گبه چیست ؟ آشنایی با روش شستشوی فرش گبه

گبه چیست

فرش گبه چیست ؟ چه انواعی داشته و استفاده از آن چه مزایا و معایبی نسبت به دیگر انواع فرش‌ها در اختیار شما می‌گذارد؟ شستشوی گبه چگونه انجام می‌شود؟ در طول تاریخ، عموما هر فرهنگ و آداب و رسومی از زیراندازها و فرش‌های مختلف و متنوعی استفاده می‌کرده است. در این میان گبه که در این روزها با استقبال زیادی از سمت مشتریان روبه‌رو شده است، در میان اقوام ایرانی از محوبیت بالایی برخوردار بوده است. 

قالی گبه شباهت زیادی به قالی داشته و با توجه به ضخامتی که دارد می‌تواند در برابر سرما مقاومت مناسبی را از خود نشان دهد. در حقیقت، انواع گبه قدمتی به درازای تاریخ داشته و در سال‌های گذشته انسان‌های اولیه از پشم حیوانات آن را بافته و استفاده می‌کردند. در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که گلیم گبه به چه فرش‌هایی گفته می‌شود و چگونه می‌توان را شستشو داد؛ با ما همراه باشید.

اگر به دنبال بهترین قالیشویی تهران هستید که خدمات خود را با کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه در اختیار شما بگذارد، قالیشویی بانو یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. ما ضمن استفاده از بهترین ابزارها و متدهای روز دنیا، از دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا در نهایت بتوانیم بهترین خدمات را در اختیار مشتریان گذاشته و آن‌ها را به مشتریان همیشگی خود تبدیل کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

فرش گبه چیست ؟

با توجه به افزایش محبوبیت انواع فرش گبه ، بسیاری از کاربران با این سوال مواجه می‌شوند که گبه فرش چیست و چه انواع و طرح‌هایی دارد. به طور کلی، فرش گبه ای به نوعی قالی گفته می‌شود که نخ خواب آن از ۱ تا ۳ سانتی‌متر ارتفاع داشته و با توجه به آینکه تعداد پودهای آن از ۳ تا ۸ متغیر است، می‌تواند بسیار نرم و لطیف باشد.

در گذشته، عشایر فرش گپه را برای مصارف شخصی و از موادی همچون پشم می‌بافتند، اما امروزه این زیرانداز محبوبیت بالایی پیدا کرده و به یکی از فرش‌هایی تبدیل شده است که به صورت صنعتی و در تعداد انبوده تولید می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید، معمولاً این زیرانداز به روش‌های فارسی باف و ترکی باف تولید می‌شود.

«مرغوب‌ترین انواع گبه از جنس پشم‌های دست ریس است که با رنگ‌های طبیعی و گیاهی رنگ می‌شوند؛ همچنین طرح و نقش آن‌ها نیز کاملاً ذهنی است.»


پیشنهاد مطالعه: همانطور که می‌دانید فرش‌های ماشینی در جنس‌های متفاوتی تولید می‌شوند. در نتیجه برای اینکه شما بتوانید در زمان خرید، بهترین گزینه را انتخاب کنید باید انواع آن آشنایی داشته باشید. اگر می‌خوهید انواع جنس فرش ماشینی را بشناسید تا در نهایت بودجه خود را به درستی هینه کنید، پیشنهاد می‌کنیم به قسمت وبلاگ سایت قالیشویی بانو مراجعه کنید.


معنی گبه

تاریخچه فرش گبه دستباف چیست ؟

به هیچ عنوان نمی‌توان تاریخ دقیق و مشخصی برای پیدایش بافت گبه دستباف مشخص کرد. اما عموما استفاده از آن به عشایر منتسب شده است که به منظور جلوگیری از نفوذ سرمای زمین به بدن استفاده می‌شده است.

واژه گبه نیز نخستین بار در زمان استقبال شاه طهماسب صفوی از شاه همایون گورکانی پادشاه هندوستان استفاده شده است. شاه همایون گورکانی از ترس توطئه و خیانت به ایران پناه آورده و شاه طهماسب دستور می‌دهد که استقبال بی‌نظیری از او به عمل آید و محمدخان اشرف اوغلی به عنوان نماینده شاه طهماسب از انواع قالیچه‌های طلاباف، نمدهای مختلف، گبه، قالی و … برای استقبال از شاه همایون استفاده کرد.

انواع گبه ماشینی و دستباف در طرح و مدل

فرش گبه درست مانند دیگر انواع زیراندازها انواع مختلفی داشته و چندین نوع تقسیم‌بندی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. از نظر مدل می‌توان گبه‌ها را به انواع مختلفی تقسیم کرد که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی عبارتند از:

  • گبه مدرن
  • گبه شول
  • گبه ترکمن
  • گبه فانتزی
  • گبه بختیاری
  • گبه شطرنجی
  • گبه پتویی یا دوطرفه

از جمله رایج‌ترین انواع گبه از نظر طرح را نیز می‌توان در دسته‌بندی‌های زیر قرار داد:

  • گبه ترنج یا گبه حوض
  • گبه طرح درختی: رایج‌ترین آن بید مجنون و سرو است.
  • گبه چهارفصل: از المان‌های طبیعی الهام گرفته است.
  • گبه خشتی: طرح‌های مختلف خاتم‌کاری، هندسی، نقوش ستاره‌ای، طبیعت و… است.
  • گبه شیر: نماد بزرگی، جلال و شوکت بوده و در اسلام و ایران جایگاه ویژه‌ای داشته است.
  • گبه هندسی: انواع نقشه ختایی، خاتم شیراز، جوشقانی، محرمان، ستاره و قابی را شامل می‌شود.
  • گبه طرح ایلاتی: انواع مختلفی همچون قشقایی، تفرش بختیاری، کردی، لری، هیبت لو و… دارد. این گبه طرح‌هایی کاملاً ذهنی داشته که عموما از طبیعت الهام گرفته شده‌اند.

پیشنهاد: قالیشویی بانو با را‌ه‌اندازی شعبه‌های مختلف همواره در تلاش بوده است تا بتواند خدمات خود را با کیفیت بالا در اختیار تمامی ساکنین شهر تهران در تمامی موقعیت‌های جغرافیایی بگذارد. اگر به دنبال بهترین قالیشویی جنوب تهران هستید وادر سایت ما شده و فرم موجود را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.


انواع طرح و مدل

مزایا و معایب فرش گبه چیست؟

محبوبیت بالای گبه ماشینی و دستباف باعث شده تا میزان فروش این فرش‌ها به میزان قابل توجهی رشد داشته باشد . از جمله مواردی که باعث این استقبال ده‌اند را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • طول عمر و دوام بالا
  • زیبایی و جذابیت بالا
  • نرم و لطیف بودن گبه
  • مقاومت بالای این فرش‌ها در برابر سرما
  • برخورداری از ظاهر متفاوت در مقایسه با سایر فرش و قالی‌های موجود در بازار

به صورت کلی نمی‌توان ایراد زیادی از گبه‌ها وارد کرد؛ اما این زیراندازها با توجه به پرزهای بلند، معمولاً وزن بالایی داشته و نمی‌توان آن‌ها را در مساحت‌های بزرگ تولید و استفاده کرد.


پیشنهاد مطالعه: فرش پو ست نیز از آن فرش‌هایی است که در خانه‌های مدرن امروزی استفاده زیادی دارد. اگر شما هم از این فرش‌ها استفاده می‌کنید و به دنبال راه مناسب برای شستن آن هستید، می‌توانید از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: شستن فرش پوست .


تفاوت بافت گبه دستباف و گبه ماشینی چیست ؟

گبه‌ها درست مانند دیگر انواع فرش می‌توانند به صورت دستی و یا ماشینی تولید شوند؛ همچنین هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی نیز دارند. از آنجاییکه گبه‌های دستبافت معمولاً دارای طرح‌های ذهنی هستند، از تنوع بالاتری نیز برخوردارند؛ در حالیکه گبه‌های ماشینی طرح‌های محدودتری دارند.

برای بافت گبه دستباف از دار زمینی استفاده شده و با روش‌های فارسی باف و ترکی باف تولید می‌شوند؛ در حالیکه گبه‌های ماشینی توسط دستگاه‌های مکانیزه بافته می‌شوند. در بافت گبه‌های دستباف معمولاً از الیاف طبیعی مانند پشم استفاده می‌شود در حالی که امروزه گبه‌های ماشینی با الیاف‌های مصنوعی مانند آکریلیک تولید می‌شوند.

بررسی تفاوت گبه با فرش

گلیم نیز به عنوان یکی از زیراندازهای محبوب و رایج شناخته می‌شود که استفاده‌های متعددی دارد. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های گبه و گلیم فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلیم پرز ندارد؛ در حالیکه گبه از پرزهای بلندی برخوردار است.
  • هر دو زیرانداز از پشم و کرک بافته می‌شوند؛ اما نحوه بافت آن‌ها باهم متفاوت است.
  • گبه‌ها دارای انواع طرح‌های ذهنی هستند؛ در حالیکه گلیم از روی نقشه بافته می‌شود.
  • گلیم‌ها معمولاً دارای اندازه و ابعاد بیشتری بوده در حالی که گبه در اندازه‌های کمتر از ۶ متر تولید می‌شود.
  • گلیم‌ها از نظر رنگ‌بندی تنوع بیشتری دارند؛ هرچند که گبه‌های ماشینی نیز امروزه تنوع رنگ مناسبی دارند.

پیشنهاد: به دنبال شرکتی هستید که خدمات شستشوی فرش را در اختیار شما بگذارد؟ می‌توانید با خیال راحت به بانو اعتماد کنید. ما با کنترل کیفیت در تمامی مراحل انجام کار به دنبال آن هستیم که رضایت شما را جلب کرده و شما را به یکی از مشتریان ثابت خود تبدیل کنیم.


تفاوت قالی گبه با فرش

بهترین روش شستشوی گبه

مراحل شستشوی گبه نیز شبیه به شستشوی فرش‌های دستبافت بوده و تفاوت زیادی با هم ندارند. نکته بسیاری مهمی در شستن انواع فرش گبه وجود دارد، الزام به تثبیت رنگ آن‌ها پیش از شروع مراحل شستشوست؛ زیرا این زیراندازها از مواد طبیعی تولید شده و با رنگ‌های طبیعی و گیاهی رنگ شده‌اند و ممکن است در زمان شستن، دچار تغییر و تداخل رنگ شوند.

«برای شستن گبه بهتر است که از شامپو استفاده کنید؛ زیرا شامپو برخلاف پودرهای رخت‌شویی باعث خشک شدن بافت فرش نمی‌شوند.»

جمع‌بندی نهایی

گبه به عنوان یکی از زیراندازهای محبوب و رایج شناخته می‌شود و ویژگی بارز آن در مقایسه با سایر زیراندازها، داشتن پرز و نخ خاب بلند از یک تا سه سانتی‌متر است. گبه‌ها انواع مختلفی از نظر طرح و مدل داشته و معمولاً طرح آن‌ها به صورت ذهنی است. امروزه گبه نیز همانند فرش به صورت صنعتی و ماشینی تولید شده و در انواع طرح، مدل و رنگ‌های مختلفی در بازار وجود دارد.

در این مقاله توضیح دادیم که فرش گبه چیست، چه انواعی دارد و در نهایت شستشوی فرش گبه چگونه انجام می‌شود. امیدواریم که مطالب عنوان شده برای شما مفید بوده باشند؛ اما اگر در مورد هر یک از طالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *