آموزش پاک کردن لکه چای روی فرش با ۶ روش مختلف

پاک کردن لکه چای روی فرش

اگرچه چای به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان شناخته می‌شود، اما ریخته شدن آن بر روی فرش، موکت، مبلمان، خوشخواب و… می‌تواند چالش‌هایی برای افراد ایجاد کند. لکه‌های چای بر روی فرش، خصوصاً نقاط روشن به سختی تمیز خواهد شد؛ خصوصاً اگر آن لکه‌ها خشک و کهنه شوند. هرچند بهترین روش برای تمیز کردن انواع لکه‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های قالی شویی است اما خوشبختانه مواد و روش‌های خانگی متعددی نیز وجود دارند که می‌توانند این لکه‌ها را از بین ببرند. در ادامه مطلب روش‌ها و ترفندهای پاک کردن لکه چای روی فرش و بهترین مواد برای این کار را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

پاک کردن لکه‌های تازه چای از روی فرش

تمیز کردن هر نوع لکه‌ای از روی فرش تا زمانی ساده و راحت است که خشک و کهنه نشده باشد. برای پاک کردن لکه چای از روی فرش بهتر است که بلافاصله اقدام کرده و اجازه ندهید مدتی طولانی بر روی فرش باقی بماند. چراکه خشک و کهنه شدن لکه، می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند و حتی ممکن است که با روش‌های خانگی نیز نتوان این لکه‌ها را تمیز کرد. تمیز کردن لکه‌های تازه از روی فرش، کار ساده و راحتی است و می‌توان با استفاده از موادی همچون سرکه، آبلیمو و مواد شوینده دیگر آن را پاک کرده و در نهایت با یک دستمال مرطوب محل لکه را کاملاً تمیز کرد.

پاک کردن لکه قدیمی از روی فرش

زمانی که روی فرش لکه‌ای ایجاد می‌شود، کاملاً خشک و قدیمی‌ شدن آن می‌تواند پروسه تمیز کردن لکه‌ها را دشوار کند. بنابراین اگر به هر دلیلی چای ریخته شده روی فرش خشک شد، باید از روش‌ها و راهکارهای مختلفی استفاده کنید تا در نهایت بتوانید فرش را تمیز کنید.

یکی از روش‌های تمیز کردن لکه‌های قدیمی چای از روی فرش استفاده از نمک یا جوش‌شیرین به همراه سرکه است که بهترین و مطمئن‌ترین مواد تمیزکننده خانگی هستند. در این روش ابتدا مقداری جوش‌شیرین و سرکه را باهم مخلوط کرده و بعداز آنکه محل لکه را با کمی آب گرم مرطوب کردید، مقداری از مخلوط ساخته شده را بر روی محل لکه بریزید. بعد از چند دقیقه که مخلوط جوش‌شیرین و سرکه روی محل لکه باقی ماند، باید با استفاده از یک دستمال نخی آن را تمیز کنید.

«باید به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن محل لکه، نباید آن را مالش داد؛ چراکه این کار باعث می‌شود که لکه گسترده‌تر شده و فرش دچار تغییر رنگ شود. بعد از آنکه اثرات لکه به‌صورت کامل از بین رفت، باید با استفاده از یک دستمال تمیز دیگر، محل آن را کاملاً تمیز کنید.»

پاک کردن لکه چای روی فرش دستباف

فرش‌های دستباف ازجمله فرش‌هایی هستند که از نظر جنس، نحوه بافت، قیمت و… تفاوت‌های ویژه‌ای با فرش‌های ماشینی دارند و طبیعتاً از حساسیت‌های بیشتری نیز برخوردارند. برای پاک کردن لکه چای از روی فرش دستباف نیز بهترین راهکار تمیز کردن آن، قبل از خشک شدن کامل لکه است. برای تمیز کردن چای و قهوه از روی این فرش‌ها می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد؛ مانند:

  • بوره
  • ماست
  • سرکه
  • جوش‌شیرین
  • آب گازدار و نمک
  • مایع ظرف‌شویی
  • و

«به یاد داشته باشید که بافت فرش‌های دستباف، از الیاف و رنگ‌های طبیعی تشکیل شده است؛در نتیجه ممکن است با تعدادی از مواد واکنش‌های متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل، حتماً باید ابتدا تست رنگ روی فرش انجام شود.»

لکه چای روی فرش

محلول‌های پاک‌کننده لکه چای روی فرش

فرش‌ها ممکن است روزانه در معرض انواع لکه‌های مختلفی همچون چای، قهوه، بستنی، ادرار، جوهر، خون، آبمیوه و… قرار بگیرند. خوشبختانه مواد و محلول‌های متعددی برای تمیز کردن این لکه‌ها وجود دارد و نیازی نیست نگرانی آنچنانی داشته باشید. حتی اگر فرصت آنچنانی ندارید و نمی‌خواهید ریسک آسیب رسیدن به فرش‌هایتان را بپذیرید، می‌توانید از یک قالیشویی آنلاین معتبر استفاده کنید تا فرش‌هایتان را تمیز و سالم در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

اگر هم می‌خواهید خودتان در خانه لک چای روی فرش را از بین ببرید، روش‌هایی که در ادامه عنوان می‌کنیم، از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهند بود:

۱. از بین بردن لکه چای روی فرش با جوش شیرین

همانطور که گفتیم، جوش‌شیرین به‌عنوان بهترین و مطمئن‌ترین ماده پاک‌کننده انواع لکه‌ها از روی فرش شناخته می‌شود. می‌توان با ترکیب کردن این ماده با مقداری سرکه و بر اساس مراحل گفته شده لکه‌های ناشی از چای را تمیز کرده و با استفاده از یک دستمال نخی تمیز و مرطوب نیز محل لکه را کاملاً خشک کرد.

«لازم به ذکر است که جوش‌شیرین هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به فرش وارد نمی‌کند و می‌توان بارها از آن استفاده کرد تا لکه کاملاً از بین برود.»

۲. پاک کردن لکه چای روی فرش با شامپو فرش

شامپوفرش به‌عنوان شوینده‌های تخصصی فرش شناخته می‌شود که می‌توان از آن برای پاک کردن انواع لکه‌ها استفاده کرد. البته باید توجه داشته باشید که در زمان انتخاب و استفاده از شامپوفرش، حتماً میزان اسیدیته و قلیایی بودن آن را بررسی کنید. چراکه ممکن است باعث ایجاد تغییر رنگ در تعدادی از فرش‌ها شود. برای از بین بردن لکه چای از روی فرش می‌توانید مقداری از آن را با کمی آب مخلوط کرده و بعد از ایجاد کف مناسب، با استفاده از یک اسفنج مناسب، محل لکه را با آن تمیز کنید. بعد از تمیز شدن لکه نیز باید با یک دستمال نخی تمیز، محل لکه را خشک کنید. این کار را باید تا چند مرتبه انجام دهید تا در نهایت لک چای روی فرش پاک شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر نمی‌دانید در زمان استفاده از شامپو فرش باید چه مواردی را مد نظر داشته باشید، به وبلاگ قالیشویی بانو مراجعه کرده و مقاله آموزش طرز استفاده از شامپو فرش را مطالعه کنید.

۳. از بین بردن لکه چای روی فرش ماشینی با نمک

نمک، ماده مناسبی برای تمیز کردن لکه‌های خشک است که برای استفاد از آن باید ابتدا مقداری نمک را روی محل لکه ریخته و سپس کمی آب گازدار یا سودا را به آن اضافه کنید. در مرحله بعدی باید با یک دستمال تمیز و خشک، محل لکه را کاملاً تمیز کرده و در نهایت با استفاده از آب سرد، محل لکه را به‌خوبی تمیز کنید.

۴. از بین بردن لکه چای روی فرش با ماست

یکی از دیگر ترفندهای پاک کردن لکه چای روی فرش ، استفاده از ماست است که می‌تواند به‌خوبی ذرات موجود در چای را به خود جذب کند. در این روش، باید کمی ماست را روی محل لکه ریخته و ۱۰ دقیقه بعد، آن را با استفاده از یک قاشق جمع کنید. در نهایت نیز با استفاده از یک دستمال تمیز این قسمت را به طور کامل پاک کنید. این کار را می‌توانید چند مرتبه تا زمان پاک شدن کامل لک چای روی فرش ادامه دهید؛ اما اگر همچنان اثرات لکه باقی‌مانده بود، می‌توان از سرکه یا آبلیمو برای تمیز کردن کامل آن استفاده کرد.

۵. ازبین بردن لکه چای با سرکه

مطمئنا می‌دانید که سرکه قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد و اگر با مواد دیگری مانند شوینده‌های شیمیایی نیز ترکیب شود، می‌تواند هر نوع لکه‌ای را از بین ببرد. در این روش باید مقداری مایع ظرف‌شویی را با کمی سرکه ترکیب کرده و کمی آب سرد به آن اضافه کنید. پس از آن، با استفاده از یک دستمال تمیز یا اسکاج آغشته به محلول، محل لکه چای را از بین ببرید.

«در پایان، ذکر این نکته اهمیت دارد که اگر می‌خواهید هیچ ردی از لک چای روی فرش باقی نماند، باید از این محلول چند مرتبه استفاده کنید.»

استفاده از سرکه

۶. پاک کردن لکه چای روی فرش با آبلیمو

آبلیمو نیز ازجمله موادی است که برای پاک کردن لکه چای بسیار مورد استفاده قرار گرفته و قدرت تمیزکنندگی بالایی دارد. در این روش باید چند قطره آبلیمو را روی محل لک شده بریزید و بعد از چند دقیقه با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب، آن را پاک کنید. اگر همچنان لکه وجود داشت، باید انقدر این کار را تکرار کنید تا در نهایت کثیفی از بین برود.

در انتها ذکر این نکته قابل اهمیت است که روش‌های عنوان شده تنها ۶ مورد از راه‌های پاک کردن لکه چای از فرش هستند و روش‌های فراوان دیگری نیز وجود دارد. از جمله دیگر روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از خمیردندان
  • استفاده از بوره
  • استفاده از محلول پراکسید هیدروژن و آمونیاک
  • استفاده از اسپری‌های آماده مخصوص تمیز کردن انواع لکه فرش
  • محلول آمونیاک
  • محلول آب، وایتکس و سرکه سفید
  • و…

جمع‌بندی نهایی

لکه چای روی فرش یکی از دغدغه‌های همیشگی ماست؛ به خصوص در خانه‌های ایرانی که فرش‌های زیادی دارند. برای تمیز کردن این لکه‌ها می‌توان از روش‌های خانگی مختلفی استفاده کرد که در این مقاله ۶ مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کردیم. نکته‌ای که نیاز است به خاطر داشته باشید این است که در بسیاری از موارد، اگر نتوانید به درستی از این مواد استفاده کنید، به فرش خود آسیب می‌رسانید. به همین دلیل، بسیاری ترجیح می‌دهند، از خدمات قالیشویی معتبر استفاده کنند. یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای اینکه دیگر هیچ نگرانی بابت تمیزی فرش‌هایتان نداشته باشید، قالیشویی بانوست. پیشنهاد می‌کنیم به سایت ما سر بزنید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *