ترمز فرش چیست؟ آشنایی با انواع و روش نصب ترمز فرش

ترمز فرش چیست

ترمز فرش چیست ؟ استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ فرش یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین زیراندازهای جهان به خصوص خانه‌های ایرانی است که نقش زیادی بر دکوراسیون و زیبایی منازل دارد. انواع مختلفی از فرش در بازار وجود دارد که هرکس با توجه به سلیقه و دکوراسیون منزل خود، می‌تواند بهترنی گزینه را انتخاب کند.

یکی از مشکلات اصلی فرش به خصوص در خانه‌های امروزی که سطح زمین با سرامیک، سنگ، کاشی و کف‌پوش مدرن پوشیده شده است، احتمال لیز خوردن آن است. این موضوع می‌تواند مشکلات متعددی برای تمامی ساکنین خانه ایجاد کند. به همین دلیل، ابزارها و روش‌های متفاوتی برای جلوگیری از این اتفاف به بازار ارائه شده‌اند که یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین آن‌ها ترمز فرش است. در این مقاله قصد داریم تا ضمن بررسی اینکه ترمز فرش چیست، بهترین انواع و مزایای استفاده از آن را نیز بررسی کنیم.

شستشوی فرش، کاری تخصصی است که باید توسط افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شود تا در این شرایط اقتصادی که خرید وسیله‌ای تازه، کار دشواری است، احتمال آسیب به فرش‌هایمان را کاهش دهیم. به همین دلیل شما باید به دنبال یک قالیشویی ارزان باشید که در کنار قیمت منصفانه، خدمات درستی را هم در اختیار شما بگذارد. در این راه می‌توانید به قالیشویی بانو با سایقه طولانی و موفق در این زمینه اعتماد کرده و امانتی‌هایتان را در سلامت کامل دریافت کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

ترمز فرش

چرا فرش سر می‌خورد؟

در صنعت فرش بافی امروزی از مواد و الیاف‌های گوناگونی استفاده می‌شود که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته و ممکن است در تماس با سطوح سنگی، سرامیکی، پارکت و… واکنش متفاوتی داشته و لیز بخورند. در حقیقت هرچه سطح زیر فرش، صاف‌تر باشد، امکان لیز خوردن آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

البته لیز خوردن فرش علاوه بر صاف بودن سطح زیرین می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نحوه پهن کردن فرش
  • وزن و سنگینی فرش‌ها
  • میزان تراکم و بافت فرش‌ها
  • نوع مواد و نخ‌های به کار رفته در فرش‌ها

«زمانی که تراکم فرش بالا برود از ضخامت آن کم شده و در نتیجه ظریف‌تر می‌شوند. به طور کلی، فرش‌هایی که از نخ اکریلیک تولید می‌شوند در مقایسه با سایر فرش‌ها کمتر لیز و سر می‌خورند. از طرفی دیگر اینکه هرچه فرش سنگین‌تر باشد، امکان لیز خوردن آن نیز کمتر می‌شود.»



پیشنهاد مطالعه: در بازار کنونی، مواد شوینده متفاوتی وجود دارند که هر کدام می‌توانند برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند. اما اگر می‌خواهید با اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین مواد شونده آشنا شوید که برای هر هدفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانید با مراجعه به وبلاگ قالیشویی بانو، مقاله ۵ ماده شوینده اصلی را مطالعه کنید و مجهزتر به جنگ لکه‌ها بروید.



چگونه از لیز خوردن فرش جلوگیری کنیم؟

همانطور که قابل حدس است، لیز خوردن فرش زیر پا می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی شود که بعدها تنها پشیمانی از عدم استفاده از یک روش برای جلوگیری از آن با شما باقی می‌ماند. در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم که دلایل متعددی وجود دارند که باعث می‌شود فرش لیز بخورد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن صاف بودن بیش از حد کف ساختمان است.

برای جلوگیری از لغزش و سر خوردن فرش‌ها بر روی سطوح سنگی، سرامیکی و… می‌توان از روش‌های مختلف استفاده کرد که مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده از پدهای لغزش‌گیر
  • استفاده از چسب‌های حرارتی
  • ترمز فرش یا همان چسب ترمز
  • قرار دادن وسایل سنگین بر روی فرش
  • استفاده از لایه‌های مخصوص و آسترهای اسفنجی و یا شبکه‌های توری

در ادامه ما مهم‌ترین این روش‌ها یعنی همان استفاده از ترمز فرش را با هم بررسی خواهیم کرد؛ با ما باشید.



پیشنهاد: از دیگر خدماتی که به بهترین شکل توسط بانو در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، شستن مبل است. اگر شما هم قصد شستشوی مبلمانتان را دارید، به سایت بانو مراجعه کرده و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.



جلوگیری از لیز خوردن فرش

ترمز فرش چیست؟

همان‌طور که گفتیم سر خوردن یا لیز خوردن فرش‌ها خصوصاً در محیط‌هایی که کودکان و افراد سالخورده حضور دارند، می‌تواند مشکلات و چالش‌هایی ایجاد کرده و حتی باعث بروز اتفاقات ناخوشایند و جبران‌ناپذیر شود. یکی از بهترین روش‌ها و راهکارهای فیکس کردن فرش‌ها استفاده از ترمز فرش است.

همان‌طور که از نام این وسیله مشخص است، ترمز فرش وسیله‌ای است که از تکان خوردن فرش‌ها جلوگیری کرده و آن را به کف ساختمان می‌چسباند. ترمز فرش یا چسب ترمز فرش به چهار گوشه فرش می‌چسبد اما قابلیت جداسازی نیز دارد.

در اصل این دستگاه یک محصول لاستیکی و سیلیکونی بوده و دارای حالت ژله‌ای و چسبان است؛ به همین دلیل می‌تواند از حرکت فرش‌ها بر روی سرامیک، سنگ و… جلوگیری کند. ترمز فرش معمولاً به شکل مثلث و در ابعاد کوچکی ساخته می‌شود؛ هرچند که ممکن است در اشکال مربعی و نواری نیز وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد، از ترمز فرش برای چسباندن قاب و تزئینات دیواری نیز استفاده می‌شود. ترمزها دو لایه مجزا داشته که لایه چسبی آن به سطح زیر فرش چسبیده و طرف دیگر آن که حالتی ژله‌ای دارد، بر روی کف ساختمان قرار گرفته و با توجه به جنسی که دارد از حرکت فرش‌ها جلوگیری می‌کند.



پیشنهاد مطالعه: از دیگر چالش‌هایی که عموما در مورد فرش‌ها ممکن است با آن مواجه شوید، کدر شدن آن‌هاست؛ به گونه‌ای که دیگر از جذابیت اولیه خود برخوردار نیستند. اگر شما هم با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید، می‌توانید با مراجع به وبلاگ قالیشویی بانو، مقاله جلوگیری از کدر شدن فرش را مطالعه کنید.



مزایای استفاده از ترمز فرش

استفاده از ترمز فرش مزایا و معایب خاص خود را دارد. از جمله مهم‌ترین فواید و مزایای استفاده از این محصولات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود کارایی و کارکرد فرش‌ها
  • جلوگیری از سرخوردن، لیز خوردن، جمع شدن و سایش پشت فرش‌ها
  • آسان‌تر شدن نظافت و جارو کشیدن فرش‌ها و کم‌تر شدن مدت زمان آن‌‌ها
  • راحت‌تر شدن راه رفتن بر روی فرش، حفظ دکوراسیون و استفاده از لوازم مختلف روی آن
  • افزایش طول عمر فرش با کشیدگی نخ‌های تار و پود و جلوگیری از بروز آسیب‌ها و خسارت‌های مختلف

«البته استفاده از ترمز فرش از معایبی نیز برخوردار است که مهم‌ترین آن ایجاد برجستگی‌های مختلف در سطح فرش است.»

مزایای ترمز فرش

آشنایی با کاربردهای دیگر

علاوه بر ثابت و فیکس کردن فرش‌ها، ترمز فرش کاربردهای دیگری نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها نگهداشتن روفرشی، قالیچه، گلیم، نصب موکت‌ها و همچنین نصب و تثبیت قاب و تزئینات دیواری است. از دیگر مزیت‌های استفاده از این وسیله می‌توان به این مورد اشاره کرد که در زمان جابجایی فرش یا برداشتن آن هیچگونه رد و اثری بر روی کف‌پوش‌ها مشاهده نشده و در نهایت نیز هیچگونه آسیب و خسارتی به فرش وارد نمی‌شود.



پیشنهاد: اگر به دنبال شماره قالیشویی معتبر هستید، می‌توانید با ما تماس بگیرید. بانو با سال‌ها سابقه موفق در زمینه فعالیت‌های نظافتی، همواره در تلاش بوده با استفاده از بهترین ابزارها و متدهای روز دنیا و دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه، باکیفیت‌ترین خدمات را در اختیار شما گذاشته و شما را به دوست همیشگی خود تبدیل کند.



انواع ترمز فرش چیست؟

ترمز فرش بر اساس محل استفاده انواع مختلفی دارد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع ترمزهای فلزی، پلاستیکی و سیلیکونی اشاره کرد. از نظر شکل ظاهری نیز این محصولات تنوع بالایی داشته و در اشکال مختلفی در دسترس قرار دارند که رایج‌ترین آن‌ها ترمزهای ۳ گوشه یا مثلثی است.

همچنین از نظر نحوه کاربرد و استفاده نیز به انواع ترمزهای تکه‌ای و متری تقسیم می‌شوند و هرکدام از آن‌ها کاربردها و قابلیت‌های متفاوتی در اختیا شما می‌گذارند. ترمزهای تکه‌ایی دارای قابلیت چسبندگی بیشتری هستند اما ترمزهای متری قابلیت چسبندگی کمتری داشته و از قطر بیشتری نیز برخوردارند. استفاده از ترمزهای متری برای جلوگیری از حرکت فرش و موکت اگرچه می‌تواند از لیز خوردن آن‌ها جلوگیری کند اما باعث ایجاد برآمدگی های نامطلوب در سطح فرش می‌شود.

انواع

بهترین ترمز فرش

همان‌طور که گفتیم ترمز فرش می‌تواند از نظر شکل هندسی، جنس، نحوه تولید، کاربرد و… تنوع بالایی داشته باشد. تعداد و نحوه قرار گرفتن ترمزهای فرش بر روی سطح پشتی فرش می‌تواند با توجه به موارد مختلفی متفاوت باشد؛ از جمله:

  • نوع فرش
  • وزن و تراکم فرش
  • جنس مواد تشکیل‌دهنده
  • جنس کف‌پوش ساختمان
  • و

به عنوان مثال برای فرش‌ها و قالیچه‌های گرد، ترمزهای تکه‌ای بهترین انتخاب بوده و باید با فاصله‌های ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری از هم نصب شوند. در فرش‌های بزرگ نیز لازم است که از تعداد زیادی ترمز فرش در هرکدام از اضلاع فرش استفاده شود. به صورت کلی و با توجه به فاکتورهایی همچون جنس و نوع فرش، وزن و تراکم، جنس کف‌پوش ساختمان، قدرت چسبندگی ترمز و… می‌توان گفت ترمزهای تکه‌ای مثلثی بهترین نوع ترمز فرش به شمار می‌روند.



پیشنهاد مطالعه: در ابتدای هر سال، اتحادیه قالیشویی، لیست قیمت شستن فرش را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا تمامی افراد بتوانند بهترین خدمات را با قیمتی منصفانه دریافت کنند. برای بررسی این قیمت‌ها می‌توانید به سایت بانو مراجعه کنید.



بهترین راه نصب ترمز فرش چیست؟

به صورت کلی نصب و استفاده از ترمزهای فرش کار ساده‌ای بوده و نیازی به مهارت و تخصص خاصی ندارد و همه افراد می‌توانند به سادگی به نصب آن اقدام کنند. نصب ترمز فرش در چند مرحله ساده و بدون آسیب رساندن به فرش یا موکت، به راحتی قابل انجام است. مهم‌ترین مراحل نصب ترمز فرش عبارتند از:

  • مرحله اول: با توجه به نوع فرش و زیراندازی که باید فیکس شود، نوع کف‌پوش ساختمان و سایر شرایط گفته شده، مناسب‌ترین و بهترین ترمز فرش را تهیه کنید
  • مرحله دوم: در این مرحله با استفاده از یک دستمال مرطوب، کف سرامیک، سنگ، پارکت و… را از هرگونه آلودگی و گرد و غبار تمیز کرده و صبر کنید تا کاملاً خشک شود؛ خیس بودن کف ساختمان از چسبندگی ترمز فرش جلوگیری می‌کند.
  • مرحله سوم: با توجه به اندازه، ابعاد، وزن، تراکم و… باید تعداد مشخصی از ترمزهای فرش را به سطح زیری فرش بچسبانید. برای این کار کافی است که لایه پلاستیکی یا ژله‌ای روی ترمز را برداشته و آن را به سطح فرش بچسبانید.
  • مرحله چهارم: بعد از چسباندن ترمزها باید آن‌ها را به آرامی بر روی سطح کف قرار دهید. سپس برای اطمینان از چسبیدن ترمزها باید چند دقیقه بر روی آن ایستاده و یا یک وسیله سنگین را بر روی آن‌ها قرار دهید. در اصل فشار دادن قسمت‌هایی که ترمز قرار گرفته است باعث می‌شود که هوای بین فرش، ترمز و کف سرامیکی کاملاً تخلیه شده و در نهایت ترمز فرش به بهترین شکل ممکن عمل کند.

مراحل نصب

روش خانگی برای ساخت

اگر به هر دلیلی نتوانستید ترمز فرش تهیه کنید، می‌توانند در منزل و با استفاده از مواد خانگی به راحتی یک ترمز فرش مناسب بسازید. برای این کار می‌توانید از چسب حرارتی استفاده کرده و بعد از آنکه چسب کاملاً ذوب شد، آن را بر روی نوار پشتی فرش بچسبانید.

این کار باید با فاصله‌های مناسب انجام شده و حتما اجازه دهید تا چسب‌ها به طور کامل خشک شوند. بعد از خشک شدن چسب نیز می‌توانید فرش را برگردانده و بر روی سطح پهن کنید. در نهایت این چسب‌ها اجازه نمی‌دهند که فرش حرکتی داشته باشد.

«البته باید توجه داشته باشید که استفاده از چسب حرارتی برای فرش‌هایی که از ابریشم مصنوعی یا نخ‌های پلی‌استر تولید می‌شوند، توصیه نمی‌شود و ممکن است به آنها آسیب برند.»

جمع‌بندی نهایی

برخی از فرش‌ها به دلیل نوع بافت، وزن، میزان تراکم و… همچنین صاف بودن بیش از حد سطوح سرامیکی، سنگی و… در جای خود ثابت نمانده و سر می‌خورند. استفاده از ترمز فرش باعث می‌شود که فرش در جای خود فیکس شده و هیچگونه خسارت و آسیبی نبیند. امروزه انواع مختلفی از این وسیله از نظر جنس، اندازه، نحوه تولید، کاربرد و… در دسترس بوده و هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای فرش‌های مختلف مناسب باشند.

در این مقاله تلاش کردیم تا توضیح دهیم که ترمز فرش چست و چه انواعی دارد. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما سودند باشند، چنانچه در مورد هر یک از مطلب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که  تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *