آشنایی با انواع روفرشی + بهترین راه شستشوی روفرشی

انواع روفرشی

فرش‌ها از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون منازل به شمار می‌روند و نقش ویژه‌ای در زیبایی و جذابیت محیط خانه دارند. امروزه انواع مختلفی از فرش‌ها از نظر نحوه بافت، جنس، تعداد شانه و تراکم، ابعاد و… در بازار وجود دارند که هر کس با توجه به بودجه، سلیقه و محیط موردنظر، می‌تواند گزینه مناسب خود را انتخاب کند. از آنجایی که رفت‌وآمد و نشست و برخاست بر روی فرش‌ها زیاد است، پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی دارند و بعد از مدتی نیاز به شستشو پیدا می‌کنند. یکی از راهکارهایی که می‌تواند در جلوگیری از آلوده شدن فرش‌ها و حفاظت از آن‌ها مؤثر باشد استفاده از انواع روفرشی است. در ادامه مطلب به بررسی معایب، مزایا و روش‌های شستشوی روفرشی می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

حتی با وجود روفرشی، باز هم فرش کثیف شده و نیاز به شستشوی پیدا می‌کند. اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید فرش‌هایتان را در خانه بشویید، می‌توانید با مراجعه به قالیشویی آنلاین بانو بهترین خدمات را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

انواع روفرشی

روفرشی به‌عنوان پارچه‌ای ضخیم در دسته منسوجات شناخته می‌شود که از طرح‌ها و نقش‌های مختلفی برخوردار بوده و به حفظ سلامت فرش، جلوگیری از سائیدگی و کثیف شدن آن کمک می‌کند. روفرشی‌ها درست ماننند فرش‌ها بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند طرح و نقش، رنگ، اندازه، جنس و… در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. اما به صورت کلی می‌توان آن‌ها را در ۵ دسته اصلی زیر قرار کرد:

۱. روفرشی‌های کلاسیک

در بافت و تولید این روفرشی‌ها از طرح و نقش‌های کلاسیک و سنتی استفاده شده و شباهت بالایی به فرش‌های دستباف دارند. لچک ترنج، خشتی، افشان و… از مهم‌ترین طرح‌هایی هستند که در این دسته‌بندی وجود دارد.



پیشنهاد مطالعه: اگر قصد خرید موکت دارید و می‌خواهید با بهترین قیمت، مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید، می‌توانید از محتوای لینک مقابل استفاده کنید تا در نهایت با لبخند فروشگاه را ترک کنید: راهنمای خرید موکت .



روفرشی کلاسیک

۲. روفرشی‌های مدرن

این روفرشی‌ها از یک ظاهر مخملی شکل برخوردار بوده و بسیار زیبا و لوکس هستند. نکته مثبت در مورد روفرش‌های مدرن امکان استفاده از آن‌ها به صورت دوطرفه است.

انواع روفرشی مدرن

۳. انواع روفرشی: ابریشمی

این روفرشی‌ها با استفاده از ابریشم یا پلی‌استر بافته شده و به همین دلیل زیبایی، ظرافت و درخشندگی بسیار زیادی دارند. همچنین استفاده از آن‌ها می‌تواند نقش پررنگی در دکوراسیون منازل داشته باشد.

«انواع روفرشی مدرن برای افرادی که به پرز آلرژی دارند، گزینه مناسبی است و از بروز هرگونه بیماری تنفسی و پوستی جلوگیری می‌کند.»



پیشنهاد: بهترین قالیشویی تهران که در تلاش است با ارائه خدمات با بالاترین کیفیتو جلب رضایت، شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کند، بانوست. شما می‌توانید برای دریافت خدمات از این شرکت معتبر، با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.



ابریشمی

۴. روفرشی‌های مخملی

این روفرشی‌ها از بافت و ساختاری ضخیم برخوردارند و می‌توانند بهترین انتخاب برای محافظت از فرش در برابر نور خورشید باشند. همچنین این روفرشی‌ها عمر بالایی داشته و می‌توانند برای مدت طولانی از فرش‌هایتان محافظت کنند.

روفرشی‌های مخملی

۵. روفرشی‌های کش‌دار

این نوع از انواع روفرشی ها نیز در طرح‌ها و شکل‌های مختلفی وجود دارند. دور این روفرش‌ها عموما کش دوخته شده است و به همین دلیل می‌توانند فرش را به صورت کامل احاطه کرده و مشکلاتی مانند جمع شدن، گیر کردن و… ایجاد نمی‌کنند.

«روفرشی‌های کش دار برای افرادی که کودک خردسال دارند، گزینه خوبی بوده و به‌راحتی نیز می‌توان با جاروبرقی آن‌ها را تمیز کرد.»



پیشنهاد مطالعه: ترمز فرش برای هر خانه ای واجب است. اگر می‌خواهید با این وسیله که امکان سرخوردن فرش و آسیب دیدن را به حداقل می‌رساند آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما محتوای مقاله ترمز فرش چیست را مطالعه کنید.



انواع روفرشی کشدار

مضرات انواع روفرشی

به صورت کلی استفاده از انواع روفرشی هیچ مضراتی ندارد اما ممکن است تحت شرایط خاصی، روفرشی‌ها معایب و مضراتی نیز داشته باشند که عبارتند از:

  • در صورتی که روفرشی دچار رطوبت شود، آسیب غیرقابل جبرانی به فرش وارد می‌شود.
  • ممکن است که استفاده از روفرشی، دکوراسیون منزل را نامتقارن کرده و از زیبایی آن کم کند.
  • چنانچه از روفرشی‌هایی با سایز کوچک‌تر از فرش استفاده کنید، ممکن است در بلند مدت قسمت‌های مختلف فرش دچار دورنگی شوند.
  • هرچند که نور زیاد و بلند مدت برای فرش مضر است اما لازم است که گاهی نور به سطح فرش تابیده شود؛ استفاده همیشگی از روفرشی ممکن است بستر رشد قارچ و میکروب‌ها را افزایش بدهد.

مزایای روفرشی و استفاده از آن‌ها روی فرش

همان‌طور که گفته شد استفاده درست و صحیح از انواع روفرشی تقریباً هیچ‌گونه مضراتی نداشته و این منسوجات می‌توانند در منازلی که افراد کهن‌سال یا کودکان حضور دارند، نقش مؤثری در تمیزی و سلامت فرش داشته باشند. از جمله مهم‌ترین مزایای روفرشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روفرشی از آلوده شدن و کثیف شدن سریع فرش‌ها جلوگیری کرده و شستشوی آن‌ها را راحت‌تر می‌کند.
  • استفاده از روفرشی باعث افزایش طول عمر فرش‌ها شده و از آسیب دیدن، سائیدگی و… فرش جلوگیری می‌کند.
  • با استفاده از روفرشی‌های مختلف می‌توان از دکوراسیون و طرح‌های مختلفی در منازل استفاده کرده و تنوع خوبی به فضای خانه داد.
  • استفاده از روفرشی، مانع از برخورد مستقیم نور خورشید به آن شده و در نتیجه کیفیت رنگ فرش همواره در بالاترین سطح خود باقی می‌ماند.


پیشنهاد: شستن مبل از دیگر خدماتی است که از طرف قالیشویی بانو در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. این خدمات را می‌توانید به راحتی و مراجعه به سایت بانو درخواست دهید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن در خدمت شما باشند.



مزایا

آموزش شستشوی روفرشی

هرچند که مزایای روفرشی زیاد است اما این منسوجات نیز می‌توانند بعد از مدتی آلوده شده و نیاز به شستشو پیدا کنند. شستشوی روفرشی برخلاف فرش کار سختی نیست و می‌توان به‌سادگی و بدون هیچ مهارت و تخصصی آن‌ها را تمیز کرد. به صورت کلی برای شستن آن‌ها می‌توان از ۳ روش زیر استفاده کرد.

۱. شستن سنتی انواع روفرشی

در این روش می‌توان با استفاده از موادی مانند شامپو فرش اقدام به شستن روفرشی کرد. بعد از آنکه روفرشی به خوبی تکانده شد و آلودگی‌های سطح آن از بین رفت، می‌توان آن را در داخل یک تشت یا ظرف بزرگ قرار داده و سپس با استفاده آب ولرم و شامپو فرش شستشو داد.

البته باید توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع مواد شوینده، باید از جنس روفرشی و مواد به کار رفته در آن مطمئن شوید؛ زیرا ممکن است مواد شوینده به بافت و الیاف آن آسیب وارد کنند.



پیشنهاد مطالعه: فرش گل برجسته از آن دست فرش‌هایی است که در سال‌های اخیر مشتریان زیادی به استفاده از آن تمایل پیدا کرده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید شستن فرش گل برجسته در خانه چگونه انجام می‌شود، حتما به وبلاگ قالیشویی بانو مراجعه کنید.



۲. استفاده از ماشین لباسشویی

در روش دوم می‌توان از ماشین لباسشویی برای شستشوی انواع روفرشی استفاده کرد؛ زیرا حجم کمی داشته و ماشین‌های لباسشویی می‌توانند  به‌راحتی آن‌ها را تمیز کنند. در این روش نیز ابتدا باید روفرشی را به خوبی تکانده و با توجه به نوع الیاف، جنس آن و همچنین ظرفیت و گنجایش ماشین لباسشویی اقدام به شستن آن کرد.

استفاده از ماشین لباسشویی

۳. استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی

هرچند که به‌راحتی و با استفاده از روش‌های گفته شده می‌توان به‌راحتی انواع روفرشی ها را در منزل شستشو داد اما استفاده از خدمات قالیشویی خصوصاً برای روفرشی‌های درجه یک و گران‌قیمت می‌تواند ضریب اطمینان بالاتری داشته باشد. در اصل این شرکت‌ها به دلیل داشتن تجهیزات و ابزارهای مدرن، نیروهای حرفه‌ای و متخصص و استفاده از مواد شوینده مخصوص می‌توانند به بهترین شکل ممکن روفرشی‌ها را شستشو بدهند.

جمع‌بندی نهایی

با توجه به آنکه امروزه فرش‌ها از قیمت بالایی برخوردارند و تعمیر و جایگزینی آن‌ها می‌تواند هزینه‌های مختلفی داشته باشد، استفاده از انواع روفرشی ها یک انتخاب مناسب است. ازجمله مهم‌ترین مزایای روفرشی می‌توان به محافظت از فرش در برابر نور خورشید، محافظت در برابر گردوغبار، جلوگیری از آسیب دیدن فرش، افزایش طول عمر فرش، نیاز به شستشوی کمتر فرش و… اشاره کرد.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشد. چنانچه در مورد هر یک از موارد گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *