فرش وینتیج چیست + آشنایی با انواع و روش شستشوی فرش پتینه

فرش وینتیج چیست

فرش‌ها در هر خانه‌ای یکی از مهم‌ترین عناصر دکوراسیون داخلی هستند. در طی سال‌ها، روزبه‌روز به تنوع و تعدد فرش‌ها اضافه شده و به افراد اجازه می‌هد با توجه به بودجه و سلیقه خود، بهترین گزینه لازم را انتخاب کنند. در میان گزینه‌های متفاوتی که پیش روی شما قرار دارند، فرش وینتیج یکی از فرش‌هایی است که در سال‌ای گذشته با استقبال مشتریان مواجه شده است. این فرش‌ها با توجه به نوع بافت و ظاهری که دارند عموما با هر دکوراسیونی همخوانی پیدا کرده و می‌توانند ظاهر جذابی به خانه شما اضافه کنند. اما خب سوالی که ممکن است با آن مواجه شوید این است که فرش وینتیج چیست و به چه فرش‌هایی گفته می‌شود و در نهایت اینکه آیا می‌توان آن‌ها را در خانه شستشو داد؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم.

در سالیان نه چندان دور که اکثر خانه‌ها ویلایی بوده و حیات بزرگی داشتند، شستشوی فرش‌ها در خانه با هر ابعادی که داشتند کار سختی به نظر نمی‌رسید، اما امروزه با توجه به کوچک‌تر شدن خانه‌ها و افزایش قیمت باورنکردنی فرش‌ها بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای اینکه ریسک آسیب به فرش‌هایشان را بپذیرند، از خدمات سایت قالیشویی معتبر استفاه کنند. اگر شما هم به دنبال یک شرکت قالیشویی هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت بانو مراجعه کنید تا بهترین خدمات را با قیمت مناسب دریافت کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

فرش وینتیج چیست؟

فرش وینتیج که با نام فرش پتینه نیز شناخته می‌شود، از نظر ظاهری شباهت زیادی به فرش‌های کهنه و کارکرده و قدیمی دارد. شاید جالب باشد که بدانید واژه وینتیج به معنی کهنه و قدیمی است و در زبان فرانسه به المان‌ها، اشیا و لوازم عتیقه و قدیمی نسبت داده می‌شود.

فرش‌های وینتیج یا پتینه امروزه جایگاه ویژه‌ای در میان مشتریان پیدا کرده و از محبوبیت بالایی برخوردار است. این فرش‌ها در انواع طرح و رنگ‌های مختلف و با استفاده از الیاف‌های متنوع تولید می‌شوند. از جمله دلایل محوبیت این فرش‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ظاهر زیبا و متفاوت
  • امکان مراقبت و نگهداری بهتر و راحت‌تر
  • قیمت مناسب‌تر نسبت به فرش‌های دستباف
  • و…

پیشنهاد مطالعه: از دیگر فرش‌هایی که در سالیان گذشته در میان بخشی از مشتریان مورد توجه قرار گرفته و به تغییر محیط منزل کمک شایانی می‌کند، می‌توان به فرش‌های شگی اشاره کرد. اگر می‌خواهید بدانید که فرش شاگی چیست و چگونه می‌توان آن را شستشو داد، به وبلاگ قالیشویی بانو مراجعه کرده و از محتواهای منتشر شده استفاده کنید.


فرش پتینه چیست

نحوه کهنه کردن و ایجاد فرش پتینه چیست ؟

فرش پتینه یا وینتیج همواره مورد توجه مشتریان قرار داشته و آن‌ها به دنبال آن هستند که ظاهری کهنه و عتیقه‌مانند به فرش‌هایشان بدهند. برای این کار راه‌های زیادی وجود داشته است که از پرتکرارترین آن، پهن کردن فرش در معابر و کوچه است که بر اثر رفت‌وآمد و پا خوردن زیاد، فرش حالتی کهنه و قدیمی به خود می‌گیرد.

همچنین در دیگر روش کهنه‌نما کردن فرش‌ها، از نور خورشید نیز استفاده می‌شد. در این روش، فرش را زیر نور خورشید برای مدتی طولانی قرار می‌دهند تا در نهایت ظاهر فرش رنگ‌پریده و کهنه به نظر برسد.

استفاده از خاکستر برای کهنه‌نما کردن فرش

از دیگر روش‌های رایج و پرکاربردی که در کهنه‌نما کردن فرش‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به استفاده از آب، خاکستر و چوبک اشاره کرد. در این روش، فرش را با مواد گفته شده تا زمانی که درخشندگی فرش از بین برود، شستشو می‌دهند . بعد از شستشوی فرش نیز با استفاده از ترکیب شیمیایی هیپوکلریت کلسیم البته در اندازه‌ای مشخص، سطح فرش را به حالت سائیدگی درمی‌آورند.

هیپوکلریت کلسیم که با نام پودر سفیدگری نیز شناخته می‌شود، با کلرینه کردن فرش باعث کهنه‌نما شدن آن می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از خاکستر زمانی می‌توان کاربرد داشته باشد که الیاف و پشم فرش با از دست دادن فلس‌های خود حالتی صیقلی پیدا کرده باشد.

«به یاد داشته باشید که استفاده از این مواد برای کهنه‌نما کردن فرش‌ها باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود؛ درغیر اینصورت به فرش آسیب وارد می‌کنید. همچنین استفاده از این مواد برای کهنه‌نما کردن فرش‌های قدیمی کاربرد نداشته و فقط برای فرش‌های نو قابل استفاده هستند.»


پیشنهاد: اگر به دنبال شماره قالیشویی هستید که بتوانید با اطمینان خاطر وسایل منزلتان را به آ‌ها امانت دهید، می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید تا شکارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.


کهنه کردن فرش

روش تولید صنعتی فرش وینتیج چیست ؟

هرچند که روش‌های گفته شده می‌توانند در کهنه‌نما کردن فرش‌ها مؤثر باشند اما این روش‌ها به دلیل پیچیدگی و سختی‌هایی که دارند منسوخ شده‌ و دیگر کسی از آن‌ها استفاده نمی‌کند؛ امروزه این فرش‌ها به شیوه صنعتی تولید می‌شوند و پروسه تولید آن‌ها سخت‌تر از چیزی است که تصور می‌شود.

برای ساختن این فرش‌ها ابتدا ریشه و دورتادور فرش مورد نظر برش داده شده و دوباره دوخته می‌شود. همچنین ممکن است که ریشه‌های سفید فرش با رنگ‌های تیره‌ای مانند پوست انار رنگ شوند تا طلایی و کهنه به نظر برسند.

در مرحله دوم پرزهای فرش گرفته شده و نخ‌های آن کوتاه می‌شود. سپس با استفاده از کلسیم هیپوکلریت شسته می‌شود؛ این مرحله با نام مرحله دواشور شناخته می‌شود و بعد از آن فرش تا خورده و برای مدت زمان مشخصی به دور دستگاه غلتک پیچیده می‌شود تا سطح آن به خوبی سایش پیدا کند. بعد از سائیده شدن فرش لازم است که برای مدتی زیر نور آفتاب پهن شود تا رنگ آن تغییر کند.

بعد از انجام مراحل گفته شده فرش دوباره رنگ‌آمیزی شده و بعد از دواشور کردن رنگ آن ثابت می‌ماند؛ هرچند که گاهی لازم است بارها رنگ‌آمیزی شود. رنگ‌آمیزی‌های متعدد باعث می‌شود که این فرش‌ها یکدست نباشند و به همین دلیل کهنه به نظر برسند.


پیشنهاد مطالعه: فرش دستباف هیچگاه محبوبیت خود را در بازار  و در میان مردم از دست نداده و در بسیاری از موارد انتخاب اول و آخر بسیاری از افرا است. با توجه به قیمت بالای این فر‌ش‌ها برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید، باید با انواع آن آشنا باشید. به همین منظور می‌توانید از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: انواع فرش های دستباف .


معایب فرش پتینه

نگهداری از فرش وینتیج

بهترین روش نگهداری از فرش وینتیج چیست ؟ ممکن است این تصور برای شما به وجود آید که فرش‌های پتینه به دلیل نوع طراحی و رنگ‌بندی  که دارند، به نگهداری کمتری نیاز دارند؛ اما در اصل این فرش‌ها باید همانند فرش‌های ماشینی و دستباف محافظت و نگهداری شوند. در غیر این صورت در اثر آلودگی، قرار دادن اشیای تیز و سنگین بر روی آن‌ها، عدم شستشوی مناسب و… دچار آسیب شده و جذابیت و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

«به یاد داشته باشید که این فرش‌ها را باید به صورت مستمر تمیز کرده و سپس با استفاده از جاروبرقی، آلودگی‌ها و گردوغبار موجود در آن‌ها را از بین برد تا جذابیت خود را حفظ کنند.»

انواع فرش های وینتیج

فرش‌های وینتیج همانند انواع فرش‌های ماشینی و دستباف بر اساس فاکتورهای مختلف و متعددی دسته بندی شده و انواع مختلفی دارند. رایج‌ترین دسته بندی این فرش‌ها موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • از نظر طرح: این فرش‌ها در طرح‌های ترک، کاشان، بلژیکی و… وجود دارند.
  • از نظر رنگ: تنوع بالایی از نظر رنگ در این فرش‌ها وجود داشته و رنگ‌های کرم، طوسی، شیری، قرمز، خاکستری، گردویی و… را شامل می‌شود.
  • از نظر سبک: فرش پتینه مدرن، فرش پتینه کلاسیک، فرش پتینه آنتیک کاری، فرش پتینه پلاستر، فرش پتینه برجسته و… دسته‌بندی‌های مختلف فرش های وینتیج از نظر سبک هستند.
  • از نظر تراکم و تعداد شانه: این فرش‌ها عموما در ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰۰ شانه وجود دارند.

پیشنهاد: از دیگر خدماتی که توسط بانو در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، شستشوی مبلمان است. ما با به‌کارگیری کارآمدترین متدهای روز دنیا و استفاده از دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه به دنبال این هستیم که خدمات با کیفیتی را در اختیار شما بگذاریم.


انواع فرش وینتیج

مزایا و معایب فرش پتینه چیست؟

تا به اینجا توضیح دادیم که منظور از فرش وینتیج چیست و چه انواع مختلفی دارد. هر کدام از این فرش‌ها می‌توانند مزایا و معایب خاصی داشته و توجه شما را به عنوان خریدار جلب کنند. برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب فرش پتینه عبارتند از:

  • برخورداری از طراحی خاص و اصالت ویژه
  • سازگاری بالا با انواع سبک‌های دکوراسیون
  • زیبا، جذاب و شیک بودن ظاهر فرش‌های وینتیج
  • مناسب و به صرفه بودن قیمت آن‌ها در مقایسه با سایر فرش‌ها
  • و…

شستشوی فرش پتینه

برای شستشوی فرش پتینه نیز می‌توان از انواع روش‌های سنتی و مدرن استفاده کرده. البته باید توجه داشت که شستن فرش‌های پتینه واقعی و قدیمی نیازمند دقت و توجه بالایی است و فقط باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود چرا که این فرش‌های به دلیل عمر زیادی که دارند پتانسیل بالایی برای آسیب‌دیدگی خواهند داشت. شستشوی فرش‌های وینتیج مدرن نیز بهتر است که توسط شرکت‌های قالی‌شویی انجام شود چرا که این شرکت‌ها از نیروهای متخصص برخوردار بوده و از تجهیزات مدرن و شوینده‌های معتبر برای شستن فرش‌ها استفاده می‌کنند.


پیشنهاد مطالعه: قیمت بالای فرش در این روزها باعث شده تا با دقت بیشتری از فرش‌هایمان مراقبت کرده و عمر آن‌ها را طولانی‌تر کنیم. اگر فرش ماشینی دارید و می‌خواهید با بهترین روش‌های مراقبتی آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله نگهداری از فرش ماشینی را مطالعه کنید.


شستشوی فرش پتینه

قیمت فرش‌ وینتیج

فرش‌های پتینه و کهنه‌نما همانند انواع فرش‌های ماشینی و دستباف بر اساس فاکتورهای مختلفی قیمت‌گذاری می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان ابعاد و اندازه، تعداد شانه و تراکم، طرح و رنگ، شرکت سازنده، جنس و الیاف به کار رفته در فرش و… دانست. در حقیقت هرچه تراکم فرش بیشتر باشد و از مواد باکیفیت‌تری تولید شده باشد، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

جمع‌بندی نهایی

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم فرش‌های وینتیج یا کهنه‌نما به نوعی از فرش‌ها گفته می‌شود که طرح و نقش ویژه‌ای داشته و می‌توانند در دکوراسیون‌های مختلفی به کار روند. در گذشته این فرش‌ها با قرار گرفتن زیر نور آفتاب، تردد و رفت‌وآمد و استفاده از خاکستر و چوبک ساخته می‌شدند اما امروزه به شکلی صنعتی و با استفاده از تجهیزات مدرن و استفاده از موادی همچون کلسیم هیپوکلریت تولید می‌شوند.

امیدواریم که مطالب عنوان شده در مورد اینکه فرش وینتیج چیست و چگونه می‌توان آن را شست برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در مورد هر بک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید،* با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی آن‌ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *