علت و راه‌های جلوگیری از کدر شدن فرش

علت و روش جلوگیری از کدر شدن فرش

فرش‌ها از جمله لوازم کاربردی و ارزشمندی هستند که نقش ویژه‌ای در دکوراسیون منازل خصوصاً در کشور ایران دارند و جز جدایی‌ناپذیر خانه هستند. همان‌قدر که فرش‌های زیبا و تازه می‌توانند جذابیت و زیبایی دوچندانی به منازل بدهند، فرش‌های آلوده، کثیف و کدر می‌توانند باعث ایجاد جلوه‌های نازیبا شوند. عوامل متعددی می‌توانند در کثیفی و کدر شدن فرش‌ مؤثر باشند اما افراد می‌توانند به کمک روش‌های مختلف و با استفاده از ترفندهای متعددی آن را برطرف کنند و حتی درصورتی‌که فرد شخصاً قادر به رفع این مشکلات نشود می‌تواند از خدمات قالیشویی تهران و شستشوی فرش استفاده کنند. در ادامه مطلب به بررسی علت و راه‌های جلوگیری از کدر شدن فرش پرداخته می‌شود.

دلیل کدر شدن قالی

کدر شدن و تغییر رنگ فرش‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

گاهی اوقات فرش‌ها کثیف نبوده و نیازی به لکه‌گیری و شستشو ندارند اما برای مدت‌های زیادی در معرض نور آفتاب هستند و این باعث تغییر رنگ و کدر آنها می‌شود. فرش‌هایی که در کنار پنجره‌ها هستند و در طول روز بیشتر در معرض نور هستند بیشتر دچار این عارضه می‌شوند.

رفت‌وآمد و استفاده زیاد

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل کدر شدن و تغییر رنگ فرش‌های استفاده طولانی مدت از آنها و یا رفت‌وآمد زیاد بر روی آنها است. در این حالت‌ها الیاف‌های فرش به مرور زمان کدر می‌شوند و زیبایی و شفافیت خود را از دست می‌دهند.

عدم گرد وغبار گیری قبل از شستشوی فرش

یکی از مهم‌ترین کارهایی که قبل از شستن فرش‌ها باید انجام داد گرد وغبارگیری مناسب است. چنانچه گردوغبار موجود بر روی فرش‌ها تمیز نشوند ممکن است به منافذ و الیاف‌های فرش نفوذ کنند و در اگر عملیات شستشو به‌خوبی انجام نشود ممکن است در نهایت باعث کدر شدن و تغییر رنگ فرش شود. غبارگیری فرش‌ها می‌تواند توسط جاروبرقی‌های خانگی یا صنعتی انجام شود. معمولاً زمانی که فرش‌ها توسط قالیشویی تهران شسته می‌شوند این دیگر مشکل کدر شدن را نخواهند داشت چرا که توسط جاروبرقی‌های پرقدرت گردگیری می‌شوند.

خیساندن نادرست فرش

یکی دیگر از دلایل مهم کدر شدن فرش‌ها نحوه نامناسب خیساندن آن است. هر کدام از فرش‌ها از مواد و الیاف منحصربه‌فردی تولید می‌شوند و لازم است که برای تمیز کردن آن از آبی با دماهای ویژه‌ای استفاده شود. برای خیساندن فرش‌ها لازم است که آب با دمای ملایم استفاده شود چرا که آب داغ یا آب سرد نمی‌تواند کارایی مناسبی داشته باشد. همچنین فرش‌ها نباید برای مدتی طولانی خیسانده شوند و باید بلافاصله شسته شوند.

استفاده از شوینده‌های نامناسب

شوینده‌های نامناسب و شیمیایی می‌توانند یکی از اصلی‌ترین دلایل کدر شدن قالی و فرش‌ها باشند. شوینده‌های شیمیایی هر کدام دارای خواص اسیدی و قلیایی متفاوتی هستند و می‌توانند به بافت و رنگ فرش‌ها آسیب وارد کنند. قبل از اقدام به شستشوی فرش لازم است که اطلاعات دقیقی از بافت و الیاف آن وجود داشته باشد و از شوینده‌های خنثی برای تمیز کردن آنها استفاده شود

آبکشی ناقص فرش

زمانی که افراد اقدام به شستشوی فرش می‌کنند باید حتماً توجه داشته باشند که آبکشی مناسب به اندازه گردگیری و شستشوی اصلی اهمیت دارد. باقی ماندن آب در بافت‌های فرش و سپس خشک شدن آن می‌تواند باعث تغییر رنگ فرش شود. فرش‌های دستبافت به دلیل داشتن الیاف طبیعی خود بیشتر در معرض تغییر رنگ ناشی از عدم آبکشی مناسب هستند.

خشک‌کردن غیراصولی

از دیگر علت‌های کدر شدن فرش خشک‌کردن غیراصولی بعد از شستشو است. زمانی که فرش دارای رطوبت است نباید در محیط آلوده (دارای گردوغبار، ذرات ریزگرد، دود و …) خشک شود چرا که باعث تغییر رنگ آن می‌شود. خشک‌کردن فرش‌ها باید در محیطی کاملاً سربسته انجام شود و به همین دلیل است که استفاده از قالیشویی تهران می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شستشوی فرش‌ها باشد.

راه‌های جلوگیری از کدر شدن فرش

تمامی دلایلی که برای کدر شدن و تغییر رنگ فرش‌ها عنوان شدند به راحتی می‌توانند برطرف شوند. به صورت کلی برای جلوگیری از کدر شدن قالی می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • استفاده از روفرشی مناسب درصورتی‌که رفت‌وآمد بر روی فرش زیاد است و تمیز کردن روفرشی فراموش نشود.
  • عدم قرار دادن بلندمدت فرش در معرض نور خورشید.
  • جارو کشیدن منظم و مرتب فرش‌ها و لکه‌گیری همیشگی.
  • شستشوی فرش با استفاده از مواد شوینده مناسب
  • آبکشی مناسب فرش‌ها بعد از شستشو
  • استفاده از خدمات قالیشویی تهران برای شستشوی فرش چرا که قالیشویی‌ها از روش‌های اصولی و تخصصی برای تمیز کردن فرش استفاده می‌کنند.

روش‌های شفاف کردن فرش کدر

چنانچه هر کدام از موارد گفته شده در نگهداری و شستشوی فرش‌ها رعایت نشود ممکن است که دچار تغییر رنگ شده و کدر شوند به همین دلیل نیاز است که حتماً برای شفاف شدن دوباره فرش‌ها اقدام شود. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای شفاف و روشن‌تر شدن رنگ فرش‌ها استفاده از خدمات قالیشویی تهران و شستشوی دوباره فرش است چرا که قالیشویی‌ها از تجهیزات اتوماتیک و مدرن برای شستن فرش استفاده می‌کنند و تمامی مراحل شستشوی قالی بر اساس اصول و قواعد خواهد بود.

  • همچنین برای شفاف کردن فرش‌ها در خانه می‌توان ابتدا با استفاده جاروبرقی فرش را گردگیری کرد و سپس به کمک محلول شامپوفرش قسمت‌هایی از فرش که کدر شده‌اند دوباره تمیز شوند.
  • همچنین می‌توان از محلول‌هایی همچون محلول آب، نمک و سرکه و محلول آب، جوش‌شیرین و سرکه برای شفاف‌تر کردن فرش‌ها استفاده کرد.

جمع‌بندی نهایی

فرش‌ها از جمله لوازم کاربردی منازل هستند که نقش ویژه‌ای در دکوراسیون و زیبایی خانه‌ها دارند. عوامل مختلفی مانند نور آفتاب، رفت‌وآمد زیاد، عدم تمیز کردن مرتب، شستشوی نامناسب و … باعث کدر شدن فرش می‌شوند و باعث می‌شوند که ظاهر فرش جذابیت خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از کدر شدن و تغییر رنگ فرش می‌تواند از خدمات قالیشویی‌ها استفاده کرد و یا نکات و قواعد نگهداری و شستشوی فرش‌ها را رعایت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *