چگونه فرش را براق کنیم + ۷ روش برق انداختن فرش

چگونه فرش را براق کنیم

چگونه فرش را براق کنیم و جلوه آن را چند برابر کنیم؟ فرش را می‌توان به عنوان یکی از نمادهای اصلی فرهنگ ایرانی دانست که جای پای ثابتی در تمام خانه‌ها دارد. فرش یکی از اولین چیزهایی است که مردم در هنگام ورود به خانه شما می‌بینند و همه ما می‌دانیم که لکه‌ها و گرد و خاک روی آن به سادگی به چشم می‌آیند. در صورتی که فرش رنگ روشن‌تری داشته باشد، آلودگی‌ها بیش از پیش خود را نشان خواهند داد. برق انداختن فرش یکی از روش‌هایی است که می‌تواند چنین مشکلاتی را رفع کند. 

در گذشته راه‌های زیادی برای تمیزکاری و براق کردن فرشوجود نداشت، اما امروزه، روش‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارند که به شما در این امر کمک می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تعدادی از روش و راهکار بسیار ساده آشنا کنیم تا هر زمان که خواستید، فرش خود را تمیز و براق کنید.

اگر هم به هر دلیلی تمایلی به شستشوی فرش در خانه ندارید و به دنبال شماره قالیشویی معتبر هستید، به سایت قالیشویی بانو سر بزنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

منظور از براق کردن فرش چیست؟

پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که برای تمیز شدن فرش از چی استفاده کنیم باید ابتدا بدانیم که اصلا منظور ما از براق شدن فرش چیست؟ به طور کلی و از آنجایی که رنگ‌های فرش بیشترین نقش را در زیبایی و ظرافت آن ایفاء می‌کنند، فرایند برق انداختن فرش قصد دارد تا کمک کند رنگ‌ها جلوه بیشتری داشته باشند. براق کردن فرش در واقع به مجموعه‌ای از کارهای بسیار ساده گفته می‌شود که باعث حذف آلودگی‌های مختلف از سطح و بافت داخلی فرش شده و جلوه بسیار زیبایی به آن می‌بخشند؛ به گونه‌ای که فرش مثل روز اولش برق بزند. این کارها ترکیب رنگ‌ها را بیش از پیش روشن می‌سازند تا در نهایت فرشی یکدست در اختیار داشته باشید.

چگونه فرش را براق کنیم ؟

هرچه بیشتر منتظر بمانید تا لکه و آلودگی‌های فرش را برطرف کنید، کار شما مشکل‌تر خواهد بود. این امر تقریبا در مورد تمامی آلودگی‌ها صادق است، چرا که مواد آلاینده زمان بیشتری را برای واکنش با الیاف فرش در اختیار داشته و پیوند بیشتری با آن‌ها ترتیب خواهند داد. با این وجود، اگر به محض مشاهده لکه‌ و آلودگی شروع به تمیز کردن آن‌ها کنید، رسیدگی به هرگونه مشکل بسیار ساده‌تر خواهد بود. در ادامه چند روش ساده برای براق کردن فرش را با هم خواهیم دید که در مواقع ضروری مطمئنا به کار شما خواهند آمد.

۱. تمیز کردن فرش با بخارشو

بخارشو یکی از دستگاه‌هایی است که قابلیت‌های زیادی مانند شستشوی آسان و سریع فرش را در اختیار شما قرار می‌دهد. این دستگاه قادر است که آلودگی‌ها را به خوبی از الیاف زیرین فرش بیرون کشیده و از بین ببرد که همین امر به شکل قابل توجهی موجب براق شدن فرش می‌شود.

برای استفاده از دستگاه بخارشو، مخزن آن را با آب ولرم پر کرده و مایع شوینده مناسب با الیاف فرش خود را داخل آن بریزید. پس از آن، سطح فرش را جاروبرقی کشیده و سپس آن را به خوبی با استفاده از بخارشو تمیز کنید. در نهایت درب و پنجره‌ها را باز بگذارید تا تمام رطوبت فرش خشک شده و باعث نو کردن فرش می‌شود.

«توجه داشته باشید که همیشه مقدار کمتری از میزان توصیه شده را داخل دستگاه بریزید.»

پیشنهاد مطالعه: می‌خواهید در زمان استفاده از بخارشو بهترین تاثیر را مشاهده کنید؟ برای آشنایی با قلق‌های این دستگاه برای شستشوی فرش، با مراجعه به وبلاگ قالیشویی بانو، مقاله استفاده از بخارشو را مطالعه کنید.

 تمیز کردن فرش با بخارشو

۲. تمیز کردن لبه ‌های فرش

برای براق شدن فرش چه کنیم ؟ بسیاری از ما تاثیر لبه‌های فرش بر براق شدن و تمیزی آن را نادیده می‌گیریم. اما به یاد داشته باشید که این بخش، تاثیر بسیار زیادی بر دوام و زیبایی فرش شما دارد. برای تمیز کردن و براق کردن لبه‌های فرش ابتدا باید یک پارچه را در اطراف لبه‌ها پهن کنید تا مانع از پاشیدن آب به اطراف شوید. پس از آن، محلولی از آب و پودر ماشین لباسشویی تهیه کرده و با استفاده از یک فرچه، لبه‌های فرش را به آرامی تمیز کنید. در نهایت آن را با استفاده از دستمال کاغذی یا هر پارچه نرم دیگر خشک کنید.

اگر می‌خواهید به صورت اینترنتی از یک سایت قالیشویی برای شستشوی فرش‌هایتان کمک بگیرید، بانو بهترین انتخاب شما خواهد بود. برای دریافت نوبت دهی اینترنتی روی این لینک کلک کنید: قالیشویی آنلاین.

لبه های فرش

۳. جارو کشیدن فرش برای براق کردن آن

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش ظرافت و دوام فرش‌ جارو کشیدن آن‌ است. جارو کشیدن فرش به صورت مداوم (هفته‌ای سه تا پنج بار) باعث براق شدن فرش شده و همزمان نیز بسیاری از آلودگی‌های موجود در الیاف قالی را به صورت کامل بیرون کشیده و از بین می‌برد.

جارو برای براق شدن فرش

چطور فرش را براق کنیم ؟ لکه بری فرش

لکه‌ها بزرگ‌ترین دشمن الیاف فرش به حساب آمده و ظاهر آن را نیز به شکل قابل توجهی به‌هم می‌زنند. راه‌های زیادی برای برطرف کردن انواع لکه خصوصا با استفاده از مواد ساده وجود دارد که بسیار کمک کننده هستند، اما عموما به آن‌ها توجهی نمی‌کنیم. برخی از بهترین راه‌حل‌های ساده برای پاک کردن لکه ها و برق انداختن فرش عبارتند از:

۴. جوش شیرین

یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین مواد برای لکه بری فرش و برق کردن آن، استفاده از جوش شیرین است که تقریبا در تمامی خانه‌ها نیز پیدا می‌شود. برای این کار باید مقدار کمی جوش شیرین را روی لکه های فرش پاشیده و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی سطح فرش باقی بماند. برای این کار و برای اینکه فرآیند براق شدن به درستی انجام شود، شما به یک پاکت کامل جوش شیرین نیاز دارید. پس از اینکه جوش شیرین، لکه‌ها را به خود جذب کرد، پروسه از بین بردن لکه‌ها بسیار ساده‌تر خواهد شد. در نهایت نیز پس از ۱۰ دقیقه، تنها فرش را جاروبرقی بکشید.

«لازم به ذکر است که مخلوط جوش شیرین با سرکه سفید نیز بسیار کارآمد است.»

پیشنهاد مطالعه: یکی از مشکلات همیشگی همه ما این است که لکه‌ای روی فرش ایجاد شده و نمی‌خواهیم به خاطر چند لکه کوچک فرش خود به قالیشویی بفرستیم. اگر شما هم هر روز با لکه‌ها سروکله می‌زنید، می‌تواید از مطالب مقاله تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش در خانه استفاده کنید.

لکه بری فرش با استفاده از جوش شیرین

۵. فرش را چگونه تمیز کنیم ؛ سرکه

سرکه سفید بوی بد را از بین برده و کمک می‌کند تا بسیاری از لکه‌های بجا مانده مواد غذایی از الیاف فرش پاک شوند. برای این که بتوانید فرش را با سرکه براق کنید، باید ابتدا سرکه و آب را به مقدار مساوی با هم مخلوط کرده و سپس روی لکه‌های فرش اسپری کنید. پس از چند دقیقه، فرش را با استفاده از پارچه سفید یا حوله کاغذی پاک کنید.

« به یاد داشته باشید که در این روش، خانه برای مدتی کوتاه بوی سرکه خواهد گرفت؛ اما جای نگرانی نیست و با یک اسپری خو‌ش بو کننده، این بود به سرعت برطرف می‌شود.»

سرکه برای براق کردن فرش

۶. استفاده از نشاسته ذرت برای برق انداختن فرش

اگر به دنبال راهی جدید برای برطرف کردن لکه ها و برق انداختن فرش خود هستید، نشاسته ذرت می‌تواند گزینه‌ای جذاب و کاربردی باشد. برای این کار، یک سوم فنجان نشاسته ذرت را به همراه دو فنجان جوش شیرین مخلوط کرده و سپس روی فرش بپاشید. پس از آن، اجازه دهید که پودر به مدت چند دقیقه روی فرش بماند و سپس آن را به خوبی جاروبرقی بکشید.

نشاسته ذرت

۷. چگونه فرش را براق کنیم ؟ استفاده از شامپو فرش

شامپو فرش سال‌هاست که به عنوان گزینه‌ای کارآمد برای برطرف کردن انواع لکه و آلودگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دلایلی که سبب می‌شود تا این محصول پر مصرف برای شستشوی فرش بخصوص به منظور برق انداختن فرش دستباف و ماشینی مورد استفاده قرار بگیرد، این است که می‌تواند سطح فرش را در مدت زمانی بسیار کوتاه شستشو داده و جلوه‌ای زیبا به فرش ببخشد. اما این نکته را به یاد داشته باشید که بعضی از شامپو فرش‌ها دارای موادی شیمیایی هستند که می‌توانند برای بعضی از الیاف یا حتی سلامتی شما خطرساز باشند.

«پیشنهاد می‌کنیم همیشه ترکیبات محصول را پیش از خریداری و استفاده مطالعه کنید. همچنین فرش‌های دستباف و نفیس با بیشتر شامپو فرش‌ها سازگاری ندارند و بهتر است که از ترکیبات طبیعی برای تمیزکاری آن‌ها استفاده کنید.»

پیشنهاد مطالعه: به طور کلی، به دلیل تاثیر بالای شامپو فرش،‌ باید موارد متعددی را در نظر بگیرید تا در نهایت کوچک‌ترین آسیبی به فرش‌هایتان وارد نشود. به همین منظور و برای آسان‌تر شدن کار شما، ما در وبلاگ قالیشویی بانو، نکات مهم استفاده از شامپو فرش را مورد بررسی قرار داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم مطالب این مقاله را از دست ندهید.

شامپو فرش برای براق کردن فرش

سخن پایانی

برق انداختن فرش باعث می‌شود تا خانه شما جذابیتی چند برابری پیدا کرده و احساس بهتری در خانه خود داشته باشید. در این مقاله ما تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که چگونه فرش را براق کنیم و به طور کلی بهترین ترفند برای براق کردن فرش چیست. روش‌های گفته شده شاید در ظاهر بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر نتوانید به درستی از این روش‌ها استفاده کنید، حتی ممکن است به فرش خود آسیب بزنید.

به همین دلیل اگر می‌خواهید ریسک آسیب به فرش‌هایتان را به حداقل برسانید، بهترین کار این است که از خدمات بهترین قالیشویی تهران استفاده کنید. اگر در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *