منظور از تراکم فرش چیست ؟ آشنایی با بهترین تراکم فرش

تراکم فرش

فرش یکی از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون و دیزاین داخلی منازل خصوصاً در میان ایرانیان به شمار رفته و جایگاه ویژه‌ای نیز در فرهنگمان دارد. فرش‌ها بر اساس فاکتورها و پارامترهای متعددی تقسیم‌بندی شده و به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان نحوه بافت فرش دانست که براساس آن، به دو دسته فرش دستباف و ماشینی تقسیم می‌شوند. تراکم فرش نیز از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند در تقسیم‌بندی فرش‌ها مورد توجه قرار بگیرند. امروزه فرش‌ها در تراکم‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی داشته باشند. در ادامه این مطلب از قالیشویی بانو بررسی می‌کنیم که بهترین تراکم فرش کدام بوده و دارای چه ویژگی‌هایی است.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید فرش‌هایتان را در خانه بشورید و به دنبال یک قالی شویی معتبر هستید، می‌توانید به خدمات قالیشویی بانو اعتماد کنید. همچنین در صورت نیاز به دریافت مشاوره قالیشویی می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

تراکم فرش چیست ؟

تراکم در فرش ماشینی را می‌توان این‌گونه تعریف کرد که:

«تراکم فرش ماشینی و دستباف به تعداد گره‌هایی گفته می‌شود که در عرض یک متر از فرش وجود دارد. زمانی که گفته می‌شود یک فرش دارای تعداد تراکم N است، منظور این است که در هر متر از عرض آن، N عدد گره بافته شده است.»

اگرچه فاکتورهای مختلفی برای دسته‌بندی و تقسیم‌بندی فرش‌ها وجود دارند، اما تراکم فرش را می‌توان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این فاکتورها دانست.

تفاوت شانه و تراکم فرش

از جمله مفاهیمی که عموما از سمت کاربران، باهم اشتباه گرفته می‌شوند، تراکم و شانه فرش است. در حقیقت، منظور از تراکم همان شانه است اما همانطور که گفتیم، تراکم، تعداد گره‌های فرش در طول یک متر از طول فرش را نشان می‌دهد. به عنوان مثال زمانی که گفته می‌شود یک فرش دارای تراکم ۲۵۵۰ است به این معنی است که در یک متر از طول فرش، ۲۵۵۰ عدد گره وجود دارد.

نکته‌ای که باید در نظ بگیرید این است که همیشه تعداد تراکم از شانه‌های فرش بیشتر است؛ زیرا تراکم به ضخامت و سفتی فرش و همچنین استحکام آن مربوط می‌شود، در حالی که شانه تعیین کننده ظرافت فرش است. به همین دلیل است که هرچه تعداد شانه فرش بیشتر باشد، از زیبایی و جذابیت بالاتری برخوردار است و هرچه تراکم بالاتر باشد، استحکام فرش افزایش می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید دقیق‌تر با مفهوم شانه فرش و تفاوت آن با تراکم آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه مقاله بررسی شانه فرش را از دست ندهید.

تراکم فرش چیست

مزایای بهترین تراکم فرش

برای انتخاب بهترین و بالاترین تراکم فرش ماشینی لازم است که نکات و فاکتورهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهید؛ چراکه هر کدام از فرش‌ها با تراکم‌های مختلف، از نظر ویژگی‌ها و فاکتورهای مختلف با هم متفاوت دارند. در حقیقت انتخاب بهترین میزان تراکم در فرش، در کنار تمامی ویژگی‌ها می‌تواند یک امر سلیقه‌ای نیز باشد.

از جمله فاکتورهایی که در انتخاب بهترین میزان تراکم در فرش مؤثر هستند، را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نرمی و لطافت فرش

بالا یا پایین بودن اعداد تراکم فرش، موجب نرمی و لطافت متفاوت‌تر فرش می‌شود. در حقیقت هرچقدر تعداد تراکم در فرش بیشتر باشد، فرش سفت‌تر بوده و از نرمی کمتری برخوردار است. در اصل میزان نرمی و لطیفی یک فرش، تحت تأثیر ارتفاع خاب فرش است و هرچه تعداد تراکم در فرش کمتر باشد، ارتفاع خاب بیشتری شده و با افزایش تعداد تراکم‌های فرش، ارتفاع خاب آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

  • زیبایی و جذابیت فرش

طبیعتاً هر چه تعداد تراکم‌های فرش بیشتر باشد، جزئیات طرح و نقش آن واضح‌تر دیده شده و در نتیجه از زیبایی و جذابیت بیشتری برخوردار می‌شود. فرش‌هایی که تراکم بالاتری داشته باشند، تمام جزئیات آن‌ها قابل نمایش است و به همین دلیل، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

پیشنهاد: یکی از مشکلات همیشگی کاربران این است که پس از مدت‌ها جستجو، قالیشویی معتبر خود را پیدا می‌کنند اما به دلیل دور بودن از شعبه آن، امکان سرویس‌دهی به آن‌ها وجود ندارد. قالیشویی بانو برای حل این مشکل، تلاش کرده است تا در با راه‌اندازی شعب مختلف در موقعیت‌های متفاوت جغرافیایی، به مشتریان خود سرویس ارائه دهد. اگر به دنبال قالیشویی شمال تهران هستید، بانو می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

  • تمیز کردن راحت‌تر وابسته به تراکم فرش

میزان تراکم فرش ، نقش ویژه‌ای در نحوه نگهداری و تمیز کردن آن نیز دارد. فرش‌هایی که تراکم کمتری داشته باشند، با استفاده از ابزارهایی مانند جاروبرقی، آلودگی و گرد و غبار نفوذ کرده به داخل بافتشان را تمیز می‌کنند.

«البته نفوذ و ورود آلودگی‌ها به داخل بافت و الیاف این فرش‌ها نیز ساده‌تر از فرش‌های با تراکم بالاتر است.»

بالاترین تراکم فرش ماشینی

  • وزن و حمل و نقل

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های افراد در زمان خرید فرش‌های ماشینی وزن و نحوه حمل و نقل آنها است چرا که فرش‌ها بعد از مدتی نیاز به شستشوی و جابجایی پیدا می‌کنند و در صورت نداشتن وزن مناسب می‌توانند مشکلاتی برای افراد ایجاد کنند. تعداد شانه و تراکم فرش‌ها ارتباط مستقیمی با وزن آنها دارند چرا که هر چه تعداد شانه و تراکم فرش‌ها بیشتر باشد از وزن بیشتری نیز برخوردارند.

  • دوام و ماندگاری

میزان طول عمر، دوام و ماندگاری فرش‌ها نیز می‌تواند به صورت مستقیم تحت تأثیر تعداد شانه و تراکم آنها قرار داشته باشد. در حقیقت هرچه تعداد شانه‌های فرش بیشتر باشد، فرش از ظرافت بیشتری برخوردار بوده و دوام و استحکام بیشتری نیز دارد. فرش‌هایی که دارای تعداد شانه‌های بیشتر هستند شباهت زیادی به فرش‌های دستباف دارند و می‌توانند مدت زمان بیشتری عمر کنند.

پیشنهاد مطالعه: تا چه اندازه با فرش‌های دستباف، آشنایی دارید؟ انواع آن را می‌شناسید؟ در مقاله معرفی انواع فرش دستباف ، این فرش‌ها را جنبه‌های متفاوتی مورد برررسی قرار داده‌ایم. فرصت مطالعه آن را از دست ندهید.

  • نظافت و شستشوی فرش

یکی دیگر از فاکتورها و نکات مهمی که می‌تواند در انتخاب بهترین شانه فرش تأثیر داشته باشد نظافت و شستشوی فرش است. فرش‌ها بعد از مدتی نیاز به شستشو پیدا خواهند کرد و به همین دلیل فرش‌هایی که دارای تعداد شانه‌های بیشتر باشند به دلیل تراکم بیشتر و وزن بالاتر می‌توانند چالش‌های بیشتری برای افراد ایجاد کنند چرا که این فرش‌ها با خیس شدن می‌توانند چند برابر سنگین‌تر شوند. همچنین زمانی که آلودگی‌های مختلف به داخل بافت و الیاف این فرش‌ها نفوذ می‌کنند تمیز کردن آنها کار سخت‌تری خواهد بود و به مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد.

  • قیمت فرش

از نکات مهم دیگری که می‌توانند در تعیین بهترین میزان تراکم، نقش ویژه‌ای داشته باشند، قیمت فرش است. در حقیقت هر چه تراکم بیشتر باشد، فرش قیمت بیشتری نیز خواهد داشت؛ زیرا به دلیل تراکم بالای گره‌ها، مواد و الیاف بیشتری برای تولید آن‌ها مصرف شده است.

پیشنهاد: یکی از دیگر خدماتی که توسط قالیشویی بانو به مشتریان ارائه می‌شود، شستشوی مبلمان است. اگر شما هم به دنبال این خدمات از یک مکان معتبر هستید، می‌توانید به ما اعتماد کنید.

راهنمای انتخاب بهترین تراکم فرش

در کنار تمامی فاکتورهایی که ارتباط مستقیم با میزان تراکم فرش دارند، لازم است که در زمان خرید فرش، به نکات و موارد دیگری نیز توجه شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

۱. محل استفاده از فرش

فرش‌هایی که بالاتری دارند، نمی‌توانند انتخاب مناسبی برای اتاق افراد سالخورده و کودکان باشند؛ چرا که همان‌طور که گفته شد این فرش‌ها بسیار سفت و نازک بوده و مناسب نشستن و خوابیدن نخواهند بود.

محل استفاده

۲. ابعاد و اندازه فرش

فرش‌هایی که تراکم بالاتری دارند، وزن بیشتری نیز دارند و به همین دلیل بهتر است که آن‌ها را در ابعاد و اندازه‌های بزرگ خریداری نکنید؛ چرا که جابجایی و حمل و نقل آن‌ها می‌تواند در زمان حمل‌نقل برایتان مشکل ساز شوند.

۳. جنس نخ و الیاف فرش

امروزه از مواد مختلفی همچون نخ، ابریشم، اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن، بی سی اف، ویسکوز و … در تولید انواع فرش‌ها استفاده می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. برای انتخاب بهترین شانه فرش لازم است که حتماً به جنس و نوع الیاف به کار رفته در تولید فرش توجه شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به یک راهنما نیاز دارید تا بتوانید با توجه به بودجه‌تان، بهترین فرش ممکن را بخرید، می‌توانید از مطالب لینک مقابل استفاده کنید: راهنمای خرید فرش ماشینی .

جمع‌بندی نهایی

امروزه فرش‌های ماشینی در تراکم‌های مختلفی تولید می‌شوند که تأثیر مستقیمی بر روی فاکتورهای زیبایی، نرمی، قیمت، کیفیت، ماندگاری و… دارد. به همین دلیل لازم است که در انتخاب تعداد تراکم فرش، توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشید. امیدواریم که مطالب گفته شده در این زمینه برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا مسئله‌ای وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *