آموزش شستن گلیم فرش در خانه بدون دردسر!

شستن گلیم فرش

فرش‌های دستباف و سنتی از جدایی‌ناپذیرترین قسمت‌های فرهنگ و خانه‌های ایرانی است. به طور کلی انواع مختلفی از فرش‌های سنتی وجود دارد که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به گلیم اشاره کرد. گلیم به دلیل نوع بافت و رنگی که دارد، می‌تواند جلوه خاصی به اتاق‌های خانه شما ببخشد. بسیاری تصور می‌کنند که استفاده از مواد طبیعی در بافت این فرش‌ها، آن‌ها را نسبت به شرایط مختلف مقاوم کرده و دیگر نیازی به نگهداری و مراقبت ندارند. در نتیجه در زمان شستن گلیم فرش، موادر مختلف مراقبی را رعایت نمی‌کنند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چگونه یک گلیم فرش را تمیز کنیم و با رعایت نکات مهم در این زمان، مدت طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کنیم.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید در خانه فرش‌هایتان را تمیز کنید، استفاده از خدمات یک قالیشویی ارزان باکیفیت که خدمات درستی به شما ارائه دهد، مناسب‌ترین گزینه است. ما در بانو علاوه بر به‌کارگیری بروزترین دستگاه‌ها و متدهای سراسر جهان، از دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا بتوانیم رضایت مشتریان عزیز خود را جلب کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

شستشوی گلیم فرش در خانه

آشنایی با تاریخچه گلیم

شاید جالب باشد که بدانید گلیم یک کلمه با ریشه ترکی (Kilim) است که عموما برای نخستین بار در میان این اقوام مورد استفاده قرار می‌گرفت. این فرش‌ها، یکی از صنایع دستی محبوب است که با چند تکنیک مختلف بافته شده و در بخش‌های زیادی از ترکیه، ایران، شمال آفریقا، افغانستان، پاکستان، آسیای میانه و چین تولید می‌شود.

«اگرچه گاهی گلیم را در دسته‌بندی فرش‌های شرقی قرار می‌دهند، اما متخصصین این حوزه اعتقاد دارند که باید یک طبقه بندی مجزا برای گلیم‌ها تعریف کرد.»

تفاوت عمده فرش‌های دستباف سنتی با گلیم را می‌توان در نوع بافت آن‌ها دانست؛ اگرچه طرح‌ همه فرش‌ها با گره خوردن تاروپود در فواصلی کوتاه ایجاد می‌شود، اما در گلیم از روش‌هایی متنوع برای در هم آمیختن بافت‌ها و تارهای رنگی استفاده می‌شود که باعث ایجاد ساختاری با عنوان بافت پهن می‌شود.

همچنین گلیم اغلب از پشم حیوانات اهلی ساخته شده و در ایران نیز انواع مختلفی وجود دارد که گلیم شاهسون، گلیم لری و گلیم قشقایی تنها چند مورد کوچک از آن‌ها هستند.


پیشنهاد مطالعه: به طور کلی نگهداری از هر فرشی، اصول خاص خود را دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید عمر مفید استفاده از فرش‌هایتان را افزایش دهید. برای آشنایی با این اصول پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ قالیشویی بانو مقاله نکات نگهداری فرش را مطالعه کنید.


تاریخچه گلیم

بهترین روش شستن گلیم فرش

یکی از مهم‌ترین نکات این است که هر چند وقت یکبار گلیم خود را نظافت کنید؛ ترجیحا شستشوی مستقیم. در این مواقع، توصیه می‌کنیم که از موادی مانند جوش شیرین برای شستشوی خشک استفاده کنید. برای این کار، مقداری جوش شیرین را روی تمام بخش‌های گلیم ریخته و اجازه دهید که برای نیم ساعت روی آن باقی بماند.

به طور کلی، جوش شیرین به عنوان یک جذب‌کننده عالی برای آلودگی‌ها عمل کرده و کمک می‌کند گردوغبار از بافت زیرین گلیم بیرون کشیده شود. در آخر نیز گلیم را پس از نیم ساعت به خوبی جاروبرقی بکشید تا اثری از آلودگی روی آن باقی نماند.

در ادامه مراحل شستشوی گلیم در منزل را با روش‌های دیگری توضیح خواهیم داد؛ با ما تا انتها همراه باشید.

۱. تمیز کردن گلیم

درست مانند هر روش دیگر رسیدگی به فرش، ابتدا باید دو طرف گلیم را جارو بکشید تا هیچ‌گونه آلودگی روی آن باقی نماند. برای شستن گلیم فرش می‌توانید از جاروبرقی هم استفاده کنید، اما جاروهای دستی و قدیمی با پرزهای ملایم گزینه بهتری برای انجام این کار هستند.


پیشنهاد: اگر در غرب تهران ساکن هستید و به دنبال بهترین قالیشویی غرب تهران می‌گردید، می‌توانید به قالیشویی بانو اعتماد کنید. ما به شما اطمینان می‌دهیم که با دقت از امانتی‌های شما مراقبت کرده و در نهایت بهترین خدمات را در اختیار شما بگذاریم. برای دریافت مشاوره قالیشویی، می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.


نحوه شستشوی گلیم

۲. آماده سازی محلول شستشو

در مرحله بعدی شامپو فرش را با آب ولرم و سرکه سفید مخلوط کنید. برای آماده کردن یک محلول تمیز کننده ملایم، در ابتدا نیم فنجان (حدود ۱۲۰ میلی ‌لیتر) شامپو فرش را به همراه یک لیتر آب و یک قاشق غذاخوری (حدود ۱۵ میلی‌ لیتر) سرکه سفید مخلوط کنید. این محلول را خوب هم بزنید تا مطمئن شوید که مواد داخل آن به خوبی با هم مخلوط می‌شوند.

«به یاد داشته باشید که سرکه سفید از روشن شدن فرش‌های گلیم در زمان شستشو جلوگیری می‌کند.»

۳. شستن گلیم

در این مرحله از آموزش نحوه شستشوی گلیم، یک برس بسیار نرم را در محلول آغشته کرده و آن را به آرامی در دو جهت روی گلیم بمالید. شستشو را از یک گوشه شروع کرده و در حرکاتی متوالی همه جا را به خوبی تمیز کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که سطح گلیم از کف پوشیده شده باشد.

لازم به ذکر است که هیچگاه نباید از حرکات محکم استفاده کنید؛ زیرا به بافت گلیم آسیب می‌زند. زمانی که به حاشیه گلیم رسیدید، برس را در امتداد آن به صورت عمودی بکشید. همچنین هر زمان که برس در حال خشک شدن بود، آن را دوباره در محلول قرار دهید.

۴. برگرداندن

هنگامی که یک طرف گلیم را به خوبی تمیز کردید، باید آن را به طرف دیگر برگردانید. به هیچ وجه این کار را به صورت ناگهانی انجام ندهید؛ زیرا در اثر این کار، تاروپود گلیم آسیب می‌بیند. پس از آن، طرف دیگر گلیم را نیز به همان شیوه قبلی تمیز کنید. اگر گلیم بیش از حد کثیف است، این کار را باید تا زمانی ادامه دهید که هیچ اثری از آلودگی‌ها روی فرش باقی نماند.


پیشنهاد مطالعه: هر کاری یک اصولی دارد؛ شامپو فرش کشیدن هم همینطور! اگر می‌خواهید در زمان استفاده از شامپو فرش بهترین نتیجه را کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: چگونه شامپو فرش بکشیم .


مرحله برگرداندن فرش

۵. آب کشی

مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان شستن گلیم باید به خاطر داشته باشید، استفاده از آب سرد در زمان آب کشی است. در این مرحله ضروری است که تمام محلول تمیزکننده را از روی گلیم پاک کنید. وقتی مطمئن شدید که هیچ محلول تمیزکننده‌ای روی گلیم باقی نمانده است، برس را در آب سرد فرو کرده و بخش‌های مختلف گلیم را به صورت عمودی و افقی به آرامی تمیز کنید. این کار باعث از رشد باکتری و کپک در بافت گلیم به شکل موثری جلوگیری می‌کند.

۶.خشک کردن

پس از اینکه مراحل شستشوی گلیم در منزل به پایان رسید، فرش را در حالت افقی و صاف قرار دهید تا به صورت کامل خشک شود. استفاده از یک سطح شیب‌دار برای خشک کردن گلیم بسیار بهینه است. شما حتی می‌توانید گلیم را زیر نور آفتاب (به مدت کم) یا زیر دستگاه تهویه خانه قرار دهید تا روند کار تسریع شود. به یاد داشته باشید که خشک شدن کامل گلیم گاهی اوقات به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد.

«ضروری است که فرش را هر شش ساعت برگردانید تا مطمئن شوید که تمامی رطوبت موجود در فرش از بین رفته است.»

روش شستن گلیم دستباف

برای شستشوی فرش و گلیم دستباف به مهارت بیشتری نیاز است؛ زیرا آن‌ها رنگ و بافت حساس‌تری دارند. پس بهتر است در صورت نداشتن مهارت کافی از قالیشویی معتبری کمک بگیرید.

اما اگر اصرار دارید که شستشوی فرش و گلیم را در منزل انجام دهید، باید ابتدا آن را در مکانی پهن کرده و سطح آن را خیس کنید. سپس به وسیله ترکیبی از شامپو فرش و آب گرم و یک اسفنج تمیز کل سطح گلیم را بشویید. در نهایت نیز با آب آن را از مواد شوینده پاک و تمیز کنید.


پیشنهاد: اگر به دنبال شرکت قالیشویی آنلاین معتبری هستید که نسبت به نام و سابقه آن‌ها اطمینان داشته باشید، بانو می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه موردنظر، فرم موجود را پر کنید تا کارشناسان و مشاوران ما با شما تماس بگیرند.


نحوه شستن گلیم دستباف

قیمت شستشوی گلیم فرش

در واقع هیچ قیمت مشخص و ثابتی برای شستن گلیم وجود ندارد و قالیشویی‌ها بر اساس مواد شوینده، نوع گلیم و تعمیرات انجام شده نرخ مخصوص خود را ارائه می‌دهند. جستجو و سپردن گلیم به یک قالیشویی کارآزموده در درجه اول اهمیت قرار دارد.

ممنوعیات گلیم

برای نگهداری و مراقبت از گلیم بهتر است از قرار دادن وسایل و لوازم سنگین بر روی آن خودداری کنید. در صورت قرار دادن هر وسیله سنگینی نیز هر از چند گاهی مکان آن را تغییر دهید تا فشار برای مدت طولانی بر قسمت خاصی از آن وارد نشود. همچنین سعی کنید حاشیه فرش را جاروبرقی نکشید، زیرا امکان پاره شدن آن نواحی افزایش می‌یابد.

اصول نگهداری گلیم

همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره کردیم، درست است که فرش گلیم ضخامت مناسبی دارد، اما با این وجود باید مانند سایر فرش‌ها از آن مراقبت کنید. به طور کلی، بای نگهداری و نظافت گلیم، بهترین راه جمع کردن آلودگی از آن‌هاست؛ برای این کار از یک جاروبرقی با تنظیمات مکش پایین استفاده کنید.

«شستن گلیم در لباسشویی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ زیرا بافت آن را از بین می‌برد.»

در زمان استفاده از جاروبرقی برای شستن گلیم دستباف هردو طرف آن را جارو کشیده و از حرکات ملایم روی آن استفاده کنید. همچنین نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • عدم جارو کشیدن حاشیه گلیم: این کار احتمال پاره شدن این قسمت‌ها را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از بخارشوی: برخی از دستگاه‌های بخارشو با تنظیمات متوسط می‌توانند برای تمیزکاری گلیم مناسب باشند.
  • عدم استفاده از شوینده‌های بسیار قوی: فکر استفاده از شوینده‌هایی مانند وایتکس یا ترکیب کردن آن با مواد دیگر برای شستشوی گلیم را به صورت کامل از سر بیرون کنید.
  • استفاده از خدمات قالیشویی‌ها: هر چند وقت یکبار از خدمات یک قالیشویی معتبر برای نگهداری گلیم خود استفاده کنید؛ این مراکز دقت بسیار بیشتری را در مورد گلیم‌های شما به کار می‌برند.

پیشنهاد مطالعه: فرش مدما یکی از انواع فرش‌هایی است که به دلیل روش شستشوی آسانی که دارد، توانسته حجم عظیمی از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. اگر می‌خواهید با تمامی جوانب این فرش‌ها آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای مقاله فرش مدما چیست استفاده کنید.


اصول نگهداری

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تمامی جوانی شستشوی گلیم در خانه آشنا کنیم تا با آگاهی کامل این کار را انجام دهید؛ امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *