داشته، بسیاری از افراد به راحتی توان تعویض موکت سوخته شده را ندارند؛ در نتیجه اقدام به ترمیم موکت سوخته می‌کنند. از جمله روش‌ها و راهکارهای رفع سوختگی موکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:



پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید تمام این کارها را به یک قالیشویی بسپارید و دیگر نگرانی بابت ایجاد خسارت بیشتر نداشته باشید، اما می‌خواهید در ابتدا از قیمت‌های احتمالی آگاهی پیدا کنید، می‌توانید از محتوای صفحه هزینه قالیشویی استفاده کرده و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید تا کارشناسان ما به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.



بهترین روش برای رفع سوختگی موکت

  • قرار گرفتن اتو

در بسیاری از موارد، افراد در اثر بی احتیاطی یا حواس پرتی، اتوی داغ را بر روی موکت قرار می‌دهند و باعث سوختگی آن می‌شوند. چنانچه میزان و عمق سوختگی ناشی از قرار دادن اتو زیاد نباشد، می‌توان از یک پیاز برای برطرف کردن آن استفاده کرد.

در این روش یک پیاز را به دو قسمت تقسیم کرده و آن را روی قسمت سوخته شده موکت قرار دهید؛ در نهایت نیز پیاز را به آرامی روی محل سوختگی مالش دهید.

«البته باید به یاد داشته باشید که این روش برای سوختگی‌های عمیق و بزرگ جواب نمی‌دهد و باید از روش‌های جایگزین استفاده کرد.»



پیشنهاد: از دیگر خدمات بانو که با بالاترین کیفیت، در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، شستشوی مبلمان است.  ما همواره با رعایت ریزترین نکات، درصدد هستیم که رضایت شما را جلب کرده و امانتی‌هایتان را به بهترین شکل به دستان برسانیم.



  • رفع سوختگی با سیگار

خاکستر سیگار یکی از رایج‌ترین موادی است که باعث ایجاد سوختگی در موکت، فرش، مبلمان و… شده و می‌تواند ظاهر و زیبایی آن‌ها را از بین ببرد. برای برطرف کردن سوختگی موکت‌ها در این حالت لازم است که از یک کاغذ سمباده استفاده کرده و به آرامی قسمت‌های سوخته شده را سمباده بکشید؛ به‌گونه‌ای که پرزهای ریز سوخته شده از سطح موکت جدا شوند.

البته در صورت شدید بودن سوختگی‌ها می‌توان از یک قیچی استفاده کرده و ابتدا پرزهای سوخته شده را جدا کرد. بعد از سمباده کشیدن موکت، باید آن را در جهت خواب الیاف به خوبی جارو کرد تا جای سوختگی محو شود.

«این روش نیز می‌تواند برای سوختگی‌های نقطه‌ای مؤثر باشد و در صورت بزرگ و عمیق بودن سوختگی‌ها باید از راهکارهای دیگر استفاده کرد.»



پیشنهاد مطالعه: آیا تا به حال از موکت سیزال استفاده کرده‌اید؟ می‌دانید برای نگهداری از این موکت‌ها باید چه مواردی را رعایت کنید؟ برای آشنایی با تمامی این موارد، به وبلاگ ما مراجعه کرده و مقاله نگهداری موکت سیزال را مطالعه کنید.



رفع سوختگی با سیگار

  • سوختگی با زغال

در حقیقت سوختگی ناشی از ریخته شدن زغال بر روی موکت، همانند سوختگی ناشی از سیگار است؛ با این تفاوت که حجم و مساحت سوختگی بیشتر است. به همین دلیل می‌توان از روش‌های مشابه برای ترمیم آن استفاده کرد.

برای ترمیم موکت سوخته در این حالت نیز ابتدا باید با استفاده از قیچی، پرزهای سوخته شده را جدا کرده و با استفاده از یک سمباده به آرامی محل سوختگی را سمباده کشید. بعد از انجام مراحل گفته شده باید به خوبی سطح سوختگی موکت را جارو بکشید و در نهایت با استفاده از شامپو فرش به شستن کامل آن‌ها اقدام کنید.

در مرحله آخر، بعد از خشک شدن محل سوختگی، باید مجدداً آن را در جهت خواب الیاف موکت جارو کشید تا به حالت اولیه خود برگردد.



پیشنهاد: اگر به دنبال بهترین قالیشویی جنوب تهران هستید تا بتوانید بهترین خدمات را از آن‌ها توقع داشته باشید، می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره ۶۶۳۸۸۸۳۱-۰۲۱ تماس بگیرید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن، نزد شما باشند.



  • رفع سوختگی موکت با قابلمه

برای ترمیم موکت سوخته که در اثر قرار گرفتن قابلمه داغ بر روی آن ایجاد شده نیز می‌توان همانند سوختگی ناشی از اتو رفتار کرد. البته قابلمه عموما سوختگی کمتری بر روی موکت ایجاد می‌کند و بیشتر باعث تغییر رنگ و زرد شدن آن می‌شود.

چنانچه سوختگی زیاد نبود می‌توان از چند تکه یخ استفاده کرده و بر روی محل سوختگی بکشید و سپس با یک شانه یا برس موکت را شانه کنید تا به حالت اول در بیاید.

سوختگی با قابلمه

  • حذف لکه سوختگی موکت با شمع

سوختگی با شمع نیز از جمله رایج‌ترین سوختگی‌هایی است که در موکت‌ها ایجاد می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل، نیاز است که بعد از خنک شدن کامل شمع، با استفاده از یک قاشق آن را به خوبی جمع کتید.

سپس باید یک پارچه سفید و تمیز را روی محل سوختگی قرار داده و آن را با حرارت کم تحت فشار قرار دهید. این کار باعث می‌شود که باقی مانده‌های شمع به پارچه چسبیده و از موکت جدا شوند.

در پایان نیز می‌توانید با استفاده از شامپو فرش، محل سوختگی را شستشو داده و با شانه کردن، آن را به حالت اولیه درآورید.



پیشنهاد مطالعه: در بازار امروزی، موکت‌هایی وجود دارند که به سطح زمین چسبیده و نیاز است که آن‌ها را نصب کرد. اگر می‌خواهید با روش نصب موکت آشنا شوید، به وبلاگ ما سر بزنید.



برطرف کردن سوختگی‌های عمیق

همان‌طور که گفتیم سوختگی‌های کم عمق و سطحی با روش‌های مختلفی قابل رفع هستند؛ اما زمانی که سوختگی موکت عمیق و گسترده باشد، دیگر نمی‌توان از روش‌هایی مانند قیچی کردن، سمباده کشیدن، شستشو و… استفاده کرد. در نتیجه برای برطرف کردن این سوختگی‌ها، نیاز به ترمیم موکت خواهد بود. به همین دلیل در زمان خرید و برش موکت‌ها بهتر است که تکه‌های اضافی موکت را دور نیاندازید تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

«در مواردی که سوختگی موکت به‌گونه‌ای باشد که قابلیت ترمیم نداشته باشد، می‌توان قسمت‌های سوخته شده را برش داده و با تکه‌های سالم جایگزین کرد.»

در این روش باید با استفاده از ابزارهایی مانند خط‌کش و کاتر به دقت محل سوختگی را برش داده و یک تکه موکت دیگر را دقیقاً به همان اندازه برش داده و در محل سوختگی قرار داد. سپس از قسمت پشت موکت، محل اتصال لبه‌های آن را با استفاده از چسب‌هایی مانند چسب سیمان به هم چسباند.

بعد از آنکه لبه‌های موکت به خوبی به هم چسبیده و خشک شد، باید با استفاده از یک شانه پرز موکت را در محل اتصال شانه کرده به‌گونه‌ای که خطوط بین آن‌ها مشخص نباشد.

همچنین در زمان‌هایی که محل سوختگی به صورت نقطه‌ای بوده و نیازی به برش کامل آن نیست، می‌توان با قیچی کردن پرزهای سوخته، و استفاده از چسب سیمان، مقداری از پرز قسمت‌های دیگر موکت را در محل سوختگی چسباند و آن را به حالت اول برگرداند.

رفع عمیق سوختگی موکت

رفع لکه‌های زرد سوختگی

گاهی ممکن است که سوختگی موکت‌ها ناچیز باشد و فقط لکه‌های زردی بر روی آن ایجاد شود. در این حالت‌ها نیز می‌توان از راهکارهای خانگی استفاده کرد اما اگر زردی موکت همچنان باقی ماند، می‌توانید از ترکیب آب اکسیژنه و آب استفاده کنید (ترکیب با نسبت یک به ده). د رنهایت نیز با استفاده از یک پارچه تمیز، آن را به طور کامل از بین ببرید.

رفع سوختگی موکت پشمی

موکت‌های پشمی از جمله محبوب‌ترین و رایج‌ترین موکت‌ها هستند و در محیط‌های مسکونی کاربردهای زیادی دارند. چنانچه این موکت‌ها نیز به دلایلی مانند قرار گرفتن اتو، ریخته شدن سیگار، شمع، زغال و… دچار سوختگی شدند، می‌توان از روش‌ها و راهکارهای عنوان شده برای برطرف کردن آن‌ها استفاده کرد. اما لازم است که نکات مختلفی را در نظر داشت که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • در صورتی که نیاز به استفاده از آب بود حتماً باید از آب ولرم استفاده کرد.
  • از آمونیاک و یا لکه برهای قلیایی، نباید برای موکت‌های پشمی استفاده کرد؛ زیرا باعث آسیب بیشتر آن‌ها می‌شوند.
  • بعد از آنکه محل سوختگی برطرف شد، باید حتماً محل خیس شده را با استفاده از سشوار یا فن با حرارت کم خشک کرد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رفع سوختگی موکت باید به آن توجه داشته باشید استفاده از ابزارها و مواد مناسب است. همچنین کسانی که مهارت و تخصص کافی برای انجام این کار ندارند، حتماً باید از خدمات شرکت‌های مختلف مانند شرکت‌های قالی‌شویی استفاده کنند؛ زیرا ممکن است آسیب بیشتری به موکت‌ها وارد کنند و در نهایت باعث خسارت و هزینه‌های بیشتری شوند.



پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید با انواع الیاف موکت آشنا شده و بدانید که کدام یک می‌توانند به شکل بهتری به نیازهای شما پاسخ دهند، می‌توانید از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: انواع الیاف موکت .



جمع‌بندی نهایی

موکت‌ها از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون و زیراندازها هستند که در محیط‌های مختلفی استفاده می‌شوند. سوختگی موکت در اثر عواملی مانند ریخته شدن زغال، شمع خاکستر سیگار، قرار گرفتن اتو اجسام داغ و… از مهم‌ترین مشکلاتی است که ممکن است پیش بیاید.

برای ترمیم موکت سوخته می‌توان از روش‌های مختلف خانگی استفاده کرد که در قسمت‌های بالایی شما را با بهترین و موثرترین آن‌ها آشنا کردیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *