فرش مدما چیست + بررسی انواع، مزایا و معایب انواع فرش مدما

فرش مدما چیست

فرش از پرکاربردترین ارکان ضروری هر خانه‌ای است؛ به خصوص خانه‌های ایرانی. در طی این سال‌ها انواع و طرح‌های مختلفی از فرش‌ها در بازار عرضه می‌شود که به مشتریان امکان می‌دهد با توجه به سلیقه، بودجه و دکوراسیون محیط، بهترین گزینه موجود را انتخاب کنند. یکی از جمله این فرش‌ها که توانسته توجه مشتریان را به خود جلب کند، فرش مدما است. مدما که با نام فرش دولایه نیز شناخته می‌شود، قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را نیز دارد. همچنین می‌توان آن‌ها را به راحتی و با استفاده از مواد شوینده خانگی و به شیوه سنتی شستشو داد. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که مهم‌ترین ویژگی‌های فرش مدما چیست، چه انواعی دارد و چگونه می‌توان آن را شستشو داد؛ با ما همراه باشید.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید فرش‌هایتان را در خانه بشویید، باید به دنبال استفاده از خدمات یک قالیشویی معتبر باشید. ما ضمن استفاده از بروزترین ابزارها و متدهای روز دنیا از دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا در نهایت بتوانیم خدمات باکیفیتی را در اختیار شما بگذاریم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

فرش مدما چیست؟

شاید جالب باشد که بدانید فرش مدما یا دولایه، برای اولین بار در ایران تولید شده است. این فرش‌ها که از دو لایه متفاوت و متمایز تشکیل می‌شوند، با هدف جلوگیری از سرخوردن و لیز خوردن روی سطوح مختلفی مانند پارکت، سنگ و سرامیک به بازار معرفی شده‌اند.

لایه زیرین این فرش، نقش ترمز را برای جلوگیری از حرکت آن بر عهده دارد. ضخامت هر دو لایه این فرش قابل شستشو، کمتر از یک سانتی‌متر بوده و لایه رویی آن مانند فرش‌های عادی، طرح، نقش و رنگ‌های مختلفی دارد. جذابیت و امتیاز ویژه این فرش‌ها قابلیت جدا شدن لایه‌ها از همدیگر است و به همین دلیل در صورت داشتن آلودگی به راحتی می‌توان آن‌ها را شست.

«در حقیقت فرش‌های مدما چالش‌های شستن فرش‌های دستباف و ماشینی را نداشته و به راحتی توسط ماشین لباسشویی تمیز می‌شوند.»


پیشنهاد مطالعه: یکی از دیگر انواع فرش‌های جدید بازار که مورد استقبال قرار گرفته‌اند، وینتیج یا پتینه است. اگر شما هم قصد خرید این فرش‌ها را دارید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا در وبلاگ قالیشویی بانو آشنا شوید که فرش پتینه چیست و چه انواع، مزایا و معایبی دارد.


انواع فرش مدما

در دنیای امروزی، پیشرفت تکنولوژی و علوم مدرن باعث شده که صنعت فرش نیز مانند دیگر جنبه‌های صنعتی، انقلاب بزرگی را تجربه کرده و به شکل قابل توجهی توسعه یابد. اگرچه فرش مدما یک فرش انحصاری و ایرانی است اما همانند انواع فرش‌های ماشینی و دستباف از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده و می‌توان بر اساس سلیقه، دکوراسیون، نورپردازی، رنگ و طرح، نوع فضا و… از آن‌ها استفاده کرد.

به صورت کلی فرش های مدما را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی کرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عرضه به بازار در ابعاد و اندازه‌های مختلف
  • تنوع بالا از نظر طرح و رنگ و برخورداری از بیش از ۱۰۰۰ طرح مختلف
  • برخورداری از قیمت‌های مناسب و بر اساس ابعاد، اندازه، جنس، طرح و رنگ
  • و…

پیشنهاد: اگر به دنبال بهترین قالیشویی شرق تهران هستید، می‌توانید به بانو اعتماد کنید. ما با راه‌اندازی شعبه‌های مختلف در نقاط گوناگون شهر تهران، همواره به دنبال آن بوده‌ایم که خدمات خود را در اختیار تمامی مشتریان خود بگذاریم. برای دریافت خدمات می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.


رش مدمما

مهم‌ترین مزایای فرش مدما چیست؟

فرش‌های دولایه با توجه به ساختاری که دارند، مراحل نگهداری آسانی داشته و به همین دلیل نیز عموما طول عمر بالایی دارند؛ به طوری که اگر به درستی از آن‌ها نگهداری کنید، برای مدت طولانی (۵ تا ۱۰ سال و یا حتی بیشتر) می‌توانید از آن‌ها استاده کنید.

مدما درست مانند انواع فرش‌های ماشینی و دستباف مزیت‌های مختلفی دارند که می‌توانند رضایت مشتریان را جلب کنند. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از فرش مدما عبارت است از:

  • مدرن و مطابق مد روز دنیا
  • امکان تعویض لایه رویی: دو لایه بودن فرش باعث می‌شود که در صورت آسیب دیدن لایه رویی، بتوان بدون هزینه‌های زیاد، لایه رویی آن را تعویض کرد.
  • برخورداری از نرمی و لطافت: فرش مدما با توجه به تنوع رنگ و طرح زیادی که دارد، همه افراد با هر سلیقه‌ای می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
  • برخورداری از قابلیت شستشو: به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر شستشو داشته و دچار تغییر رنگ و تغییر اندازه نخواهند شد.
  • برخورداری از الیاف آنتی باکتریال: الیاف فرش مدما عموما به صورت آنتی باکتریال بوده و از آنجایی که هیچ‌گونه پرزدهی ندارند، حساسیتی برای ما ایجاد نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که فرش مدما انتخاب مناسبی برای منازلی که افراد کهن‌سال یا کودکان خردسال در آن‌ها حضور دارند، باشد.
  • جلوگیری از سرخوردن و آسیب دیدن: لایه زیری این فرش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً ضد لغزش بوده و برای محیط‌هایی که از کف سرامیکی، سنگی و پارکت استفاده می‌کنند گزینه بسیار خوبی است.

پیشنهاد مطالعه: در ابتدای هر سال، اتحادیه قالیشویی هر شهر، نرخ قالیشویی را تعیین می‌کند تا تمامی مشتریان خدمات را با قیمت مناسب و کیفیت قابل توجه دریافت کنند. اگر قصد آشنایی با این قیمت‌ها را دارید، به وبلاگ قالیشویی بانو مراجعه کنید.


بررسی معایب فرش دولایه

فرش‌های قابل شستشوی مدما نیز درست مانند هر چیز دیگری، در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند، از ایرادات و معایبی نیز برخوردارند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • قیمت: این فرش‌ها به واسطه جدید و مدرن بودن، از قیمت بیشتری در مقایسه با فرش‌های ماشینی برخوردارند.
  • جذب پرز: هرچند که لایه رویی این فرش‌ها پرز نمی‌دهند و کاملاً آنتی باکتریال هستند اما لایه زیرین آن‌ها می‌توانند پرز را به خود جذب کرده و ظاهر نامناسبی پیدا کند.
  • سفت و سخت بودن: این فرش‌ها نسبت به فرش‌های ماشینی از نشیمنگاه سفت و سخت‌تری برخوردار هستند و برای محیط‌هایی که رفت‌وآمد و نشست‌وبرخاست زیاد است نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.
  • عدم امکان خرید حضوری: امکان خرید حضوری این فرش‌ها در بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد و شما باید به صورت آنلاین و اینترنتی آن‌ها را خریداری کنید؛ این موضوع می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد، انتخاب و خرید آن‌ها ایجاد کند. در حقیقت شما نمی‌توانید به صورت حضوری جنس، رنگ و کیفیت فرش را بررسی کرده و باید به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنید.

پیشنهاد: از دیگر خدماتی که توسط قالیشویی بانو با بالاترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، خدمات شستشوی پرده است. ما به شما اطمینان می‌دهیم که می‌توانید امانتی‌های خود را با خیال راحت به ما بسپارید.


معایب انواع فرش مدما

نصب و استفاده از فرش قابل شستشو مدما

برخلاف فرش‌های ماشینی و دستباف، لازم است که فرش مدما در محیط موردنظر نصب شود. نصب این فرش‌ها کار ساده‌ای بوده و به مهارت و تخصص خاصی نیاز ندارد. برای نصب این فرش‌ها لازم است که لایه‌های فرش از هم جدا شده و ابتدا لایه زیرین آن روی کف ساختمان نصب شود و سپس لایه رویی بر روی آن قرار بگیرد.

نحوه ساخت و تولید این فرش‌ها به گونه‌ای است که برای نصب لایه‌های زیرین و رویی نیازی به هیچ‌گونه چسبی نیست و الیاف آن‌ها امکان می‌دهد که به راحتی به هم چسبیده و حتی در صورت شستشوی متعدد نیز خاصیت چسبندگی آن‌ها از بین نمی‌رود.

نحوه شستشوی فرش مدما چیست ؟

همان‌طور که گفته شد ویژگی و شاخصه بارز فرش های مدما، شستشوی راحت آن‌هاست. با توجه به آینکه این فرش از دو لایه ساخته شده که قابل تفکیک و جداسازی هستند، می‌توان به سادگی آن‌ها را شستشو داد. زمانی که لایه‌های رویی و زیری این فرش‌ها از هم جدا می‌شوند، حجم و وزن کمتری پیدا کرده و می‌توان به راحتی آن‌ها را با استفاده از ماشین لباسشویی شست.

همچنین می‌توان با استفاده از مواد شوینده خانگی و شامپوفرش‌ها اقدام به شستشوی این فرش‌ها به شیوه سنتی کرد. البته باید توجه داشت که قبل از استفاده از مواد شوینده، اثرات آن‌ها تست شود؛ چراکه موادی همچون سفیدکننده‌ها و لکه برها می‌توانند باعث آسیب دیدن فرش شوند.


پیشنهاد مطالعه: از آنجایی که فرش یکی از نوشیدنی‌های همیشگی ما ایرانی هاست، لکه چای نیز ممکن است به دفعات روی فرش‌هایمان ایجاد شود. اگر شما هم با جای این لکه سروکله می‌زنید، مطالب لینک مقابل بسیار مفید خواهند بود: پاک کردن لکه چای روی فرش .


جمع‌بندی نهایی

همانطور که توضیح دادیم فرش مدما به عنوان یک اختراع ایرانی شناخته می‌شود که مهم‌ترین ویژگی آن، قابلیت شستشوی ساده با استفاده از ماشین لباسشویی است. این فرش‌ها از دو لایه رویی و زیری تشکیل شده و می‌توانند به راحتی از همدیگر جدا شوند. این فرش‌ها در طرح و نقش‌های متنوعی تولید می‌شوند.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند و دریافته باشید که فرش مدما چیست. چنانچه در مورد مطلب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *