اسفنج مبل چیست + توضیح در مورد فوم مبل و تفاوت آن با اسفنج

اسفنج مبل چیست

اسفنج مبل چیست؟ چه کاربردی دارد؟ بهترین انواع فوم مبل کدام است؟ برای مبل فوم سرد بهتر است یا اسفنج ؟ در زمان خرید مبلمان، مواردی که عنوان کردیم از جمله مهم‌ترین سوالاتی است که ممکن است با آن مواجه شوید. در نهایت اگر ناخت درستی به پاسخ این موارد نداشته باشید، در زمان صحبت با فروشنده و انتخاب با مشکل و ابهام مواجه می‌شوید.

به طورکلی، اسفنج و فوم مبل از رایج‌ترین موادی هستند که در زمان تولید انواع مبلمان خانگی و اداری از آن‌ها استفاده می‌شود و هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی داشته باشند. این قسمت‌های تشکیل دهنده در قطرها و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. جالب است بدانید که نحوه تولید هرکدام از آن‌ها متفاوت است. این مواد می‌توانند در بخش‌های مختلف مبلمان مانند کفی، پشتی و دسته‌ها استفاده شده و یا حتی با سایر مواد سازنده ترکیب شوند. در ادامه بررسی می‌کنیم که منظور از اسفنج و فوم چیست و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

به دنبال شرکتی هستید که خدمات شستشوی مبلمان را به بهترین شکل انجام دهد؟ مطمئنا در میان انتخاب‌های متفاوتی که دارید، قالیشویی بانو، یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. ما ضمن استفاده از بهترین و بروزترین ابزارها و متدهای روز دنیا، از دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا در نهایت بتوانیم خدمات ارزشمندی را در اختیار شما قرار داده و رضایتتان را جلب کنیم.

اسفنج مبل چیست؟

مطمئنا اسفنج را دیده‌اید؛ ابرهای عموما کرم رنگی که در گذشته به عنوان تخته پاک کن نیز استفاده می‌شدند. در حقیقت اسفنج نوعی ماده متخلخل و سبک‌وزن است که از پلی‌یول (Polyol) ایزوسیانات (TDI) و آب تشکیل شده و آب می‌تواند به انبساط و افزایش حجم آن کمک کند.

اسفنج‌ها در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند و هرچقدر ضخامت این مواد بیشتر باشد از چگالی و تراکم بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. لازم به ذکر است که هرچقدر اسفنج از تراکم و چگالی بیشتری برخوردار باشد، می‌تواند طول عمر بیشتری نیز داشته باشد؛ به همین دلیل است که در تولید مبلمان از اسفنج‌های با چگالی بالا استفاده می‌شود.

«شاید جالب باشد که بدانید حداقل چگالی لازم برای ابرهای اسفنجی مبلمان باید ۳۰ باشد.»

کاربرد اسفنج

انواع اسفنج مبل

هر چند که فوم مبلی را می‌توان بر اساس نحوه و فرآیند تولید دسته‌بندی کرد اما از آنجایی که شیوه تولید اسفنج‌ها متفاوت‌تر است، آن‌ها عموما بر اساس میزان تراکم و چگالی دسته‌بندی می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که فوم‌ها نیز می‌توانند بر اساس دانسیته و تراکم دسته‌بندی شوند.

به صورت کلی اسفنج‌ها انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین آن‌ها اسفنج‌های ۱۵، ۱۷، ۲۰، ۲۵، ۳۰ و ۳۵ هستند. هر کدام از این موارد، می‌توانند از نظر سختی، انعطاف‌پذیری، قابلیت ارتجاع و… باهم متفاوت باشند؛ اما بهترین اسفنج مبل که در تولید محصولات باکیفیت به کار می‌روند اسفنج‌های ۳۰ و ۳۵ هستند که از تراکم بالاتری برخوردارند.


پیشنهاد مطالعه: امروزه انواع مختلفی از مبلمان در بازار وجود دارد که یکی از پر استفاده‌ترین آن‌ها در خانه‌های کوچک امروزی، مبل‌های تخت خواب شو هستند. این مبلمان در کنار تمامی مزایایی که دارند، با یک ضعف کلی مواجه‌اند که شستشوی آن‌هاست. اگر قصد شستشوی مبل تخت خواب شو خود را دارید، می‌توانید به وبلاگ قالیشویی بانو مراجعه کنید.


فوم مبل چیست؟

حال که پاسخ دادیم اسفنج مبل چیست ، زمان بررسی فوم مبل است. فوم‌ها نیز نوعی از مواد پلیمری هستند که از پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شوند. جالب است بدانید که این محصول به صورت کاملا تصادفی در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون کشف شدند.

این ترکیبات در کوره و زیر حرارت مستقیم و با قدرت بخار آب ساخته می‌شوند. فوم معمولاً دارای طول عمر بیشتری نسبت به اسفنج است؛ به همین دلیل استفاده‌های بیشتری در تولید انواع مبلمان اداری و پر استفاده دارند. فوم با نام‌های مختلفی همچون پلی استایرن، یونولیت، پلی استایرن انبساطی و فوم پلی یورتان نیز شناخته می‌شود و می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد.

«فوم‌ها نیز همانند اسفنج‌ها در دانسیته‌های مختلفی از ۶ تا ۸۰ تولید می‌شوند؛ هرچه دانسیته آن بیشتر باشد وزن بیشتری داشته و از فشردگی بالاتری نیز برخوردار است.»

بهترین نوع فوم برای مبل

انواع فوم مبل

همان‌طور که گفتیم فوم‌ها می‌توانند انواع و مصارف گوناگونی داشته باشند. اما به صورت کلی ۳ نوع فوم وجود دارد که عبارتند از:

  1. فوم سرد: با حرارت مستقیم و در دمای پایین تولید می‌شود و از نرمی، انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی بالایی برخوردار است. این فوم بیشترین کاربرد را در تولید انواع مبلمان دارد؛ زیرا به راحتی بعد از تحت فشار قرار گرفتن به حالت قبلی خود برمی‌گردد.
  2. فوم گرم: در دمای بالا و در کوره‌های حرارتی تولید می‌شود. فوم گرم در مقایسه با نوع سرد آن سفتی بیشتری داشته و همچنین قابلیت ارتجاعی چندان زیادی ندارد. این فوم‌ها می‌توانند بعد از مدتی که تحت فشار قرار گرفتند، به صورت دائمی تغییر شکل دهند؛ به همین دلیل گزینه مناسبی برای تولید مبلمان نیستند.
  3. فوم ویژه: از نظر ویژگی و قابلیت‌هایی که دارد، می‌تواند خواص فوم‌ گرم و سرد را به طور همزمان داشته باشد. میزان سفتی این فوم‌ها نیز بیشتر از فوم سرد و کمتر از فوم گرم است و معمولاً در تولید انواع مبلمان راحتی استفاده می‌شود.

پیشنهاد: اگر به دنبال بهترین و ارزان ترین قالیشویی تهران هستید که در کنار قیمت مناسبی که دارد، خدمات باکیفیتی را نیز در اختیار مشتریان خود قرار دهد، مطمئنا می‌توانید به بانو اعتماد کنید.


دسته‌بندی فوم از نظر مواد اولیه

در قسمت‌های بالایی توضیح دادیم که فاکتورهای مهم برای تقسیم بندی فوم و اسفنج مبل چیست و آن‌ها را برچه اساسی دسته‌بندی می‌کنند. در مورد فوم مبل موضوع کمی متفاوت‌تر است. این محصول علاوه‌بر اینکه از نظر تولید تقسیم‌بندی می‌شود، بر اساس نوع مواد اولیه نیز در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد.

هرچند که معمولاً فوم‌ها از استایرن مونومر تولید می‌شوند اما مواد دیگری نیز وجود دارند که در تولید آن‌ها استفاده می‌شوند. از جمله رایج‌ترین انواع فوم‌ها از نظر نوع مواد اولیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فوم پارچه‌ای
  • فوم سلول باز
  • فوم پلی اوتان
  • پلی‌استر فیبری
  • پلی‌استر فشرده
  • فوم سلول بسته

«لازم به ذکر است که هر کدام از موارد نام برده شده، ویژگی‌های خاص خود را داشته و در موقعیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.»


پیشنهاد مطالعه: ضدعفونی کردن مبلمان به خصوص در این زمان که کرونا مجددا در حال اوج‌گیری است، اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل ما در مقاله ضدعفونی کردن مبلمان به طور کامل به شما این مورد را آموزش داده‌ایم.


 دسته بندی فوم

نحوه تشخیص فوم سرد از فوم گرم

فوم‌های سرد و گرم ظاهر و ساختار مشابهی داشته و از روی ساختارشان نمی‌توان به راحتی نوع آن‌ها را تشخیص داد. بهترین روش برای تشخیص فوم سرد یا گرم، وارد کردن فشار و مشاهده قابلیت ارتجاعی آن‌هاست. برای تشخیص نوع فوم کافی است که با انگشت خود به قسمتی از فوم فشار وارد کرده و سپس انگشت خود را بردارید. اگر پس از برداشتن انگشت، فرورفتگی فوم ناپدید شد، فوم سرد بوده و اگر محل فشار انگشت همچنان مشخص بود، فوم گرم است.

«لازم به ذکر است که امروزه فوم‌های گرم کمتر تولید می‌شوند؛ زیرا استفاده‌های محدودتری دارند و در مقابل فوم سرد روزبه‌روز در حال توسعه و رواج بیشتر است.»

تفاوت فوم و اسفنج مبل چیست؟

شاید در نگاه اول این‌گونه به نظر برسد که فوم و اسفنج تفاوتی نداشته و در اصلی یک ماده هستند، اما در حقیقت این دو ماده تفاوت‌های ویژه‌ای باهم داشته و هر کدام می‌توانند کاربردهای متفاوتی نیز داشته باشند. همان‌طور که گفته شد اسفنج‌ها از مواد اولیه مختلفی از جمله پلی یول (POLYOL)، ایزوسیانات (TDI) و آب ساخته می‌شوند؛ در حالی که فوم‌ها از ماده‌ای به نام استایرن مونومر تولید می‌شوند (هرچند مواد دیگری نیز می‌‎توانند در تولید فوم استفاده شوند). فرآیند تولید اسفنج و فوم‌ها نیز متفاوت بوده و هر کدام از آن‌ها در مراحل مختلف تشکیل می‌شوند.

به صورت کلی فوم می‌تواند در سه مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و قالب‌گیری تولید شود؛ هرچند که هر کدام از آن‌ها فرآیند تولید متفاوتی دارند. از دیگر تفاوت‌های اسفنج و فوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فوم‌ها انواع مختلفی دارند و همچنین هر کدام از آن‌ها می‌توانند کاربردهای متعددی نیز داشته باشند.
  • فوم‌ها در مقایسه با اسفنج‌ها در دانسیته‌های متعددی تولید می‌شوند؛ به همین دلیل کاربردهای بیشتری نیز خواهند داشت.
  • معمولاً فوم مبلی از طول عمری نسبت به اسفنج‌ها برخوردار بوده و در تولید انواع مبلمان های اداری، خانگی و… استفاده می‌شود.

پیشنهاد: بسیار پیش می‌آید که مشتریان پس از مدت‌ها چستجو برای پیدا کردن یک قالیشویی معتبر، متوجه می‌شوند که شرکت موردنظر در موقعیت جغرافیایی آن‌ها خدماتی ارائه نمی‌دهد. قالی شویی بانو برای رفع این مشکل، شعبه‌های مختلفی را در تهران راه‌اندازی کرده است تا شما دیگر مشکلی بابت دریافت خدمات از ما نداشتi باشید. اگر به دنبال بهترین قالیشویی شرق تهران هستید، وارد سایت ما شده و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.


فوم تشک مبل

کدام‌یک گزینه بهتری است؟

اگر قصد خرید مبلمان خانگی، اداری و… داشته باشید، قطعاً با واژه‌های اسفنج، فوم سرد و فوم گرم مواجه می‌شوید؛ این موضوع می‌تواند باعث سردرگمی و چالش‌های مختلفی برای شما شود. همان‌طور که گفته شد هر کدام از انواع فوم و اسفنج می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

با توجه به توضیحاتی که در مورد نحوه تولید، تراکم، انعطاف‌پذیری و… ارائه دادیم، قابل درک است که اگر بگوییم فوم‌های سرد از ماندگاری، ارتجاع پذیری و طول عمر بالایی برخوردارند و به همین دلیل بیشتر از انواع فوم‌های دیگر و اسفنج‌ها در تولید مبلمان استفاده می‌شوند. 

از طرفی دیگر اسفنج‌هایی که تراکم ۳۰ و ۳۵ داشته و با نام اسفنج‌های ۳۰ و ۳۵ کیلویی نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند گزینه مناسبی برای تولید انواع مبلمان باشند. البته نمی‌توان به صورت قطعی نظر به برتری فوم یا اسفنج داد و برای پاسخ به این سوال، سلیقه تولیدکننده و مصرف‌کننده نقش ویژه‌ای در انتخاب آن‌ها دارد. همچنین نوع مبلمان نیز می‌تواند در انتخاب نوع فوم یا اسفنج مؤثر باشد.

«لازم به ذکر است که امروزه در تولید بیشتر از ۹۵ درصد مبلمان سلطنتی از فوم‌های سرد استفاده می‌شود؛ درمقابل نیز بیش از ۸۰ درصد مبلمان راحتی با استفاده از اسفنج‌های ۳۰ و ۳۵ کیلویی تولید می‌شوند.»


پیشنهاد مطالعه: هر سال اتحادیه هر شهر، قیمت قالیشویی را برای کارخانه‌ها و مشتریان اعلام می‌کند تا مشتریان بتوانند خدمات را با قیمت منصفانه و ثابتی دریافت کنن. اگر قصد آشنایی با این قیمت‌ها را دارید، به وبلاگ قالیشویی بانو سر بزنید.


عوامل موثر بر قیمت فوم و اسفنج مبل چیست ؟

به طور کلی، عوامل و پارامترهای مختلفی روی قیمت فوم یا اسفنج تأثیر داشته و نمی‌توان نرخ قطعی و دقیقی برای آن‌ها تعیین کرد. اما از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بهترین فوم برای مبل و یا ایفنج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرآیند تولید
  • کیفیت پخت
  • ظاهر و ساختار
  • نوسانات نرخ ارز
  • حجم و وزن مواد
  • کیفیت مواد اولیه
  • قطر و ضخامت مواد
  • میزان تراکم و دانسیته
  • برند و شرکت تولیدکننده
  • و‌…

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که اسفنج مبل چیست، منظور از فوم مبل چیست و این دو مورد چه تفاوتی با هم دارند. به طور کلی، اسفنج نوعی ماده سبک‌وزن و متخلخل است که از موادی همچون پلی‌یول (Polyol) ایزوسیانات (TDI) و آب در تراکم‌های مختلفی تولید می‌شود.

سختی، انعطاف‌پذیری، ارتجاع پذیری و… هر کدام از اسفنج‌ها می‌تواند تحت تأثیر میزان تراکم آن‌ها باشد. اسفنج‌ها از نظر نحوه تولید، میزان چگالی، طول عمر و ماندگاری، نرمی و… با فوم‌ها متفاوت هستند. امروزه اسفنج‌های ۳۰ کیلویی و ۳۵ کیلویی در کنار فوم‌های سرد بیشترین استفاده را در تولید انواع مبلمان خانگی و اداری دارند و هر کدام از آنها می‌توانند در ویژگی‌های مختلفی به دیگری برتری داشته باشند.

امیدواریم که موارد گفته شده برای شما مفید بوده باشند و به تمامی سوالات شما پاسخ دهند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *